fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
5
3
online
1
fulltext
fa
بررسی مروری ارتباط مکمل 25 هیدروکسی ویتامین D بر باروری زنان
Review Assessment of Relation Between 25-Hydroxy Vitamin D Supplementation on Women Fertility
زمینه و هدف: کمبود ویتامین D یکی از مشکلات سلامت عمومی در عصر حاضر است. تأثیر کمبود ویتامین D بر سلامت باروری زنان، لزوم انجام مطالعات وسیع و متعدد را نشان میدهد. با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D و پیامدهای ناگوار حاصل از آن بر سلامت زنان و بهویژه تأثیر آن بر باروری زنان، پژوهش پیش رو با هدف بررسی ارتباط مکمّل ۲۵ هیدروکسی ویتامین D بر باروری زنان ایرانی، برای نخستینبار انجام گرفته است.
مواد و روشها: در پژوهش پیشرو، ۱۵۰ مقاله از طریق جستجوی الکترونیکی در پایگاههای اطلاعاتی Iranmedex، SID، googlescholar، Sciencedirect، ResearchGate، pubmed تا سال ۲۰۱۵م بهدست آمد. در نهایت ۷۰ مقاله نوشتهشده در بازه زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۴م بررسی شدندکه به بررسی ارتباط ویتامین D بر سلامت باروری زنان پرداخته بودند .
یافتهها: مقالات منتشرشده در ایران فقط به بررسی شیوع کمبود ویتامین D پرداختهاند. نتایج حاصل از این پژوهشها نشاندهنده وجود ارتباط معنادار بین کمبود ویتامین D و سلامت باروری زنان است. کمبود ویتامین D از طریق افزایش سطح سرمی FSH، بر سطح آنتیمولرین هورمون تأثیر میگذارد و سبب نارسایی زودرس تخمدان و در نتیجه کاهش توان باروری زنان میشود.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت نقش ویتامین D بر سلامت باروری زنان و با در نظر داشتن آثار مخرّب کمبود ویتامین D بر قدرت باروری زنان و بهویژه ذخایر تخمدانها، تجویز مکمل ویتامین D برای زنان ضروری است.
Background and Objective: Currently vitamin D deficiency is one of the common health problems. The consequences of the lack of vitamin Don women's reproductive health necessarily lead to extensive studies . Considering that the high prevalence of vitamin D deficiency and its negative effects on women's health and particularly fertile women, the present study aimed to investigate the effect of 25-hydroxyvitamin D on fertility, for the first time.
Methods: In current study, 150 papers were achieved through electronic searche in the database Iranmedex, SID, google scholar, ScienceDirect, ResearchGate, PubMed up to 2015. 70 articles were reviewed from 1991 to 2014 and the relationship between vitamin D and women's fertility was investigated .
Results: published articles have only addressed the prevalence of vitamin D deficiency in Iran . The results of other studies showing an association between vitamin D deficiency and women’s reproductive health .Vitamin D deficiency was affected by increasing the levels of FSH, and its influence anti-Mullerian hormone levels leading to premature ovarian failure, and ultimately reduce the fertility of women.
Conclusion: Considering the importance of the role of vitamin D in female reproduction , and the adverse effects of vitamin D deficiency on women’s fertility, especially on ovarian reserves, it is essential to prescribe vitamin D supplementation in women in women.
Anti-Mullerian hormone, Reproductive Health, Vitamin D deficiency, Premature ovarian failure
آنتیمولرین هورمن, سلامت باروری, کمبود ویتامین D, نارسایی زودرس تخمدان
147
154
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-536-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/24
1394/11/4
2017/04/22
1396/2/2
Somayeh
Moukhah
Dept. of Reproductive Imaging, Reproductive Biomedicine Research Center, Royan Institute for Reproductive Biomedicine, ACECR, Tehran, Iran
سمیه
موخواه
so.moukhah@gmail.com
0031947532846007328
0031947532846007328
Yes
پژوهشگاه رویان، پژوهشکده زیستشناسی و علوم پزشکی تولیدِمثل جهاد دانشگاهی، مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل، گروه تصویربرداری تولید مثل، تهران، ایران
Shiva
Siahbazi
Dept. of Reproductive health and Obstetrics, Nursing and Midwifery college, Medical Sciences of Tehran, Tehran, Iran
شیوا
سیه بازی
shiva_siahbazi@yahoo.com
0031947532846007329
0031947532846007329
No
گروه بهداشت باروری و زایمان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Firoozeh
Ahmadi
Dept. of Reproductive Imaging, Reproductive Biomedicine Research Center, Royan Institute for Reproductive Biomedicine, ACECR, Tehran, Iran
فیروزه
احمدی
DR.AHMADI1390@gmail.com
0031947532846007330
0031947532846007330
No
پژوهشگاه رویان، پژوهشکده زیستشناسی و علوم پزشکی تولیدِمثل جهاد دانشگاهی، مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل، گروه تصویربرداری تولید مثل، تهران، ایران
Zamzam
Paknahad
Dept. of Reproductive health, Nursing and Midwifery college, Medical Sciences of Esfahan, Esfahan, Iran
زمزم
پاک نهاد
Zamzam Paknahad@yahoo.com
0031947532846007331
0031947532846007331
No
گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
fa
رابطه سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعیِ درکشده با سلامت روان زنان در شهر سنندج؛مطالعهای مبتنی بر جامعه
The Relationship Between Social Capital Perceived Social Support and The Women’s Mental Health in Sanandaj: a Community-Based Study
زمینه و هدف: با در نظر گرفتن نقش زنان در خانواده و جامعه میتوان گفت توسعه جوامع به شدت تحت تأثیر سلامت و بهویژه سلامت روان زنان است. هدف از این مطالعه تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعیِ درکشده با سلامت روان زنان در شهر سنندج است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، ۳۹۲ نفر از زنان ۱۸ سال و بالاتر در شهر سنندج که در سال ۱۳۹۴ به روش نمونهگیری تصادفیِ چندمرحلهای انتخابشده بودند، پرسشنامههای استاندارد سلامت عمومی(GHQ-۱۲)، سرمایه اجتماعی(SCQ) و حمایت اجتماعی(SSQ) را طی پرسشگری درِ منازل تکمیل کردند. دادهها پس از گردآوری، با نرمافزار آماری Spss ویرایش ۱۶ تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: از زنان تحت بررسی، حدود ۴۸% لیسانس، ۵۳% متأهل، و ۲۶% خانهدار بودند. آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط مثبت و معنیداری را بین هر سه متغیر تحت بررسی نشان داد(۰/۳۵۰ < r، ۰/۰۱ > p). تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که متغیرهای سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعیِ درکشده ۳۰% از تغییرات سلامت روان را پیشبینی کردند که متغیر سرمایه اجتماعی، متغیر پیشبین قوییتر بود.
نتیجهگیری: زنان بررسیشده در سنندج دارای سطح سلامت روان و حمایت اجتماعی درکشده متوسط و سطح سرمایه اجتماعی ضعیف بودند و تلاشهای مداخلهای برای ارتقاء سلامت روان آنها با تأکید بر سرمایه اجتماعی باید از اولویتهای مسئولین امر باشد. همچنین پیشنهاد میشود تصمیمگیرندگان و سیاستگذاران حوزه سلامت زنان، آموزش اعضای خانواده را به عنوان استراتژی اصلی در نظر داشته باشند.
Background and Objective: Considering the role of women in the family and society, development of societies is strongly influenced by the health especially the women’s mental health. The aim of this study was to investigate the relationships between social capital and perceived social support with mental health among women in Sanandaj-Iran.
Methods: In this cross-sectional study, 392 women aged 18 years and over were selected by multi-stage random sampling in Sanandaj (1394) General Health Questionnaire-12 (GHQ-12), Social Capital Questionnaire (SCQ) and Social Support Questionnaire (SSQ) were delivered and completed by the respondents. Data were analyzed applying SPSS-v.16 for Windows.
Results: The majority of the women had a bachelors’degree (48.7%), married (53.3%) and a housewife (26.3%), Pearson Correlation Coefficient test showed a significant and positive association between the three variables (r > 0.350, p < 0.01). Linear Regression analysis indicated that both, social capital and perceived social support significantly predicted 30% of mental health changes that thesocial capital was the stronger predictor.
Conclusion: The women surveyed in Sanandaj had a moderate level of mental health and perceived social support and the level of social capital was weak. Interventional efforts to promote their mental health, emphasizing social capital, should be priorities of the authorities. Also, family members training is suggested as the main strategy for decision-makers and policy makers in the field of women's health.
Mental Health, Women, Social Capital, Perceived Social Support
سلامت روان, زنان, سرمایه اجتماعی, حمایت اجتماعیِ درکشده
155
163
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-596-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/18
1395/1/30
2017/04/222017/04/8
1396/1/19
Maryam
Akbari
Dept. of Psychology, School of Psychology and Training Sciences, Islamic Azad University-Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran
مریم
اکبری
akbari1384@gmail.com
0031947532846007332
0031947532846007332
No
گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
Sarisa
Najafi
Dept. of Psychology, School of Psychology and Training Sciences, Islamic Azad University-Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran
ساریسا
نجفی
sarisa.najafi@gmail.com
0031947532846007333
0031947532846007333
No
گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
Haidar
Nadrian
Dept. of Health Education and Promotion, Faculty of Health, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
حیدر
ندریان
haidarnadrian@gmail.com
0031947532846007334
0031947532846007334
Yes
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
fa
بررسی میزان تأثیر درمانشناختی مبتنی بر حضور ذهن بر کاهش استرس ادراکشده و افزایش امید به زنده ماندن زنان مبتلابه بیماری عروق کرونر
The Investigating Rate of Mindfulness-Based Cognitive Therapy in Reduces Perceived Stress and Increase Life Expectancy in Women Suffering Coronary Artery Disease
زمینه و هدف: از جمله مسائل مهم بیماران عروق کرونر، مشکلات روحی و روانی مانند استرس ادراک شده و کاهش امید به زنده ماندن در آنان است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر درمانشناختی مبتنی بر حضور ذهن بر کاهش استرس ادراک شده و افزایش امید به زنده ماندن زنان مبتلابه بیماری عروق کرونر بود.
مواد و روشها: این پژوهش مطالعۀ آزمایشی، دوگروهی و سهمرحلهای است که روی ۳۰ زنمبتلابه بیماری عروق کرونر انجام شد که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخله درمانشناختی مبتنی بر حضور ذهن برای گروه آزمایش اجرا شد.درحالیکه گروه گواه در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات، پسآزمون و یک ماه پس از مداخله، پیگیری روی دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. ابزارگردآوری دادهها،پرسشنامههای استرس ادراکشدهکوهن(۱۹۸۳) وامید به زندگی میلر(۱۹۸۸) بود. برای دستیابی به نتایج، از تحلیل کوواریانسِ چندمتغیری استفاده شد.
یافتهها: پیش از مداخله میان میانگین نمرات استرس ادراکشده و امید به زنده ماندن، در دو گروه تفاوت معنادار دیدهنشد. پس از مداخله و یک ماه پس از مداخله میان میانگین نمره کل استرس ادراکشده(۰/۰۰۱>P) و امید به زنده ماندن(۰/۰۰۱>P)، در دو گروه تفاوت معنادار دیده شد(۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: درمانشناختی مبتنی بر حضور ذهن، بر کاهش میزان استرس ادراکشده و افزایش امید به زنده ماندنِ بیماران مبتلابه بیماری عروق کرونر مؤثر است.
Background and Objective: One of the the important issues in coronary artery disease patients is psychological problems such as perceived stress and the decrease in the hope of life The purpose of th study was investigate the effect of cognitive- therapy based on mindedness on reducing perceived stress and increase life expectancy in women suffering coronary artery disease.
Methods: The present study has been developed in two-group experimental design and has been applied in three stages on a total of 30 female patients with Coronary artery disease who have been randomly divided into two groups of test and control. Mindfulness-based cognitive therapy was conducted for the experimental group. While the control group did not receive any intervention during this period .After completing the sessions the, posttest and one month after the intervention, follow-up was administrated to experimental and control group. Cohen (1983) perceived stress and Miler (1988) life expectancy questions were applied as the data collection tools. In order to achieve the results, a multivariate covariance analysis was used.
Results: Before the intervention, no significant difference was observed between the mean scores of the perceived stress and hope of life among the two groups. But after intervention and one month after the intervention, there was a significant difference between the mean score of the perceived stress (p< 0.001) and hope of life expectation (p< 0.001) in both groups(p< 0.001).
