Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
6
2
online
1
fulltext
fa
بررسی عملکرد دانشآموزان همیار پلیس در مقایسه با سایر دانشآموزان مدارس شهر همدان در خصوص پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی
Performance of Police-Assistant Students Compared with the Other Students in Schools of Hamadan, Concerning the Prevention of Road Traffic Injuries
سلامت عمومی
Public Health
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>زمینه و هدف</strong>: یکی از عوامل عمدۀ مرگومیر کودکان، آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی است. همیاران پلیس دانشآموزانی هستند که در خصوص مفاهیم اصلی پیشگیری از حوادث ترافیکی از پلیس آموزشهایی دریافت میکنند. مطالعۀ حاضر بهمنظور بررسی عملکرد دانشآموزان همیار پلیس در مقایسه با سایر دانشآموزان مدارس شهر همدان در خصوص پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی اجرا شد.<span style="font-size:16.0pt;"></span><br>
<strong><span style="color:black;">مواد و روشها</span></strong>: <span style="color:black;">در این مطالعۀ مقطعی ـ تحلیلی، دو گروه دانشآموز پسر در ۱۲ مدرسه، شامل ۱۸۴ دانشآموز همیار پلیس در ۶ مدرسه و ۱۸۴ دانشآموز غیرهمیار پلیس در ۶ مدرسۀ دیگر، بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">SPSS</span></span><span style="color:black;"> نسخۀ ۱۶ و با استفاده از آزمون کای اسکوئر انجام شد.</span><span style="color:black;"><span style="font-size:16.0pt;"></span></span><br>
<strong>یافتهها</strong>: میانگین و انحرافمعیار آگاهی در گروه همیار پلیس بهترتیب ۰/۶۸۶ و ۰/۱۷۸ و در گروه غیرهمیار پلیس بهترتیب ۰/۷۱۸ و ۰/۵۱ بود؛ بهطوری که از نظر میزان آگاهی، تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. از لحاظ آیتمهای یازدهگانۀ رفتاری قابلانتظار از دانش آموزان همیار پلیس تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> آگاهی و رفتارهای همیاران پلیس نسبت به سایر دانشآموزان مطالعهشده تفاوت معناداری نداشت و آموزش مناسبتر بهمنظور بهبود سطح آگاهی و عملکرد همیاران پلیس، ضروری به نظر میرسد.<span style="font-size:14.0pt;"></span></span></span></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify; line-height: 150%; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Background and objective:</strong> one of the major causes of child mortality is road traffic injuries. Police-assistant students are the students, who receive education on basic and simple contents of road traffic incidents. This study was conducted in order to investigate the performance of police-assistant male students comparing with the other students in Hamadan, concerning the prevention of road traffic injuries.<br>
<strong>Methods:</strong> In this cross-sectional study two groups of boy-students in twelve schools including 184 police-assistant students in six schools and 184 non- police-assistant students in other six schools were selected randomly. In order to collect data a researcher-made questionnaire was used. Data analysis was done using SPSS 16 and chi-square test.<br>
<strong>Results:</strong> The mean and standard deviation of knowledge in the police-assistant group were 0.686 and 0.178 respectively and were 0.718 and 0.15 respectively in the other students group, showing there was no significant difference between the two groups regarding knowledge. There was no significant difference between the two groups in terms of the eleven behavioral items, expected from police-assistant students<br>
<strong>Conclusion:</strong> There was no significant difference in the knowledge and even the behavioral items of those students who helped traffic police in comparison to those who did not help the traffic police and more proper training is necessary to improve the level of knowledge and performance of police-assistant students.</span></p>
بهداشت مدارس, آموزش و ارتقای سلامت, ایران
School Health, Health Education and Promotion, Iran
95
101
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-564-1&slc_lang=fa&sid=1
Forouzan
Rezapur-Shahkolai
فروزان
رضاپور شاه کلائی
Forouzan.rezapour@gmail.com
10031947532846008366
10031947532846008366
No
Dept. of Public Health, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Vahid
Ranaei
وحید
رعنایی
Vahidranaeii222@gmail.com
10031947532846008367
10031947532846008367
Yes
Dept. of Public Health, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Mohammad Mahdi
Hazavehei
محمد مهدی
هزاوه ئی
hazavehei@umsha.ac.ir
10031947532846008368
10031947532846008368
No
Research Center for Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Javad
Faradmal
جواد
فردمال
javad.faradmal@umsha.ac.ir
10031947532846008369
10031947532846008369
No
Modeling of Noncommunicable Diseases Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران