@article{ author = {Ashoogh, Masoud and Aghamolaei, Teymur and Ghanbarnejad, Amin and Tajvar, Abdolhami}, title = {Utilizing the theory of planned behavior to Prediction the safety driving behaviors in truck drivers in Bandar Abbas 1392}, abstract ={Introduction: Road accident is one of the main leading causes of mortality and disability in the world. The purpose of this study was to predict the driving behaviors of truck drivers based on the theory of planned behavior (TPB) in Bandar Abbas. Methods: This cross-sectional study was conducted on 240 truck drivers in Bandar Abbas terminal in June 2013. The data were collected by a questionnaire including demographic characteristics and a questionnaire based on the TPB constructs. Multiple regression and correlation analyses were used to predict safety driving behaviors base on theory of planning behavior Results: The mean age of drivers was 38.3 (SD=9.8) years and the mean experience of driving was 13.8 (SD=9). Multiple regression analyses revealed that attitude and perceived behavioral control could predict the intention for safe driving behavior (R2=0.21, F=14, p<0/001). Drivers who had more positive attitude and more perceive behavior control were more likely to have intention toward driving safety. Furthermore, behavioral intention and perceive behavioral control predicted safety driving behaviors (R2=0. 14, F=27, p<0.001). The drivers who had more intention and more perceived behavioral control were more likely to drive safety. Conclusion: Based on the results, the attitude and perceived behavioral control predicted the safety behavior therefor it is suggested to design programs for improving attitude and perceived behavioral control of truck drivers}, Keywords = {Theory of planned behavior (TPB), Safe driving, Trucks, Predicted behavior}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {5-14}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {کاربرد نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در رانندگان کامیون}, abstract_fa ={زمینه و هدف: تصادفات جاده‌ای یکی از علل مهم مرگ‌ومیر و ناتوانی جسمی در جهان است. هدف این مطالعه پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در چارچوب نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در رانندگان کامیون پایانه بار شهر بندرعباس بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 240 نفر از رانندگان کامیون مراجعه‌کننده به پایانه بار بندرعباس در بهار سال 92 به روش نمونه‌گیری آسان انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر بود. به‌منظور پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در چارچوب نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سن رانندگان مورد بررسی 38/3 سال با انحراف‌معیار 9/8بود. رانندگان به‌طور میانگین 13/8 سال سابقه رانندگی با کامیون داشتند. تجزیه‌وتحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده، پیش‌بینی‌کننده قصد انجام رفتارهای ایمن رانندگی می‌باشند  (R2=./21 F=21 ,p<./001). رانندگانی که نگرش مثبت و کنترل رفتاری درک‌شده بالاتری داشتند، احتمال قصد انجام رفتارهای ایمن‌تر رانندگی بیشتر بود. تجزیه‌وتحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که قصد انجام رفتارهای ایمنِ رانندگی و کنترل رفتاری درک‌شده، پیش‌بینی‌کننده رفتارهای ایمن در رانندگی است  (R2=./15 F=21 ,p<./001). رانندگانی که قصد بالاتر و کنترل رفتاری درک‌شده بیشتری داشتند، احتمال انجام رفتارهای ایمن رانندگی در آن‌ها بیشتر بود. نتیجه‌گیری: نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده، پیش‌بینی‌کننده رفتارهای ایمن است. لذا طراحی برنامه‌های مداخله‌ای بر پایه ارتقاء نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده در رانندگان توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده, رانندگی ایمن, کامیون, پیش‌بینی رفتار}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-56-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-56-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} } @article{ author = {aminshokravi, farkhondah and Khanian, Hamid Reza and Hashemian, Amir Hossei}, title = {Effect of training on preventive behavior of brucellosis}, abstract ={Background : Considering the importance of Brucellosis and its different consequences on human and animals and also its high prevalence in the city of Gilan-e Gharb, Kermanshah Province over the whole country, this study with the purpose of measuring the effects of an educational package on knowledge, attitude and practice (KAP) on brucellosis preventive behaviors in rural population of this city conducted. Method: This study is Quasi-experimental. The sample included 174 people from rural areas of the city of Gilan-e Gharb. Subjects were randomly selected from six villages, three villages were randomly selected as case group (n=87), and another three as a control group (n=87). Data was gathered through a questionnaire. Data was analyzed using SPSS16 through T, paired T, Mann-Whitney, and Kolmogorov–Smirnov tests. Results: Mean score of knowledge, attitude and brucellosis preventive behavior after intervention increased from: 26/54+9/03, 6/11+2/05, 4/48+1/55 to 34/37+6/24, 6/86+1/73, 7/58+1/4, respectively. Also, the results showed that difference between knowledge, attitude and brucellosis preventive behavior scores between case and control groups and in case group before and after the intervention were statistically significant (p<0/05). Conclusion: This study showed that the educational intervention has had a positive effect on knowledge, attitude and behavior of the rural population of Gilan-e Gharb.}, Keywords = {knowledge, Attitude and practice (KAP), Brucellosis, educational program}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {15-22}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {بررسی تاثیربرنامه آموزشی بر رفتارهای پیشگیرانه از بیماری تب مالت}, abstract_fa ={زمینه و هدف: بیماری تب مالت و عوارض مختلف ناشی از بیماری برای انسان و دام در شهرستان گیلان‌غرب نسبت به کل کشور میزان شیوع بالایی دارد. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به تب مالت در بین روستاییان این شهرستان است تا بتوان از بروز موارد جدید بیماری جلوگیری نمود و از ضررهای جانی و مالی ناشی از بیماری در این منطقه کاست. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع پژوهش‌های نیمه‌تجربی بوده و حجم نمونه 174 نفر ساکنین روستاهای شهرستان گیلان‌غرب است. نمونه‌ها به روش تصادفی نظام‌مند از 6 روستا انتخاب شدند. از این 6 روستا، 3 روستا گروهِ مورد و 3 روستا به عنوان گروهِ شاهد انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده گردید. داده‌ها به وسیله نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 16) با استفاده از آزمون‌های آماریT مستقل، T زوجی، من‌ویتنی و کلموگروف اسمیرنف مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و رفتار قبل از مداخله آموزشی، به ترتیب 9/03±26/54، 2/05±6/11 و 1/55±4/48 و بعد از آن به ترتیب 6/24 ±34/37، 1/44 ± 7/58 و 1/37 ± 6/86 بودند. آگاهی، نگرش و رفتار گروه مورد پس از مداخله آموزشی تفاوت معناداری با گروه شاهد و پیش از آزمون داشتند. نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی محقق‌ساخته بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به تب مالت در بین روستاییان شهرستان گیلان‌غرب تأثیر مثبت داشتند.}, keywords_fa = {آگاهی, نگرش و رفتار (KAP), تب مالت, برنامه آموزشی, مداخله آموزشی}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-60-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-60-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} } @article{ author = {N, Hekmati Pour and H, Hojjati and H, Sharif Nia and G, Akhondzade and AR, Nikjou and M, Mir Abolhasani}, title = {Effect of exercise on depression in elderly}, abstract ={Background and objective: Along with with aging problems among nations and depression as the most common mental disorder in the elderly has been growing and becoming aglobal problem of human life as a central concern in the health of the elderly. The purpose of this study to determine the impact of exercises on depression among older people. Method: In this experimental study, 48 elderly people attending day centers for the elderly were randomly selected divided into test and control groups. This study design was based on Solomon proposals. Groups had 4 weeks of regular exercises during the 16 sessions of 15- 25 minutes and control group had routine activities performed in the center. Both groups completed questionnaires assessing demographic information and depression using Beck Depression Inventory (BDI). Descriptive statistics and inferential statistics (two-way ANOVA) were used to analyze the data. Results: Controlling for the impact of pre-test results of two-way ANOVA revealed significant difference between intervention and control groups in depression scores (p‹0.001) of seniors exercise program. Conclusion: This study showed regular exercise is effective in reducing depression among the elderly. Thus it is expected that regular exercises be used as a complementary effective measure with other current treatments and low complications as a non-drug treatment of depression.}, Keywords = { Exercise, Depression, Elderly}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {23-32}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {بررسی تاثیر ورزش منظم بر میزان افسردگی سالمندان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: همراه با پیر شدن ملت‌ها مشکلات سالمندان افزایش یافته و افسردگی، به‌عنوان شایع‌ترین اختلال روانی و مشکل عمومی زندگی بشر، به یک معضل عمده در امر سلامتی سالمندان تبدیل شده است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر ورزش بر میزان افسردگی سالمندان انجام شده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی 48 نفر سالمند مراجعه‌کننده به مراکز روزانه سالمندان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. این پژوهش به‌صورت طرح سالومون اجرا شد. گروه آزمون به مدت 4 هفته، طی 16 جلسه 15-25 دقیقه‌ای به‌صورت منظم برنامه ورزشی و گروه کنترل فعالیت روزمره مرکز را انجام می‌دادند. سپس هر دو گروه پرسشنامه‌های مشخصات جمعیت‌شناختی و بک (Beck) را تکمیل نمودند. داده‌ها توسط آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تجزیه‌وتحلیل واریانس دوطرفه) تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتیجه آزمون آنالیز واریانس دوطرفه با کنترل اثر پیش‌آزمون در گروه کنترل و مداخله نشان‌دهنده وجود اختلاف معناداری بین میانگین نمرات میزان افسردگی  (p<./001) سالمندان مورد بررسی با برنامه ورزشی بود. تیجه‌گیری: با توجه به اثرگذار بودن ورزش بر افسردگی، انتظار می‌رود ورزش به عنوان شیوه‌ای موثر و مکمل در کنار دیگر درمان‌های رایج به عنوان یک درمان غیردارویی و کم عارضه در کاهش افسردگی به‌کارگرفته شود.}, keywords_fa = {ورزش, افسردگی, سالمندان}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-66-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-66-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} } @article{ author = {H, Shahbazi and MH, Baghianimoghadam and M, Zinalabediny and A, Amoie and R, Zolghadr}, title = {View of the people on the impact of visual media on the prevention and incidence of smoking among adolescents and young adults.}, abstract ={Background and objective: There is a strong positive correlation between the onset of smoking in adolescents and young adults, and exposure to media and movies which shown consumption of smoking. Therefore, the aim of this study was to investigate the views of the people of Yazd, Iran on the impact of visual media on the prevention and incidence of smoking among adolescents and young adults. Materials and methods: This was a descriptive (cross-sectional) study. Participants were 582 individuals living in the city of Yazd. The self administrative questionnaire was used which validity and reliability was measured. After completing the questionnaires, the data were analyzed by using SPSS Version 16. Results: Based on participants' view role of family, friends and media respectively were more important in the tendency of adolescents and young adults smoking users. Almost 80% of subjects showed that influence of smoking in the media on a positive attitude towards tobacco smoking among adolescents and young people was very high. More than 55% of participants confirmed that the lack of smoking in movies doesn’t affect the quality of films. Conclusion: The present study suggest control and monitoring on media, limitation or lack of smoking on media and films is an important factor to decreasing and control of smoking in adolescents and young adults.}, Keywords = {Visual Media, Prevention, Smoking}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {33-46}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {بررسی دیدگاه مردم شهر یزد درباره تاثیر رسانه های تصویری بر شیوع و پیشگیری مصرف سیگاردر جوانان و نوجوانان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: همبستگی و ارتباط قوی و مثبت بین شروع به مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان و قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها و فیلم‌هایی که استعمال دخانیات را به تصویر می‌کشند وجود دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه مردم شهر یزد درباره تأثیر رسانه‌های تصویری بر شیوع و پیشگیری از مصرف سیگار در جوانان و نوجوانان طراحی و اجرا شد. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی از نوع مقطعی و جامعه مورد مطالعه 582 نفر از افراد ساکن در شهر یزد می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ای بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه‌ها، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS16 و آزمون آماری کای‌اسکوئر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نمونه‌های مورد بررسی به ترتیب نقش خانواده، دوستان و رسانه‌ها را در گرایش نوجوانان و جوانان به استعمال سیگار بیشتر می‌دانستند. نزدیک به 80% از آن‌ها تأثیر نمایش استعمال سیگار در رسانه‌ها بر ایجاد نگرش مثبت نسبت به دخانیات و شروع به مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان را خیلی زیاد و زیاد می‌دانستند. بیش از 55% از نمونه‌ها عنوان کردند که ممنوعیت استفاده از دخانیات در کیفیت فیلم‌ها تأثیری ندارد.   نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر افزایش کنترل و نظارت بر رسانه‌ها و محدود کردن استعمال و حتی عدم استعمال دخانیات در رسانه‌ها و فیلم‌ها پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {رسانه های تصویری, پیشگیری, سیگار}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-61-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-61-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} } @article{ author = {taghdisi, Mohammad Hossein and Haghighi, Morteza and Alimohammadi, Iraj and Zarie, Fatemeh and Yekefalah, Davoo}, title = {Assessment Health,Safety & Environment Culture in an Oil Refinery Based On Geller Model}, abstract ={Background and objective: Safety in the oil refining companies is considered as an important issue. These companies consider improving the safety culture as their main priorities. This study aimed to assess the safety culture of an oil refinery with the use of Geller model. Methods: According to Geller model, which is composed of three main dimensions, questionnaire and the Checklists were prepared. After a pilot study and descriptive study and estimating the reliability of checklists and questionnaires, 190 personnel were selected for sample group. There was a performance assessment of the staff’s performance along with the questionnaires filled by staffs. The environmental assessment was completed by checklists. Data from questionnaire and the checklists were transferred to the database. Statistical analysis was performed by using SPSS15 through Chi Square and Pearson Tests. Results: The mean age was 35.46 years with SD=10.68. Most of the personnel under study were married (70.50%) most of them had diploma (62.1%). Based on the view of the staff, 29.5% of them in their work life had a job-related accident. They also had a medium attitude and relatively good performance. Using Pearson test, There was a significant relationship between employees’ perception and their performance (p= 0.009). Conclusion: Although there was a significant relationship between staff perception and performance with kind of employment, work unit, work type, & education, which in most cases due to obeying standard safety rules, had good performance, staff had a weak attitude in relation to applying safety rules. It seems that we need to work on this issue so that safety and applying safety rules become a value at work.}, Keywords = {Health &amp,, Safety &amp,, Environment Culture, Geller Model }, volume = {1}, Number = {3}, pages = {47-56}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {ارزیابی فرهنگ ایمنی در یکی از پالایشگاه های نفت بر حسب مدل گلر}, abstract_fa ={زمینه و هدف: ایمنی در شرکت‌های پالایش نفت به عنوان یک امر مهم در نظر گرفته می‌شود. این شرکت‌ها ارتقای فرهنگ ایمنی را از اولویت‌های کلیدی خود می‌دانند. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی فرهنگ ایمنی در یک پالایشگاه نفت بر حسب مدل گلر انجام شد. مواد و روش‌ها: پرسشنامه و چک‌لیست‌های پژوهش برا اساس مدل گلر که از سه بعد اصلی (رفتار، محیط، فرد) تشکیل یافته است، تهیه شدند. بعد از مطالعه اولیه و اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه و چک‌لیست‌ها، 190 نفر از کارکنان پالایشگاه نفت به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. همراه با تکمیل‌کردن پرسشنامه‌ها توسط کارکنان یک ارزیابی عملکرد توسط چک‌لیست رفتاری نیز به عمل آمد. ارزیابی از محیط هم توسط چک لیست محیطی تکمیل شد. داده‌های حاصل از پرسشنامه و چک‌لیست‌ها به بانک اطلاعاتی منتقل و تجزیه‌وتحلیل آماری توسط آزمون‌های کای‌اسکوئر و اسپیرمن انجام شد. یافته‌ها: میانگین سنی افراد مورد بررسی 35/46 سال و با انحراف‌معیار 10/68 بود. همچنین بیشتر شرکت‌کنندگان متأهل بودند (70/50%). بیشتر آنان دیپلم (62/10%) داشتند. طبق اظهار نظر کارکنان، 29/5% آنان در طول سابقه کاری خود دچار حادثه ناشی از شغل شده بودند. افراد مورد مطالعه همچنین از نگرش متوسط و عملکرد نسبتاً خوبی برخوردار بودند. با استفاده از آزمون پیرسون بین ادراکات با عملکرد کارکنان رابطه معناداری به‌دست‌آمد (P-Value=/009 ). نتیجه‌گیری: با وجود ارتباط معنادار بین ادراکات و عملکرد کارکنان با متغیرهایی مانند نوع استخدامی، واحد کار، نوع شغل، میزان تحصیلات که در اکثر موارد با علیرغم عملکرد خوب (به خاطر هنجاری بودن رعایت اصول ایمنی)، کارکنان از نگرش ضعیف‌تری نسبت به رعایت اصول ایمنی برخوردار بودند. به نظر می‌رسد لازم است در این زمینه بیشتر کار شود تا ایمنی و رعایت اصول ایمنی به‌صورت یک ارزش نمودار شوند.}, keywords_fa = {فرهنگ ایمنی- مدل گلر - پالایشگاه نفت}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-97-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-97-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} } @article{ author = {farmanbar, Rabiallah and tavana, Zahra and estebsari, Fateme and roushan, Zahr}, title = {The Relationship between Playing Computer Games with Aggression among Middle School Students in the City Of Rasht in 2013}, abstract ={Background and objective: Imagining the world without computers is getting harder and harder every day. They play an important role in scientific improvement and public access to information. Children and youngsters who use computers in the virtual world are exposed to the dangers of this virtual world. The aim of this research was to determine the relationship between playing computer games with aggression among middle school students. Methods: This descriptive and analytical study used 360 of girl and boy students of middle school in Rasht who had been selected with multiphase sampling. The tool of the research was a questionnaire with three sections including demographic information, the information related to the position of playing computer games and Data were analyzed using SPSS software through analytical statistics (T test, analysis of Variance test). Results: There was a significant relationship between accompany of friend in playing computer games with physical aggression and with increasing playing action games and playing with friends the amount of aggression increases (p<0.05). There was a significant relationship between the duration of the hours of playing computer games with verbal and physical aggression(p<0.05). Conclusion: The contents of computer games and their playing duration is very important. The additional use of computers can cause serious mental problems. The proper use of these devices needs to be taught to students and their families}, Keywords = {Aggression, Computer games, School students}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {57-66}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری در دانش‌آموزان راهنمایی شهر رشت در سال 1392}, abstract_fa ={زمینه و هدف: تصور دنیای بدون رایانه روز به روز سخت‌تر می‌شود؛ آن‌ها تأثیر زیادی در پیشرفت علمی و دسترسی به اطلاعات ایفا می‌نمایند. کودکان و نوجوانان که از رایانه برای بازی استفاده می‌نمایند، در معرض خطرات زیادی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری در دانش‌آموزان صورت گرفت. مواد و روش‌ها: مطالعه به روش توصیفی و تحلیلی بر روی 360 دانش‌آموز دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رشت که با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب‌شده بودند، صورت گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، اطلاعات مربوط به وضعیت استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با تجزیه‌وتحلیل‌های آماری (آزمون تی، آزمون تجزیه‌وتحلیل واریانس) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بین نوع بازی‌های رایانه‌ای و همراهی دوستان در انجام بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری فیزیکی رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش استفاده از بازی‌های رایانه‌ای پر زدوخورد میزان پرخاشگری فیزیکی دانش‌آموزان نیز افزایش می‌یابد (P<./05). همچنین بین مدت زمان بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری فیزیکی و کلامی رابطه معناداری وجود دارد (p</05). نتیجه‌گیری: محتوای بازی‌های رایانه‌ای و مدت زمان استفاده از رایانه بسیار حایز اهمیت می‌باشد و استفاده اعتیاد آمیز از رایانه در قالب بازی‌ها می‌تواند مشکلات جدی روانی را به همراه داشته باشد. استفاده منطقی و صحیح از این وسیله نیازمند آموزش به دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.}, keywords_fa = {بازی‌های رایانه‌ای, پرخاشگری, دانش‌آموزان}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-74-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-74-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} } @article{ author = {Merghatikhoii, Effat al-sadat and RImaz, Shahnaz and Zarei, Fatemeh and dastoorpour, Maryam}, title = {Exploring The Teaching and Learning Approaches from the viewpoint of Postgraduate Students and their Lecturers}, abstract ={Background: Postgraduate education is positioned at the intersection of research and education were the most outstanding scholars sharing their knowledge, research findings and skills. Little has been done to study the impact of teaching approaches on the level of students' learning. This study aimed to explore the views, experiences and perceptions of Iranian post-graduate students and their lecturers of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) about learning and teaching practices. Methods: The informants were recruited purposefully and voluntarily. They were post-graduate students and their lecturers employed in TUMS. Data reached its saturation with 25 participants. We used participatory observation and focused group discussions were the main methods of data collection. Participationary observance in classrooms and focused interviews with students and lecturers were used to gather data. Content analysis based on Graham model were used for analyzing the data. Results: Our findings extracted into three main themes: characteristics, student expectations, & the Lecturers' interaction between lecturers and students. Conclusion: The findings suggest that teaching approaches need to be revised and reformed in order to promote and fulfill students' learning needs.}, Keywords = {Post-graduate student, teaching, learning, Qualitative research.}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {67-82}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تبیین دیدگاه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص شیوه‌های آموزش و یادگیری}, abstract_fa ={زمینه و هدف: دوره‌های تحصیلات تکمیلی محل تلاقی و فصل مشترک آموزش و پژوهش در عالی‌ترین سطوح خود می‌باشد که در آن برجسته‌ترین دانش‌پژوهان جامعه به عالی‌ترین مباحث علمی می‌پردازند. اثربخشی شیوه‌های آموزشی در این یادگیری فراگیران با ایجاد شواهد نظام‌مند و مبتنی بر تحقیق کمتر مورد توجه بوده است. لذا این پژوهش با هدف تبیین دیدگاه‌ها، تجربیات و ادراکات اساتید و دانشجویان از شیوه‌های آموزش و یادگیری مؤثر در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش کیفی اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکت نمودند. مشارکت‌کنندگان در ابتدا به‌صورت هدفمند و سپس مبتنی بر نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. با 25 نفر مشارکت‌کننده، داده‌ها به اشباع رسید. مشاهده مشارکتی در کلاس‌های درس مدرسین و مصاحبه متمرکز با دانشجویان و اساتید روش‌های اصلی جمع‌آوری داده‌ها بود. از روش تحلیل محتوا بر اساس الگوی گراهایم برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: با استفاده از تجزیه‌وتحلیل به روش مقایسه مداوم داده‌ها، یافته‌ها تحقیق در سه حیطه ویژگی‌های اساتید، انتظارات دانشجویان و تعامل بین استاد و دانشجو توصیف شد. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بازبینی برنامه‌های آموزشی به‌منظور کاربرد روش‌های نوین تدریس در جهت ارتقاء یادگیری و رضایتمندی دانشجویان را پیشنهاد می‌کند.}, keywords_fa = {دانشجوی تحصیلات تکمیلی, تدریس, یادگیری, رویکرد کیفی}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-100-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-100-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} } @article{ author = {T, Dehdari and R, Yarahmadi and MH, Taghdisi and R, Daneshvar and J, Ahmad Poor}, title = {The Relationship between Meaning in Life and Depression, Anxiety and Stress Status among College Students of Iran University of Medical Sciences In 2013}, abstract ={Background and objective: The reason behind many psychological problems is that there is no meaning in life. This study aimed to determine the relationship between meaning in life with depression, anxiety and stress status among college students of Iran University of Medical Sciences (IUMS) in 2013. Methods: In this descriptive-analytical study, 222 college students living in dormitories at IUMS completed a questionnaire consisting demographic characteristics, depression, anxiety, and stress and meaning in life scales. The collected data were analyzed by using SPSS18 through the independent-samples t, Pearson correlation and One-way ANOVA tests. Results: The mean age of the participants was 23 (±3.6) years. 50.5% of students had some degrees of depression 30.9% had some degrees of stress, and 73% had anxiety to some degree (mild to extremely severe). The results showed that the average score of anxiety was significantly related to meaning in life (p=0.04). Also, there were significant associations between the mean scores of depression, anxiety and stress among students (p>0.05). Conclusion: Meaning in life is a factor influencing the college students, anxiety. In the psychological counseling, logotherapy methods can improve the meaning in life and mental health of college students.}, Keywords = {Meaning in life, Depression, Anxiety, Stress, College student}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {83-92}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {ارتباط بین داشتن معنا در زندگی با وضعیت استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1392}, abstract_fa ={زمینه و هدف: علت بسیاری از مشکلات روان‌شناختی، نبود معنا در زندگی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین داشتن معنا در زندگی با وضعیت استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1392 انجام‌شده است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. در این مطالعه 222 دانشجوی ساکن در خوابگاه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، پرسشنامه‌های سنجش اطلاعات فردی، معنا در زندگی و سنجش اضطراب، افسردگی و استرس را تکمیل کردند. داده‌ها توسط SPSS18 و آزمون‌های همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک‌طرفه و تی مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه (3/6±)23 سال بود. از بین دانشجویان 50/5% از آنان دارای درجاتی از افسردگی، 73% دارای درجاتی از اضطراب و 30/9% دارای درجاتی از استرس (خفیف تا خیلی شدید) بودند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمره اضطراب با معنای زندگی ارتباط آماری معنادار و معکوس وجود دارد (p=/04). همچنین بین میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت(p</05) . نتیجه‌گیری: داشتن معنا در زندگی یکی از متغیرهایی است که بر میزان اضطراب دانشجویان تأثیر می‌گذارد. در مشاوره‌های روان‌شناسی می‌توان با استفاده از روش‌های معنادرمانی، معنای زندگی و سلامت روان دانشجویان را بهبود بخشید}, keywords_fa = {معنای زندگی, استرس, افسردگی, اضطراب, دانشجو.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-94-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-94-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2013} }