Conclusion: According to the findings, it can be said that mindfulness-based cognitive therapy was effective in reduces perceived stress and increase life expectancy in support women suffering coronary artery disease.
Mindfulness-based cognitive therapy, perceived stress, life expectancy, Coronary artery
درمانشناختی مبتنی بر حضور ذهن, استرس ادراکشده, امید به زنده ماندن, عروق کرونر
164
172
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-658-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/29
1395/5/8
2017/04/222017/04/82017/04/22
1396/2/2
Parvaneh
Radmehr
Dept. of Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
پروانه
رادمهر
radmehr.p12@gmail.com
0031947532846007335
0031947532846007335
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران
Leila
Yousefvand
Dept. of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Lorestan, Iran
لیلا
یوسف وند
yousefvand69@gmail.com
0031947532846007336
0031947532846007336
No
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
fa
تجربیات مادران از علل گرایش کودکان به بازیهای رایانهای: یک تحقیق کیفی
Mothers' Experiences of Children's Tendency to Computer Games: a Qualitative Study
زمینه و هدف: در دهههای اخیر و همزمان با ظهور و گسترش فناوریهای جدید، تغییرات عمدهای در سبک و ماهیت بازیهای کودکان ایجاد شده است. نقش فرهنگ در پذیرش و گسترش بازیهای مدرن و رایانهای، از مهمترین عواملی است که بایستی به صورت جدی بررسی شود. ازاینرو، این مطالعه برای واکاوی تجارب مادران نسبت به علل گرایش کودکان به بازیهای رایانهای انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش به صورت پدیدارشناسی انجام شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش کلایزی به انجام رسید. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهسازمانیافته با ۲۰ نفر از مادرانِ کودکانِ عادی با بازه سنی ۷-۴ سال است. مصاحبهها حول محور نگرش مادران نسبت به بازی و علیالخصوص بازیهای رایانهای، براساس نظریه آشیانه رشدی، در سال ۱۳۹۴ انجام شد.
یافتهها: از مجموع یافتههای این پژوهش، هفت مفهوم اصلی(محدودیت مکانی برای بازیهای گروهی، ارتباط اجتماعی نداشتن کودک با دیگر کودکان، اختصاص ندادن وقت کافی برای فرزندان، آموزش ندادن بازی به کودکان توسط والدین، استفاده والدین و دیگر کودکان از وسایل رایانهای، جذابیت، تنوع و پیچیدگی بازیهای رایانهای، و نیز در دسترس بودن بازیهای رایانهای در هر مکان و زمان) استخراج شد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر میتواند به کشف نقاط ضعف و کمبودهای موجود در بسترِ فرهنگیِ حاکم بر جامعه، کمک کند و مقدمهای باشد برای انجام پژوهشهای آتی در زمینه یافتن روشهایی به منظور رفع ضعفها و کمبودهای موجود در سیر فرهنگی حاکم بر جامعه کنونی.
Background and Objective: In recent decades, coinciding with the emergence and expansion of new technologies, major changes have taken place in the style and nature of children's games. The role of culture in acceptance and extension of computer games is the most important factor that should be seriously investigated. Therefore, the aim of this study was to analyze mothers’experiences of their children tendency to computer games.
Methods: The research was carried out as phenomenology and colaizzi's proposed stages were used for data analysis. The method of collecting data is semi-organized interviews with 20 mothers of children aged 4-7 years. Interviews were about parents' attitude towards the games, in particular, computer games, based on the theory of Developmental niche theory and were conducted in 1394.
Results: According to the results of data analysis, there are seven major reasons for the increase in children’s tendency to computer games: lack of enough space for kids to play group games; the fail in children's social interaction with others; parents do not devote enough time to their children; parents do not bother teaching games to their kids; parents’ and other children's use of computer equipment; the charm, variety, and complexity of computer games; and finally, the wide accessibility of computer games.
Conclusion: The results of this study highlight the cultural defects in nurturing children’s scene of games and also the need for future research on the ways to removing cultural weaknesses in order to overcome such barriers .
computer games, parents' attitudes, children’s computer games phenomenology
بازیهای رایانهای, نگرش والدین, پدیدارشناسی
173
181
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-679-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/2
1395/7/11
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/22
1396/2/2
Maryam
Moshirian farahi
Dept. of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
مریم
مشیریان فراحی
maryam.moshirian@stu.um.ac.ir
0031947532846007337
0031947532846007337
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Natges
Goodarzy
Dept. of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
نرگس
گودرزی
nargesgoodarzy@yahoo.com
0031947532846007338
0031947532846007338
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Zahra
Tabibi
Dept. of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
زهرا
طبیبی
tabibi@um.ac.ir
0031947532846007339
0031947532846007339
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Haniye
Zarif golbaryazdi
Dept. of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
هانیه
ظریف گلباریزدی
haniye_zarif@stu.um.ac.ir
0031947532846007340
0031947532846007340
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
fa
تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک
The Effect of Training of Parental Role on Mothers’ Attitude with Children Aged 1-5 Years with Respect to Children’ Abuse
زمینه و هدف: نگرش والدین بر شکلدهی رفتارهای کودکان و نیز سوء رفتار با کودک تأثیر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران کودکان ۵-۱ ساله نسبت به سوء رفتار با کودکان در شهر ملایر انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی ۱۲۲ مادر که کودک ۵-۱ ساله داشتند، با روش تصادفی خوشهای دومرحلهای از مهدهای کودک شهر ملایر در سال ۱۳۹۵ش انتخاب شدند و به صورت تصادفی ۶۱ نفر به گروه آزمون و ۶۱ نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد «نقش والدی افراد جوان- بزرگسال» بود. آموزش گروهی نقش والدی در طول دو هفته در چهار جلسه برگزار شد. قبل از آموزش و یک ماه پس از آن، پرسشنامهها توسط دو گروه تکمیل شد. دادهها با نرمافزار Spss ویرایش ۱۶ و آمار توصیفی و آزمونهای تیمستقل و تیزوجی، در سطح اطمینان ۹۵/۰ تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش در گروه آزمون، پیش از مداخله ۷/۲۸±۶۹/۶۰ و پس از مداخله ۱۴/۷۹±۸۶/۸ بود که تفاوت معنیداری را نشان میدهد(۰/۰۱(p<. همچنین مقایسه میانگین نمرات نگرش و هر یک از حیطههای آن بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که این تفاوت پس از مداخله نیز معنیدار بود (۰/۰۱. (p<
نتیجهگیری: آموزش نقش والدی، نگرش مادران به سوء رفتار با کودک را تغییر داد و موجب بهبود نگرش آنان نسبت به رفتار تربیتی صحیح شد. بنابراین برگزاری آموزشهای مدون و گروهیِ نقش والدی با کاهش سوء رفتار با کودکان نوپا و خردسال، گام مهمی در سلامت جسمی و روانی آنان دارد.
Background and Objective: Parents’ attitude play important role in children’s behavior and child abuse. The aim of current study was to assess the impact of parent role training on the mothers’ attitudes with children aged 1-5 years toward child abuse in Malayer.
Methods: In the current semi-experimental study with pre and post-tests, 122 mothers with children 1-5 years old were selected through cluster sampling from kindergartens of Malayer in 2016. Then, mothers were randomly selected and divided into two groups of experimental and control (61 in the experimental group and 61 in the control group). "Adult Adolescent Parenting Inventory" questionnaire was used as data collection . Training Group of parental role was held in four sessions for two weeks. Before training and one month after it, questionnaires were completed by both groups. The data were analyzed using SPSS 16. Descriptive statistics, independent and paired t-tests, were applied for data analysis with a confidence level of 0.95.
Results: The mean and standard deviation of the attitude scores for the experimental group before and after training were 69.60±7.28 and 86.8 ±14.79, respectively, and this difference was significant (p<0.01). Moreover, the comparison of the mean scores of attitude and its components (its compass) between experimental and control groups revealed a significant difference after the intervention (p<0.01).
Conclusion: Parent role training has changed mothers’ attitudes about child abuse and improved their attitude toward correct nurture (proper pedagogical) behavior. Therefore, systematic and group training of parental role, by reducing misuse of toddlers and young children, is an important step in their physical and mental health.
Abuse, Child, Parental role, Attitude
سوء رفتار, کودک, نقش والدی, نگرش
182
190
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-795-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/21
1395/12/3
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/22
1396/2/2
Fatemeh
Cheraghi
Chronic Disease (home care) Research center, Faculty of Nursing & Midwifery, Hamadan university of Medical Sciences, Hamedan, Iran
فاطمه
چراغی
f_cheraghi@yahoo.com
0031947532846007341
0031947532846007341
No
مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Zohreh
Rostaie
Dept. of Pediatric Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
زهره
روستایی
zohre.roostaee@gmail.com
0031947532846007342
0031947532846007342
No
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Mohammad
Asgari
Dept. of Psychology, Faculty of Literature and Humanistic, Malayer University, Malayer, Iran
محمد
عسگری
asghari@yahoo.com
0031947532846007343
0031947532846007343
No
گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
Farshid
Shamsaei
Research Center for Child & Maternity Care, Faculty of Nursing & Midwifery, Hamadan University of Medical sciences,Hamedan,Iran
فرشید
شمسایی
shamsaei68@yahoo.com
0031947532846007344
0031947532846007344
Yes
مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Lili
Tapak
Dept. of Biostatistics, Faculty of public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
لیلی
تاپاک
l.tapak@umsha.ac.ir
0031947532846007345
0031947532846007345
No
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
fa
سلامت روانی ورزشکاران نخبه ایرانی
Mental Health of Iranian Elite Athletes
زمینه و هدف: بهداشت روان یکی از موضوعات بسیار مهمی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. ازآنجاییکه جسم و روان به طور متقابل بر یکدیگر تأثیر میگذارند و سلامت این دو، سلامت عمومی انسان را در برمیگیرد؛ لذا شناخت تأثیرات دائمی این دو بر یکدیگر ضروری است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف توصیف سلامت روانی ورزشکاران نخبه ایران انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع پیمایشی است. ویژگیهای مربوط به پنج عامل بزرگ شخصیت با استفاده از آزمون نئو(Neo-ac Questionnaire)، شش عامل هیجانخواهی با استفاده از آزمون زاکرمن(Zuckerman test to measure sensation seeking) و پنج عامل سلامت روانی با استفاده از آزمون سلامت عمومی(General Health Questionnaire-۲۸) در ۲۹۵ ورزشکار حاضر در اردوی سال ۲۰۱۳م در گروههای ملی بررسی شد.
یافتهها: نتایج نشان داد نمرات استاندارد روانرنجوری(۵۰ درصد) بیشتر ورزشکاران نخبه، متوسط، اما نمرات استاندارد برونگرایی (۹۷ درصد)، گشودگی(۹۷ درصد)، توافقپذیری(۸۷ درصد) و با وجدان بودن(۶۰ درصد) بیشتر آنها بالا بود. نمره هیجانخواهی بیشتر ورزشکاران، متوسط(۷۰ درصد) ارزیابی شد. میانگین نمرات استاندارد ورزشکاران نخبه در هر چهار مقیاسِ سلامت روانی، متوسط و بهتر از آن بود(۴۶ تا ۷۸ درصد).
نتیجهگیری: از مجموع یافتههای تحقیق حاضر میتوان نتیجه گرفت که وضعیت ورزشکاران نخبه ایرانی از نظر مؤلفههای هیجانخواهی و سلامت روانی مطلوب است، اما از نظر نمرات روانرنجوری، این ورزشکاران به آموزش نیازمندند. طراحی برنامههای آموزشی برای مؤلفه روانرنجوری ورزشکارانِ نخبه ضروری به نظر میرسد. همچنین، تعدیل شرایط تمرینی و آموزش مهارتهای زندگی به بهتر شدن نمره روانرنجوری آنان کمک خواهد کرد.
Background and Objective: Mental health is one of the most important issues, has attracted the attention of many researchers. Since, the body and mind mutually influence each other and health of these two categories, were covers the human public health, therefore, recognize the continuous effects oneach other, seem to be necessary. Thus, the purpose of the present study was to describe the mental health of Iranian elite athletes.
Methods: The present research method was descriptive - survey. NEO-AC test, Zuckerman test and general health questionnaire (GHQ-28) were applied to measure personality characteristics, sensation seeking, and mental health respectively, on 295 athletes who attended various national team camps during the year 2013.
Results: The results indicated that standard scores for the majority of athletes in neurotic responses (50%) were moderate, but for extroversion (97%), openness (97%), agreeability (87%), and consciousness (60%), were high. The standard scores were moderate for most athletes in sensation seeking (70%). Standard scores were also average and above (46-78%)for all elements of mental health.
Conclusion: Totally, it can be concluded that the state of affairsof Iranian elite athletes in mental health and sensation seeking is desirably . Designing training programs seems necessary for neurotic component among elite athletes. Moreover, moderating camping conditions and teaching life skills will help to improve athletes in their Neurotic reactions.
Personality, Sensation Seeking, Mental Health, Elite Athletes
شخصیت, هیجانخواهی, سلامت روانی, ورزشکاران نخبه
191
202
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-582-3&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/212016/09/26
1395/7/5
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/222017/08/15
1396/5/24
Mohammad
VaezMousavi
Imam Hossein University, Tehran, Iran
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
amirshams85@gmail.com
0031947532846007346
0031947532846007346
No
دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
Amir
Shams
Sport Science Research Institute, Tehran, Iran
امیر
شمس
amirshams85@gmail.com
0031947532846007347
0031947532846007347
Yes
پژوهشگاه علوم ورزشی، تهران، ایران
fa
نقش واسطهای نیازهای روانشناختیِ پایه در ارتباط بین سبکهای والدگری و سلامت روان دانشآموزان تیز هوش
The Mediating Role of Satisfying Basic Psychological Needs on The Relationship Between Parenting Styles and Mental Health in Gifted Students
زمینه و هدف: زندگی کردن براساس اهداف اصیل، یافتن معنا و تلاش در جهت رشد شخصی، همان سلامت روان است. پژوهشهای زیادی تأثیر عوامل بافتی و شخصی را بر سلامت روان کنکاش کردهاند. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای سبکهای والدگری و ارضای نیازهای روانشناختیِ پایه بر سلامت روان در دانشآموزان تیزهوش شهر شیراز بود.
مواد و روشها: برای این منظور ۲۵۰ نفر(۱۱۵ دختر و ۱۳۵ پسر) از دانشآموزان مدارس تیزهوش شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرها، افراد شرکتکننده مقیاسهای والدین به عنوان بافت اجتماعی، سلامت روان و ارضای نیازهای روانشناختی را تکمیل کردند. برای بررسی قابلیت اعتماد و روایی این مقیاسها به ترتیب از روش آلفای کرنباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که نتایج بیانگر مطلوبیت این مقیاسها بود. در تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر، حاکی از آن بود که سلامت روان دانشآموزان تیزهوش متأثر از سبکهای والدگری خانواده و ارضای نیازهای روانشاختی است. بدین صورت که سبک کنترلی و طردکننده خانواده به صورت منفی، و سبک گرمی به همراه سبک حمایت از استقلال از خانواده به صورت مثبت، اثرمستقیم و غیرمستقیم بر سلامت روان دارند. همچنین ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به استقلال، به صورت مثبت با سلامت روان در ارتباط است و توانسته نقش واسطهای در ارتباط بین سبکهای والدگیری و سلامت روان ایفاء کند. برای ارزیابی مدل از شاخصهای چندگانه از جمله میزان (۰/۴۲) RMSو(۰/۹۸) GFI استفاده شد که نتایج نشان داد مدل پیشنهادی با دادهها برازش دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافته ها سبک والدگری مناسب(گرمی در روابط، حمایت از استقلال و نداشتن سبک کنترلی) باعث بهبود شایستگی و سلامت روان در فرزندانشان میشود.
Background and Objective: Living up based on authentic goals, meaning and striving to achieve personal growth have been defined as mental health. Many studies have addressed the effect of personal and contextual factors on the mental health. This study aimed to determine the relationship of parenting styles and to satisfy basic psychological needs on mental health among gifted students in Shiraz.
Methods: Participants consisted of 250 gifted school students (135 boys and 115 girls) which were selected through cluster sampling method. In this study, parental scales as social context, mental health and basic psychological needs were used. Cronbach's alpha was used to check the validity of research data, and confirmatory factor analysis was used to assess the validity of the data from the. The data were analyzed through LISREL.
Results: The results of path analysis showed that that there is a significant relationship between parenting styles and satisfying basic psychological needs with mental health among gifted students. This means that, rejection and control style negatively and warmth and autonomy support positively effects on mental health. Also, need to autonomy and competence positively effects on mental health. Also, the satisfying basic psychological needs of involvement were mediated by parenting styles and mental health. Multiple indexes of fitness were used to evaluate the model. Which results (RMSE=0/042, GFI=0/98) showed that there is a fitness between model and data.
Conclusion: According to results, Proper parenting style (i.e. warmth and structure styles and lack of correction style) could lead to a higher level of competency and well-being among gifted students.
Mental Health, Parenting Styles, Basic Psychological Needs, Gifted
سلامت روان, سبکهای والدگری, نیازهای روانشناختی, تیزهوش
203
212
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-605-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/212016/09/262016/05/7
1395/2/18
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/222017/08/152017/08/16
1396/5/25
Somayeh
Sadati Firoozabadi
Dept. of Special Education, Faculty Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
سمیه
ساداتی فیروزآبادی
somayehsadati@shirazu.ac.ir
0031947532846007348
0031947532846007348
Yes
گروه آموزش کودکان استثنایی ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Ghavam
Moltafet
Dept. of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Yasouj University, Yasouj, Iran
قوام
ملتفت
0031947532846007349
0031947532846007349
No
گروه روانشناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
fa
مقایسه اثربخشی آموزشهای تنظیمهیجان و تابآوری بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی
Compare The Effectiveness of Emotion Regulation and Resilience Training on Psychological Well-Being of Mothers of Students with Intellectual Disability
زمینه و هدف: کودک کمتوان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده بهویژه مادر ایجاد میکند. با توجه به اهمیت بهزیستی روانی مادر در خانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزشهای تنظیم هیجان و تابآوری بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی بود.
مواد و روشها: در این مطالعۀ شبه تجربی(پیشآزمون- پسآزمون)۳۰ نفر از مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و بهصورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش(۱۵ نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان(هفتهای دو جلسه یک و نیمساعته) و برای گروه دوم آموزش تابآوری(هفتهای دو جلسه یکساعته) اعمال شد. همه آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پسازآن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(فرم ۸۴ سؤالی) را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در گروه آموزش تابآوری در مرحله پسآزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایشیافته است(۰/۰۵>P). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه خودمختاری با اندازه اثر ۰/۶۸ و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه پذیرش خود با اندازه اثر ۰/۲۶است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزشهای تابآوری و تنظیم هیجان بر ارتقای بهزیستی روانشناختی مادران مؤثر است.
Background and Objective: Mentally-disabled children cause many psychological problems in family members, especially in mothers. Due to the importance of psychological well-being of mothers in family and society; the aim of this study was to compare the effectiveness of emotion regulation and resilience training on psychological well-Being of mothers of students with intellectual disability.
Methods: In this quasi-experimental study (pre-test and post-test), 30 mentally retarded students were selected in Arak, they were non-randomly divided into two experimental groups (15 people). The exertion training and resilience training were received for the first group (weekly two sessions one and a half hours) and the second group (weekly two sessions per hour), respectively. Prior and after the training, the subjects completed psychological well-being scale (an 84-question form). Univariate and multivariate analysis of covariance (ANCOVA & MANCOVA) was used to analyze the data.
Results: The results showed that the mean scores of psychological well-being variable and components increased in the resilience training group (post-stage) in comparison to the emotion regulation training group (P < 0.05)., Theeffect amount of 68/0 and 26/0 were reported as the maximum and the minimum difference in the two groups in the Autonomous component .
Conclusion: The results indicated that resilience and emotion regulation training, improved psychological well-being of mothers with mentally retarded children.
Emotion Regulation, Resilience, Psychological Well-Being, Mothers, Students With Intellectual Disability
تنظیم هیجان, تابآوری, بهزیستی روانشناختی, مادران, دانشآموزان کمتوان ذهنی
213
223
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-796-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/212016/09/262016/05/72017/02/23
1395/12/5
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/222017/08/152017/08/162017/09/19
1396/6/28
Hamed
Moradikia
Dept. of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran
حامد
مرادی کیا
hmoradikia21@gmail.com
0031947532846007350
0031947532846007350
Yes
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Fariba
Sattarpour Iranaghi
Young Researchers and Elite club, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
فریبا
ستارپور ایرانقی
faribasattarpour21@gmail.com
0031947532846007351
0031947532846007351
No
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Soniya
Emamgholian
Dept. of Psychology, Faculty of Humanity, Amol Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran
سونیا
امامقلیان
faribamoosavi21@gmail.com
0031947532846007352
0031947532846007352
No
گروه روانشناسی، واحد آیت ا...آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.
fa
بررسی ارتباط سواد سلامت با عملکرد تغذیهای نوجوانان دبیرستانهای شهرتهران
The Study of Relationship Between Health Literacy and Nutritional Practice in High School Adolescents in Tehran
زمینه و هدف: سواد سلامت، مهارت و توانمندی افراد در راستای تصمیم گیری مناسب در زمینۀ حفظ و ارتقای سلامت است. نوجوانان از گروههای سنی هستند که سواد سلامت در عملکرد تغذیه ای آنان تأثیرگذار است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط سواد سلامت و عملکرد تغذیه ای نوجوانان انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعۀ حاضر، مطالعۀ مقطعی از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که در سال ۱۳۹۵ روی ۴۰۰ نفر نوجوان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستانهای دورۀ دوم انجام شد که به شکل تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند. داده ها از طریق پرسش نامه گردآوری شد که سه بخش داشت: ویژگی های فردی، سواد سلامت (HELMA) و عملکرد تغذیه ای. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Spssویرایش ۱۸ و آزمون های متناسب انجام شد.
یافتهها: ۵۰ درصد از شرکت کنند گان دختر میانگین سن ۱۷ سال و ۷۴/۵درصد از نوجوانان سواد سلامت محدود (ناکافی و نه چندان کافی) و ۶۸درصد عملکرد تغذیهای متوسط داشتند. بین ابعاد سواد سلامت با عملکرد تغذیه ای، همبستگی مستقیم وجود داشت؛ یعنی با افزایش سواد سلامت، عملکرد تغذیهای بهبود یافت(۰/۰۰۱ > p-value).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بیانگر نقش سواد سلامت بر عملکرد تغذیهای نوجوانان بود. با توجه به میزان بالای سواد سلامت محدود در نوجوانان, مداخلات آموزش سلامت برای بهبود سواد سلامت نوجوانان ضروری است.
Background and Objective:The health literacy,skills and abilities of individuals are in line with appropriate decision making in the field of health promotion. Adolescents are the age groups whose basic health literacy is essential for their nutritional practice . The aim of this study was to determine the relationship between health literacy and nutritional practice in adolescents.
Methods:The present study is a descriptive cross-sectional study that was performed on 400 boy and girl youngsters were selected by multistage-random sampling during the academic year 2015. The data were collected through questionnaires that included three parts: a) individual characteristics b) health literacy (HELMA)c)thenutritionalpractice. Data analysis was performed with SPSS version 20 and proportional tests.
Results:50% of female participants, with an average age of 17 years and 74.5 % of adolescents had Limited ( inadequate and not so adequate) health literacy, 68 percent had average nutritional practice. There was a direct correlation between aspects of health literacy with nutritional practice. Namely, by increasing health literacy, nutritional practice is improved. (p-value< 0/001).
Conclusion: The results of this study showed the role of health literacy in the nutritional practice of the adolescents. Due to high levels of limited health literacy in adolescents, health education interventions are necessary to improve health literacy among teenagers.
Health Literacy, Adolescents, Nutritional Practice
سواد سلامت, عملکرد تغذیه ای, نوجوانان
224
230
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-659-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/212016/09/262016/05/72017/02/232016/09/2
1395/6/12
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/222017/08/152017/08/162017/09/192017/08/16
1396/5/25
Farideh
Saeedy Golluche
Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
فریده
سعیدی گلوچه
saeedy.f2014@yahoo.com
0031947532846007353
0031947532846007353
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Zahra
Jalili
Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
زهرا
جلیلی
zahra.jalili@gmail.com
0031947532846007354
0031947532846007354
Yes
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Reza
Tavakoli
Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
رضا
توکلی
hse91tavakoli@gmail.com
0031947532846007355
0031947532846007355
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
shahla
ghanbari
Dept.of Public Health, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
شهلا
قنبری
sh_ghanbari@yahoo.com
0031947532846007356
0031947532846007356
No
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
fa
تأثیر توانبخشی شناختی بر به زیستی اجتماعی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی پرستاران
The Effect of Cognitive Rehabilitation on Social Well-Being, Quality of Life and Marital Satisfaction of Nurses
زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم پرستاران در جامعه، شناسایی عوامل تأثیرگذار بـر زندگی کاری، شخصی و زناشویی پرستاران و نیز انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه ضروری است. لذا با توجه بهضرورت بهبود زندگی پرستاران، هدف مطالعۀ حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر به زیستی اجتماعی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی پرستاران است.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی و جامعۀ پژوهش شامل پرستاران زن و مرد بخشهای مراقبت ویژۀ بیمارستانهای شهر قم در سال ۱۳۹۴ است. نمونۀ این پژوهش ۴۰ نفر از پرستاران بودند. در این پژوهش پرستاران با روش نمونهگیری دردسترس، انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ رضایتمندی زناشویی انریچ(۱۹۹۳)، پرسشنامۀ به زیستی اجتماعی کییز(۲۰۰۴) و پرسشنامۀ کیفیت زندگی(۱۹۸۹) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرم افزار Spssویرایش ۲۱ و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری(MANCOVA) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی معنادار بر بهبود متغیرهای به زیستی اجتماعی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی پرستاران مؤثر است(۰/۰۰۱≥P).
نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که با ارائۀ توانبخشی شناختی و کمک به کارکرد بهتر فرایندهای اجرایی، میتوان به افزایش به زیستی و بهبود کیفیت زندگی و روابط زناشویی پرستاران کمک کرد.
Background and Objective: According to the important role of nurses in the community, identifying the factors affecting on their work, personal and marital life and don the preventive actions in this regard seems to be necessary. Therefore, , Considering the necessity of improving of nurses' life, the aim of this study was to determine the effect of cognitive rehabilitation on social well-being, quality of life and marital satisfaction of nurses.
Methods: In this Quasi-experimental study, 40 male and female nurses were selected from intensive care wards of the hospital in Qom, 2015 were selected by convenience sampling method and then randomly assigned to experimental and control groups. To collect data, the ENRICH Marital Satisfaction Questionnaire (1993), Keyes Social Welfare questionnaire (2004) and quality of life questionnaire (1989) was used.
Also, for the analysis of data spss 21 software and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used.
Results: The results showed that cognitive rehabilitation is significantly effective on improving the social well-being variables, quality of life and marital satisfaction of nurses (p<0/001).
Conclusion: Generally, It can be concluded that by providing cognitive rehabilitation and contribute to the better functioning of executive processes, Can be help to increase the well-being and improve the quality of life and marital relationships of nurses.
Rehabilitation, Social Well-Being, Quality of Life, interpersonal Satisfaction,Nurses
توانبخشی, به زیستی اجتماعی, کیفیت زندگی, رضایت بین فردی, پرستاران
231
239
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-680-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/212016/09/262016/05/72017/02/232016/09/22016/10/18
1395/7/27
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/222017/08/152017/08/162017/09/192017/08/162017/08/15
1396/5/24
Moslem
Abbasi
Dept. of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Salman Farsi University, Kazerun, Iran
مسلم
عباسی
moslem abbasi@yahoo.com
0031947532846007357
0031947532846007357
Yes
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی،کازرون، ایران
Nader
Ayadi
Dept. of Family Counseling, Faculty of Psychology and Educational Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
نادر
اعیادی
ayadinader23@gmail.com
0031947532846007358
0031947532846007358
No
گروه مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Zabih
Pirani
Dept. of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Arak Islamic Azad University, Arak, Iran
ذبیح
پیرانی
zabihpirani@yahoo.com
0031947532846007359
0031947532846007359
No
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
Zeinab
Montazeri
Dept. of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Arak Islamic Azad University, Arak, Iran
زینب
منتظری
montazeriz@gmail.com
0031947532846007360
0031947532846007360
No
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
fa
تبیین نقاط قوت، چالشها و سازوکارهای اصلاحی برنامۀ مدارس مروج سلامت از دیدگاه کارشناسان بهداشت مدارس: یک مطالعه کیفی
Exploring The Strengths, Challenges and Improvement Strategy For Health-Promoting Schools From School Health Experts
زمینه و هدف: مدرسه فراهمکنندۀ بستری برای ارتقای سلامت حدود دوازده میلیون دانشآموز ایرانی، کارکنان مدارس، والدین و محیط دربرگیرندۀ آنها بهعنوان یک کل مبتنی بر رویکرد مدارس مروج سلامت است.
سلامت فرد در سنین مدرسه متأثر از تعامل با سایر دانشآموزان، اولیای مدرسه، شرایط کمی و کیفی محیط مدرسه و نظام آموزشی است؛ لذا، مطالعۀ حاضر با هدف تبیین نقاط قوت، چالشها و راهبردهای اصلاحی این برنامه از دیدگاه کارشناسان بهداشت مدارس استانهای کشور در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ انجامشده است.
مواد و روشها: در این مطالعۀ کیفی، دادهها با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته از ۱۴ تن از کارشناسان بهداشت مدارس از هفت استان و سه تن از مدیران مدرسه که از طریق نمونهگیری مبتنی بر هدف جمعآوری گردید، با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرمافزار MAXQDA ویرایش ۱۰تحلیل شد.
یافتهها: در راستای پاسخگویی به سه سؤال اصلی مطالعه یعنی دیدگاههای مصاحبهشوندگان دربارۀ نقاط قوت، چالشها و راهکارهای اصلاحی برنامۀ مدارس مروج سلامت، یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبههای انفرادی با کارشناسان بهداشت مدارس و مدیران مدارس در این برنامه، در هشت طبقه ؛ «مشارکت محوربودن برنامه»، «بازخورد محوربودن برنامه»، «آموزش محوربودن برنامه»، «جامعبودن برنامه»، «سازوکار ساختاری ـ اجرایی ناکارآمد»، «ماهیت ناکارآمد برنامه»، «بهبود زیرساختهای حمایتکننده» و «بازنگری ساختار اجرایی برنامه» دستهبندی شد.
نتیجهگیری: اثربخشی برنامۀ مدارس مروج سلامت همانند همۀ برنامههای موفق در سیستم بهداشتی مستلزم بازنگری و بومیسازی است.
Background and Objective: Schools provide an important setting to promote health, especially in Iran with about 12 million children, moreover for school staff, families, and communities. The health-promoting schools approach has been implemented in Iranian schools. This qualitative study aimed to explore the perspectives of school health experts towards the strengths, challenges, and improvement strategy for health promoting schools.
Methods: In This qualitative study, data was collected using semi-structured interviews with 14 health schools, professionals and 3 school headmasters in seven provinces of Iran. We recruited interviewers through purposeful sampling. Thematic analysis was conducted to analyze the data by using MAXQDA ver 10.
Results: The results were categorized into eight themes. The main strength, perceived in " based on participatory program "," feedback-driven program"," training- driven program"," a systematic program". The main perceived weakness was ''inefficient executive structural mechanism "and" inefficient property of the program "Improve the supporting infrastructure," and" Reload executive structures were suggested as a corrective mechanism from participants’ view point.
Conclusion: The effectiveness of the health promoting school program, as well as all successful programs in health system requires revision and localization.
health promotion, health-promoting schools, qualitative study
ارتقای سلامت, مدارس مروج سلامت, مطالعۀ کیفی
240
250
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-689-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/212016/09/262016/05/72017/02/232016/09/22016/10/182016/09/12
1395/6/22
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/222017/08/152017/08/162017/09/192017/08/162017/08/152017/09/26
1396/7/4
Fatemeh
Zarei
Dept. of Health Education, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
فاطمه
زارعی
f.zarei@zums.ac.ir
0031947532846007563
0031947532846007563
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Leyla
Ghahremani
Dept. of Health Education and Health Promotion, Faculty of Medicine, Islamic Azad University, Research Branch, Tehran, Iran
لیلا
قهرمانی
gahremani297024@gmail.com
0031947532846007564
0031947532846007564
No
گروه آموزش بهداشت و. ارتقای سلامت ، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
Maryam
Khazaee-Pool
Dept. of Health Education and Promotion, School of Health, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
مریم
خزائی پول
khazaee.m@zums.ac.ir
0031947532846007565
0031947532846007565
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
Nastran
Keshavarz Mohammadi
Dept. of Public Health, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نسترن
کشاورز محمدی
n_keshavars@yahoo.com
0031947532846007566
0031947532846007566
Yes
گروه بهداشت عمومی، دانشکدۀ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیشازقاعدگی در دختران پیش دانشگاهی شهر تهران
The Effect of Educational Intervention Based on The Health Belief Model on Improvement of Preventive Behaviors Towards Premenstrual Syndrome (PMS) Among Girls of Pre-University in Tehran
زمینه و هدف: سندرم پیشازقاعدگی مجموعهای از علائم جسمانی، روانشناختی، عاطفی و رفتاری است که بهطور دورهای اتفاق میافتد و اثرات بدی بر فرد و خانواده میگذارد. هدف از مطالعۀ حاضر تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از سندرم پیشازقاعدگی در دختران پیشدانشگاهی شهر تهران است.
مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعۀ نیمهتجربی با گروه شاهد است که روی ۱۲۰ دانشآموز دختر پیشدانشگاهی مشغول به تحصیل در دو دبیرستان انجام شده است که به صورت تصادفی از مناطق ۱۹گانۀ شهر تهران انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر آگاهی، رفتار و تمامی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخلۀ آموزشی براساس نتایج حاصل از پیشآزمون و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله و در چهار جلسۀ ۶۰-۴۵ دقیقهای انجام شد. اطلاعات بهدست آمده با نرمافزار Spss ویرایش۲۳ آنالیز شد.
یافتهها: پیش از مداخله، ویژگیهای جمعیتشناختی و سازههای مدل تمامی گروه مداخله و شاهد یکسان بودند. پس از مداخلۀ آموزشی، در تمام سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بهویژه آگاهی و حساسیت درکشده بین پاسخهای دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معناداری وجود داشت (۰/۰۵< p).
نتیجهگیری: براساس مطالعۀ حاضر، آموزش مبتنی بر سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از سندرم پیشازقاعدگی مؤثر بوده و میتوان از این مدل برای پیشگیری و کاهش علائم سندرم پیشازقاعدگی استفاده کرد.
Background and Objective: A premenstrual syndrome is a series of physical, psychological, Emotional and behavioral symptoms that occur periodically and affects both the individual and the family.The purpose of this study was to determine 'the effect of education based on Health Belief Model on promoting preventive behavior in a premenstrual syndrome that has been done in pre-university in Tehran.
Methods: This study is a quasi-experimental study with a control group that was conducted on 120 pre-college students enrolled in two high schools, selected randomly from 19 areas of Tehran. Data collection included demographic characteristics questionnaire and a Self-made questionnaire including knowledge, behavior and the health belief model structures about PMS. The educational intervention was performed based on the results of the pretest and the constructs of the health belief model in the intervention group and four sessions of 45-60 minutes Obtained data is analyzed by using SPSS software version 23.
Results: Before the intervention, in terms of demographic characteristics and model structures, the control and the intervention group were homogeneous. After the educational intervention, there was a significant difference between the two groups of intervention and control in all the constructs of the health belief model, especially awareness and perceived sensitivity (p> 0.05).
Conclusion: According to the present study, education based on the constructs of health belief model is effective on the preventive behaviors of premenstrual syndrome and can be used to prevent and reduce the symptoms of premenstrual syndrome
Health Belief Model, premenstrual syndrome, pre-university students
مدل اعتقاد بهداشتی, سندرم پیشازقاعدگی, دختران پیشدانشگاهی
251
259
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-695-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/01/242016/04/182016/07/292016/10/22017/02/212016/09/262016/05/72017/02/232016/09/22016/10/182016/09/122016/09/11
1395/6/21
2017/04/222017/04/82017/04/222017/04/222017/04/222017/08/152017/08/162017/09/192017/08/162017/08/152017/09/262017/10/3
1396/7/11
Mania
Khalilipoor darestani
Dept. of Health Education and Health promotion,Science and Resarch Branch, Islamic Azad Univercity, Tehran,Iran
مانیا
خلیلی پور دارستانی
maniakhalilipoor@yahoo.com
0031947532846007567
0031947532846007567
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Ali
Komeili
Dept. of Nutrition,Science and Resarch Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran
علی
کمیلی
ali_komeili43@yahoo.com
0031947532846007568
0031947532846007568
Yes
گروه تغذیه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
Zahra
Jalili
Dept. of Health Education and Health promotion,Science and Resarch Branch, Islamic Azad Univercity, Tehran,Iran
زهرا
جلیلی
zahrajalili@gmail.com
0031947532846007569
0031947532846007569
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران