Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخله برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی شناختی-اجتماعی بر فعالیت بدنی در دختران نوجوان
The Effect of a Social Cognitive Theory-based Educational Intervention on the Physical Activity of Female Adolescents
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong>: گرایش به سمت زندگی بیتحرک در تمام گروههای سنی و بهخصوص در بین دختران گزارششده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر الگوی آموزشی شناختی اجتماعی بر فعالیت بدنی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه در سال 1392 اجرا شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روش</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها: </strong>این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی است که با مشارکت 132 دانشآموز دختر دوره اول متوسطه در دو گروه آزمون (64 نفر) و شاهد (68 نفر) با میانگین سنی 1±13 سال انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه جمعیتشناختی، پرسشنامه سنجش فعالیت بدنی و پرسشنامه سازه<span dir="LTR"></span>های انتخابی الگوی شناختی-اجتماعی تأثیرگذار بر فعالیت بدنی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از <span dir="LTR">SPS</span><span dir="LTR">S 22</span> و روش<span dir="LTR"></span>های آمار توصیفی و آزمون رگرسیون خطی چندگانه با سطح اطمینان 95 % انجام گردید.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong>: افزایش معناداری در مقادیر سازههای منتخب شناختی-اجتماعی (عوامل محیطی، توانایی رفتاری، انتظار پیامد، ارزش پیامد، یادگیری مشاهده<span dir="LTR"></span>ای، تقویت و خودکارآمدی) در زمینه فعالیت بدنی پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بود (001/0<em><span dir="LTR">p</span></em><span dir="LTR"><</span>). نتیجه رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد میانگین فعالیت بدنی روزانه و هفتگی به ترتیب 14/70 و 34/263 دقیقه افزایش یافت.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong>: اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی شناختی-اجتماعی تأثیر مثبتی در ارتقاء فعالیت بدنی دختران نوجوان داشته است.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نوع مقاله:</span></strong> <span dir="RTL">مطالعه پژوهشی</span></p>
<p><strong>Background and objective:</strong> Reports have revealed a growing tendency towards sedentary lifestyles in all age groups, especially among female adolescents. This study aimed to determine the influence of a social cognitive theory (SCT)-based educational intervention on the physical activity of secondary school students in 2013.</p>
<p><strong>Materials and methods:</strong> This randomized, controlled field trial was conducted on 132 second- and third-year high school female students. The subjects were divided into control and intervention groups- 68 students with an average of 13 ± 1 years of age in each group. Data collection tools included demographic, physical activity, and SCT-based questionnaires. For data analysis, descriptive statistics were calculated and regression test was performed using SPSS 22 through descriptive statistics and multiple linear regression with 95% confidence interval.</p>
<p><strong>Results:</strong> In the intervention group, a significant increase was observed in the mean scores of selected SCT concepts (environmental factors, behavioral capacity, outcome expectation, expectancies, observational learning, reinforcement, and self-efficacy), affecting physical activity (<em>p </em>< 0.001). Multiple linear regression in the intervention group showed that daily and weekly physical activity increased to 70.14 and 263.34 minutes, respectively.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: SCT-based educational intervention has a positive impact on the physical activity of female adolescents.</p>
<p><strong>Paper Type:</strong> Research Article.</p>
الگوی شناختی-اجتماعی, دانشآموزان دختر دبیرستانی, آموزش, فعالیت بدنی, تهران.
Social Cognitive Theory (STC), High school students, Education, Physical activity, Tehran.
309
318
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-594-1&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Shirvani
حسین
شیروانی
shirvani.h2006@gmail.com
10031947532846004671
10031947532846004671
No
Exercise Physiology Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران
Hormoz
Sanaeinasab
هرمز
سنائی نسب
sanaei1343@gmail.com
10031947532846004672
10031947532846004672
No
Health Education Department, School of Health, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران
Reza
Tavakoli
رضا
توکلی
shirvani@bmsu.ac.ir
10031947532846004673
10031947532846004673
No
Science & Research Branch, School of Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Mohsen
Saffari
محسن
صفاری
shirvani122@yahoo.com
10031947532846004674
10031947532846004674
No
Health Education Depa
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران
kazem
Khalaji
کاظم
خلجی
gentellman1982@yahoo.com
10031947532846004675
10031947532846004675
No
Epidemiology and Biostatistics Department, School of Health, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران
Sara
Me’mar
سارا
معمار
eprc.bmsu@yahoo.com
10031947532846004676
10031947532846004676
Yes
Health Education Department, School of Health, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران