Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
6
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجمن دیابت شهرستان بابل
The Effect of E-Learning on Self-Care Behaviors of People with Type 2 Diabetes Mellitus in Babol
مداخلات ارتقای سلامت
Health Promotion Interventions
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف:</strong> دیابت از جمله بیماریهای مزمن شایع و پرعارضهای است که عوامل مختلفی در خودمراقبتی و کنترل آن نقش دارند. بررسیها نشان میدهد که مراقبتهای سنتی، که تاکنون انجام میشده، کافی نیست. هدف از مطالعۀ حاضر تعیین تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو عضو انجمن دیابت شهرستان بابل است.<br>
<strong>مواد و روشها:</strong> این پژوهش مطالعهای مداخلهای از نوع شاهددار است که در مورد 180 نفر از افراد مبتلا به دیابت انجام شد. این بیماران به روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه 90 نفری مورد و کنترل تقسیم شدند. فقط به گروه مورد به روش الکترونیک بهمدت سه ماه آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخله، دادههای مربوط به خودمراقبتی بهوسیلۀ پرسشنامۀ استاندارد خودمراقبتی دیابت (SDSCA) جمعآوری شد و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آماری توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحرافمعیار) و تحلیلی (آزمون کای اسکوئر و t زوجی) تجزیهوتحلیل شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> بین میانگین نمرات خودمراقبتی، قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی تفاوت معنیداری وجود داشت (0/001>P). میانگین نمرۀ خودمراقبتی سه ماه بعد از مداخلۀ آموزشی در گروه مورد افزایش یافت؛ به‍طوری که از نظر آماری دارای اختلاف معنیدار بود (0/001>P). میانگین نمرۀ خودمراقبتی در گروه کنترل سه ماه بعد از مداخلۀ آموزشی کاهش یافت، بهطوری که در جهت عکس از نظر آماری دارای اختلاف معنیدار شد (0/001>P).<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> آموزش الکترونیک بر خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت در کنترل بیماری تأثیر مثبت دارد، بهطوری که میانگین نمرۀ خودمراقبتی افراد بهبود مییابد.<br>
</p>
<p dir="RTL"></p>
<p></p>
<p><br>
<strong><span class="fontstyle0">Background and Objective</span>:</strong> Diabetes is a common chronic diseases that different factors play an important role in controlling it as well as in its patients’ self-care behaviors. The Survey shows the traditional cares performed so far have not been enough. The purpose of the present study is to investigate the effect of electronic education on self-care behaviors among the patients with type II diabetes who were a member of Babol Diabetes Association.<br>
<strong>Methods: </strong>The present research was a controlled intervention study conducted on 180 people with diabetes. These patients were assigned to two groups of 90 through simple random sampling: the case group and the control group. Only the case group were trained through electronic method for 3 months. The information about the patients’ self-care behaviors were collected in both pre-intervention and post-intervention phases using the standard diabetes self-care questionnaire and the data were analyzed using SPSS as well as descriptive tests (Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation) and analytic statistical tests (Chi-Square and Paired T-test).<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that there was a significant difference between the mean self-care scores acquired before and 3 months after the educational intervention (0/001< <em>P</em>). The mean self-care score acquired 3 months after the educational intervention increased in the case group, in as much as it had statistically significant difference (0/001< <em>P</em>). The mean self-care score acquired 3 months after the educational intervention decreased in the control group, so that it had statistically significant difference in a reverse order (0/001> <em>P</em>).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The electronic education has a positive effect on self-care behaviors of patients with diabetes, and the patients’ mean self-care score improves.<br>
</p>
آموزش الکترونیک, خودمراقبتی, دیابت نوع دو
E-Education, Self-Care, Diabetes Type 2
376
382
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-735-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Jalil
Seyedi-Andi
سیّد جلیل
سیّدی اندی
dr.seyedi1390@gmail.com
100319475328460010110
100319475328460010110
No
Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences. Babol, Mazandaran, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکدۀ سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، مازندران، ایران
Hasan
Heidari
حسن
حیدری
hassann1811@gmail.com
100319475328460010111
100319475328460010111
Yes
Health Education Unit, Deputy of Health, Babol University of Medical Sciences. Babol, Mazandaran, Iran
واحد آموزش سلامت، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی بابل، بابل، مازندران، ایران
Somayyeh
Sefidhaji
سمیه
سفیدحاجی
sshgi1362@gmail.com
100319475328460010112
100319475328460010112
No
Nursing Group, Ayatollah Rouhani Hospital, Babol University of Medical Sciences. Babol, Mazandaran, Iran
گروه پرستاری بیمارستان آیتالله روحانی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، مازندران، ایران
Mohammad
Ghanbari
محمد
قنبری
ghanbari1345.mohammad@gmail.com
100319475328460010113
100319475328460010113
No
Health Education Unit, Deputy of Health, Babol University of Medical Sciences. Babol, Mazandaran, Iran
واحد آموزش سلامت، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی بابل، بابل، مازندران، ایران