AU - Baji, Zahra AU - Baesi, Asadollah AU - Shakerinejad, Ghodratollah AU - Tehrani, Masoumeh AU - Hajinajaf, Saeedeh AU - Jarvandi, Farzaneh TI - The Effect of Education Based on Health Belief Model on Eating |Behaviors and Weight Control on Female High School Students in Ahwaz PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 6 VI - 3 IP - 3 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-632-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-632-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 3 AB  - زمینه و هدف: چاقی و اضافه‌وزن دوران نوجوانی از بزرگ‌ترین و شایع‌ترین مشکلات بهداشتی در کشورها و یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی و سلامت افراد به شمار می‌رود. استراتژی پیشگیری و درمان چاقی بالاترین اولویت را در حیطۀ سلامت عمومی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای و کنترل وزن در دانش‌آموزان دختر دبیرستانیِ دچار اضافه‌وزن و چاقی طراحی و اجرا شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعۀ مداخله‌ای از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل است و روی ۱۲۰ دانش‌آموز دختر دبیرستانی چاق و دچار اضافه‌وزن که به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامۀ مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و پرسش‌نامۀ رفتار تغذیه‌ای بود که در دو نوبت قبل و ۳ ماه بعد از آموزش از سوی دانش‌آموزان تکمیل شد. بعد از انجام پیش‌آزمون مداخلۀ آموزشی طی ۶ جلسۀ آموزشی برای گروه آزمون انجام گرفت، درنهایت اطلاعات حاصل جمع‌آوری و از طریق نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۹ و با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: قبل از انجام مداخله دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، میانگین نمرات سازه‌های مختلف الگو و رفتار تفاوت آماری معناداری با هم نداشتند. بعد از مداخلۀ آموزشی، تفاوت معناداری در میانگین نمرات رفتار، حساسیت درک‌شده، شدت درک‌شده، منافع درک‌شده، موانع درک‌شده، راهنمایی برای عمل و خودکارآمدی بین دو گروه آزمون و شاهد دیده شد (۰/۰۵>P). در حالی که در میانگین نمایۀ تودۀ بدنی و وزن دانش‌آموزان بعد از مداخله در گروه آزمون و شاهد، تفاوت معنی‌داری حاصل نشد (۰/۰۵<P). نتیجه‌گیری: یافته‌های این بررسی، مؤثر‌بودن آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی را در ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای و کنترل وزن در دانش‌آموزان نشان می‌دهد. CP - IRAN IN - Dept. of Health Education, ACECR, Ahwaz, Iran LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 231 PT - Research YR - 2018