OTHERS_CITABLE
تعیینکنندههای فعالیت بدنی در بیماران دارای عوامل خطرساز متابولیکی قلبی-عروقی بر اساس عوامل آموزشی الگوی پرسید: یک مطالعه ترکیبی
زمینه و هدف: فعالیت بدنی رفتاری چندعاملی است که تحت تأثیر عوامل درون فردی، بین فردی، عوامل محیطی و اجتماعی قرار میگیرد. هدف این مطالعه بررسی تعیینکنندههای فعالیت بدنی در بیماران دارای عوامل خطرساز متابولیکی قلبی-عروقی بر اساس عوامل آموزشی الگوی پرسید است.
مواد و روشها: این مطالعه به روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش مطالعه کیفی، تجارب 50 بیمار دارای عوامل خطرساز متابولیکی قلبی-عروقی و 12 نفر از کارکنان واحد دیابت مراکز بهداشتی شهر کرج از تعیینکنندههای فعالیت بدنی بر اساس عوامل آموزشی الگوی پرسید تبیین شد. در بخش مطالعه کمّی، پرسشنامه تعیینکنندههای فعالیت بدنی تدوین و روایی و پایایی پرسشنامه بررسی گردید و توسط 450 بیمار تکمیل شد. با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار Amos 18 قویترین تعیینکنندههای فعالیت بدنی شناسایی شدند.
یافتهها: با استفاده از تحلیل مسیر نشان داد تعیینکنندههای خودکارآمدی (90/=β) و موانع درکشده (63/-=β) از طبقه مستعد کننده، مهارت با ضریب مسیر (38/ =β) از طبقه قادرکننده و تعیینکنندههای انگیزش اطاعت با ضریب مسیر (47/ =β)، حمایت اجتماعی (23/ =β) و پیامد رفتاری (17/ =β) از طبقه تقویتکننده قدرت پیشگویی بالایی داشتند و معنادار بودند.
نتیجهگیری: تعیینکنندههای ذکرشده باید در طراحی برنامه برای فعالیت بدنی مورد هدف قرار گیرند. شناسایی تعیینکنندههای فعالیت بدنی به برنامه¬ریزان حوزه سلامت کمک میکند تا مناسبترین روشها و راهبردها را جهت تغییر تعیینکنندههای فعالیت بدنی بهمنظور ارتقاء این رفتار به کاربرند.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-327-fa.pdf
2016-06-08
5
19
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.5
فعالیت بدنی
مستعدکنندهها
قادرکنندهها
تقویتکنندهها
عوامل خطرساز قلبی-عروقی
الگوی پرسید
کرج.
Determinants of Physical Activity among Patients with Cardiovascular Metabolic Risk Factors based on the Educational Factors of PRECEDE Model: A Mixed Method Study
Background and objective: Physical activity (PA) is a multi-factorial behavior that is affected by intrapersonal, interpersonal, environmental and social factors. The aim of this study was to investigate determinants of PA among patients with cardiovascular (CV) metabolic risk factors based on the educational factors of PRECEDE Model.
Materials and methods: This mix method study (qualitative and quantitative) was conducted in two consecutive phases. In the qualitative phase, the experiences of 50 patients with CV metabolic risk factors and 12 healthcare providers who worked in the Diabetes Units of Health Centers of Alborz University of Medical Sciences (ABZUMS) were explained based on the educational factors of PRECEDE Model. In the quantitative phase, the questionnaire of determinants of PA was developed and its validity and reliability were evaluated and confirmed and it was completed by 450 patients and the strongest determinants of PA using the Structural equation modeling (SEM) through AMOS 18 were identified.
Results: Using path analysis the findings showed, self-efficacy (β= 0.90) and perceived barriers (β= -0.63) determinants of predisposing category, skill (β= 0.38) determinant of enabling category, motivation comply (β= 0.47), social support (β= 0.23) and behavioral outcomes (β= 0.17) determinants of reinforcing category were higher predictive power and they were significant.
Conclusion: The determinants mentioned should be targeted in designing an intervention program for promoting PA. Identifying the determinants of PA helps health planners to select the most appropriate methods and applications to address these determinants in order to increase the PA behavior.
Paper Type: Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-327-en.pdf
2016-06-08
5
19
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.5
Physical Activity
Predisposing factors
Enabling factors
Reinforcing factors
Risk factors
PRECEDE Model
Karaj
Leila
Sabzmakan
sabzmakan@yahoo.com
1
., Alborz University of Medical Sciences
AUTHOR
Mohammad
Asghari Jafarabadi
m.asghari862@gmail.com
2
Tabriz University of Medical Sciences
AUTHOR
Akbar
Nikpajouh
Dr.nikpajouh@gmail.com
3
Shaheed Rajaei Cardiovascular Medical and Research Center, Iran University of Medical Sciences
AUTHOR
Fatemeh
Bakhtari
bakhtari5@yahoo.com
4
Tabriz University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
عوامل پیشگوییکننده آغاز و تداوم رفتار شیردهی در مادران دارای کودک 6 ماهه مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قزوین بر اساس الگوی رفتار برنامهریزیشده
زمینه و هدف: تغذیه انحصاری با شیر مادر موضوعی مهم در زمینه ارتقا سلامت کودکان است. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مرتبط پیشگوییکننده رفتار شیردهی بهمنظور شناخت رفتار شیردهی در مادران ایرانی بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر بهصورت طولی انجام شد. نمونه پژوهش 1445 از مادران دارای کودک شش ماهه مراجعهکننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین در سال 1393 بودند. متغیرهای جمعیتشناختی و سازههای نظریه رفتار برنامهریزیشده توسط پرسشنامه اندازهگیری شد. ارتباط عوامل با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون سنجیده شد. برای تجزیهوتحلیل سایر دادهها از رگرسیون سلسله مراتبی و رگرسیون لجستیک با استفاده از SPSS ورژن 21 استفاده شد.
یافتهها: میانگین سن مادران شرکتکننده در مطالعه برابر5/5 ± 28/6 سال بود. 75/2% مادران خانهدار بودند. متغیرهای همچون سن، درآمد، اشتغال و نخستزایی با تغذیه انحصاری با شیر مادر رابطه معنادار داشت (05/p<). سازههای نظریه رفتاری برنامهریزیشده بهطور معناداری تغذیه انحصاری با شیر مادر را با پیشبینی 59% واریانس عوامل پیشبینی نمود. خودهویتی و هنجارهای اخلاقی توانست واریانس را تا مقدار 15% افزایش دهد. همچنین مادران جوان و با سطح آموزش پایین و درآمد ناکافی، ریسک بالاتری در جهت توقف شیردهی داشتند.
نتیجهگیری: بهمنظور بهبود شیردهی انحصاری باید مداخلات لازم در جهت ارتقا دانش، نگرش و کنترل رفتاری بین مادران جوان با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین بهمنظور بهبود شیردهی انحصاری در نظر گرفته شود.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-290-fa.pdf
2016-06-11
20
30
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.20
رفتار شیردهی
تغذیه انحصاری با شیر مادر
نظریه رفتار برنامهریزیشده
عوامل پیشگوییکننده شیردهی
مادران ایرانی
قزوین.
Predictive Factors Associated with Breastfeeding Initiation and Duration Behaviors of 6-months Postpartum Mothers Referred to Health Centers in the City of Qazvin Based on Theory of Planned Behavior
Background and objective: Exclusive breastfeeding (EBF) is an important issue in the field of children's health promotion. The aim of this study was to identify the predictive factors of breastfeeding behaviors in order to improve the quality of breastfeeding among Iranian mothers.
Materials and methods: A longitudinal study was conducted to collect the data from a large sample of 1445 six-months postpartum mothers referred to health centers in the city of Qazvin, Qazvin province, Iran in 2014. Demographic variables and the constructs of Theory of Planned Behavior (TBP) were measured by a questionnaire. Use of Pearson and Spearman correlation tests along with analysis of variance were conducted to investigate potential associations. Then both hierarchal multiple regression and logistic regression were applied to identify potential determinative factors through SPSS version 21.00.
Results: The average age of the participants was 28.6 ± 5.5 and the majority of maternal were housewives (75.2%). Variables such as age, income, employment and primiparity were associated with EBF (p < 0.05). The constructs of TPB could significantly predict the EBF behavior, which accounts for 59% of the variance among the predicting factors. Self-identity and moral norms could increase the variance by an additional 15%. Younger mothers with lower education levels and insufficient income were at higher risk of EBF cessation.
Conclusion: Interventions to promote knowledge, attitude and behavioral control towards EBF among the young mothers with low socioeconomic status should be considered.
Paper Type: Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-290-en.pdf
2016-06-11
20
30
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.20
Breastfeeding behavior
Exclusive breastfeeding (EBF)
Theory of Planned Behavior (TPB)
Breastfeeding predictive factors
Iranian mothers
Qazvin.
Amir
Pakpour
pakpour_amir@yahoo.com
1
Social Determinants of Health Research Center, Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
Mehran
Alijanzadeh
mehran_alijanzade@yahoo.com
2
Social Determinants of Health Research Center, Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
Mahnaz
Pouresmaeil
pakpour_amir@yahoo.com
3
Social Determinants of Health Research Center, Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
Fahimeh
Taherkhani
pakpour_amir@yahoo.com
4
Social Determinants of Health Research Center, Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
Rana
Mohammadgholiha
pakpour_amir@yahoo.com
5
Social Determinants of Health Research Center, Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
Narges
Jozi
pakpour_amir@yahoo.com
6
Social Determinants of Health Research Center, Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی مبتلایان به دیابت نوع دوم
زمینه و هدف: دیابت یکی از بیماریهای مزمن است که بیشترین تأثیر منفی را بر روند کیفیت زندگی دارد. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی در بیماران دیابتی نوع دوم است.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون است؛ که دارای گروههای مداخله و کنترل سهماهه بود. از بین بیماران تحت پوشش انجمن دیابت در شهر کرج در استان البرز بر مبنای نمونهگیری در دسترس، 40 بیمار انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامههای جمعیتشناسی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی بود. افراد گروه مداخله، علاوه بر دریافت داروهای ضد دیابت، 8 هفته و هر جلسه 2 ساعته پیرامون درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دیدند؛ اما گروه کنترل تنها درمان دارویی دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از SPSS 20 و آزمون تحلیل کواریانس، آزمون تعقیبی توکی و برای مقایسه پسآزمون و پیگیری میانگین نمرههای گروهها از آزمون تی وابسته استفاده شد.
یافتهها: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در پسآزمون و پیگیری سهماهه آزمون کیفیت زندگی باعث افزایش کیفیت زندگی بیماران شد.
نتیجهگیری: اِعمال درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند بهمنزله یک مداخله مؤثر روانشناختی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بکار رود.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-376-fa.pdf
2016-06-15
31
39
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.31
کلید واژه ها: دیابت نوع دوم
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
کیفیت زندگی .
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Quality of Life among Patients with Type 2 Diabetes
Background and objective: Diabetes is one of the chronic disease that has the most negative effects on the quality of life. This study was aimed to investigate the impact of acceptance and commitment therapy (ACT) on quality of life among patients with type 2 diabetes.
Materials and methods: In this quasi-experimental study a pre-test, posttest and a three month follow-up test was used. Among patients from the Diabetes Association in Alborz Province in Iran, 40 diabetic patients were randomly assigned to an experimental and a control group. The instruments for gathering data were demographic characteristics and a shortened form of quality of life questionnaire (DQOL). Besides using their diabetes drugs, during 8 weeks, and each week 2 hours, the experimental group participated in ACT sessions; but the control group only received diabetes drugs. The data were analyzed using covariance analysis, Tukey post hoc test and to compare post-test and medium follow up of two groups the dependent t-test was used through SPSS 20.
Results: ACT in post-test and follow up increased as a psychological intervention of quality of life was used among patients with type 2 diabetes.
Conclusion: ACT can be used as an effective psychological intervention on the quality of life in patients with type 2 diabetes.
Paper Type: Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-376-en.pdf
2016-06-15
31
39
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.31
Type 2 diabetes
Acceptance and commitment therapy (ACT)
Quality of life
Karaj
Alborz Province.
Narges
Fathi ahmadsaraei
nargesfathias@gmail.com
1
Isfahan Azad University(khorasegan), Isfahan
AUTHOR
Hamid taher
Neshat doost
nargesfathias@gmail.com
2
Isfahan Azad University(khorasegan), Isfahan
AUTHOR
Gholam reza
Manshaee
smanshaee@yahoo.com
3
Isfahan Azad University(khorasegan), Isfahan
AUTHOR
Mohammad ali
Nadi
nargesfathias@gmail.com
4
Isfahan Azad University(khorasegan), Isfahan
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارتباط برنامهریزی آموزشی با بهداشت روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر عوامل استرسزای آموزشی و روشهای مدیریت استرس
زمینه و هدف: کارکرد نامناسب سازمانها ارتباط مستقیمی با بهداشت روانی و جسمی مردم آن جامعه دارد؛ ازجمله این سازمانها، دانشگاههای علوم پزشکی است که آموزش دانشجویان پرستاری را بر عهده دارد. هدف اصلی این پژوهش عبارت است از ارتباط برنامهریزی آموزشی با بهداشت روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر عوامل استرسزای آموزشی و روشهای مدیریت استرس.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی از دو پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه محقق ساخته (10/71 =a) و پرسشنامه جالوویس. بهمنظور تعیین ضریب همبستگی پرسشنامه جالوویس از آزمون و بازآزمون بعد از 3 هفته انجام شد (89/r=). از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران 354 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی و آمارههای تحلیلی (تی تست، تحلیل واریانس یکطرفه) از طریق SPSS 21 تجزیه وتحلیل شدند.
یافتهها: از بین 354 دانشجوی موردمطالعه، 32/1% مشکوک به اختلال روانی بودند؛ که این میزان در زنان 7 /29 % و مردان 34/3% بود. بین بیماریهای جسمی و سلامت روانی قبلی ارتباط معناداری وجود داشت. بین عوامل استرسزا و سلامت روان نیز ارتباط معناداری بهدست آمد. همبستگی معناداری بین سلامت روان و عوامل استرسزای آموزشی مانند نگرش منفی در جامعه درباره پرستاری و ابهام درباره نقش حرفهای پرستاران در زمان آموزش وجود داشت.
نتیجهگیری: تعدادی از دانشجویان پرستاری مشکوک به اختلالات روانی بودند. ازاینرو، بهمنظور جلوگیری از اثرات تخریبی روانشناختی و جسمی ناشی از استری بر دانشجویان، تأمل درباره عوامل استرسزای آموزشی جهت کاهش مسائل ذهنی توصیهشده است.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-433-fa.pdf
2016-06-15
40
49
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.40
برنامه ریزی آموزشی
دانشجویان پرستاری
عوامل استرس زای آموزشی
سلامت روانی
مدیریت استرس
Association of Educational Planning with Mental Health of Nursing Students of Tehran Medical Science University with Emphasis on the Educational Stressor Factors and Stress Management Methods
Background and objective: Inappropriate function of organizations is directly associated with the physical and psychological health of the society. One such organizations are medical universities which are responsible for educating students of nursing. This study focuses on the association of educational planning with the mental health of nursing students of Tehran Medical Science University with emphasis on the educational stressor factors and stress management methods.
Materials and methods: In this descriptive-cross sectional two questionnaires were used: researcher-made questionnaire (a = 0.71) and Jalowiec Coping Styles Questionnaire. The correlation coefficient of test and retest after 3 weeks was used for Jalowiec questionnaire (r=0. 89). The random sampling method among nursing students of Tehran University Medical science was used and the size of the sample was 376. Data were analyzed using descriptive statistics and analytical ones (t-test and ANOVA) through SPSS 21.
Results: Out of 354 students, 32.1% were suspected to have psychological disorders. These disorders were 29.7% among females and 34.6% among males, respectively. There was a statistical correlation between mental health and previous physical illnesses (p<0/05). There was a significant correlation between stressful factors experienced and mental health. In addition, there was a significant correlation between mental health and educational stressful factors such as negative attitudes in the community about nursing and ambiguity about professional role of nurses at the time of education (p < 0.05).
Conclusion: A number of nursing students were suspicious to have mental disorders. Therefore, in order to prevent physical and psychological destructive effects of stress on students, it is recommended to think about the educational stressful factors to diminish mental problems.
Paper Type: Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-433-en.pdf
2016-06-15
40
49
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.40
Educational planning
Nursing students
Educational stressor factors
Mental health
Stress management
Tehran University of Medical Sciences (TUMS)
Tehran
Davood
Abdollahi
abdollahi_d46@yhaoo.com
1
Faculty member of Azad University Yadegar-e- Emam Branch
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقش میانجیگری بهزیستی ذهنی در رابطه با استرس ادراکشده و پرفشاری خون
زمینه و هدف: پرفشاری خون یک اختلال روانی فیزیولوژیک است که علاوه بر عوامل زیستی و خطرساز جسمی بهعنوان فرایند فیزیوپاتولوژیک، عوامل روانشناختی، استرس در بروز و تشدید آن نقش به سزایی دارد. به همین منظور هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری بهزیستی ذهنی در رابطه با استرس ادراکشده و فشارخون بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه موردپژوهش بیماران بزرگسال بالای 45 سال دارای پرفشاری خون مراجعهکننده به مراکز درمانی استان تهران بودند. بهصورت نمونهگیری در دسترس با حجم نمونه 298 نفر (121 مرد و 177 زن) موردبررسی قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استرس ادراکشده و پرسشنامه بهزیستی ذهنی بود.روش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.
یافتهها: بین بهزیستی ذهنی و فشارخون رابطه منفی و معنادار وجود داشست (01/0> p، 353/0=β). بین عامل استرس ادراکشده و فشارخون رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (01/0> p، 353/0=β). بهزیستی ذهنی رابطه بین استرس ادراکشده و فشارخون را میانجیگری میکند (01/0> p، 203/0=β) و 18% واریانس فشارخون را نمرات استرس ادراکشده و بهزیستی ذهنی تبیین میکند و 45% از واریانس بهزیستی ذهنی را تغییرات در نمرات استرس ادراکشده تبیین مینماید.
نتیجهگیری: افراد مبتلا به پرفشاری خون دارای استرس ادراکشده بالا هستند و بهزیستی ذهنی در کنترل فشارخون نقش دارد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-474-fa.pdf
2016-06-15
50
57
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.50
پرفشاری خون
استرس ادراکشده
بهزیستی ذهنی
تهران.
The Mediating Role of Subjective-Wellbeing in Terms of Perceived Stress and Hypertension
Background and objective: Hypertension is a psycho-physiological problem. There are several biological and psychological factors that affect the incidence and severity of hypertension. The present study was aimed to investigate the mediating role of subjective-wellbeing in terms of perceived stress and hypertension.
Materials and methods: In this descriptive-correlated study, the study population included over-45-adult patients with hypertension who referred to health centers in Tehran. Through convenience sampling 298 persons (121 male and 177 female) were selected as samples of the study. Perceived stress scale questionnaire and subjective well-being questionnaire were used to gather the data. To analyze the data Structural equation modeling (SEM) was used.
Results: There was a significant and negative correlation between subjective well-being and hypertension (p < 0.01, β = 0.353). The subjective well-being mediates the relationship between perceived stress and hypertension (p < 0.01, β = 0.203) and scores of perceived stress and subjective well-being explain the percentage of variance in blood pressure and changes in scores of perceived stress explain 45% of variance in subjective well-being.
Conclusion: People with high blood pressure have high perceived stress and subjective well-being contributes to the control of hypertension.
Paper Type: Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-474-en.pdf
2016-06-15
50
57
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.50
Perceived stress
Subjective well-being
Hypertension
Tehran.
Farrokh
Haghranjbar
farrokh5127@yahoo.com
1
karajuni
AUTHOR
Mahboube
Shirzad
shirzad.mahboube@yahoo.com
2
journal of health education
AUTHOR
Mohamad Hosein
Taghdisi
taghdisi.mh@gmail.com
3
iranuni
AUTHOR
Gholam Reza
Sarami
ghrsar@yahoo.com
4
kharazmiuni
AUTHOR
Hasan
Ahadi
ahadi.h@yahoo.com
5
karajuni
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شناسایی عوامل مرتبط با غربالگری سرطان پستان بر اساس الگوی PEN-3 در معلمان شهر کرمانشاه
زمینه و هدف: سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان به شمار میآید. بروز سرطان پستان در کشورهای درحالتوسعه به علت عواملی چون افزایش امید به زندگی، شهرنشینی و رایجشدن فرهنگ غربی رو به افزایش است. هدف این مطالعه تعیین عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر انجام سرطان پستان بین معلمان شهر کرمانشاه بر اساس سازههای الگوی PEN-3 بوده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود. تعداد 258 نفر از معلمان دبیرستانهای شهر کرمانشاه با روش نمونهگیری تصادفی موردبررسی قرار گرفتند. ابزار مطالعه پرسشنامه 50 سؤالی بر اساس الگوی PEN-3 بود؛ که روایی پرسشنامه با روش محتوایی و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد. دادهها با آزمونهای تی یکنمونهای، تی دونمونهای و کایاسکوئر با استفاده از SPSS 21 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: از میان معلمان مورد بررسی 48/1% سابقه انجام خودآزمایی پستان، 24/8%سابقه انجام معاینه بالینی پستان توسط پزشک و کارکنان بهداشتی و 9/3% سابقه حداقل یکبار انجام ماموگرافی داشتند. مهمترین عوامل مؤثر بر غربالگری عبارت بودند از: اعتقاد به تشخیص بهموقع توده (87/2%)، توانایی پرداخت هزینه غربالگری (83/7%)، سهلانگاری و فراموشی (65/1%)، مشغله زیاد و کمبود وقت (65/2%)، ترس (24/5%) و نگرانی (21/3%).
نتیجهگیری: ازآنجاییکه عوامل مؤثر بر رفتار غربالگری سرطان پستان در یک گستره فرهنگی و اجتماعی قرار دارد، لزوم برنامهریزی جامع برای مداخله و استفاده از الگوهای آموزش سلامت ازجمله الگوی PEN-3 میتواند در این خصوص مفید واقع شود.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-306-fa.pdf
2016-06-15
58
64
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.58
تشخیص زودرس سرطان
سرطان پستان
الگوی PEN-3
غربالگری
معلمان
کرمانشاه
Identification of Factors Associated with Breast Cancer Screening Based on the PEN-3 Model among Female School Teachers in Kermanshah
Background and objective: Breast cancer is the most common cancer in women worldwide. Its incidence has increased in developing countries due to factors such as increase in life expectancy, urbanization and popularity of western culture. The aim of this study was to identify the social and cultural factors affecting breast cancer screening based on the PEN-3 model (perceptional, enabling and nurturers) among school teachers in Kermanshah, Iran.
Materials and methods: This study was a descriptive cross-sectional one. Through random sampling 258 high school teachers were selected as samples. A questionnaire that consisted with 50 questions based on the PEN-3 model was used to gather the data. The validity of the questionnaire was measured with content validity and the reliability with Cronbach alpha coefficient. The data were analyzed through SPSS 21 using one-sample t-test, two-sample t-test and Chi-square test.
Results: 48.1% of school teachers had a history of breast self-examination, 24.8% history of breast clinical examination by the physician and medical staff and 9.3% had at least one mammography. The most important affecting factors on screening were: belief to early detection of tumors (87.2%), ability to pay the screening cost (83.7%), negligence and forgetfulness (65.1%), being busy and lack of time (56.2%), fear (24.5%), and anxiety (21.3%).
Conclusion: Due to fact that the affecting factors on breast cancer screening behavior are in the scope of the social and cultural range, a comprehensive plan for intervention and using a health education model, including the PEN-3 model, can be useful.
Paper Type: Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-306-en.pdf
2016-06-15
58
64
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.58
Early detection of cancer
Breast cancer
PEN-3 Model
Screening
School teachers
Kermanshah.
Abolhasan
Naghibi
anaghibi1345@yahoo.com
1
Department of Health Education and Promotion
AUTHOR
Parvane
Jamshidi
jamshidi@yahoo.com
2
medical science
AUTHOR
Jamshid
Yazdani
Jamshid-1380@yahoo.com
3
Department of Biostatistics, Health Sciences Research Center, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
AUTHOR
Fereshteh
Rostami
rostamiraha5@yahoo.com
4
medical science
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای
زمینه و هدف: با پیشرفت صنعت شبکه و اینترنت، بازیهای رایانهای هم در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشتهاند و در سبکهای مختلف روانه بازار شدهاند. لذا هدف از این پژوهش، مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقهمند به سبکهای مختلف بازیهای رایانهای بود.
مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیّه نوجوانان و جوانان پسر مراجعهکننده به گیمنتهای شهر زاهدان تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای هشت گیمنت بهصورت قرعهکشی انتخاب شدند. سپس از بین مراجعهکنندگان به گیمنتهای موردنظر، نمونه 156 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه حمایت اجتماعی مری پروسیدانو و کنیت هلر در سال 1983 استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای از شاخصهای توزیع فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحرافاستاندارد و از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه و از طریق SPSS23 استفادهشده است.
یافتهها: در حمایت اجتماعی علاقهمندان به سبکهای مختلف بازی رایانهای تفاوت وجود دارد. بدین ترتیب که مخاطبان علاقهمند به بازیهای رایانهای سبک آنلاین گسترده تیمی حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به علاقهمندان به سبکهای بازی رایانهای انفرادی ادراک میکردند (05 /0 p ≤). آزمودنیهایی که گیمنت و منزل را بهعنوان محل بازی انتخاب میکردند از آزمودنیهایی که تنها منزل را بهعنوان محل موردعلاقه برای بازی انتخاب میکردند، از حمایت اجتماعی ادراکشده بیشتری برخوردار بودند.
نتیجهگیری: با رشد روزافزون بازیهای رایانهای و تنوع و گسترش سبکهای مختلف، بهتر است هر سبک بازی رایانه بهصورت کاملاً مجزا موردمطالعه و پژوهش قرار گیرد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-339-fa.pdf
2016-06-15
65
73
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.65
حمایت اجتماعی
نوجوانان
سبک بازی رایانهای
گیمنت
زاهدان.
Comparing Social Support in Adolescents Interested in Different Types of Computer Games
Background and objective: With the advancement of networks and the Internet industry, computer games have considerably progressed in the recent years and have been released in various types. Hence, the objective of this study was to compare social support in adolescents interested in different types of computer games.
Materials and methods: This descriptive study followed a casual-comparative design. The statistical population of this study included all male adolescents and young adults referred to Internet gaming centers in Zahedan, Iran. In this study, multi-stage cluster sampling method was applied through which 8 gaming centers were randomly chosen and then among all people who referred to the considered gaming centers, 156 individuals were selected randomly as the regarded sample. To gather the data, the Mary Procidano and Kenneth Heller’s Social Support Questionnaire (1983) was applied. To analyze the data, frequency, percentage, medium, mode and SD and one- way ANOVA and post hoc Scheffe’s test was used through SPSS 23.
Results: There was a difference among social support of people interested in different types of computer games. In this regard, those who were interested in online multiplayer games perceived higher levels of social support compared to those who were interested in single player games (p ≤ 0.05). Moreover, the findings demonstrated that subjects who chose Internet gaming centers and their houses as places to play compared to those who only selected their houses to play had higher levels of perceived social support.
Conclusion: With the increasing development of computer games and diversification and expansion of its different styles, each type of computer games should be studied and investigated distinctly.
Paper Type: Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-339-en.pdf
2016-06-15
65
73
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.65
Social Support
Adolescents
Types of Computer Games
Internet Gaming Centers
Zahedan
Mohammad Ali
Fardin
fardinmohamadali@yahoo.com
1
Islamic Azad University, Zahedan Branch
AUTHOR
Mahmoud
Shirazi
mshirazi@edpsy.usb.ac.ir
2
University of Sistan and Baluchestan
AUTHOR
پیشبینی رعایت احتیاطهای استاندارد در پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر زاهدان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی
زمینه و هدف: احتیاطهای استاندارد، یک راهبرد مناسب برای پیشگیری از انتقال بیماریهای شغلی در پرستاران است. این مطالعه با هدف بررسی بهکارگیری احتیاطهای استاندارد در پرستاران شاغل برای پیشگیری از انتقال بیماریهای هپاتیتB و Cو ویروس نقص سیستم ایمنی بدن یاHIV انجام شد.
مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) 218 نفر از پرستاران(174زن و 44مرد) در دو بیمارستان آموزشی زاهدان به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد چندبخشی شامل ویژگیهای جمعیتشناختی وسازههای الگوی اعتقاد بهداشتی بود؛ که بهصورت خودگزارشدهی تکمیل میشد. دادهها با استفاده از SPSS16 و با کمک آزمونهای تی مستقل، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/p<).
یافتهها:میانگین سنی پرستاران موردبررسی 6/28±31/73بود. بهطور کلی، تنها 37/6% پرستاران آگاهی خوبی داشتند.عملکرد افراد، به ترتیب، 23/9%، 63/3 % و 13/8 % خوب، متوسط و ضعیف بودند. نمره حساسیت درکشده نیز 20/99 از 30 نمره، شدت درکشده22/96 از 30 و موانع درکشده نیز 27/75 از 35 و نمره موانع درکشده 22/37 از حداکثر نمره 45 بود.بر اساس آزمون رگرسیون خطی،موانع درکشده و خودکارآمدی23/5% انجام رفتارهای پیشگیری(رعایت احتیاطهای استاندارد) از عفونت در پرستاران راپیشبینی میکرد.
نتیجهگیری: الگوی اعتقاد بهداشتی یک چهارچوب مناسبی برای طراحی واجرای مداخلات آموزشی برای ارتقای رفتارهای پیشگیری از بیماریهای هپاتیت B و Cو HIV در بیمارستانها است.
نوع مقاله:مطالعه پژوهشی.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-469-fa.pdf
2016-06-15
74
81
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.74
مدل اعتقاد بهداشتی
احتیاط های استاندارد
پرستار
هپاتیت
Predication of Compliance to Standard Precautions among Nurses in Educational Hospitals inZahedan Based on Health Belief Model
Background and objective:Standard precautions are a proper strategy for prevention of occupational diseases among nurses. The study was aimed to investigate the application of Standard precautions for prevention of transmission of hepatitis B and C and HIV in educational hospitals.
Materials and methods:In this cross-sectional study 218 nurses, 174 female and 44 male, of two educational hospitals in Zahedan, Iran uses multi-stages sampling method were studied. A polychotomy standard questionnaire including demographic questions and health belief model constructs were used to gather the data. The participants responded to questions via self-report method. Through SPSS 16 and using descriptive (percentage, Mean) and analytical (paired T test, independent T test, Pearson correlation coefficient, and linear regression coefficient) statistics the data were analyzed.
Results: The mean age of the precipitants was 31.73±6.28.Only 27.7% of nurses had a good level of knowledge and 23.9, 63.3 and 13.8% of them had good, average and weak level of practice, respectively. Also results of Liner regression showed that perceived barrier and self-efficacy predicted the 23.5% of predictive behaviors variances.
Conclusion: Health Belief Model is a proper framework for designing and implementing the educational interventions in promoting the predictive behaviors of Hepatitis and AIDS in hospitals.
Paper Type:Research Article.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-469-en.pdf
2016-06-15
74
81
10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.74
Health Belief Model
Standard precautions
Nurse
Hepatitis
Zahedan
Gholamreza
Masoudy
masoudy55@yahoo.com
1
Medical Sciences
AUTHOR
Fariba
KhasheiVarnamkhasti
faribakhashei@yahoo.com
2
Medical Sciences
AUTHOR
Alireza
Ansarimogadam
ansarialireza@yahoo.com
3
Medical Sciences
AUTHOR
Madineh
Sahnavazi
madinehshahnavazi@yahoo.com
4
Medical Sciences
AUTHOR
Mohammad
Bazi
mohammadbazi1353@gmail.com
5
Medical Sciences
AUTHOR