@article{ author = {Tehrani, Hadi and Salimi, Mitra and Taghdisi, Mohammad Hosei}, title = {Community Action: A Strategy for Health Promotion}, abstract ={Community action is one of the health promotion strategies that is considered to solve health problems. Community action has a positive effect on the improvement of public health, especially in reducing non-communicable diseases. This strategy uses available resources within the community to implement changes. It is based on these principles: empowering communities to act effectively to improve health and empowerment of the health care system to work with communities. The purpose of strengthening community action is to support people to recognize their capacity for creating safe and healthy communities. Thus, community action is not imposed on individuals from special representative or specific organs.  Paper Type: Editorial}, Keywords = {Community action, Health promotion, Community empowerment, Public Participation, Community Participation}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {255-259}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {اقدام جامعه: راهبردی برای ارتقاء سلامت}, abstract_fa ={اقدام جامعه یکی از راهبرد‌های ارتقاء سلامت است که برای حل مشکلات سلامت موردتوجه قرارگرفته و توانسته است اثرات مثبتی بر بهبود سلامت جامعه خصوصاً کاهش بیماری‌های غیرواگیر داشته باشد. اقدام جامعه از منابع موجود در درون جامعه جهت انجام تغییرات استفاده می‌شود. اقدام جامعه بر این اصول استوار است: توانمندسازی جوامع برای عمل کردن به صورت مؤثر جهت بهبود سلامت و همچنین توانمندسازی نظام مراقبت بهداشتی جهت انجام کارها با مشارکت جوامع. هدف از تقویت اقدام جامعه، حمایت از مردم در به رسمیت شناختن ظرفیت‌های خود به منظور حمایت از ایجاد جوامع امن و سالم است. بنابراین اقدام جامعه برنامه‌ای که از طرف نماینده خاص یا ارگان خاص بر افراد تحمیل شود نیست. نوع مقاله: سرمقاله}, keywords_fa = {اقدام جامعه, ارتقاء سلامت, توانمندسازی جامعه, مشارکت عمومی, مشارکت جامعه.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-292-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-292-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {SaeedFiroozabadi, Malihe and Tahmasebi, Rahim and Noroozi, Azit}, title = {Predicting Factors on Continued Intention of Waterpipe Smoking Among Women in Bushehr Using the Theory of Planned Behavior}, abstract ={Background and objective: Nowadays, waterpipe smoking (WPS) had a growing trend especially among young people. The increased prevalence of tobacco use among women is getting more concerned. Thus, this cross-sectional study was carried out to examine the predicting factors affecting continued intention of WPS among women consumers in the city of Bushehr, Iran by using the theory of planned behavior.  Methods: In this cross sectional study, 430 women waterpipe tobacco smokers living in Bushehr were examined using convenience and snowball sampling methods. A researcher-made questionnaire was used to collect the data. After data collection, data were analyzed using SPSS20 and appropriate statistical tests, including descriptive statistics, analyze of variance (ANOVA), Pearson correlation coefficient, Independent t-tests and linear regression.  Results: There was an association between continued intention of WPS and marital status. Affective attitude (r= 0.57, p= 0.000), instrumental attitude (r= 0.44, p= 0.000), subjective norms (r= 0.26, p= 0.000), self-efficacy (r= -0.27, p= 0.000) and perceived behavioral control (r= -0.17, p= 0.000) was associated with continued intention of WPS. Affective attitude was the strongest and subjective norm was the weakest predictors of continued intention of WPS (R2=40%). Conclusion: Regarding to the impact of personal attitudes on continued intention of WPS, it is recommended that professionals should concentrate their attention on changing attitudes, reinforce behavioral control and increasing their self-efficacy in coping with WPS temptation among women consumers. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Continued intention of waterpipe smoking, Theory of planned behavior, Waterpipe smoking (WPS), Women, Bushehr}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {260-269}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {کاربردی از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده قصد تداوم مصرف قلیان در زنان بوشهری}, abstract_fa ={زمینه و هدف: امروزه مصرف قلیان خصوصاً در جوانان روند رو به رشدی را طی کرده و افزایش شیوع مصرف دخانیات در میان زنان نگران‌کننده است. لذا مطالعه حاضر جهت بررسی عوامل مؤثر بر قصد تداوم مصرف قلیان بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در زنان مصرف‌کننده قلیان شهر بوشهر انجام ‌شده است. مواد و روش‌ها: تعداد 430 زن مصرف‌کننده قلیان ساکن شهر بوشهر در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و گلوله برفی موردبررسی قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردید. پس از جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS20 و با استفاده از آزمون‌های آماری مناسب نظیر آمار توصیفی، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و رگرسیون خطی انجام شد. یافته‌ها: قصد تداوم مصرف قلیان با وضعیت تأهل (004/0p=) و مدت زمان استفاده از قلیان (001/0p =) در ارتباط بود. نگرش احساسی (000/0p=، 57/0=r)، نگرش ابزاری (000/0p=، 44/0=r)، هنجارهای ذهنی (000/0p=، 26/0=r)، خودکارآمدی (000/0p=، 27/0- =r) و کنترل رفتاری درک‌شده (000/0p=،17/0- =r) با قصد تداوم مصرف قلیان در ارتباط بودند. نگرش احساسی قوی‌ترین و هنجار ذهنی ضعیف‌ترین پیشگویی‌کننده‌های قصد تداوم مصرف قلیان بودند (ضریب تبیین 40%). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر نگرش شخصی افراد بر روی قصد تداوم مصرف قلیان توصیه می‌شود تا متخصصان امر توجه خود را به تغییر نگرش در زنان مصرف‌کننده قلیان، تقویت کنترل رفتاری و افزایش خودکارآمدی آن‌ها در برابر مقابله با وسوسه قلیان کشیدن متمرکز نمایند. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {قصد تداوم مصرف قلیان, نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده, مصرف‌ قلیان, زنان, بوشهر.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-178-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-178-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {samaeilvand, nesa and hasanvand, banafshe}, title = {The Relationship Between Sexual Knowledge and Marital Forgiveness With Mental Health of Married Women}, abstract ={Background & objective: An appropriate sexual intercourse resulting in both parties;#39 satisfaction can play a crucial role in couples;#39 relations and family strength. Forgiveness is one of the psychological and relational processes for enhancing hurt-healing which influence many indicators of mental health. Women;#39 mental health guarantees family and, in turn, society’s health. Thus, this study aims to explore the relationship between sexual knowledge and marital forgiveness with the mental health of married women aged 20-40 yrs. in Aleshtar city in Lorestan Province, Iran . Methods:The Hooper Sexual knowledge scale, Pollard Forgiveness scale (FFC), and Goldberg General Health Questionnaire (GHQ-28) were used in the study. The statistical population consisted of married women in Aleshtar city in the year 2012. Samples comprised of 120 people were selected by clustering sampling. Data was analyzed through SPSS16 using simple correlation coefficient regression and t-test were used for comparing means and analysis of variance. In this study, the significance level was considered 0.05. Results: There was a significant positive correlation between sexual knowledge and mental health of married women (r=0.215, p <0.05). There was also was a significant positive correlation between forgiveness and mental health of married women (r=-0.347, p <0.001), Conclusion: Education and increasing the sexual knowledge of women could improve their mental health. In addition, forgiveness has a positive role in improving the mental health of married women. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Sexual knowledge, Marital forgiveness, Mental health, Married women, Alestar.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {270-280}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {ارتباط بین دانش جنسی و بخشودگی زناشویی با سلامت روان زنان متأهل}, abstract_fa ={زمینه و هدف: رابطه جنسی مطلوب که موجب تأمین رضایت طرفین شود، نقش بسیار مهمی در رابطه زوجین و استحکام خانواده دارد. بخشش یکی از فرایندهای ارتباطی برای افزایش التیام آزردگی است و بر بیشتر شاخص‌های سلامت روان تأثیر می‌گذارد. سلامت روان زنان، سلامت خانواده و در پی آن جامعه را تضمین می‌کند. لذا پژوهش حاضر درصدد بررسی ارتباط بین دانش جنسی و بخشودگی زناشویی با سلامت روان زنان متأهل 20-40 ساله شهرستان الشتر بود. مواد و روش‌ها: پرسشنامه‌های مقیاس دانش جنسی آن هوپر، مقیاس بخشودگی پولارد و پرسشنامه کوتاه‌شده سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) در این پژوهش مورداستفاده قرار گرفتند. جامعه آماری زنان متأهل شهرستان الشتر در سال 1391 بود. تعداد نمونه‌ها 120 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS16 و روش‌های آماری ضریب همبستگی ساده و رگرسیون و آزمون تی برای مقایسه میانگین‌ها و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. سطح معناداری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته‌شده است. یافته‌ها: بین دانش جنسی و سلامت روان زنان متأهل رابطه مثبت معناداری (215/0-r=، 05/0p<) وجود داشت. بین بخشودگی زناشویی و سلامت روان زنان متأهل نیز رابطه مثبت معناداری وجود داشت (347/0-r=، 001/0p<)؛ که بخشودگی توانست 3/13% پراکندگی سلامت روان را تبیین کند درحالی‌که سهم دانش جنسی در این پیش‌بینی در سطوح آماری معنادار نبود. نتیجه‌گیری: آموزش و افزایش دانش جنسی زنان سبب ارتقاء سلامت روان آنان می‌گردد، بخشش نیز سهم مثبتی در افزایش سلامت روان زنان متأهل دارد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {دانش جنسی, بخشودگی زناشویی, سلامت روان, زنان متأهل, الشتر.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-177-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-177-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Ebadifard-Azar, Farbod and Dehdari, Tahereh and Laka, Shila and Dehdari, Laleh and Khanipour, Arezoo}, title = {Determinants of Intention of Dentists for Providing Dental Care to HIV/AIDS-infected patients based on Protection Motivation Theory}, abstract ={Background and objective: Reluctance of dentists to treat HIV/AIDS patients represents a major concern.The present study was aimed to determine predictive factors of intention of dentists for providing dental care to HIV/AIDS-infected patients based on Protection Motivation Theory (PMT) constructs.  Methods: In this descriptive-analytical study, 80 dentists in the city of Shahriar, near Tehran, were selected through census. A scale based on PMT constructs was developed and validated through qualitative content analysis by a panel of experts and its reliability by Alpha Cronbach. Data was analyzed using SPSS16 and tests such as Pearson correlation, one-way ANOVA, independent-samples t tests and multiple linear regression using the stepwise method. Results: The mean age of participants was 38.21 (±7.57) years old 31 (38.8%) of the participants were women. Participants had an average of 117.98 (± 71.83) months of working experience. Among PMT constructs, self-efficacy could predict 54% variance of intention among the subjects (R2= 0.54, F= 24.28, p< 0.001) Conclusion: For increasing the intention of dentists willing to provide dental care to HIV/AIDS-infected patients should be focused on developing interventions aimed at to increase their self-efficacy. Paper Type: Research Article}, Keywords = {Proving dental care, HIV/AIDS patients, Dentists, Protection Motivation Theory (PMT), Shahriar.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {281-289}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تعیین کننده های قصد دندان‌پزشکان برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی به بیماران اچ‌آی‌وی یا ایدز}, abstract_fa ={زمینه و هدف: یکی از مشکلات بیماران مبتلا به ایدز ارائه نشدن خدمات دندان‌پزشکی توسط دندان‌پزشکان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر قصد دندان‌پزشکان برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی یا ایدز بر اساس سازه‌های نظریه انگیزش محافظت انجام‌شده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 80 دندان‌پزشک شاغل در شهریار با روش سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه مربوط به سازه‌های نظریه انگیزش محافظت طراحی و سپس روایی و پایایی آن توسط روش سنجش کمی روایی محتوایی توسط پانل متخصصان و محاسبه آلفا کرونباخ سنجیده شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های همبستگی، آنالیز واریانس یک‌طرفه،‌ تی مستقل و رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه‌ وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سن دندان‌پزشکان مورد بررسی (57/7±)21/38 سال بود. 31 نفر (8/38%) آنان زن بودند. میانگین سابقه کار نمونه‌های (83/71±) 98/117 ماه بود. از بین سازه‌های نظریه انگیزش محافظت، متغیر خودکارآمدی به‌تنهایی قادر به پیش‌بینی 54%تغییرات قصد دندان‌پزشکان برای انجام خدمات دندان‌پزشکی برای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی یا ایدز بود(54/0=R2،28/24=F، 001/0p<). نتیجه‌گیری: در مداخلات طراحی‌شده برای افزایش قصد دندان‌پزشکان جهت ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی یا ایدز، باید بر افزایش خودکارآمدی آنان متمرکز شد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {: خدمات دندان‌پزشکی, بیماران اچ‌آی‌وی یا ایدز, دندان‌پزشکان, نظریه انگیزش محافظت, شهریار.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-211-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-211-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Estebsari, Fatemeh Fatemeh and Taghdisi, Mohammad Hossain and Mostafaei, Davood and Latifi, Marzieh and Estebsari, Kimy}, title = {A Qualitative Study on Affecting Factors on Quality of Life in End-Stage Patients}, abstract ={Background and objective: Quality of life in end-stage patients are different from the quality of life other people and patients. The aim of this study was to explore viewpoints of participants about factors that have effected the quality of life in end-stage patients in order to provide higher quality care for these patients. Methods: In this qualitative study data were analyzed by the thematic framework method. 25 participants, including 8 patients, 5 their families, 3 nurses, 3 physicians, 3 psychologists and 3 clergymen were selected through purposive sampling. Data were collected through semi-structured interviews. We used the thematic framework method for analyzing qualitative data. Results: Seven subject was extracted from the data as factors shaping quality of life of end-stage patients: reducing stress and worrying, participation, home care, education, independence, support, resources and facilities. Conclusion: seven factors have roles in the quality of life among end-stage patients. Paying attention to the end-stage quality of life, especially by the health professionals can provide appropriate services for patients and their families. Paper Type: Qualitative study.}, Keywords = {Quality of life, End-stage patients, Qualitative research, Shohadaye-Tajrish Hospital, Taleghani hospital, Tehran}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {290-302}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {یک مطالعه کیفی پیرامون عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی بیماران در مرحله انتهایی حیات}, abstract_fa ={زمینه و هدف: کیفیت زندگی بیماران در مرحله انتهایی حیات با کیفیت زندگی سایر افراد و بیماران متفاوت است. پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاه‌های مشارکت‌کنندگان مطالعه در مورد عوامل شکل‌دهنده کیفیت زندگی بیماران در مرحله انتهایی حیات به منظور ارائه مراقبتی‌های با کیفیت بیشتر و متنوع‌تر برای ارتقای کیفیت زندگی آنان انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: این تحقیق یک مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل چارچوبی بر مبنای ایجاد ساختار مفهومی بود. در این مطالعه 25 نفر (8 بیمار، 5 همراه، 3 پزشک، 3 پرستار، 3 روانشناس و 3 روحانی) به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه-ساختاریافته بود. برای تحلیل داده‌های کمی از چهارچوب موضوعی استفاده شد. یافته‌ها: هفت عامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی بیماران در مرحله انتهایی حیات شناسایی شدند: کاهش استرس و نگرانی، مشارکت، مراقبت در منزل، آموزش، استقلال، حمایت، منابع و امکانات. نتیجه‌گیری: عوامل متعددی در کیفیت زندگی بیماران در مرحله انتهایی حیات نقش دارند. توجه به آن‌ها به خصوص از جانب متخصصان سلامتی می‌تواند زمینه را برای ارائه خدمات مناسب‌تر برای این بیماران و خانواده‌هایشان فراهم کند. نوع مقاله: مطالعه کیفی.}, keywords_fa = {کیفیت زندگی, بیماران مرحله انتهایی حیات, تحقیق کیفی, بیمارستان شهدای تجریش, بیمارستان طالقانی, تهران.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-149-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-149-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Vafaeenajar, Ali and Masihabadi, Maryam and Moshki, Mehdi and Ebrahimipour, Hosein and Tehrani, Hadi and Esmaily, Habibollah and dogonchi, mitr}, title = {Determining the Theory of Planned Behavior’s Predictive Power on Adolescents’ Dependence on Computer Games}, abstract ={Background and objective: The most important psychological-social effect of computer games is their dependence and this can not only lead to financial problems, but can also lead to the appearance of some problems in school and in social communications with other people throughout life. Thus, the present study was done with the aim of determining the predictive power of the theory of planned behavior upon dependence to computer games among teenagers. Methods: In this descriptive-analytical study 300 teenagers referring to affiliated playing clubs that were diagnosed, in the first stage of the study to be depended on computer games, were randomly selected. Data were collected through a researcher-made questionnaire consistent with the theory of planned behavior constructs and adolescents Gaming Dependence Questionnaire (GAS). The data were analyzed using t tests, regression, Mann-Whitney, chi-square test. Results: Median age of participants was 15. Regression results showed that the perceived of behavioral control (p<0.001), attitude (p<0.001) had predictable insight. And prognosticated consciousness of game dependence and that they intended to use games. Among the demographic variables, age, type of admission to clubs played, the number of hours of play during the week and the time referring to playing clubs, 96% of the variance in gaming dependency predictions was for their target population. Conclusion: The theory of planned behavior could predict the bulk of computer games. The results suggest that the use of the theory of planned behavior, focusing on attitudes and perceived behavioral control in educational interventions, can bring effective results. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Dependence on computer games, Theory of planned behavior, Adolescents, Kashmar.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {303-311}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تعیین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر میزان انجام بازی‌های رایانه‌ای نوجوانان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: مهم‌ترین تأثیر روانی- اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای وابستگی به آن‌هاست که نه‌تنها منجر به مشکلات مالی می‌شود بلکه می‌تواند منجر به، به وجود آمدن مشکلاتی در مدرسه و ارتباطات اجتماعی با افراد دیگر در زندگی شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر میزان انجام بازی‌های رایانه ای در نوجوانان انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بود؛ که 300 نفر از نوجوانان مراجعه‌کننده به کلوپ‌های بازی، که در مرحله اول مطالعه وابسته به بازی رایانه‌ای تشخیص داده‌شده بودند، به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده-های پرسشنامه‌ محقق‌ساخته منطبق با سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و پرسشنامه وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای در نوجوانان بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی، رگرسیون، من‌ویتنی، کای‌اسکوئر دو در سطح معناداری 05/0 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: میانه سنی شرکت‌کنندگان 15 سال بود. نتایج رگرسیون نشان داد که سازه‌های کنترل رفتاری درک‌شده  و نگرش   پیشگویی‌کننده وابستگی به بازی و قصد استفاده کردن از بازی بودند. در بین متغیرهای جمعیت‌شناختی، متغیرهای سن، نوع مراجعه به کلوپ‌های بازی، میزان ساعات استفاده از بازی در طول هفته و زمان مراجعه به کلوپ‌های بازی، 96% واریانس وابستگی به بازی‌های رایانه ای را در جمعیت هدف پیشگویی می‌کردند. نتیجه‌گیری: نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند بخش عمده میزان بازی‌های رایانه‌ای را پیشگویی نماید. نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌کند که استفاده از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده با تمرکز بر روی نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده در مداخلات آموزشی می‌تواند نتایج مؤثری به همراه داشته باشد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای, نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده, نوجوان, کاشمر.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-223-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-223-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Bayani, Ali Asghar and Samiei, Rez}, title = {The Effect of Job Stress and Job Burnout on Mental Health of Elementary Teachers: Examining A Hypothetical Model}, abstract ={Background and objective: Teachers play an important role in promoting mental health of students. The present study aimed at analyzing the effect of job stress on mental health of elementary teachers through the moderating role of job burnout. Methods: This study was a non-experimental design (correlation) one using a structural model investigated the relationship between the variables. A sample of 186 elementary teachers of Azadshahr in Golestan province, Iran was asked to respond to three scales (demographic questionnaire, the General Health Questionnaire, and The Maslach Burnout Inventory). The results were analyzed by SPSS 21 and Amos 21. To determine the association between variables Pearson correlation coefficient was applied. Path analysis was used for verification and determination of model fit. Results: Job stress, emotional exhaustion and depersonalization positively, and personal accomplishment negatively can predict mental health. Emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment play a mediating role in the relationship between job stress and mental health. Conclusion: Job stress and job burnout in teachers endangers their mental health. The model obtained is appropriate for explaining mental health of teachers. Paper Type: Research Article.}, Keywords = {Job stress, Job burnout, Mental health, elementary school teachers, Azadshar}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {312-321}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {نقش استرس شغلی و فرسودگی شغلی بر سلامت روانی معلمان ابتدایی: آزمون یک مدل فرضی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: معلمان نقش مهمی در ارتقا سلامت روانی دانش‌آموزان به عهده‌دارند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر استرس شغلی بر سلامت روانی معلمان مقطع ابتدایی با واسطه‌گری فرسودگی شغلی انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع طرح‌های غیرآزمایشی (همبستگی) بود؛ که در آن با استفاده از یک مدل ساختاری رابطه بین متغیرها موردبررسی قرار گرفت. از 186 معلم مقطع ابتدایی شهرستان آزادشهر درخواست شد به پرسشنامه جمعیت‌شناختی، پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه فرسودگی شغلی پاسخ دهند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS21 و Amos21 تجزیه‌وتحلیل شدند. برای تعیین همبستگی بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و از تحلیل مسیر جهت تأیید و تعیین میزان برازش مدل استفاده شد. یافته‌ها: استرس شغلی، خستگی هیجانی و مسخ شخصیت به صورت مثبت و معنادار و احساس کفایت شخصی به صورت منفی و معنادار سلامت روانی را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین نقش واسطه‌ای خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و احساس کفایت شخصی در رابطه بین استرس شغلی و سلامت روانی مشاهده شد. نتیجه‌گیری: استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان، سلامت روانی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. مدل به‌دست‌آمده، الگوی مناسبی را جهت تبیین سلامت روانی معلمان در اختیار قرار می‌دهد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {استرس شغلی, فرسودگی شغلی, سلامت روانی, معلمان}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-191-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-191-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} } @article{ author = {Maseudi, Gholam Reza and Hosseini, Esmat-Osadat and Mirzaei, Ramazan and Shahrakipour, Mahnaz and Hosseini, Seyed Ali}, title = {The Effect of Education Based on Protection Motivation Theory on The Harmful Effects of Solar Rays on Male Students}, abstract ={Background and objective: Personal protection has an essential role in preventing and decreasing solar UV radiation-induced cancers. This study aimed to determine the effect of education based on protection motivation theory on the harmful effects of sun rays on male students. Methods: This semi-experimental study was conducted on 200 male students from eight primary schools randomly divided to control and experimental groups. The tool used for data collection was a researcher-made questionnaire. This questionnaire included demographic and protection motivation theory questions. The validity of the study instruments was assessed and confirmed by an expert panel and the reliability by Cronbakh Alpha test (= 0.83) through 20 samples. After primary data collection, educational intervention including lecture, with cartoon clip with PowerPoint, was performed for the intervation group. Two months later, data in both groups were collected again and analyzed through SPSS16 using descriptive and analytic statistics (independent and paired t test, Chi-square, ANCOVA (p< 0.05). Results: After intervention among experimental group, the mean scores of knowledge and behavior increased from 9.55 to 15.88 and from 6.15 to 10.55, consecutively. Based on linear regression testing the model could predict 12% of protective behaviors against UV radiation. Conclusion: Educational intervention, based on protection motivation theory, was useful in increasing knowledge and promoting preventive behaviors of ultraviolet radiation disorders In male primary school students. paper Type : Research paper}, Keywords = {Protection-motivation theory, Solar rays, Primary school students, Preventive behaviors, Zahedan.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {322-330}, publisher = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, title_fa = {تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه انگیزش و محافظت بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش‌آموزان پسر}, abstract_fa ={زمینه و هدف: محافظت فردی نقش اساسی در پیشگیری و کاهش سرطان‌های ناشی از پرتو ماورای بنفش نور خورشید دارد. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش‌آموزان پسر انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ نیمه‌تجربی بر روی 200 نفر دانش‌آموز پسر از 8 مدرسه ابتدایی پسرانه در شهر زاهدان در دو گروه آزمون و شاهد که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب‌شده بودند در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته چندبخشی بود که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن با اجرای بررسی اولیه بر روی 20 نمونه و محاسبه آلفا کرونباخ در کل حجم نمونه 83/0 تائید شد. بعد از گردآوری داده‌های اولیه برنامه آموزشی (سخنرانی به همراه کلیپ و انیمیشن کارتونی در قالب پاورپوینت) در گروه مداخله انجام شد. پس از گذشت دوره انتظار (2 ماه) داده‌های گروه‌های پژوهشی گردآوری و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS16 و با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و زوجی، کای‌اسکوئر و آنالیز کوواریانس و رگرسیون با سطح معنا‌دار 95٪ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند (05/0 p<). یافته‌ها: میانگین نمرات آگاهی و رفتار در گروه مداخله به‌صورت معنا‌داری، به ترتیب، از 55/9 به 88/15 و 15/6 به 55/10 نمره افزایش‌یافته بود. بر اساس آزمون رگرسیون خطی مدل قادر بود که 12% رفتارهای محافظت در برابر اشعه را پیش‌بینی کند. نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی انگیزش محافظت در ارتقای دانش و نیز رفتارهای پیشگیری از اختلالات اشعه ماورای بنفش در پسران مؤثر است. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.}, keywords_fa = {نظریه انگیزش محافظت, اشعه آفتاب, اشعه ماورای بنفش, دانش‌آموزان دبستانی, رفتارهای پیشگیری‌کننده, زاهدان.}, url = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-180-en.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-180-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, issn = {2345-346X}, eissn = {2345-3265}, year = {2015} }