Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
5
2
online
1
fulltext
fa
اثرآموزش مبتنی بر مدل الگوی فرانظریه ای بر خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری مصرف صبحانه در دانش آموزان دوره راهنمایی
The Effect of Educating Based on The Transtheoretical Model on Selfe-efficacy and Decision Balancing of Junior School Students in Breakfast Consumption
پژوهشي
Research
<p dir="rtl" style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه و هدف</strong>: آموزش تغذیه، جزء کلیدی برنامه های ارتقای سلامت بوده و به بهبود رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان منجر می شود. پژوهش حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه ای نسبت به مصرف صبحانه در دانش آموزان انجام شد.<br>
<strong>مواد و روش ها: </strong>این مطالعه نیمه تجربی روی تعداد ۲۹۰ دانش آموز دوره اول متوسطه(۵۱/۷درصد پسر و ۴۸/۳درصد دختر ) شهر جیرفت در دو گروه ۱۴۵نفری مداخله و مقایسه انجام شد. افراد از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. مداخله آموزشی بر اساس سازه های خود-کارآمدی و موازنه تصمیم گیری از الگوی فرانظریه ای انجام گرفت. داده ها پیش و ۳ماه پس از آموزش، گرد آوری شد و با استفاده از نرم افزار آماری <span dir="LTR">Spss۱۶</span> و آزمون های ویلکاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافته ها:</strong> میانگین سنی دانش آموزان ۳۸۷/.±۱۳/۷۴و نسبت دختر و پسر با هم برابر بود. نتایج مداخله حاکی از افزایش معنی دار میانه نمره موازنه تصمیم گیری از ۳۱ به ۴۶ و خود-کارآمدی از ۲۷ به ۳۴ پس از مداخله بوده است. همچنین میانه نمره گروه مقایسه افزایش بسیار اندک و معنی دار داشته است (p<۰/۰۰۱)<br>
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> در این مطالعه آموز ش بر ارتقاء خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری نسبت به مصرف صبحانه در دانش آموزان تأثیر مثبتی داشته است، لذا مداخلات آموز شی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینه های مختلف بهداشتی قویاً توصیه می شود. </span></span></p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Objective</strong>: As an essential element of health promotion programs, nutritional education improves the nutrition behaviors of students. The present study examined the effect of using the transtheoretical model in students breakfast consumption.<br>
<strong>Methods</strong>: This semi-experimental study was performed on290 first level students of secondary school in Jiroft city. At the begining they have taken in two experimental and control groups by multi-stages and using a structured questionnaire including items on demographic information, stages of change, self-efficacy, decisional balance, breakfast intake. Data were collected before and after three months.<br>
<strong>Results:</strong> The mean age of students wase 13/74±387 and girls and boys ratio was equivalent. Interventional results show meaningful average increasing of balancing decision from 31to 46 and selfe-efficiency from 27to 34.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The findings proved that TTM was a useful model that can be applied to dietary behavior change such as breakfast consumption in students. </p>
الگوی فرانظریه ای, دانش آموزان, صبحانه
breakfast , Transtheoretical mode, students
102
112
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-521-3&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Purnarani
رضا
پورنارانی
rezanarani732@gmail.com
10031947532846007307
10031947532846007307
No
Department of Health Education,Health School, Hormozgan Universityof Medical Sciences (HUMS), BandarAbbas, Iran
گروه آموزش بهداشت ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، بندرعباس ایران
Laleh
Hassani
لاله
حسنی
7hassani1969@gmail.com
10031947532846007308
10031947532846007308
Yes
Health Research Center, Health Factors, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
Teaymur
Aghamolaei
تیمور
آقا ملایی
teaghamolaei@gmail.com
10031947532846007309
10031947532846007309
No
Health Research Center, Health Factors, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
Shokrollah
Mohseni
شکرالله
محسنی
mohseni57faryab@gmail.com
10031947532846007310
10031947532846007310
No
Health Research Center, Health Factors, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران