Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
3
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر بازیهای دبستانی بر رشد اجتماعی کودکان کمتوانذهنیِ آموزشپذیر
The Impact of Primary School Games on the Social Development of Educable Mentally Retarded Children
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه</strong> <strong>و</strong> <strong>هدف:</strong> رشد اجتماعی بهعنوان یک عامل کلیدی در درمان کودکان کمتوانذهنی است. یکی از روشهای پیشنهادشده جهت رشد اجتماعی این کودکان بازیدرمانی است. بر این اساس هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر بازیهای دبستانی بر رشد اجتماعی کودکان کمتوانذهنی است.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد</strong> <strong>و</strong> <strong>روشها:</strong> روش تحقیق از نوع نیمهتجربی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان 8-11 ساله عقبمانده ذهنی استان تهران بودند. در ابتدا دو مدرسه بهصورت خوشهای از بین مدارس استثنایی شهرستانهای استان تهران انتخاب شدند. سپس از بین دانشآموزان این دو مدرسه، 30 پسر، بهطور تصادفی انتخاب میشوند. دانشآموزان انتخابشده بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایشی (10/7<span dir="LTR">±</span> 0/3) و کنترل (10/5<span dir="LTR">±</span> 0/4) جای گرفتند. پس از آگاهی دادن والدین این کودکان و پرکردن فرم رضایتنامه مرحله تمرین آغاز شد. بهمنظور اندازهگیری میزان رشد اجتماعی دانشآموزان از مقیاس رشد اجتماعی واینلند استفاده شد. مداخله طی 12 جلسه در طول یک ماه روی یک گروه آزمایشی بازیهای دبستانی انجام گرفت و سپس پسآزمون روی دو گروه کنترل و آزمایش صورت گرفت. دادههای حاصل با تحلیل کوواریانس از طریق <span dir="LTR">SPSS 19</span> مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون نمره کلی رشد اجتماعی و مؤلفههای رشد اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت و گروه آزمایش عملکرد بهتری در پسآزمون نسبت به گروه کنترل داشتند (0/001 <span dir="LTR">p=</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong> میتوان نتیجه گرفت که بازیهای دبستانی رشد اجتماعی کودکان کمتوانذهنی آموزشپذیر را افزایش میدهد. پیشنهاد میشود که با ایجاد محیطهای مناسب برای فعالیت بدنی این کودکان و مشغولکردن آنها در فعالیتهای اجتماعی، آنها را از منزوی بودن و گوشهنشینی نجات داد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:-3.2pt"><strong>نوع مقاله:</strong> مطالعه پژوهشی.</p>
<p><strong>Background and objective: </strong>The social development is a key factor in the treatment of mentally retarded children. One of the proposed methods for the social development of these children is play therapy. This paper aimed at determining the impact of primary school games on the social development of mentally retarded children.</p>
<p><strong>Methods:</strong> This quasi-experimental study was conducted among 8-11 years-old mentally retarded pupils in Tehran province. Two schools were selected from Exceptional schools of different districts of Tehran province through cluster sampling. Then, from the pupils of the two selected schools, 30 male students were randomly selected and assigned to an experimental group (n = 15, mean age: 10.7 ± 0.3) and control group (n=15, mean age: 10.5 ± 0.4). After informing the parents of the pupils and having them fill out the consent forms, experimental group carried out the school games. Vineland Social Maturity Scale was used to measure pupils’ social development. Intervention was carried out among the experimental group in 12 sessions for one month. Then, a posttest was carried out on both experimental and control group. Data was analyzed by covariance analysis using SPSS 19.</p>
<p><strong>Results</strong>: There was a significant difference (<em>p</em> = 0.001) between the pretest and posttest mean scores of the total score of their social development and social development components among the experimental group when compared with the control group.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: These findings emphasized the impact of school games on the social development of educable mentally retarded children. It is proposed that through creating appropriate environments for their physical activity and involving them in social activities, help these children give up their isolation and solitude.</p>
<p><strong>Paper Type:</strong> Research Article.</p>
بازیهای دبستانی, رشد اجتماعی, کودکان کمتوانذهنی آموزشپذیر, مدارس استثنایی, استان تهران.
Primary school games, Social development, Educable mentally retarded children, Exceptional schools, Tehran Province.
266
276
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-307-1&slc_lang=fa&sid=1
Jamal
Fazel-Kalkhoran
جمال
فاضل
jfazel@yahoo.com
10031947532846002931
10031947532846002931
No
Morteza
Homayounnia
مرتضی
همایون نیا
morteza_h2007@yahoo.com
10031947532846002932
10031947532846002932
Yes
Mohammadreza
Mohammadzadeh
محمدرضا
محمدزاده
10031947532846002933
10031947532846002933
No