@article{ author = {Basharpoor, Sajjad and Heydarirad, Hadis and Atadokht, Akbar and Daryadel, Seyed Javad and Nasiri-Razi, Robab}, title = {The Role of Health Beliefs and Health Promoting Lifestyle in Predicting Pregnancy Anxiety among Pregnant Women}, abstract ={Background and objective: Pregnancy anxiety in a common problem during pregnancy period that is associated with negative consequences. The current study was conducted in order to determine the role of health beliefs and health promoting behaviors in predicting pregnancy anxiety among pregnant women. Methods: This research was a descriptive- analytical and correlational study. Pregnant women referred to health centers of the Ardabil city for medical cares from the first to ninth month of pregnancy in the second half of 2014 were the population of this study. One hundred and ten women were randomly selected via clustering sampling method from this population they were asked to fill in the questionnaires- demographic data, Pregnancy-Related Anxiety Questionnaire-Revised (PRAQ-R), health belief model questionnaire and Health-Promoting Lifestyle Profile (HPLP). The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression. Results: Pregnancy anxiety had negative relationship with perceived susceptibility (r = -0.41 p < 0.001), severity of perceived consequences (r= -0.56 p < 0.001), benefits of medical treatment (r= -0.35 p< 0.001), total score of health promoting lifestyle (r= -0.67 p < 0.001), its components, namely health responsibility (r= -0.54 p < 0.001), physical activity (r= -0.42 p < 0.001), nutrition (r= -0.42 p < 0.001), spiritual growth (r= -0.55 p < 0.001), interpersonal relationships (r= -0.57 p < 0.001), and stress management (r= -0.64 p < 0.001). Regression analyses also revealed that 44% of variance of pregnancy anxiety of women was explained by health beliefs and 50% of it was explained by health promoting lifestyle. Conclusion: Positive beliefs about health and health promoting lifestyle play role in reducing pregnancy anxiety. The results of this research propose the necessary of training health beliefs and health promoting life style during pregnancy period for improving psychological health and coping with pregnancy anxiety. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Health Belief Model (HBM), health promoting lifestyle, Pregnancy anxiety, Pregnant women, Ardabil}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {171-180}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {نقش باورها و سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامتی در پیش‌بینی اضطراب در زنان باردار}, abstract_fa ={زمینه و هدف: اضطراب حاملگی یکی از مشکلات شایع دوره بارداری است که با پیامدهای منفی همراه می­شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش باورهای سلامتی و سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامتی در پیش‌بینی اضطراب حاملگی زنان باردار انجام گرفت. مواد و روش­ها: روش این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زنان بارداری مراجعه­کننده برای دریافت مراقبت­های دوران بارداری از ماه اول تا نهم بارداری به مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در نیمه دوم 1392 تشکیل دادند. تعداد 110 نفر از این افراد به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب‌شده و به پرسشنامه­­های جمعیت‌شناختی، نسخه تجدیدنظرشده اضطراب مرتبط با بارداری و الگوی باور سلامتی و نیمرخ سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامتی پاسخ دادند. داده­های نیز با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ­ها: اضطراب حاملگی با آسیب­پذیری ادراک‌شده (41/0-=r؛ 001/0 > p)، شدت پیامدهای ادراک‌شده (56/0-= r؛ 001/0 > p)، مزایای درمان پزشکی (35/0-= r؛ 001/0 > p)، نمره کلی رفتارهای ارتقاء­دهنده سلامتی (67/0-= r؛ 001/0 > p) و مؤلفه­های آن یعنی مسؤلیت­پذیری سلامتی (54/0-=r؛ 001/0>P)، فعالیت بدنی (42/0-= r؛ 001/0 >p)، تغذیه (42/0-= r؛ 001/0 > p)، رشد معنوی (55/0-= r؛ 001/0 >  p)، روابط بین فردی (57/0-= r؛ 001/0 > p)، مدیریت استرس (64/0-= r؛ 001/0 > p) ارتباط منفی داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز آشکار کرد که 44% از کل واریانس اضطراب حاملگی زنان به‌وسیله باورهای سلامتی و 50% آن به‌وسیله رفتارهای ارتقاء­دهنده سلامتی تبیین می­شود. نتیجه‌گیری: باورهای مثبت درباره سلامتی و سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامتی در کاهش اضطراب حاملگی زنان نقش دارد. نتایج این پژوهش لزوم آموزش باورهای سلامتی و سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامتی در دوره بارداری برای بهبود سلامت روان‌شناختی و مقابله با اضطراب حاملگی را مطرح می­سازد. نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {الگوی باورهای سلامتی, سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامتی, اضطراب حاملگی, زنان باردار, اردبیل.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-260-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-260-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Shirzad, Mahboube and Taghdisi, Mohammad Hossein and Dehdari, Tahere and Abolghasemi, Jamile}, title = {The Effect of Educational Intervention in Changing Mothers’ Attitudes, Perceived Self-Efficacy and Perceived Barriers Regarding Oral Health of Preschool Children}, abstract ={Background and objective: Due to the necessity of oral health in the preschool children and incorrect beliefs of mothers and more perceived barriers to perform it, this research was performed to study the effect of education intervention in changing mothers’ attitudes, perceived self-efficacy and perceived barriers regarding oral health of preschool children. Methods: In this quasi-experimental study 120 female preschool children from district 7 of Tehran city were selected by one stage cluster sampling from each school and then their mothers were included in the study. A researcher-made questionnaire was designed and validated by researchers for assessing mothers’ self-efficacy, perceived barriers and attitudes regarding oral health among preschool children. Two test (intervention) and control groups completed the questionnaire before educational intervention. Based on the pre-test results the educational intervention was designed and implemented in 4 sessions (each 45 minutes) for mothers in test group. Both groups were followed up one month after the intervention and then completed questionnaires. Data was analyzed by independent sample t-tests and student’s t test for paired sample through SPSS16. Results: Significant differences were observed in the mean score of attitude (p=0.001), perceived self-efficacy (p=0.011) and perceived barriers (p<0.0001) in the intervention group as compared to the control group. Conclusion: Educational intervention may reduce perceived barriers to oral health among mothers having pre-school children regarding oral health and increase their perceived self-efficacy and positive attitude. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Oral health, Preschool children, Self-efficacy, perceived barriers, Girls High School, Attitude, Tehran.}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {181-187}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تأثیر مداخله آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و موانع درک‌شده مادران در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: با توجه به لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیش‌دبستانی و وجود باورهای غلط مادران و موانع فراوان برای انجام آن، مطالعه مذکور با هدف تأثیر یک مداخله آموزشی بر تغییر نگرش، خودکارآمدی و موانع درک­شده مادران برای بهداشت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی انجام گرفت. مواد و روش­ها: در این مطالعه نیمه­تجربی، 120 نفر از دختران پیش‌دبستانی منطقه 7 تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای انتخاب و سپس مادران این کودکان وارد مطالعه شدند. یک پرسشنامه محقق­ساخته جهت سنجش خودکارآمدی، موانع درک‌شده و نگرش والدین طراحی و سپس اعتباریابی شد. دو گروه (آزمون و کنترل) پرسشنامه‌ها را قبل از مداخله تکمیل کردند. بر اساس یافته‌های پیش‌آزمون، برنامه مداخله آموزشی طراحی و برای مادران گروه آزمون انجام پذیرفت. مداخله آموزشی در 4 جلسه 45 دقیقه‌ای اجرا شد. پرسشنامه یک ماه پس از مداخله توسط دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها توسط آزمون‌های تی مستقل و تی زوجی از طریق SPSS16 تحلیل شدند. یافته‌ها: بین میانگین نمره نگرش (001/.>p)، موانع درک‌شده (001/.>p) و خودکارآمدی درک‌شده (001/.>p) مادران گروه آزمون، بعد از مداخله تفاوت معناداری نسبت به گروه کنترل وجود داشت. نتیجه­ گیری: مداخله آموزشی می‌تواند سبب کاهش موانع درک‌شده مادران برای رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیش‌دبستانی شده و خودکارآمدی و نگرش‌های مثبت آن‌ها را افزایش دهد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: بهداشت دهان و دندان, مادران, کودک پیش‌دبستانی, خودکارآمدی, موانع درک شده, نگرش}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-357-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-357-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Abdi, Jalal and Eftekhar, Hassan and Mahmoodi, Mahmood and Shojayezadeh, Davood and Sadeghi, Roya and Saber, Maryam and Beglarineshat, Elham}, title = {The Effect of Theory and New Communication Technologies-Based Lifestyle Intervention on the Weight Control of the Employees with Overweight and Obesity}, abstract ={Background and objective: Work settings provide a unique opportunity for health promotion interventions. Considering the issue of obesity among employees, this study was conducted to evaluate the effect of the intervention based on new communication technologies and the social cognitive theory on weight control in the governmental employees of the city of Hamadan in 2014. Methods: This clinical trial study was conducted among “telephone-assisted intervention”, “web-assisted intervention”, and “control” groups comprising 435 employees with excess weight or obesity. The educational intervention was performed for 6 months under the title of “lifestyle program.” Then, the participants were evaluated in terms of weight and changes in the constructs of the social-cognitive theory 6 and 9 months after the intervention. A researcher-made questionnaire based on the Dishman and Dewar questionnaires was used to evaluate the constructs of social-cognitive theory. The data were collected and analyzed using one-way ANOVA, two-way analysis of variance, and linear Regression test through SPSS 20. Results: The lifestyle intervention resulted in a weight loss of 1.92 and 1.08 kg among the telephone-assisted and web-assisted intervention groups, respectively. The intervention in the mobile telephone-assisted group increased the mean scores of the participants in the constructs of self-efficacy, environment, outcome expectations, and outcome expectancies. In the web-assisted intervention group, the mean scores of the constructs of self-efficacy and outcome expectancies increased. Conclusion: The results of the present study showed the effectiveness of the intervention based on new communication technologies and the social-cognitive theory (SCT). We recommend conducting studies to evaluate other health challenges based on the Social-Cognitive Theory in work settings. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Obesity, Overweight, Lifestyle, Social-Cognitive Theory (SCT), Hamadan}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {188-197}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تأثیر مداخله سبک زندگی نظریه محور مبتنی بر فناوری‌های نوین ارتباطی در کارکنان دارای اضافه‌وزن و چاقی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: محیط‌های کار فرصتی ماندگار برای مداخلات ارتقاء سلامت فراهم می‌نمایند. با توجه به افزایش پدیده چاقی در کارمندان، این مطالعه با هدف ارزشیابی تأثیر مداخله سبک زندگی مبتنی بر فناوری‌های نوین ارتباطی و نظریه شناختی-اجتماعی بر کنترل وزن کارمندان دولتی شهر همدان در سال 1393 اجرا گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه مداخله‌ای از نوع کارآزمایی میدانی است که در سه گروه (مداخله از طریق تلفن­همراه، مداخله از طریق اینترنت و کنترل) در بین 435 کارمند دارای اضافه‌وزن یا چاقی انجام شد. مداخله آموزشی تحت عنوان «برنامه سبک زندگی» به مدت 6 ماه انجام شد. سپس مشارکت‌کنندگان به مدت 6 ماه و 9 ماه بعد از مداخله ازنظر وزن و تغییر در سازه‌های نظریه شناختی-اجتماعی موردبررسی قرار گرفتند. پرسشنامه محقق‌ساخته با بهره‌گیری از پرسشنامه‌های دِشمَن و دیوئر که روایی و پایایی آن سنجیده شد، جهت سنجش سازه‌های نظریه شناختی-اجتماعی بکار برده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه، آنالیز واریانس دوطرفه و رگرسیون خطی از طریق SPSS 20 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مداخله سبک زندگی منجر به کاهش وزن به میزان 1/92 کیلوگرم در گروه پیامک و 1/08 کیلوگرم در گروه اینترنت گردید. مداخله در گروه تلفن همراه منجر به افزایش میانگین نمرات مشارکت‌کنندگان در سازه‌های خودکارآمدی، محیط، انتظارت پیامد و ارزش‌های پیامد گردید. در گروه اینترنت میانگین نمرات سازه‌های خودمدیریتی و ارزش‌های پیامد افزایش یافت. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر مؤثر بودن مداخله مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی و فناوری‌های نوین ارتباطی را اثبات نمود. انجام مطالعه در سایر مشکلات سلامت در محیط‌های کار با بهره‌گیری از نظریه بکار رفته در این مطالعه توصیه می‌شود. نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {چاقی, اضافه‌وزن, سبک زندگی, محیط کار, فناوری های نوین ارتباطی, نظریه شناختی-اجتماعی, همدان.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-312-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-312-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Ghorbani, Mahsa and Zamani-Alavijeh, Fereshteh and Shahry, Parvin and Zare, Korosh and Marashi, Tayyebeh}, title = {Understanding Childhood\'s Sexual Curiosity: An Introduction to Sexual Health Education and Health Promotion}, abstract ={Background and objective: Many parents face challenges to respond to child sexual questions. These questions are generally non-projected, but appropriate and proportionate response to such questions is the most challenging for parenting issues. So, identifying sexual questions that are frequently asked by children, and on the other hand, through proper education to parents, response to curious questions of children can be tailored to age and gender correctly. Therefore, this study was designed to explore children’s sexual questions. Methods: This research was a qualitative content analysis study. The samples were selected on the basis of objective and purposive sampling. Samples consisted of 20 parents living in the city of Ahvaz. Data were gathered through semi-structured and unstructured interviews. The collected data were analyzed qualitatively through content analysis simultaneously and using the software MAXQDA 10. Results: Children sexual curious questions suggested 3 main themes: 1) changes in sexual characteristics, 2) gender differences and relations between the sexes, & 3) pregnancy, child birth and pregnancy prevention- which consisted of 9 sub-classes. Conclusion: The reason and process of pregnancy, how baby is born and sex differences were the most questions that children had asked. In order to answer the sexual questions properly in regard to age and gender, it is recommended that an educational package be designed to answer children questions. Paper Type: Research Article.}, Keywords = { Sex education, Sex questions, Content analysis, Qualitative research, MAXQDA 10, Ahvaz.}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {198-210}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {شناخت کنجکاوی‌های جنسی کودکانه: مقدمه‌ای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: بسیاری از والدین برای پاسخ به سؤالات جنسی کودکان با چالش مواجه هستند. این سؤالات عموماً غیرمغرضانه هستند، لیکن پاسخ مناسب و متناسب به این قبیل سؤالات ازجمله پرچالش‌ترین موضوعات تربیتی والدین محسوب می‌شود. لذا با شناسایی سؤالات جنسی که مکرراً از طرف کودکان مطرح می‌شوند و از طرف دیگر، آموزش صحیح به والدین، می‌توان متناسب با سن و جنس، پاسخی مناسب به سؤالات کنجکاوانه کودکان ارائه نمود. به همین منظور این مطالعه برای تبیین سؤالات جنسی کودکان طراحی‌شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی از نوع تحلیل­ محتوا است و نمونه‌ها بر اساس هدف پژوهش و نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نمونه‌های پژوهش را 20 والد ساکن شهر اهواز تشکیل می‌دادند. داده‌ها از طریق مصاحبه فردی نیمه‌ساختاریافته و بدون ساختار جمع‌آوری گردید. داده‌ها به روش کیفی و هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها و از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA10 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: سؤالات ‌کنجکاوانه جنسی کودکان نشان دهنده 3 مضمون اصلی بود: تغییر ویژگی‌های جنسی، تفاوت‌های جنسی و روابط بین دو جنس و باروری، تولد و پیشگیری؛ که خود از 9 طبقه‌ فرعی تشکیل‌شدند. نتیجه‌گیری: علت و جریان بارداری، نحوه‌ تولد و تفاوت‌های جنسی بیشترین سؤالات کودکان بودند. توصیه می‌شود یک بسته آموزشی مختصر و مفید با توجه به سؤالات جنسی کودکان تهیه شود که پاسخ مناسب و متناسب با سن و جنس کودک در آن شرح داده شود. نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {آموزش سؤالات کنجکاوانه جنسی, تحلیل محتوا, تحقیق کیفی, MAXQDA 10, اهواز.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-328-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-328-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Bagheri, Masoomeh and Roozbahani, Nasrin and Shamsi, Mohse}, title = {Predictive Factors of Smoking among Adults Based on Trans-theoretical Model}, abstract ={Background and objective:It is necessary to identify factors influencing smok-ing in order to design effective interventions to reduce this behavior. This study aimed to determine the predictive factors of smoking among adults of Arak city based on Transtheoretical model (TTM). Methods:This analytical- cross sectional study was carried out on 328 smokers 30 years of age and older in the city of Arak in 2014. Samples were selected randomly from family file numbers of Arak. Data were collected using a valid and reliable questionnaire including demographic information and questions related to Transtheoretical structure Model (stages of change, processes of change, temptation, Pros and Cons of smoking) and were analyzed using one-way ANOVA, Pearson correlation and linear regression. Results: Most of the subjects (52.7%) were in the precontemplation stage of smoking cessation. Linear regression revealed that variables of change stages (R2 = -0.46, p > 0.001), temptation (R2 = -0.18, p > 0.001), hazards of smoking (R2 = -0.12, p > 0.001), early age of smoking (R2 = -0.14, p > 0.006), dramatic relief process of change (R2 = -0.12, p > 0.015) and the number of friends who smoke (R2 = -0.12, p > 0.048) were the predictor of daily smoking rates. The model was able to predict 37% of smoking rate variance. Conclusion: Most subjects were in the precontemplation stage of quitting smoking and according to predictive factors of smoking it is necessary to plan an effective educational program for quitting smoking.Paper  }, Keywords = {Adult, Predictive factors, Smoking, Transtheoretical Model (TTM), Arak.}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {211-218}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {عوامل پیش بینی کننده مصرف سیگار در بزرگ‌سالان شهر اراک بر اساس الگوی فرانظری}, abstract_fa ={ زمینه و هدف: برای طراحی مداخلات موثر برای کاهش استعمال سیگار لازم است عوامل موثر بر اینرفتار شناخته شود. هدف این مطالعه بررسی عوامل پی شبین یکننده مصرف سیگار در افراد بزر گسالشهر اراک بر اساس الگو فرانظری بود. مواد و رو شها: این مطالعه مقطعی- تحلیلی بر روی 328 فرد سیگاری بالای 30 سال شهر اراک درسال 1393 انجام شد. نمونه ها از سطح شهر ب هصورت تصادفی از روی شمار ههای پرونده خانوار انتخابشدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پایا و روا مشتمل بر مشخصات جمعیت شناختی و سوالات مربوطبه سازه های الگوی فرانظری )مراحل تغییر، فرایندهای تغییر، وسوسه و فواید و مضرات مصرف سیگار(جمع آوری و با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه  و تحلیل شد. یافته ها: بیشتر افراد موردمطالعه ( 7/ 52 %) در مرحله پیش تفکر ترک سیگار بودند. رگرسیون خطی مشخص کرد که متغیرهای مراحل تغییر( 001 / r = -0/46 ، p > 0)، وسوسه (001 /r2= 0/18 ، p > 0) مضرات مصرف سیگار (001 / r2=0/17 ، p > 0)، سن شروع مصرف سیگار (006 /r2= -0/14 ، p < 0)، فرایند تغییر تسکین نمایشی (015 / r2= -0/12 ، p < 0 ) و تعداد دوستان سیگاری (048/r2= 0/10، p > 0)  پیشگویی کننده میزان مصرف سیگار روزانه بودند. این الگو توانست 37 % از واریانس میزان مصرف سیگار را پیش بینی کند. نتیجه گیری: بیشتر افراد موردمطالعه در مرحله پیش تفکر ترک مصرف سیگار بودند و با توجه به عوامل پیشگویی کننده میزان مصرف سیگار، لازم است برنامه آموزشی موثری برای ترک مصرف سیگار طراحی کرد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {بزر گسالان ,عوامل پیش بینی کننده ,مصرف سیگار ,الگوی فرانظری}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1338-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1338-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Asadi, Masoud and Mansourian, Yazdan and Nazary, Ali Mohamm}, title = {Exploring Indicators of Successful Parenting of Adolescents among Iranian Families: A Qualitative Study}, abstract ={Background & objective: In order to have effective parenting, which, in turn, results in children being happy, healthy and productive, it is necessary to design an effective indigenous pattern based on the Iranian culture. The aim of this study was to explore indicators of successful parenting of adolescents among Iranian families. Methods: This applied study used qualitative grounded theory to gather its data. 13 cases of successful parents were selected using theoretical sampling. They were studied using in-depth interviews over a period of 6 months. After collecting the data, they were recorded and coded in terms of categories, and then they were classified. In analyzing the data, the original codes were identified and based on axial coding, categories of parental role were identified. Results: In the context of the role of parents, appreciation, encouraging, sincerity, positive communication, navigation, responsibility, fairness, monitoring, control and modeling role of parents were identified as parenting indicators. Conclusion: The findings of this study can be helpful for parents in the upbringing of healthy young adults. Family counselors and psychologists could also apply the results of this study for educating families for successful parenting. Paper Type: Research Article}, Keywords = {Parenting, Spouse, Family, Adolescence, Qualitative study, Iran.}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {219-231}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تبیین شاخص‌های والدگری موفق دوره نوجوانی در نمونه هایی از خانواده های ایرانی: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: برای والدگری مؤثر که حاصل آن داشتن فرزندانی شاد، سالم و مولّد است، لازم است که الگوی بومی مؤثر و مبتنی بر فرهنگ ایران طراحی گردد. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخص­های والدگری موفق دوره نوجوانی در نمونه­هایی خانواده­های ایرانی انجام شد. مواد و روش­ها: پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده­ها کیفی، از نوع داده‌بنیاد بود. بدین منظور 13 نفر از والدین نوجوانان سالم به روش نمونه‌گیری نظری و با استفاده از مصاحبه عمیق و اکتشافی در طول یک دوره شش­ماهه موردمطالعه قرار گرفتند. داده­ها پس از جمع‌آوری، ثبت و کدگذاری، در قالب مقوله­های اصلی، دسته‌بندی شدند. در تحلیل داده­ها، کد­های اولیه شناسایی گردید و در کدگذاری محوری، مقوله­های نقش والدینی مشخص شدند. یافته­ها: تحلیل داده­های کیفی مشخص کرد که در مقوله­ نقش والدینی شاخص­های قدردانی، دلگرم­کردن، صمیمیت، ارتباط مثبت، هدایت، مسئولیت، عدالت، نظارت، کنترل و الگو بودن به‌عنوان شاخص­های نقش والدینی در والدگری موفق نقش دارند. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر می­تواند برای والدین در جهت تربیت نوجوان سالم مثمر ثمر باشد. همچنین مشاوران و روان­شناسان خانواده می­توانند از نتایج پژوهش حاضر به‌منظور آموزش والدگری موفق به خانواده­ها استفاده نمایند. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {والدگری, زن و شوهر, خانواده ها, نوجوانان, مطالعه کیفی, ایران.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-309-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-309-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Sedaghat, Zahra and Zibaeinejad, Mohammad Javad and Fararouei, Mohamm}, title = {Adherence to Healthy Lifestyle among Hypertensive Patients and Its Association with Anthropometric Measures}, abstract ={Background and objective: The risk of coronary heart diseases is highly associated with our lifestyle. To reduce or prevent diseases including coronary, diabetes and many types of cancers we need to adhere to proper lifestyle which seems not to be easily achievable. The aim of this study was to measure adherence to healthy lifestyle among hypertensive patients and its association with anthropometric measures. Methods: Patients with high blood pressure, but no history of cardiovascular diseases (n=140) were participating in this correlation study. An interviewer administered questionnaire was used to collect required information. Data was analyzed using STATA12. Descriptive statistics (medium & SD) for qualitative variables and frequency, per cent for qualitative variables were used. Results: Despite the fact that more than 86% of the participants reported adhering to suggested healthy habits, data on their current lifestyle suggested less than 12% of the participants were adhering at least one significant healthy change in their diet or physical activity. However, among those who were smokers before being aware of their problem, 60% successfully stopped smoking. Higher BMI was related to non-adherence to healthy lifestyle (p<0.05). Conclusion: Even after being informed of the higher risk of coronary diseases, patients with hypertension were not able to fully adhere to healthy habits and quit smoking. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Hypertension, Healthy lifestyle, Anthropometric measures, Shiraz}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {232-241}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {پایبندی بیماران مبتلابه پرفشاری‌خون به رعایت سبک زندگی سالم و رابطه آن با شاخص‌های آنتروپومتریک}, abstract_fa ={زمینه و هدف: امروزه بیماری عروق کرونر، به‌عنوان یک بیماری مرتبط با شیوه زندگی شناخته‌شده است. پیروی از الگوی زندگی سالم به‌منظور کاهش بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های کرونری، دیابت و انواع سرطان‌ها اقدامی ضروری بشمار می‌رود که به نظر می‌رسد به‌سادگی قابل‌دستیابی نیست. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان پایبندی بیماران مبتلابه پرفشاری­خون به رعایت سبک زندگی سالم و رابطه آن با شاخص‌های آنتروپومتریک است. مواد و روش‌ها: تعداد 140 نفر از بیماران مبتلابه پرفشاری­خون که فاقد سابقه بیماری قلبی عروقی بودند در این مطالعه همبستگی شرکت کردند. جمع‌آوری داده­ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه با بیماران انجام شد. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار STATA12 مورد تجزیه­وتحلیل قرار گرفتند. آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) برای متغیرهای کمی و فراوانی، درصد فراوانی برای متغیرهای کیفی انجام شد. یافته‌ها: کمتر از 12% از بیماران اعلام کردند که پس از آگاهی از ابتلا به پرفشاری­خون تغییر چشمگیری در سبک زندگی خود ایجاد نکرده بودند. در میان افراد سیگاری 60% قبل از آگاهی از بیماری‌شان، به‌طور موفقیت‌آمیزی، دیگر سیگار نمی­کشیدند. بین نمایه توده بدنی بالا با رعایت نکردن سبک­ زندگی سالم رابطه معناداری یافت شد (05/0 > p). نتیجه‌گیری: حتی پس از آگاهی از عوامل خطر مرتبط با بیماری­­های کرونری بیماران مبتلابه پرفشاری­خون قادر به رعایت کامل الگوهای سالم زندگی و ترک مصرف سیگار نبودند. نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {: پایبندی, فشارخون, شاخص آنتروپومتریک,الگوی زندگی}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-319-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-319-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Rezaei, Tahere and Bayani, Ali Asghar and Shariatnia, Kazem}, title = {The prediction of mental health based on variables of Self-esteem, life satisfaction and hope among College students}, abstract ={Background and objective: Mental health is one of the key variables in the field of Psychology and Educational Sciences that several factors have been studied in relation to it. The aim of this study is to predict students;#39 mental health using the variables of self-esteem, life satisfaction was hope. Methods: This study was of the correlation among non-experimental studies. The population were included all students in shahrood University (9,000 student) and for the sample size used krejcie  and Morgan table and 368 were selected. A booklet that participants were asked to respond to questions, including:1-demographic Questionnaire2-General Health Goldberg and Hiller Questionnaire 3- Snyder Hope questionnaire 4- Rosenberg self esteem questionnaire.5-Diner satisfaction with life Questionnaire. To analyze the data descriptive statistics (Charts, measure of central tendency and dispersion measures) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, t-test and stepwise regression analysis) were used. Results: The results show that between self-esteem, satisfaction with life, hope and mental health (r=0/76 0/70 and 0/76) There is a significant correlation. Students mental health can be predicted based on variables self-esteem and (;beta =0/42), satisfaction with life (;beta = 0/21) and hope (;beta =0/52). The proportion of self-esteem variable (0/42) was more. there was no difference Between self-esteem, hope and mental health, but between life satisfaction boys scores were more than girls. Conclusion: This study showed that, in general, students with good mental health, and results showed that with increasing self-esteem, hope and life satisfaction of students can improve their mental health. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {self-esteem, life satisfaction, hope, mental health}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {242-252}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {پیش‌بینی سلامت روان بر اساس متغیرهای عزت‌نفس، رضایت از زندگی و امید در دانشجویان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: سلامت روان یکی از متغیرهای مهم و اساسی در حوزه روان­شناسی و علوم تربیتی است که عوامل مختلفی در رابطه با آن موردمطالعه قرارگرفته‌اند. هدف این پژوهش پیش‌بینی سلامت روان دانشجویان با استفاده از متغیرهای عزت‌نفس، رضایت از زندگی و امید بود. مواد و روش‌ها: روش تحقیق ازلحاظ ماهیت روش همبستگی بود که در زمره تحقیقات غیرآزمایشی قرار می‌گیرد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شاهرود بودند (9000 نفر). حجم نمونه با استفاده از جدول تعیین اندازه نمونه کرجسی و مورگان 368 نفر تعیین گردید. کتابچه‌ای آزمودنی‌ها شامل پنج بخش بود: 1- پرسشنامه جمعیت‌شناختی، 2- پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، 3- پرسشنامه امید اسنایدر، 4- پرسشنامه عزت‌نفس روزنبرگ و 5- پرسشنامه رضایت از زندگی داینر. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (نمودارها، اندازه‌های گرایش به مرکز و اندازه‌های پراکندگی) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، آزمون تی گروه‌های مستقل و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام) و نرم­افزار SPSS 22 استفاده شد. یافته‌ها: بین متغیرهای عزت‌نفس، رضایت از زندگی، امید و سلامت روان (به ترتیب 0/76 و 0/70 و 0/76 R=) همبستگی معنادار وجود داشت. سلامت روان دانشجویان را می‌توان بر اساس متغیرهای عزت‌نفس (42/;beta=0)، رضایت از زندگی (21/;beta=0) و امید (35/;beta=0) پیش‌بینی کرد. دراین‌بین، سهم متغیر عزت‌نفس با ضریب رگرسیون (0/42) بیشتر بود. بین عزت‌نفس، امید و سلامت روان دانشجویان تفاوتی مشاهده نشد؛ ولی نمرات رضایت از زندگی دختران بیشتر از پسران بود. نتیجه‌گیری: این بررسی به‌طورکلی دانشجویان را دارای سلامت روان مناسبی نشان داد و یافته‌ها گویای آن بودند که با افزایش عزت‌نفس، امید و رضایت از زندگی دانشجویان می‌توان سلامت روان آن‌ها را ارتقا داد. نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {عزت نفس, رضایت از زندگی, امید , سلامت روان}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-253-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-253-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {KeshavarzMohammadian, Sakineh and Farmanbar, Rabiollah and Mohtasham-Amiri, Zahra and AtrkarRoushan, Zahr}, title = {Factors Associated with Physical Activity Based On the Stages of Change Model among Health Volunteers in Rasht}, abstract ={Background and objective: Despite the many benefits of physical activity, sedentary lifestyle is still a public health problem among women. This study was conducted to identify factors associated with physical activity based on Stages of Change Model as one of the most effective models of behavior study among health volunteers in Rasht in 2014. Methods: In this cross-sectional study, all of the active health volunteers in Rasht (N=176) completed the self-administered questionnaire consisting of 3 parts: demographic information, validated questionnaire of stages of change model constructs, and International Physical Activity Questionnaire (IPAQ-long form). Data were analyzed through descriptive statistics, ANOVA, Kruskal-Wallis, Correlation and regression through SPSS 18. Results: Intensity of physical activity among health volunteers was respectively 10.2%, 61.4% and 28.4% in low, moderate and severe level. Among the structures of Stages of Change Model, self-efficacy (;beta = 0.2) and Cons (;beta = 0.17), had predictive power on the promotion of physical activity (p <0.05). 17% were in the pre-contemplation stage, 10.3% were in the contemplation stage, 17.6% in the preparation stage, 12.5% were in the action stage, and 42.6% were in the maintenance stage of regular physical activity. Conclusion: Since most of the health volunteers were in the middle-ages, and also the majority of them had moderate physical activity, appropriate for their age, therefore, due to the effective constructs (self-efficacy and Cons), it is necessary that these constructs to be strengthened in order to maintain the moderate level of physical activity in this group. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Stages of Change Model, Transtheoretical model (TTM), Physical activity, Health Volunteers, Rasht.}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {253-265}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {عوامل مرتبط با فعالیت بدنی بر اساس الگوی مراحل تغییر در رابطین بهداشتی شهر رشت}, abstract_fa ={زمینه و هدف: علیرغم فواید زیاد فعالیت بدنی، هنوز کم‌تحرکی یکی از مشکلات بهداشتی در بین زنان است. این مطالعه به‌منظور شناسایی عوامل مرتبط با فعالیت بدنی بر اساس الگوی مراحل تغییر، به‌عنوان یکی از مؤثرترین الگوهای مطالعه رفتار، در رابطین بهداشتی شهر رشت انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، تمامی رابطین بهداشتی فعال شهر رشت (176 نفر)، پرسشنامه خودایفا مشتمل بر 3 بخش اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه سنجش سازه‌های الگوی مراحل تغییر و پرسشنامه بلند بین‌المللی فعالیت بدنی را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و آمار توصیفی و آزمون‌های آنالیز واریانس، کروسکال والیس، همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها: شدت فعالیت بدنی افراد به ترتیب 10/2%، 61/4% و 28/4% در سطح سبک، متوسط و شدید بود. از بین سازه‌های الگوی مراحل تغییر، سازه‌های خودکارآمدی (;beta=0/2) و معایب درک‌شده (;beta=0/2)، قدرت پیشگویی‌کنندگی بر ارتقاء رفتار فعالیت بدنی داشتند. %17 افراد در مرحله پیش­تفکر، 10/3% در مرحله تفکر، 17/6% در مرحله آمادگی، 12/5% در مرحله عمل و 42/6% در مرحله نگهداری انجام فعالیت بدنی منظم قرار داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه اکثر رابطین بهداشتی در محدوده سنی میان‌سال بوده و فعالیت بدنی متوسط داشتند که مناسب این سن است، بنابراین، می‌توان با اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی مراحل تغییر با تأکید بر دو سازه تأثیرگذار خودکارآمدی و معایب درک‌شده، موجبات حفظ و ارتقاء فعالیت بدنی در این گروه را فراهم نمود. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {الگوی مراحل تغییر, الگوی فرانظری, فعالیت بدنی, رابطین بهداشتی, رشت.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-352-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-352-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Fazel-Kalkhoran, Jamal and Homayounnia, Morteza and Mohammadzadeh, Mohammadrez}, title = {The Impact of Primary School Games on the Social Development of Educable Mentally Retarded Children}, abstract ={Background and objective: The social development is a key factor in the treatment of mentally retarded children. One of the proposed methods for the social development of these children is play therapy. This paper aimed at determining the impact of primary school games on the social development of mentally retarded children. Methods: This quasi-experimental study was conducted among 8-11 years-old mentally retarded pupils in Tehran province. Two schools were selected from Exceptional schools of different districts of Tehran province through cluster sampling. Then, from the pupils of the two selected schools, 30 male students were randomly selected and assigned to an experimental group (n = 15, mean age: 10.7 ± 0.3) and control group (n=15, mean age: 10.5 ± 0.4). After informing the parents of the pupils and having them fill out the consent forms, experimental group carried out the school games. Vineland Social Maturity Scale was used to measure pupils’ social development. Intervention was carried out among the experimental group in 12 sessions for one month. Then, a posttest was carried out on both experimental and control group. Data was analyzed by covariance analysis using SPSS 19. Results: There was a significant difference (p = 0.001) between the pretest and posttest mean scores of the total score of their social development and social development components among the experimental group when compared with the control group. Conclusion: These findings emphasized the impact of school games on the social development of educable mentally retarded children. It is proposed that through creating appropriate environments for their physical activity and involving them in social activities, help these children give up their isolation and solitude. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Primary school games, Social development, Educable mentally retarded children, Exceptional schools, Tehran Province.}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {266-276}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تأثیر بازی‌های دبستانی بر رشد اجتماعی کودکان کم‌توان‌ذهنیِ آموزش‌پذیر}, abstract_fa ={زمینه و هدف: رشد اجتماعی به‌عنوان یک عامل کلیدی در درمان کودکان کم‌توان­ذهنی است. یکی از روش‌های پیشنهادشده جهت رشد اجتماعی این کودکان بازی‌درمانی است. بر این اساس هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر بازی‌های دبستانی بر رشد اجتماعی کودکان کم‌توان‌ذهنی است. مواد و روش‌ها: روش تحقیق از نوع نیمه‌تجربی بود. جامعه آماری پژوهش دانش­آموزان 8-11 ساله عقب‌مانده ذهنی استان تهران بودند. در ابتدا دو مدرسه به‌صورت خوشه‌ای از بین مدارس استثنایی شهرستان‌های استان تهران انتخاب شدند. سپس از بین دانش­آموزان این دو مدرسه، 30 پسر، به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند. دانش­آموزان انتخاب‌شده به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایشی (10/7± 0/3) و کنترل (10/5± 0/4) جای گرفتند. پس از آگاهی دادن والدین این کودکان و پرکردن فرم رضایت‌نامه مرحله تمرین آغاز شد. به‌منظور اندازه‌گیری میزان رشد اجتماعی دانش­­آموزان از مقیاس رشد اجتماعی واینلند استفاده شد. مداخله طی 12 جلسه در طول یک ماه روی یک گروه آزمایشی بازی‌های دبستانی انجام گرفت و سپس پس‌آزمون روی دو گروه کنترل و آزمایش صورت گرفت. داده‌های حاصل با تحلیل کوواریانس از طریق SPSS 19 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون نمره کلی رشد اجتماعی و مؤلفه‌های رشد اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت و گروه آزمایش عملکرد بهتری در پس‌آزمون نسبت به گروه کنترل داشتند (0/001 p=). نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که بازی‌های دبستانی رشد اجتماعی کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود که با ایجاد محیط‌های مناسب برای فعالیت بدنی این کودکان و مشغول­کردن آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی، آن‌ها را از منزوی بودن و گوشه‌نشینی نجات داد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {بازی‌های دبستانی, رشد اجتماعی, کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر, مدارس استثنایی, استان تهران.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-269-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-269-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} }