Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خود مراقبتی زنان آسیبپذیر برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، شهر کرج
A Survey on The Effect of Group-discussion to HIV Prevention in Self-care Vulnerable Women, in Karaj in 2014-2015
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه و هدف: </strong>سومین موج انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی در سال های اخیر، رو به افزایش است و این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خود مراقبتی زنان آسیبپذیر برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، در شهر کرج در سال۹۴ -۱۳۹۳ انجام شد.<br>
<strong>مواد و روشها: </strong>در این پژوهش مطالعهای نیمهتجربی با مداخلۀ آموزشی از نوع قبل و بعد روی ۴۶ زن آسیبپذیر در برابر ابتلا به ایدز، انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و مشتمل بر دو بخش؛ اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتارهای پر خطر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR"> Spss</span>نسخه ۱۹ و بهکارگیری آزمون توصیفی، آزمون تی، آنالیز واریانس و<span dir="LTR">ANOVA </span> تجزیه و تحلیل شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات نگرش قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی ۱/۷۸±۲/۹۷ و تفاوت میانگین نمرات عملکرد قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی ۲/۱۱±۲/۶۹ بهدست آمد. بین متوسط نمرۀ آگاهی، نگرش و عملکرد نمونههای پژوهش شدۀ قبل و دو ماه بعد از آموزش تفاوت آماری معنیداری وجود داشت<span dir="LTR"><۰.۰۰۰)</span>P). نیز تفاوت آماری معنی داری بین استفاده از کاندوم قبل و بعد از آموزش وجود داشت (<span dir="LTR"><۰.۰۰</span>P)<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>انجام مداخلات آموزشی با شیوههای مناسب در افزایش دانش، تغییرات مثبت نگرش و بهبود عملکرد شرکتکنندگان موثر بوده است. اجرای آموزشهای مستمر و هدفمند در محیطی حمایتگر و به دور از پیشداوری و قضاوت در زنان آسیب پذیر نیاز مهمی ارزیابی میشود.<br>
<strong>کلماتکلیدی:</strong> مداخلۀ آموزشی، بحثگروهی، ایدز، زنان آسیبپذیر</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Objective</strong> <strong>:</strong> Undoubtedly, AIDS is the most important infectious disease emerged in the late twentieth century. In recent years, the third wave of HIV transmission through sexual activity is rising. The main aim of this study was to investigate the effect of group-discussion-based education on HIV prevention among vulnerable women, in Karaj in 2015.<br>
<strong>Methods:</strong> The study was conducted as a semi-experimental trial with pre-, post-intervention on 46 vulnerable women referring to behavioral health counseling Center and special center for counseling vulnerable women. Sampling was conducted based on in-access samples and were evaluated in three Phases (before intervention, one week after intervention and two months after intervention). Data were collected by questionnaire in which two parts existed. The first part included demographic questions and the second part was in regard to the questions about knowledge, attitude, practice and the risky behaviors. Data were evaluated statistically using SPSS version 21 and descriptive tests, t-tests, and Analysis Of Variance (ANOVA).<br>
<strong>Results:</strong> The results demonstrated that the differences between mean scores of attitude before and two months after the intervention was 2.97 ± 1.78 and difference in performance scores before and two months after the intervention was 2.69 ± 2.11. There was a statistically significant difference ( <em>p</em> <0.0001) when comparing the average score of knowledge, attitude and practice of samples pre-, post-intervention,. The significant difference between before and after intervention was the use of condoms (<em>p </em><0/001).<br>
<strong>Conclusion: </strong>The appropriate method of educational interventions provided positive effects in increasing participats’knowledge, their positive attitudes and improvement in their behavior. A continuous and targeted training in supportive circumstances without prejudice about vulnerable women seems an immediate requirement for health promotion in the society.</p>
مداخله آموزشی, بحث گروهی, ایدز, زنان آسیب پذیر
AIDS, Group-discussion, Intervention, Vulnerable women
113
120
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-549-1&slc_lang=fa&sid=1
Nahid
Rabie
ناهید
ربیعی
rabienahid@gmail.com
10031947532846007560
10031947532846007560
No
Department of Health Education, School of Public Health, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Tayebeh
Fasihi Harandi
طیبه
فصیحی هرندی
tfasihih@gmail.com
10031947532846007561
10031947532846007561
Yes
Research Center for Social Factors Affecting Health, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Mostafa
Qorbani
مصطفی
قربانی
mqorbani1379@yahoo.com
10031947532846007562
10031947532846007562
No
Department of Social Medicine, Faculty of Medicine, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران