fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
2
1
online
1
fulltext
fa
چالشها و راهکارهای اقدام درزمینۀ تعیینکنندههای اجتماعی سلامت در ایران: یک مطالعه کیفی
The Challenges and Solutions for Action of Social Determinants of Health in Iran: A Qualitative Study
زمینه و هدف: جلوگیری از نابرابری در سلامت نیازمند توجه به تعیینکنندههای اجتماعی سلامت است. امروزه تلاش کشورها برای کاهش نابرابری در سلامت از طریق توجه به این تعیینکنندهها است. توزﯾﻊ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ در کشورهای درحالتوسعه ﯾﮑﯽ از چالشهای ﻋﻤﺪه نظامهای ﺳﻼﻣﺖ اﺳﺖ که منجر به نابرابری در جایگاه اجتماعی و شرایط زندگی افراد میگردد. هدف از این مطالعه تعیین چالشها و راهکارهای اقدام درزمینۀ تعیینکنندههای اجتماعی نابرابری در سلامت در کشور از دیدگاه خبرگان بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در گروه مطالعات پدیدارشناسی قرار میگیرد. جامعه پژوهش را 24 نفر از سیاستگذاران و خبرگان درزمینۀ تعیینکنندههای اجتماعی سلامت تشکیل دادند. روش نمونهگیری از نوع هدفمند طبقاتی غیرتصادفی بود. برای جمعآوری دادههای کیفی، مصاحبه نیمهساختارمند انجام شد. برای تحلیل یافتهها، روش تحلیل چارچوبی با نرمافزار Nvivo انجام شد.
یافتهها: اکثریت خبرگان اعتقاد داشتند مشکلات اقتصادی مهمترین چالش موجود در این زمینه است. نبود برنامهریزی مناسب و درازمدت در کشور درزمینۀ تعیینکنندههای اجتماعی سلامت، ضعف و یا فقدان مسئولیتپذیری اجتماعی در کشور و نبود نظارت، عدم وجود نگرش فردی و سازمانی جامعهنگر و درنهایت رویکرد بالینی و عدم توجه به عوامل محیطی؛ مهمترین دلایل عدم اجرا و توفیق رویکرد تعیینکنندههای اجتماعی سلامت در کشور میباشد. راهاندازی سیستم پایش عدالت در سلامت در کشور بهمنظور ارائه شواهد لازم برای تصمیمگیری و توجیه سیاستگذاران، بازبینی ساختار فعلی دفتر تعیینکنندههای اجتماعی سلامت، گسترش تحقیقات در این زمینه از مهمترین راهکارهای موجود است.
نتیجهگیری: توجه به تعیینکنندههای اجتماعی سلامت موجب ارتقای سطح سلامت در جامعه میگردد. ارتقای همکاری بین بخشی در حوزه سلامت و تأکید بر تعیینکنندههای ساختاری و تعیینکنندههای اجتماعی نقش مهمی در کاهش نابرابریهای در سلامت دارد. ضروری است تا با اتخاذ این رویکرد در سیاستگذاران کشور، سلامت در همه سیاستها جایگاه خویش را پیدا نماید.
Background and objective: Prevention of health inequalities requires attention towards the social determinants of health (SDH). Today, the efforts of countries to reduce health inequalities is throught paying attention to the social determinants of health. The unequal distribution of health in the developing countries is one of the main challenges of health systems which lead to inequality in social status and living conditions. This study aimed to determine the challenges and solutions of social determinants of health in Iran based on expert views.
Methods: This study was a qualitative and phenomenological study. The study population consisted of 24 policy makers and experts from the fields of SDH. Purposive stratified non-random sampling was used in this study. Semi-structure interview was used for data collections. Thematic analysis with Nvivo software was used for data analysis.
Results: Most experts believed that the economic problems were the major challenges. Lack of long-term planning about social determinants of health, lack of social responsibility and supervision among organizations in the country, the absence of community-oriented individual and organizational perspective and finally clinical approach in health system were the causes of the failure of implementintion of SDH. The most important solution for solving the problem were setting up the health equity monitoring system for identifying the evidence required to justify the policy makers, review the current structure of the office of SDH and conducting further research on the social determinants of health.
Conclusion: Paying attention to the SDH can improve health in the community. Promotion of intersectoral collaboration and emphasis on structural determinants and social determinants of health play an important role in reducing health inequalities. It is essential to take this approach by the policy makers and health in all policies finds own places.
Social Determinants of Health (SDH), Qualitative study, Solutions and Challenges, Iran.
تعیینکنندههای اجتماعی سلامت, مطالعه کیفی, چالشها و راهکارها, ایران
5
16
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/2
1393/5/11
2014/08/2
1393/5/11
Rouhollah
Zaboli
روح اله
زابلی
0031947532846001080
0031947532846001080
No
Hormoz
Sanaeinasab
هرمز
سنایی نسب
0031947532846001081
0031947532846001081
Yes
fa
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون
The Impact of an Educational Intervention Based On PRECEDE - PROCEED Model on Lifestyle Changes among Hypertension Patients
زمینه و هدف: فشارخون بالا در جوامع رو به افزایش است و با سبک زندگی افراد
رابطه تنگاتنگی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس
الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در
مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان جهرم بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخله ای 40 بیمار در گروه مداخله و 40 بیمار در
گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید طراحی
و در گروه مداخله اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته شامل
سؤالاتی درزمینۀ مشخصات جمعی تشناختی بیماران و سازه های الگوی پرسید–
پروسید بود. داد هها در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شد.
داده ها به وسیله آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کایاسکوئر با استفاده از
نر مافزار SPSS19 مورد تجزی ه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل
تقوی تکننده و عوامل قادرکننده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش
معناداری داشت ) 05 / p<0 (. همچنین افزایش معناداری در میزان فعالیت جسمی
بیماران گروه مداخله و بهبودی قاب لتوجهی در رژیم غذایی آن ها نسبت به گروه
کنترل مشاهده شد ) 05 / .)p<0
نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی پرسید- پروسید در افزایش عوامل
مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل تقوی تکننده و قادرکننده در بیماران مبتلا
به پرفشاری خون و همچنین تغییر سبک زندگی آ نها به ویژه درزمینۀ افزایش
فعالیت جسمی و بهبود رژیم غذایی مؤثر است.
Background and objective: Hypertension is constantly increasing
in different societies. The aim of this study was to determine
the impact of educational intervention based on PRECEDE –
PROCEED model on the lifestyle changes among hypertension
patients in rural health centers of the Jahrom county.
Methods: In this experimental study, 40 patients were in
the intervention group and 40 patients in the control group.
Educational intervention was designed based on PRECEDE –
PROCEED model and implemented on the intervention group.
The instrument was a researcher-made questionnaire including
questions on demographic characteristics and PRECEDE -
PROCEED constructs. Data were gathered before and 2 months
after the intervention. Data were analyzed using independent
sample t-test, paired sample t-test and chi-square test using
SPSS19 software.
Results: After the intervention, the intervention group than the
control group scores of predisposing factors (knowledge and
attitudes), reinforcing factors and enabling factors increased
significantly among intervention group (p <0.05). The significant
increase in levels of physical activity with dietary intervention
group improved significantly compared to the control group (p
<0.05).
Conclusion: The training based on PRECEDE - PROCEED
model increases predisposing factors (knowledge and attitudes),
enabling and reinforcing factors in patients with hypertension and
lifestyle changes especially in increasing physical activity and
improving diet is effective.
Education, PRECEDE – PROCEED model, hypertension, lifestyle
الگوی پرسید–پروسید, آموزش, پرفشاری خون, سبک زندگی
17
27
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-107-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/22014/04/17
1393/1/28
2014/08/22014/08/2
1393/5/11
Fatemehsadat
Hosseini
فاطمه السادات
حسینی
0031947532846001122
0031947532846001122
No
Hossein
Farshidi
حسین
فرشیدی
0031947532846001123
0031947532846001123
No
Teamur
Aghamolaei
Hormozgan University of Medical Sciences
تیمور
آقاملایی
taghamolaei@yahoo.com
0031947532846001124
0031947532846001124
Yes
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Abdolhossain
Madani
عبدالحسین
مدنی
0031947532846001125
0031947532846001125
No
Amin
Ghanbarnejad
امین
قنبررنژاد
0031947532846001126
0031947532846001126
No
fa
احساس ذهنی بهزیستی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
A survey on Subjective well-being and related factors in student of Guilan University of Medical Sciences(GUMS)
زمینه و هدف: سلامت بهعنوان یکی از متاپارادایمهای اصلی نظریههای بهداشتی در کنار مفاهیم انسان و محیط قرار دارد. سلامت دارای ابعاد عینی و ذهنی است که متأسفانه به بعد ذهنی آن کمتر توجه شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان احساس ذهنی بهزیستی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان انجام گرفتهاست.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی است که روی 314 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، که بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بهزیستی ذهنی است که خود دارای پرسشنامه استاندارد رضایت از زندگی و مقیاس عاطفه مثبت و منفی است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS21 ستفاده گردید.
یافتهها: میزان احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان در بعد شناختی بالا و در بعد عاطفی پایین میباشد و بین عاطفه مثبت با نیمسالتحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0>p). از طرف دیگر، بین عاطفه منفی و جنسیت و بین وضعیت تأهل و رضایت از زندگی نیز رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p).
نتیجهگیری: بهطور کلی میزان احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان متوسط است. این در حالی است که احساس ذهنی بهزیستی مناسب در ابعاد شناختی و عاطفی برای نقشآفرینی آنها ضرورتی انکارناپذیر است. بنابراین، توجه به ابعاد شناختی و عاطفی احساس ذهنی بهزیستی و عوامل مؤثر بر آن در این قشر مهم و آیندهساز از اهمیت شایانی برخوردار است.
Background and objective: Health as one of the main meta-paradigm of health theories is set next to concepts of human and the environment. Health has objective and subjective dimensions which unfortunately less attention has been paid to the subjective dimension. The aim of this study is to determine the level of subjective well-being and related factors among students of GUMS.
Methods: This descriptive– analytical cross-sectional study was done on 314 students from the GUMS, which were selected through stratified random sampling. Research instrument of subjective well-being was: The standard questionnaire of life satisfaction (SWLS) and the Positive and Negative Affect Scale (PANAS). For data analysis SPSS21 was used.
Findings: Students' levels of subjective well-being in cognitive dimension was high and in emotional dimension was low. There was significant negative relationship between positive affect and student's courses of education (p0.05). In addition, there was a significant relationship between gender and negative affect, also between marital status and satisfaction with life(p0.05).
Conclusion: In general, the level of subjective well-being in students of GUMS was low. Meanwhile the suitable cognitive and emotional dimensions of subjective well-being were fundamental necessity for the suitable social role playing. Therefore paying attention to cognitive and emotional dimensions of subjective well-being and factors affecting in this important group have a paramount importance
Subjective well-being, students,, Iran
احساس ذهنی بهزیستی, دانشجویان, ایران
27
36
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-128-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/22014/04/172014/03/11
1392/12/20
2014/08/22014/08/22014/08/2
1393/5/11
abdolhossein
emamishgaroudi
عبدالحسین
امامی سیگارودی
emamisig@gums.ac.ir
0031947532846001087
0031947532846001087
Yes
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
mansoure
kheiri
منصوره
خیری
kheiri_mansoure@yahoo.com
0031947532846001088
0031947532846001088
No
دانشکده پرستاری و مامایی رشت
rabiallah
farmanbar
ربیع الله
فرمانبر
farmanbar@gums.ac.ir
0031947532846001089
0031947532846001089
No
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
zahra
atrkarroushan
زهرا
عطر کار روشن
atrkarroushan@gmail.com
0031947532846001090
0031947532846001090
No
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
fa
توسعه شاخصهای سلامتروانی در ایران
Development of Mental Health Indicators in Iran
زمینه و هدف: ارتقاء سلامتروانی و پیشگیری از مشکلات روانی یک هدف و وظیفه مهم برای مدیران، مسئولان و دستاندرکاران حوزه سلامتروانی در کشور است. رسیدن به این هدف مستلزم استقرار شبکههای اطلاعرسانی فعال و سیستمهای مؤثر جمعآوری اطلاعات و تعیین شاخصهای سلامتروانی است. این مطالعه با هدف تعیین و توسعه شاخصهای سلامتروانی انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه بر اساس روش کیو و در شش مرحله انجام شده است: تهیه و تولید نمونههای کیو (گویهها)، انتخاب 30 نفر متخصص در حوزه سلامتروانی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان مشارکتکنندگان در طرح، رتبهبندی کیو در یک طیف 9 درجهای بر اساس میزان اهمیت هر گویه (شاخص)، ثبت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، تجزیهوتحلیل آماری از طریق تحلیل آماری کیو (تحلیل مؤلفههای اصلی) و در نهایت تأویل و تفسیر نتایج.
یافتهها: 21 شاخص برای استفاده در نظام سلامتروانی کشور در سه طبقه وضعیت سلامتروانی، نظام سلامتروانی و خدمات سلامتروانی تعیین و معرفی شدند.
نتیجهگیری: این مطالعه یک مطالعه پایه برای شناسایی و توسعه شاخصهای سلامتروانی است که شاخصهای سلامتروانی را برای اصلاح نظارتها و سیاستگذاریها، ارائه خدمات سلامتروانی مناسب، ارتقاء سطح سلامتروانی و بهروزرسانی و اندازهگیری اطلاعات سلامتروانی معرفی کرد.
Background and objective: Promoting mental health and preventing mental health problems are important tasks for directors, officers and mental health professionals. This objective requires the establishment of information networks and systems enable efficient data collection and determining indicators of mental health. This study was conducted to determine the mental health Indicators in Iran.
Methods: This study was performed based on Q methodology in six stages: 1) development of Q sample statements, 2) selection of participants (professionals in health and mental health) for the Q sort, 3) Q-sorting, 4) data entry, 5) statistical analysis (for the extraction of Q sorts, the principal components analysis method was used), and 6. factor interpretation.
Results: Twenty-one indicators were offered in three categories: mental health status, mental health service and mental health system.
Conclusion: This study was a preliminary study for identification of mental health indices that reflects the status of mental health in Iran. Indicators obtained in this study can also be used in regulatory reforms and policies, providing appropriate mental health services, mental health promotion, updates and measuring mental health information.
Mental health, mental health indicators, Q-methodology, Iran
سلامت روانی, شاخصهای سلامتروانی, روش کیو, ایران
37
48
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-177-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/22014/04/172014/03/112014/06/16
1393/3/26
2014/08/22014/08/22014/08/22014/08/2
1393/5/11
khosro
mohamadi
Baqiyatallah University of Medical Sciences
خسرو
محمدی
kh.mohamadi@gmail.com
0031947532846001110
0031947532846001110
Yes
دانشگاه بقیه الله
Khodabakhsh
Ahmadi
Baqiyatallah University of Medical Sciences
خدابخش
احمدی
kh_ahmady@yahoo.com
0031947532846001111
0031947532846001111
No
دانشگاه بقیه الله
Ali
Fathi Ashtiani
Baqiyatallah University of Medical Sciences
علی
فتحی آشتیانی
afa1337@yahoo.com
0031947532846001112
0031947532846001112
No
دانشگاه بقیه الله
parviz
Azad Fallah
Tarbiat Modarres University
پرویز
آزادفلاح
azadfallahparviz@gmail.com
0031947532846001113
0031947532846001113
No
دانشگاه تربیت مدرس
Abbas
Ebadi
Baqiyatallah University of Medical Sciences
عباس
عبادی
ebadi1347@yahoo.com
0031947532846001114
0031947532846001114
No
دانشگاه بقیه الله
fa
بررسی میزان تأثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد: مطالعه مداخلهای
Low back pain educational programs and quality of life in women living with chronic low back pain: a semi experimental study
زمینه و هدف: کمردرد مزمن یکی از معضلات پزشکی در دنیای امروز است که بهطور جدی بر کیفیتزندگی افراد بشر تأثیر میگذارد به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیتزندگی زنان مبتلا به کمردرد در فواصل زمانی قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی طراحی و اجرا گردید.
مواد و روشها: مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی به روش سنجش قبل و بعد است که در طی آن تعداد 27 نفر از زنان مبتلا به کمردرد مراجعهکننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه ع.پ.تهران تحت مداخله برنامه مدون آموزشی قرار گرفتند. افراد در گروههای 6 تا 8 نفره در یک جلسه 4 ساعته با فیزیوتراپی و روانشناسی کمردرد آشنا شدند. یک و دو ماه بعد مشاوره تلفنی شده و به سؤالات آنها پاسخ داده میشد. 6 ماه بعد از مداخله مجدداً پرسشنامهها تکمیل گردید. جمعآوری دادهها به شیوه مصاحبه بود و دادهها از طریق آزمون تی مستقل و تیزوجی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 62/51 با انحراف معیار 29/9 سال میباشد و میانگین و انحراف معیار مدت ابتلا به کمردرد و مدت درمان به ترتیب 37/26 ± 59/148 و 81/58 ± 44/63 میباشد. بین وجود درد سیاتیک و متغیرهای عملکرد جسمانی (02/0= p)، محدودیت عملکرد جسمانی (01/0=p)، درد جسمانی (01/0=p)، محدودیت عملکرد روانی (03/0=p) اختلاف آماری معنادار وجود داشت. میانگین نمرات کیفیتزندگی در همه ابعاد بعد از مداخله افزایش داشته و در سه بعد درد جسمانی (004/0=p)، سلامت عمومی (002/0=p) و سلامتروانی (002/0= p) تفاوت معناداری را ازنظر آماری با نمرات قبل از مداخله نشان میدهد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد ادغام برنامه مدون آموزشی توأم با مشاوره تلفنی در فواصل زمانی 1 و 2 ماه بعد از مداخله در افزایش و پایداری تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء کیفیتزندگی افراد مورد مطالعه نقش مهمی را ایفا مینماید.
Background and objective: Chronic low back pain is a major medical problem in the world which affect the quality of human life seriously. This study aimed to explore the impact of educational programs on quality of life in women with low back up to 6 months after intervention.
Methods: This is a semi experimental study that was carried out in Rheumatology Research Center of Tehran University of Medical Sciences. There were 27 eligible patients who suffering from chronic low back pain entered in the study. All participants divided into groups of 6 to 8 members and were provided with a four-hour training session of physiotherapy and psychology followed by telephone counseling. Sf-36 questionnaire was completed at initial of the study and 6 months after intervention. Data were analyzed by independent Sample t-test and paired t-test.
Findings: Totally 27 participants with mean age of 51.62 ± 9.29 entered into the study. Pain duration and treatment duration of the participants were 148.59±26.37 and 63.44±58.81, respectively. Between sciatic pain and physical function (p=0.02), physical functioning (p=0.01), bodily pain (p=0.01), and psychological functioning (p=0.03) were statistically significant differences. Quality of life scores increased after interventional in all aspects and show significant differences in the areas of physical pain (p=0.004), general health (p= 0.002) and mental health (p=0.002).
Keywords: Chronic low back pain, educational programs, quality of life, SF-36, Iran.
واژگان کلیدی: کمردرد مزمن, برنامه آموزشی مدون, کیفیت زندگی, SF-36 , ایران
49
56
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-117-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/22014/04/172014/03/112014/06/162014/01/7
1392/10/17
2014/08/22014/08/22014/08/22014/08/22014/08/2
1393/5/11
sedighe sadat
tavafian
Department of Health Education, School of Medicine, Tehran, Tarbiat Modares University, Tehran
صدیقه السادات
طوافیان
0031947532846001096
0031947532846001096
No
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
Ahmadreza
Jamshidi
احمدرضا
جمشیدی
jamshida@sina.tmus.ac.ir
0031947532846001097
0031947532846001097
Yes
shohreh
shahmohammadi
Student Research committee, School of Medicine, Tarbiat Modares University, Tehran
شهره
شاه محمدی
ht890901@yahoo.com
0031947532846001098
0031947532846001098
No
کمیته تحقیقات دانشجویی ، دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
fa
تاثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش آموزان
The Effect of Optimism Training Through Educational Movies on the Students’ Social Competence
زمینه و هدف: خوشبینی، تمایل به انتخاب امیدوارانهترین دیدگاه است و به یک آمادگی عاطفی و شناختی در خصوص اینکه چیزهای خوب در زندگی مهمتر از چیزهای بد است اشاره دارد. از طرفی دیگر، کفایت اجتماعی یکی از سازههای اصلی بهداشت روان است و بهعنوان توانایی افراد برای عمل به شیوه سازگارانه متناسب با سن و توانایی شناختی تعریف میشود. توسعه کفایت اجتماعی بهعنوان یکی از بهترین پیشبینیکنندههای رفتاری، موفقیت علمی و اجتماعی، مشکلات عاطفی و رفتاری در زمان حال و آینده فرد در نظر گرفته میشود. هدف مطالعه تعیین تأثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش-آموزان پسر مدارس دبیرستان شهر شیراز بوده است.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی با نمونه 240 نفری و گروه مداخله و کنترل انجام شد. محتوای آموزشی طی دو جلسه ارائه گردید و از روشهای بحث گروهی و پرسش و پاسخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر جمعآوری شد و توسط نرمافزار SPSS19 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تمام عاملهای کفایت اجتماعی شامل مهارت رفتاری (09/31±35/189)، آمایه انگیزش و انتظارات (94/8±06/33)، مهارت شناختی (83/3±65/15) و مهارت هیجانی (78/3±58/16) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معناداری پیداکرده بودند (001/0 >p).
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تأثیر فیلم آموزشی خوشبینی بر عاملهای کفایت اجتماعی بودند با توجه به مشکلاتی زیادی که دانشآموزان در این سن با آن مواجه هستند، آموزش خوشبینی از طریق عاملهای کفایت اجتماعی بر جنبههای مختلف زندگی آنها میتواند مؤثر باشد و روابط بین فردی و اجتماعی آنها را تقویت کند.
Background and objective: Optimism is defined as the tendency to choose the most hopeful view and an emotional and cognitive preparation regarding the superiority of good things over bad ones in life. Social competence is one of the main constructs of mental health and is defined as an individual’s ability to act adaptively relative to one’s age and cognitive ability. Development of social competence has been considered as one of the best predictors of behavior, academic achievement, and social, emotional, and behavioral problems both in present and future. The present study aimed to determine the effect of optimism training via educational movies on the students’ social competence.
Methods: This quasi-experimental study aimed to determine the effectiveness of optimism educational movie on the social competence of male high-school students in Shiraz. In this study, 240 samples were divided into an intervention and a control group. The educational content was presented through group discussion and question and answer in two sessions. The data were collected using Flener’s social competence questionnaire and were analyzed by the SPSS19 statistical software.
Results: There was a significant increase in all social competence factors, including behavioral skills (189.35±31.09), motivation and expectations (33.06±8.94), cognitive skills (15.65±3.83), and emotional skills (16.58±3.78), in the intervention group compared to the control group after the training (p<0.001).
Conclusion: The results showed the effectiveness of optimism educational movie on social competence factors. Considering the high-school students’ problems, optimism training via social competence factors can affect different aspects of their lives and strengthen their interpersonal and social relationships.
social competence, adolescents, students
کفایت اجتماعی, نوجوان, دانش آموزان
57
64
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-147-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/22014/04/172014/03/112014/06/162014/01/72014/03/17
1392/12/26
2014/08/22014/08/22014/08/22014/08/22014/08/22014/08/2
1393/5/11
Alireza
Jafari Baghkheirati
علیرضا
جعفری باغخیراتی
ghahramanl@sums.ac.ir
0031947532846001099
0031947532846001099
No
leila
ghahramani
Shiraz university of Medical sciences
لیلا
قهرمانی
ar_jafari2012@yahoo.com
0031947532846001100
0031947532846001100
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Sareh
keshavarzi
Shiraz university of Medical sciences
ساره
کشاورزی
skeshavarz@sums.ac.ir
0031947532846001101
0031947532846001101
No
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Mohammad Hossein
Kaveh
محمدحسین
کاوه
0031947532846001102
0031947532846001102
No
fa
بررسی تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر وضعیت خوددرمانی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه
The Effect of Health Belief Model- Based Training (HBM) on Self- Medication among the Male High School Students
زمینه و هدف: خوددرمانی اقدام به درمان بدون داشتن اطلاعات کافی در زمینه علائم و بیماریهاست و رفتاری است که طی آن شخص سعی میکند بدون کمک و نظر افراد حرفهای بیماری خود را برطرف نماید. در این میان توجه به جمعیت دانشآموزان دبیرستان به دلیل واقعشدن در دوران حساس زندگی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در خوددرمانی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان منوجان در استان کرمان بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی شاهددار تصادفی بر روی 250 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان منوجان در سال 1390 بود. از طریق نمونهگیری دومرحلهای، دانشآموزان به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند (هر گروه 125 نفر). روش گردآوری دادهها، پرسشنامه تنظیمشده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی و چکلیست عملکرد دانشآموزان در خصوص مصرف خودسرانه داروها بود. قبل و پس از انجام مداخله آموزشی، پرسشنامه برای هر دو گروه تکمیل شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کای-اسکوئر، تی مستقل و زوجی و با استفاده از نرمافزار SPSS18 استفاده شد.
یافتهها: میانگین و انحرافمعیار سن گروه آزمون و شاهد به ترتیب 6/1± 96/16 و 2/1± 93/15 بود. در سازههای آگاهی و منافع درکشده در دو گروه مورد و شاهد قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنادار دیده نشد ولی در سازههای حساسیت، شدت و موانع درکشده قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری بهدستآمد. عملکرد دانشآموزان نیز در زمینه خوددرمانی کاهش پیداکرده بود.
نتیجهگیری: با افزایش آگاهی، حساسیت، شدت و منافع درکشده و کاهش موانع درکشده دانشآموزان جهت مصرف خودسرانه داروها، عملکرد در زمینه خوددرمانی کمتر شده است؛ که تأثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در دانشآموزان در زمینه مصرف خودسرانه دارو نشان میدهند. پیشنهاد میشود بیشتر بر اهمیت لزوم آموزش و ارتقای سطح دانش در زمینه مصرف داروها تأکید شود. در ضمن زمینههای فرهنگی، خانوادگی و عوامل مؤثر بر تغییر نگرش و آگاهی بررسیشوند تا درنهایت به عملکرد صحیح دستیافت.
Background: Self-medication is a kind of treating without enough knowledge about the symptoms, diseases and the related reactions or behaviors, which individuals try to solve their problem without the aid of physicians. Due to their presence in the critical period such as adolescence, students are of utmost importance. The aim of this study was to determine the effect of education based on Health Belief Model (HBM) on self-medication among high school students of Manoujan County in Kerman Province.
Methods: This RCT study conducted in 2010 250 individuals (boys from high school of Manujan) participated and samples were divided into two groups, case and control. Sampling was conducted randomly in 4 schools and in each school 2 classes were chosen. Children of any two classes was aggregated and randomly divided into cases and controls. The method of data collecting was an organized questionnaire based on the Health Belief Model (HBM), sensitivity, intensity, perceived benefits/gains and obstacles, guidance and a checklist of students’ performance toward the self-medications. The questionnaire and checklist were completed for both groups prior to doing the learning intervention, and after 2 months of learning intervention in both groups. In order to analyze the data chi-square test, t-test and paired t-test were used by SPSS18 software.
Results: The mean ages of case and control group were 16.96 and 15.93, respectively. Mean score of knowledge and all of the other parts had a significant difference. Before intervention, the level of perceived sensitivity, obstacles and performance in the field of self was less than its average and the level of knowledge, intensity and perceived gains in the field of using medicines forwardly was more than its average but after the learning intervention, there was a significant difference between these two groups in all mentioned variables and the performance of students in self-medication had decreased.
Conclusion: With the increase in knowledge, the sensitivity, intensity and perceived score, and the perceived obstacles of students toward using medicine decreased. This shows the effect and performance of Health Belief Model (HBM) among students in relation to self-medication. Therefore, it is recommended to emphasize more on the importance of educating and promoting the knowledge level in relation to self-medication. To finally achieve the optimal performance, we also need to study the cultural, family backgrounds and effective factors on attitude and knowledge.
Health Belief Model (HBM), Training, Self-medication, High school students
الگوی اعتقاد بهداشتی, آموزش, خوددرمانی, دانشآموزان متوسطه
65
72
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-136-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/22014/04/172014/03/112014/06/162014/01/72014/03/172014/02/10
1392/11/21
2014/08/22014/08/22014/08/22014/08/22014/08/22014/08/22014/08/2
1393/5/11
Ehsan
Movahed
احسان
موحد
ehsanmovahed89@yahoo.com
0031947532846001115
0031947532846001115
Yes
مرکز بهداشت منوجان، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
Davood
Shojaei zadeh
داوود
شجاعی زاده
shojae5@yahoo.com
0031947532846001116
0031947532846001116
No
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
gharibzadehs@yahoo.com
0031947532846001117
0031947532846001117
No
Morad ali
Zarei pour
مرادعلی
زارعی پور
zareipourm5@yahoo.com
0031947532846001118
0031947532846001118
No
Zohre
Arefi
زهره
عارفی
f-shaahmadi@razi.tums.ac.ir
0031947532846001119
0031947532846001119
No
Faramarz
Sha ahmadi
فرامرز
شا احمدی
haghirid57@yahoo.com
0031947532846001120
0031947532846001120
No
Mahboobe
Ameri
محبوبه
عامری
ameri64m@yahoo.com
0031947532846001121
0031947532846001121
No