Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Iran J Health Educ Health Promot
Medical Sciences
http://journal.ihepsa.ir
1
admin
2345-346X
2345-3265
10.22034
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
7
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخلۀ آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخستزای مراجعهکننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر تهران در سال 96-1395
The Effect of Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on the Choice of the Type of Delivery in Primipara Women Referred to Health Centers in Tehran in 2016-2017
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Health Education & Health Promotion
پژوهشي
Research
<span style="font-family:iransans;"><strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه با رشد روزافزون آمار عمل سزارین مواجه هستیم، در حالی که این عمل نوعی فناوری غیرضروری پزشکی به حساب میآید و غافل از اینکه انجام عمل سزارین بدون دلیل پزشکی، دارای عواقب زیانباری برای مادر و نوزاد است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخلۀ آموزشی بر اساس مدل رفتار برنامهریزیشده بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخستزای مراجعهکننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ انجام شد.<br>
<strong>مواد و روشها:</strong> این تحقیق یک مطالعۀ نیمهتجربی شاهددار و از نوع قبل و بعد با گروه کنترل است. تعداد ۱۲۰ زن باردار نخستزای مراجعهکننده به این مراکز به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. دادهها بهوسیلۀ پرسشنامۀ محققساخته، مبتنی بر سازههای تئوری رفتار برنامهریزیشده، جمعآوری و پس از تأیید روایی و پایایی بین نمونههای آماری توزیع شد. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیهوتحلیل شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای توصیفی نشان داد گروههای مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیتشناختی همگن هستند. یافتههای استنباطی نیز نشان داد بین میانگین دو گروه مداخله و کنترل در تمام سازهها بهجز سازۀ رفتار، قبل از اجرای مداخلۀ آموزشی تفاوت معنیداری وجود ندارد (۰/۰۰۱<p)،>P).<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی از آن است که برنامۀ آموزشی بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخستزا برای انتخاب زایمان طبیعی به جای سزارین تأثیر مثبت دارد؛ بنابراین میتوان برای انتخاب نوع زایمان (زایمان طبیعی) در این زنان از سازههای مدل رفتار برنامهریزیشده استفاده کرد.</p)،></span><br>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Background and Objective: </strong>Today, we face increasing number of caesarean section as an unnecessary medical technology. In fact, performing caesarean section without medical reason has many harmful consequences for mother and her baby. The current study was aimed to determine the effect of planned behavior-based educational intervention on the selection of childbirth method among primipara women who visit health centers of Tehran during 2016-2017.<br>
<strong>Methods: </strong>This was a semi empirical study, with pre-test, post-test design and control group. 120 primiparas who visited health centers were randomly categorized into intervention and control groups. Data was collected by researcher-made questionnaire based on the construct of the theory of planned behavior, and after confirming its validity and reliability, was distributed between the statistical samples. The collected data was analyzed using SPSS16.<br>
<strong>Results: </strong>The descriptive findings showed that intervention and control groups were demographically homogenous. The inferential findings showed that between the average of both groups in all construct, except for the behavioral ones, there was no meaningful difference before the educational intervention (P>0.001) while after that, the difference of average were meaningful (P<0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results indicated that the program has a positive effect on improving the selection of childbirth method among primiparas as they are more tended to natural childbirth than caesarean section. Therefore, the construct of the theory of planned behavior can be used to encourage such women to choose natural childbirth instead of caesarean section.</span><br>
</div>
نوع زایمان, تئوری رفتار برنامهریزیشده, زنان باردار نخستزا
Childbirth method, Theory of planned behavior, Primipara
55
65
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1115-1&slc_lang=fa&sid=1
Zeinab
Moradi
زینب
مرادی
kimiaadeli@gmail.com
100319475328460011455
100319475328460011455
No
Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Zahra
Jalili
زهرا
جلیلی
Z-jalili@srbiau.ac.ir
100319475328460011456
100319475328460011456
Yes
Associate Professor, Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Davoud
Shojaei Zadeh
داوود
شجاعی زاده
Shojaie@sina.tums.ac
100319475328460011457
100319475328460011457
No
Professor, Depat. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران