Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تبیین ویژگیهای یک برنامه مدرسهمحور برای ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان
و ارایه چارچوب مداخلهای: یک مطالعه کیفی
Characteristics of a School-Based Program to Promote Physical Activity in Adolescents and Interventional FrameWork: a Qualitative Study
پژوهشي
Research
<p dir="rtl" style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه و هدف: </strong>کمتحرکی با شیوه زندگی سالم مغایرت داشته و در گروههای سنی مختلف به ویژه نوجوانان رو به فزونی است. برای پیادهسازی هر برنامۀ تندرستی باید درک عمیقی از زندگی آن برنامه داشت. هدف از این مطالعه شناسایی خصوصیات یک برنامۀ مداخلهای مدرسهمدار برای ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان از دیدگاه <span style="color:black;">ذینفعان</span> اعم از کارشناسان و مسئولین امر سلامت دانشآموزی، دانشآموزان و والدین آنهاست.<br>
<strong>مواد و روش ها: </strong>مطالعه به صورت کیفی و از طریق مصاحبه و بحثگروهی متمرکز با دانش آموزان و والدین آنها و طیفهای متفاوتی از کارشناسان وزارتخانهها و صاحبنظران برنامههای بهداشتی در سطح کلان انجام پذیرفت.۴ بحث گروهی متمرکز با دانشآموزان و والدین آنها، تعداد ۲۴ مصاحبه با کارشناسان وزارتخانه های درگیر در امر سلامت دانشآموزی و تعداد ۶ مصاحبه با صاحبنظران برنامههای بهداشتی در سطح کلان انجام شده و داده ها هم با روش تحلیل محتوا آنالیز شد.<br>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج این مطالعه به دو بخش تقسیم شد: الف) مشکلات موجود و خصوصیات یک برنامۀ مداخلهای مدرسه مدار برای ارتقاء فعالیت جسمی از دیدگاه دانشآموزان، والدین و کارشناسان وزارتخانهها ؛ ب) چگونگی اجرا و فرایند ادغام این برنامه در سیستم بهداشتی مدارس از دیدگاه سیاستگذاران و استادان. در مجموع در بخش الف ۳ گروه و ۲۸ تم و در بخش ب نیز ۲ گروه و ۲۲ تم شناسایی شد. مشکلات مدیریتی وکمبود منابع مالی و انسانی از مشکلات اصلی نظام فعلی مدارس عنوان شد. یافتههای مطالعه بر اهمیت افزایش ساعت زنگ ورزش و هدفمندسازی آن، بهکارگیری نیروی متخصص و استعدادیابی در مدارس، برگزاری کلاسهای فوقبرنامه در روز پنجشنبه و درگیر کردن والدین در فعالیتهای جسمانی فرزندانشان تأکید میکرد. نتایج حاصل از مصاحبه با استادان و سیاستگذاران امر سلامت دانشآموزی منجر به شناسایی یک چارچوب بیست مرحلهای برای پیادهسازی برنامۀ مداخلهای شد.<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج این مطالعه حاکی از کمبود شدید منابع مالی و انسانی در مدارس و وجود نداشتن برنامهای منسجم و نظاممند برای ارتقاء فعالیت جسمانی در مدارس بود. میتوان از چارچوب شناسایی شده برای پیادهسازی سایر مداخلات سلامت در مدارس نظیر بهبود وضعیت تغذیه استفاده کرد.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Objective: </strong>Lack of exercise is inconsistent with healthy lifestyle. In recent years, it has increased in different age groups, particularly in children and adolescents. To implement any health program, we should have a deep understanding of the health program. This study aimed to recognize characteristics of a school-based program for promoting physical activity in adolescents from the perspective of experts and health authorities, as well as student and parent’s overviews. Also, implementation and integration of this program was investigated by faculty members and connoisseurs' perspectives<br>
<strong>Methods: </strong>The qualitative study was performed through in-depth interviews and Focus group discussion (FGD) on faculty members, experts of different ministries and students and parents. Overall, 24 experts, and 6 faculty members and connoisseurs participated in the study. Also, four FGD were held with students and parents. The findings were examined using content analysis<br>
<strong>Results: </strong>The results were divided in two parts: A) Existing problems and characteristics of a school-based intervention program for promoting physical activity from the perspective of students, parents and experts of different ministry B) implementation and integration of the program by faculty members and connoisseurs' perspectives. Totally, we identified 3 categories and 28 themes for the section A, and 2 categories and 22 themes for the section B. The following three domains were extracted for the section A including management problems, shortage of resources, and approaches of increasing physical activity. Two domains for the section B were barriers to intersectorial coordination and characteristics of a school-based program. The results of the interviews with faculty members and health authorities led to identify a twentieth-stage framework for implementing the program.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The results indicated a severe lack of human and financial resources, and a coherent and systematic program to promote physical activity in schools. The identified framework can be used for implementing other health interventions. </p>
مطالعهی کیفی, برنامه مدرسهمحور, ارتقاء فعالیت جسمانی, نوجوانان
Qualitative research, adolescents, school-based program, physical activity promotion
90
101
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-499-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Sepidarkish
مهدی
سپیدارکیش
10031947532846007553
10031947532846007553
Yes
Department of Epidemiology and Reproductive Health, Reproductive Epidemiology Research Center, Royan Institute for Reproductive Biomedicine, ACECR, Tehran, Iran
گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست شناسی و علوم پزشکی تولیدمثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران
Saharnaz
Nedjat
سحرناز
نجات
10031947532846007554
10031947532846007554
No
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Leila
Haghjou
لیلا
حقجو
10031947532846007555
10031947532846007555
No
Center for Academic and Health Policy, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Leila
Mounesan
لیلا
مونسان
10031947532846007556
10031947532846007556
No
Center for Academic and Health Policy, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Fatemeh
Shokri
فاطمه
شکری
10031947532846007557
10031947532846007557
No
Department of Health Services and Health Education, School of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Amir
Almasi-Hashiani
امیر
الماسی حشیانی
10031947532846007558
10031947532846007558
No
Department of Epidemiology and Reproductive Health, Reproductive Epidemiology Research Center, Royan Institute for Reproductive Biomedicine, ACECR, Tehran, Iran
گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست شناسی و علوم پزشکی تولیدمثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران
Reza
Majdzadeh
رضا
مجدزاده
rezamajd@tums.ac.ir
10031947532846007559
10031947532846007559
No
Community Based Participatory Research Center, Knowledge Utilization Research Center and Epidemiology and biostatistics department, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences
مرکز پژوهش های سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران