OTHERS_CITABLE عوامل مرتبط با مصرف غذاهای آماده در شهر بندرعباس: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت زمینه و هدف: افزایش قابل‌توجهی در مصرف غذاهای آماده یا فست‌فودها در دهه‌های اخیر دیده‌شده است. درنتیجه استفاده زیاد از این غذاهای پرکالری و چرب و عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی، شانس ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی در افراد به‌شدت افزایش داده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با مصرف غذای آماده در شهر بندرعباس در سال 1392 انجام گرفت. مواد وروش ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود. جامعه آماری را 600 نفر مصرف‌کننده غذاهای آماده تشکیل داد. روش نمونه‌گیری ترکیبی از تصادفی خوشه‌ای و آسان در دسترس بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته جهت سنجش علل گرایش مردم به مصرف غذاهای آماده بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصین و پایایی آن در مرحله مطالعه اولیه (پایلوت) مورد تائید قرار گرفت. برای تفسیر داده‌ها از نرم‌افزار SPSS16 و روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، تعداد و درصد) و تحلیلی (ANOVA و کای‌اسکوئر دو) استفاده شد. همچنین 05/0 >p ازنظر آماری معنادار تلقی گردید. یافته‌ها: در این مطالعه 52% افراد مرد بوده و 303 نفر (5/50%) از بین غذاهای آماده پیتزا را ترجیح داده بودند. در افراد زیر 25 سال مصرف غذاهای آماده بیشتر از سایر گروه‌های سنی دیده شد. افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی بیشتر از سایر مقاطع تحصیلی مصرف‌کننده غذاهای آماده بودند. نتیجه‌گیری: مصرف غذاهای آماده در افراد جوان و دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر دیده شد. شاید محل سکونت، تحصیلات، وضعیت اشتغال در نوع مصرف غذاهای آماده و همچنین تکرار مصرف این غذاها دخیل باشد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. http://journal.ihepsa.ir/article-1-134-fa.pdf 2014-09-30 77 86 رفتار تغذیه‌ای رفتار غذاخوردن وضعیت مصرف غذاهای فوری غذاهای آماده سلامت سبک زندگی. Effective Factors related to Fast-foods Consumption in Bandar Abbas: A Community-Based Study Background and objective: In recent decades there has been a growing increase in the consumption of fast-foods. As a result of over-consumption of these high-calorie and fatty foods and the unbalance between the received and consumed energy, the chance of affliction with cardiovascular diseases and diabetes in individuals has rised. The present research sought to determine the effective factors related to the consumption of fast-foods in Bandar Abbas in 2013. Methods: The present research was descriptive/analytic and of a cross-sectional type. Research population was comprised of 600 fast-food consumers. The samples were selected using a combination of cluster sampling and convenient sampling. The instrument used for gathering data was a researcher-made questionnaire (RMQ) to measure the reasons for people’s tendency toward consuming fast-foods. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was established in the pilot study. SPSS16 was used to analyze the data. Descriptive statistics (mean, SD, frequency and percentage) as well as analytical statistics (ANOVA and Chi-squared test) were used. Significance level was set at <0.05. Results: 52% of subjects were male and 303 (50.5%) of them preferred pizza among fast-foods. Fast-food consumption was most prevalent among individuals below 25 years of age. Subjects with university degrees consumed fast-food more than others. Conclusion: Consuming fast-foods was more prevalent among youngster and those with academic degrees. Place of residence, education and employment could be involved in the recurrent consumption of fast foods. Paper Type: Research Article http://journal.ihepsa.ir/article-1-134-en.pdf 2014-09-30 77 86 Feeding behavior Eating behavior Consumption status Fast foods Ready-Prepared foods Health Life style Sakineh Dadipoor mdadipoor@yahoo.om 1 Hormozgan University of Medical Sciences AUTHOR Abdoulhhossain Madani madani.f@yahoo.com 2 Hormozgan University of Medical Sciences AUTHOR Amin Ghanbarnejad amin.ghanbar@gmail.com 3 Hormozgan University of Medical Sciences AUTHOR Ali Safari Moradabadi alisafari_31@yahoo.com 4 AUTHOR Firouz Amani 5 AUTHOR Marzieh Hosseini 6 AUTHOR Hamideh Yeganeh 7 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کیفیت زندگی زنان یائسه شهرتهران زمینه و هدف: عوارض یائسگی به کاهش کیفیت زندگی در زنان منجر می‌شود. شناخت این مرحله به‌عنوان فرایند طبیعی در زندگی زنان در کنترل مؤثر مشکلات آنان در این دوره مهم است. هدف این مطالعه تعیین ابعاد چهارگانه کیفیت زندگی زنان یائسه (وازوموتور، روحی- اجتماعی، جسمی و جنسی) در شهر تهران است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 700 نفر از زنان یائسه شهر تهران با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای برآورد نسبت یک پدیده به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 700 نفر از زنان یائسه شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی زنان یائسه بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS14 و در سطح معناداری 05/0 با استفاده از روش‌های توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی مطلق، فراوانی نسبی) و تحلیلی (آزمون کای‌اسکوئر) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی زنان یائسه موردبررسی 28/43 (متوسط) به دست آمد. بالاترین نمره میانگین مربوط به بعد فیزیکی (09/3±97/23) و کمترین نمره میانگین مربوط به بعد وازوموتور (84/0±29/3) بود. همچنین میان کیفیت زندگی آنان با شغل (04/0p=) و میزان درآمد (009/0p=) ارتباط معنادار آماری مشاهده شد؛ به این صورت که خانم‌های یائسه خانه‌دار و همچنین زنان با میزان درامد بیشتر از کیفیت زندگی بهتری برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: کیفیت زندگی زنان مورد بررسی مطلوب نیست و طراحی مداخلات مناسب برای بهبود کیفیت زندگی آنان ضروری است. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. http://journal.ihepsa.ir/article-1-136-fa.pdf 2014-09-30 87 96 کیفیت زندگی یائسگی پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی زنان یائسه (MENQOL) تهران Quality of life in postmenopausal women in Tehran Background & Objective: Menopausal symptoms in women lead to decreased quality of life. Understanding this natural process in a woman's life during is important in effective control of their problems during this period. The purpose of this study was to determine the four (vasomotor, mental-social, physical and sexual) dimensions of quality of life of postmenopausal women in Tehran in 2007. Methods: In this descriptive-analytical study, sample size was determined by using the formula for estimating the proportion of a phenomenon and 700 postmenopausal women randomly selected in Tehran. The data gathering tool was Menopause-Specific Quality of Life Questionnaire (MENQOL). Data were analyzed in SPSS14 by using descriptive tests (such as mean, standard deviation, frequency, relative frequency) and analytical test (Chi- square) at the 0.05 significance level. Results: Quality of Life of women under study was moderate. The highest mean score was related to physical dimension (23.97±3.09) and the lowest mean score was related to vasomotor dimension (3.29±.84). A significant correlations between their quality of life and their occupation (p=0.04) and income (p=0.009) were also seen. It means postmenopausal women housewives and women with higher income had better quality of life to enjoy.Conclusion: The quality of life is not desirable in these women. Developing some interventions to improve their quality of life is necessary. Paper Type: Research Article. http://journal.ihepsa.ir/article-1-136-en.pdf 2014-09-30 87 96 Menopause Quality of life Menopause-Specific Quality of Life Questionnaire (MENQOL) Tehranire Nasrin Abdi 1 AUTHOR Mahnaz Solhi solhi80@yahoo.com 2 Department of Health Services and Health Education, Iran University of Medical Sciences AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه بین سلامت معنوی و شادکامی دانشجویان زمینه و هدف: سلامت معنوی به‌عنوان یکی از سرمایه‌های باارزش دارای پشتوانه دینی انسان است و ارتباط آن با شادکامی به‌عنوان احساس رضایت که افراد نسبت به زندگی دارند، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته‌شده است. لذا هدف اصلی این تحقیق رابطه بین سلامت معنوی و شادکامی در میان دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 بود. مواد و روش‌ها: سلامت معنوی در این پژوهش با پرسشنامه سلامت معنوی الیسون بر اساس سه بعد شناختی، عواطف، کنش و شادکامی نیز با استفاده از پرسشنامه آکسفورد با پنج حیطه رضایت زندگی، حرمت خود، بهزیستی فاعلی، رضایت‌خاطر و خلق مثبت مورد تحلیل قرارگرفته است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 بود. تعداد نمونه 90 نفر بودند که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و به‌وسیله پرسشنامه مورد سؤال قرار گرفتند. برای تفسیر دادها از نرم‌افزار SPSS13 و روش‌های آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون من‌ویتنی، تجزیه‌وتحلیل رگرسیون خطی) استفاده شد. یافته‌ها: سلامت معنوی دانشجویان با شادکامی آن‌ها رابطه مثبت و معناداری داشت. ضریب همبستگی بین سلامت معنوی و شادکامی 62/0 بود و کلیه محاسبات این تحقیق با سطح اطمینان 95/0 انجام شد. تمامی ابعاد سلامت معنوی با شادکامی ارتباط معناداری داشت. بیشترین ارتباط را بعد عواطف و کمترین ارتباط را بعد کنش با شادکامی به خود اختصاص داد. میانگین نمره سلامت معنوی با توجه به جمع میانگین (انحراف معیار) نمرات در دانشجویان 1/76 (85/12±) و میانگین نمره شادکامی در آن‌ها 46/75(87/14±) به دست آمد. نتیجه‌گیری: در صورت برنامه‌ریزی پیرامون ابعاد شناخت معنوی و عواطف دانشجویان، می‌توان میزان شادکامی در این گروه عظیم و مهم جامعه را افزایش داد و امیدوارتر بود که این شادکامی دوام و پایداری بیشتری داشته باشد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی http://journal.ihepsa.ir/article-1-162-fa.pdf 2014-09-30 97 108 سلامت معنوی شادکامی شناخت دانشجو Relationship between spiritual health and happiness among students Background and objective: Spiritual health is considered as one of the valuable capitals of humans that it is less visible but so far it is studied less. Further its relationship with happiness, as positive life satisfaction, has become new issue that is addressed less. The main objective of research is examination of relationship between spiritual health and happiness among students of Tarbiat Modares University (TMU) in 1392. Methods: In this research, spiritual health has been analyzed according Ellison questionnaire base on three dimensions include cognitive, emotional and behavior aspects. Also happiness has been analyzed according Oxford questionnaire with 5 domains include life satisfaction, self-esteem, subjective well-being, satisfaction and positive mood. The statistical population of the study includes 90 students of TMU base on Cochran formula in 1392. Therefore 90 respondents were selected according with random sampling approach. The method applied in this research relies on the questionnaire research approach. So, Data was collected via questionnaire. The results were analyzed by SPSS 13. Descriptive (frequency and percentage) and analytical statistics (linear regression analysis, Pearson correlation coefficient and one way ANOVA, Mann- Whitney Test) were used for analyzing the data. Results: Finally it was reviewed and studied spiritual health dimensions as an independent variable with happiness as dependent variable. Correlation coefficient was 0/62 between spiritual health and happiness. All the calculations were carried out with the confidence level 0.95.It was approved that spiritual health of students has a significant and positive relationship with happiness. Also we can see that all dimensions of spiritual health and happiness related together and the most relation between them is related on the emotional dimension and the less related to behavior dimension of spiritual health in students. The score mean of spiritual health got (76/1± 12/85) with respect to the mean sum (± SD) grades in students and score mean of happiness got (75/46±14/87). Conclusion: The results of this study indicate that students, this enormous and important group in society, can get more happiness with planning on emotional and cognitive dimension and this is more stability and durability. Paper Type: Research Article. http://journal.ihepsa.ir/article-1-162-en.pdf 2014-09-30 97 108 spiritual health happiness cognitive student faezeh mozafarinia f.mozafarinia@gmail.com 1 student AUTHOR Farkhondeh Amin Shokravi aminsh_f@modares.ac.ir 2 Health Education Dept AUTHOR Alireza hydarnia hidarnia@modares.ac.ir 3 Health Education Dept AUTHOR
OTHERS_CITABLE کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت: مطالعه‌ای مروری زمینه و هدف: بازاریابی اجتماعی در طی چندین سال گذشته بارها در جهت تأثیرگذاری بررفتار بهداشتی مورداستفاده قرارگرفته شده است. این مقاله سعی دارد با مروری بر تجارب موجود در این زمینه وسعت کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی، چگونگی کاربرد، میزان موفقیت در تغییر رفتارهای بهداشتی گزارش‌شده را بررسی نموده و از این طریق رهنمودهایی برای محققینی که تمایل به استفاده از این رویکرد در مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در آینده را دارند، ارائه نماید. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه مروری است. ابتدا با استفاده از کلیدواژه‌های اختصاصی در موتورهای جستجو شامل Google Scholar،Pubmed،Sciencedirect،SID و بانک‌های مقالات علوم بهداشتی، مقالات و گزارش‌های مرتبط با کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعیدر حوزه سلامت در ایران و جهان به دو زبان انگلیسی و فارسی استخراج گردید. داده‌ها سپس بر حسب اهداف مطالعه مورد تحلیل کیفی طبقه‌بندی شدند. یافته‌ها: گرچه محور عمده مطالعات تغذیه سالم بود؛ اما به موضوعاتی از قبیل بهبود سلامت قلب، استفاده از کلاه ایمنی، محافظت از خود در برابر نور خورشید نیز پرداخته‌شده است. در این مطالعات نتیجه بازاریابی اجتماعی نه‌تنها بر رفتار مصرف یک محصول خاص بلکه بر متغیرهای دیگری چون آگاهی، باورها و وضعیت سلامت نیز گزارش‌شده است. میزان موفقیت گزارش‌شده در تغییر رفتار بهداشتی افراد موردمطالعه طیف نسبتاًگسترده‌ای از کاهش 10 درصدی مصرف روغن جامد تا 30% افزایش در مصرف سس سویای غنی از آهن متغیر بوده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد مداخلات ارتقاء سلامت با رویکرد بازاریابی اجتماعی درتغییر رفتارهایی که مستلزم استفاده از یک محصول بهداشتی و دسترسی به امکانات استونیز بیشتر تحت تأثیرنگرش و تصمیم فردی است می‌تواند با موفقیت‌های ارزشمندی همراه باشد. مطالعات میزان موفقیت‌های مختلفی را گزارش کرده‌اند؛ اما هنوز خیلی روشن نیست که چرا میزان تغییر رفتارهای گزارش‌شدهچنین تفاوت‌هایی رانشان می‌دهند و لذا مطالعات بیشتری لازم است. نوع مقاله: مطالعه مروری. http://journal.ihepsa.ir/article-1-146-fa.pdf 2014-09-30 109 130 بازاریابی اجتماعی رفتارهای بهداشتی تغییر رفتار سلامت مطالعه مروری Social Marketing Approach In Health Care: A Review Study Background and objective:Social marketing has been utilized in recent years to influence health behaviors. This paper reviews available experiences in applying social marketing in health research and aims to explore the extent of its application, methods of application and the reported success rate of these studies in changing health behaviors. Hence, it provides guidelines for researchers who plan to utilize this framework in health promotion and education interventions in the future. Methods:This review study applies specific key words in search engines including Google Scholar, PubMed, Science direct, SID, and also health research databases, related papers and reports available in English and Farsi were identified. Data was extracted from the content and were qualitatively analyzed. Results::Although the main focus of the papers was nutrition, but social marketing have been applied in researches related toheart health, helmet, safety belts and sun protection. In these studies, not only the behavior of consumption of a specific product has been studied, but knowledge, attitude, and health status have also been examined. The reported success rate in changing behavior varies from 10% in saturated oils consumption to 30% in the consumption of Soy sauce. Conclusion: It seems that health promotion interventions utilizing social marketing in changing health behaviors that require the consumption of a healthy product and are significantly influenced by attitudes and individual decisions can achieve significant success. Studies have reported different degrees of success, but it is not clear why the success rates are so different. More studies are needed to answer this question. Paper Type: Review Article. http://journal.ihepsa.ir/article-1-146-en.pdf 2014-09-30 109 130 Social marketing Health behavior Behavior change health Review study. Hassan Rezaei-Pandari hrezaeipandari@yahoo.com 1 AUTHOR Nastaran Keshavarz-Mohammadi n_keshavars@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE عوامل مؤثر بر سلامت روان دختران دبیرستانی شهر بوشهر بر اساس نظریه شناخت اجتماعی زمینه و هدف: یکی از مقوله‌های مهم در مباحث روان‌شناسی و روان‌پزشکی سلامت روان است که عوامل متعددی بر آن تأثیرگذار است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بوشهر مبتنی بر نظریه شناخت اجتماعی است. مواد و روش‌ها: این مطالعه، پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی بوده که در آن 500 نفر دانش‌آموز دختر دبیرستان‌های دولتی شهر بوشهر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای خوشه‌ای موردبررسی قرار گرفتند. داده‌ها توسط پرسشنامه‌های استاندارد خودکارآمدی اجتماعی، اضطراب پیشرفت تحصیلی، حمایت اجتماعی چندبعدی، انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی (SF-36) جمع‌آوری گردید. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 20 با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: دانش‌آموزان موردبررسی از سطح سلامت روان متوسطی (11± 99/50) برخوردار بودند و سلامت روان آنان با حمایت اجتماعی، انگیزش تحصیلی و اضطراب تسهیل‌کننده ارتباط داشت. اضطراب تسهیل‌کننده، حمایت خانواده و حمایت دوستان 2/13% تغییرات سلامت روان را پیشگویی می‌کردند. نتیجه‌گیری: ایجاد محیط حمایت‌کننده در خانه و مدرسه توسط والدین، دوستان و آموزش نحوه برخورد با اضطراب به‌ویژه اضطراب تسهیل‌کننده جهت ارتقاء سلامت روان دانش‌آموزان دختر ضروری است. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. http://journal.ihepsa.ir/article-1-151-fa.pdf 2014-09-30 131 142 نظریه شناخت اجتماعی سلامت روان دانش‌آموزان حمایت اجتماعی انگیزش تحصیلی خودکارآمدی اجتماعی اضطراب پیشرفت تحصیلی بوشهر Determinant Factors of Mental Health Based on Social Cognitive Theory Among High School Girl Students of Bushehr Background and objective: One of the critical components in psychology and psychiatrics is mental health that is influenced by several factors. The aim of this study was to investigate the factors affecting the mental health of high school girls in Bushehr based on social cognitive theory. Methods: In this cross-sectional study, 500 high school students evaluated with using multi-stage cluster random sampling. Information was collected by five standardized questionnaire including social self-efficacy, anxiety academic, multi-dimensional social support, educational motivation and quality of life (SF-36). The data were analyzed with SPSS20 software by using Pearson correlation coefficient and linear regression model in 0.05 significant level. Results: The students had a moderate level of mental health (50.99± 11) and mental health was associated with social support, motivation and facilitator anxiety. Facilitating anxiety, family support and friend support predicted 13.2% of mental health change. Conclusions: Providing supportive environment in home and school by parents and friends and education about coping skills especially facilitative stress is necessary for promoting mental health in girl students. Paper Type: Research Article. http://journal.ihepsa.ir/article-1-151-en.pdf 2014-09-30 131 142 Social cognitive theory Mental health Social support Education motivation Social self-efficacy Academic Anxiety Bushehr Zohreh Shakib z.shakib@yahoo.com 1 Bushehr University of Medical Sciences AUTHOR Rahim tahmasebi rahimtahmasebi@yahoo.com 2 Bushehr University of Medical Sciences AUTHOR Azita Noroozi azitanoroozi@yahoo.com 3 Bushehr University of Medical Sciences AUTHOR
میزان تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به سل ریوی زمینه و هدف: سل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است که سالانه منجر به بیش از 2 میلیون مرگ در جهان می‌گردد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت چابهار در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روش‌ها: چارچوب این مطالعه نیمه‌تجربی را مدل اعتقاد بهداشتی به‌وسیله پرسشنامه محقق‌ساخته تشکیل می‌دهد. تعداد 80 نفر از مسلولین ریوی اسمیر مثبت با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. جلسات آموزشی جهت گروه آزمون به‌صورت چهره به چهره و پرسش و پاسخ در طی 2 ماه و در 2 جلسه انجام گرفت و مداخله‌ای روی گروه کنترل صورت نگرفت. مواد کمک‌آموزشی شامل؛ کتابچه آموزشی و پمفلت بود. از دو گروه، یک ماه بعد از مداخله پس‌آزمون گرفته شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS19 و آزمون‌های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بعد از مداخله، نمره شدت درک‌شده، منافع درک‌شده، موانع درک‌شده، راهنما برای عمل، خودکارآمدی، آگاهی و رفتارهای خودمراقبتی به‌طور معناداری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت. و آزمون تی وابسته این تغییرات را معنادار نشان داد ولی در مورد گروه کنترل این تغییرات معنادار نبود. نتیجه‌گیری: آموزش بهداشت از طریق مدل اعتقاد بهداشتی، رفتارهای خودمراقبتی بیماران سل ریوی اسمیر مثبت را ارتقاء می‌دهد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. http://journal.ihepsa.ir/article-1-147-fa.pdf 2014-09-30 143 152 رفتارهای خودمراقبتی مدل اعتقاد بهداشتی سل ریوی اسمیر مثبت چابهار The Impact of Educational Intervention Based on Health Belief Model on Promoting Self-Care Behaviors in Patients with Smear-Positive Pulmonary TB Background and objective: One of the most common infectious diseases is Tuberculosis. It yearly causes more than 2 million death in the world. This study aimed to determine the impact of health education based on Health Belief Model on promoting self-care behaviors in patients with smear-positive pulmonary tuberculosis in Chabahar in 2013. Methods: Framework of this quasi-experimental study was Health Belief Model. Data was collected by researcher-made questionnaire. 80 TB patients were selected as samples through classified random sampling and divided into case and control groups. Educational sessions for case group were performed through face-to-face and question-and-answer sessions in 2 training sessions for 2 month. No educational intervention were done on control group. Training materials were manuals and pamphlets. Both groups were followed for one month after the intervention to perform a post test. The data collected were analyzed by using SPSS16 software and descriptive and analytical tests. Results: The mean scores of perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, cause to action, self-efficacy, knowledge and self-care behaviors were increased significantly following intervention and paired sample t-test showed a significant change in the case group, but this change was not significant in the control group. Conclusion: Health education promotes self-care behaviors of TB patient through Health Belief Model. Paper Type: Research Article. http://journal.ihepsa.ir/article-1-147-en.pdf 2014-09-30 143 152 Self-care behaviors Health Belief Model Smear-positive pulmonary TB Chabahar. Khir Mohamad jadgal alizadeh1@thums.ac.ir 1 zahedan university medical science AUTHOR Iraj zareban jadgal_kh@yahoo.com 2 zahedan university medical science AUTHOR Hadi Alizadeh-Siuki zareban@gmail.com 3 torbatheydarieh university medical science AUTHOR Hossein Izadirad behrouz2005@yahoo.com 4 zahedan university medical science AUTHOR
OTHERS_CITABLE دلایل ناخواسته تلقی شدن یک بارداری: مطالعه کیفی زمینه و هدف: بارداری می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین وقایع زندگی فردی و خانوادگی هر زن باشد اما ناخواسته‌بودن آن ممکن است سلامتی مادر، کودک، خانواده و نهایتاً جامعه را تهدید نماید. هدف از این مطالعه شناخت عمیق دلایل روان‌شناختی ناخواسته بودن بارداری زنان می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مقاله بخشی از یک پژوهش با رویکرد کیفی از نوع تحلیل درون‌مایه در شهرستان اهواز و بهبهان در سال 1392 است. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و تا زمان اشباع یافته‌ها ادامه داشت. داده‌ها از طریق مصاحبه فردی عمیق بدون ساختار توسط پژوهشگران با 30 شرکت‌کننده (24 نفر دارای تجربه مستقیم و 6 نفر دارای تجربه غیرمستقیم) جمع‌آوری و همزمان با آن مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. استحکام داده‌ها توسط مشارکت‌کنندگان و کنترل خارجی تأیید گردید. یافته‌ها: مضمون‌های اصلی شامل سه زمینه بود: 1) شرمندگی ناشی از هنجارهای ذهنی مرتبط با بارداری، 2) احساس تنهایی و درک حمایت اجتماعی ناکافی و 3) ترس از عواقب ناگوار بارداری؛ که مجموعاً خود از 12 طبقه فرعی تشکیل شدند. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان‌دهنده دلایل روان‌شناختی احساس ناخواسته بودن بارداری بر اساس تجربیات زنان است. لذا، با در نظر گرفتن اینکه این بارداری‌ها به‌عنوان بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شوند، تدوین برنامه‌های آموزشی برای این مشکل ضروری است تا از آثار منفی بارداری ناخواسته بر سلامت جامعه کاسته شود. نوع مقاله: مطالعه کیفی. http://journal.ihepsa.ir/article-1-110-fa.pdf 2014-09-30 153 164 بارداری ناخواسته تحلیل درون‌مایه عوامل روان‌شناختی تحقیق کیفی اهواز بهبهان. Reasons Deemed for an Unwanted Pregnancy: A Qualitative Study Background and objective: Pregnancy could be one of the best personal and family event of a woman, but unwanted pregnancy is a health concern affecting maternal, infant and society health. The aim of this study was to deeply explore the mental aspects of unwanted pregnancy. Methods: A qualitative research in 2013 was done in Behbahan and Ahvaz. Data collection was performed through unstructured interviews with 30 participants (24 with direct experienced and 6 with indirect experienced) to reach data saturation. Participants’ responses were recorded and transcripted word by word on paper. Data analysis was done with the constant comparison analysis. Rigorance of data was confirmed by participants and also external check. Results: Three main categories were shown as reasons for unwanted pregnancies: feeling of shame due to mental abnormalities related to pregnancy, being alone and lack of social support and fear of unwanted effects of pregnancy. In all, 12 subcategories were found. Conclusion: According to women’s experience, feeling of unwanted pregnancy had a psychological reasons. Considering unintended pregnancy as a high risk pregnancy and establishing educational programs for this problem is seemed to be necessary to decrease negative outcomes of unwanted pregnancy. Paper Type: qualitative study. http://journal.ihepsa.ir/article-1-110-en.pdf 2014-09-30 153 164 Unintended pregnancy Thematic analysis Psychological factors Qualitative study Ahvaz Behbahan mitra kheiriat mkheiriyat@yahoo.com 1 Department of Public Health AUTHOR fereshteh zamanialavijeh f_zamani@ajums.ac.ir 2 Department of Public Health AUTHOR marzieh araban araban62@gmail.com 3 Department of Public Health AUTHOR fatemeh kheiriat f.kheiriyat@gmail.com 4 nurssing and midwife AUTHOR
اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر میزان کیفیت زندگی و شادکامی در ترک‌کنندگان مواد مخدر زمینه و هدف: نظریه انتخاب، به‌عنوان یک نظریه مبتنی بر روان‌شناسی کنترل درونی، معتقد است گذشته بر زندگی کنونی ما اثر شگرفی دارد ولی تعیین‌کننده رفتار کنونی ما نیست. نظریه انتخاب توضیح می‌دهد که ما به‌عنوان انسان چگونه برای به‌دست-آوردن «آنچه می‌خواهیم»دست به انتخاب می‌زنیم. با توجه به خلأ پژوهشی که در زمینه نظریه انتخاب در ایران وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی و شادکامی در افراد ترک‌کننده مواد مخدر انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی ‌است. طرح به‌کاررفته در این پژوهش، طرح پیش‌آزمون ـ‌ پس‌آزمون با گروه کنترل و همچنین مرحله پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد ترک‌کننده مواد مخدر شهر تهران در سال 1391 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 40 نفر از بین افرادی که دوره ترک را در مرکز ترک اعتیاد گذرانده بودند، انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جای‌دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه کیفیت زندگی و مقیاس شادکامی مونش استفاده شد. برنامه آموزش نظریه انتخاب در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای برای افراد گروه آزمایش برگزار شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: آموزش نظریه انتخاب موجب افزایش سطح کیفیت زندگی (000/0≥p، 85/50=F) و شادکامی (000/0≥p، 05/573=F) افراد گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون شده است. همچنین نتایج نشان داد اثرات مداخله در مراحل پس‌آزمون و پیگیری با گذشت زمان روند ثابتی داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت سطح مطلوب کیفیت زندگی و شادکامی در دوره ترک مواد، مراکز ترک اعتیاد می‌توانند با ارائه آموزش نظریه انتخاب به افزایش سطح شادکامی و کیفیت زندگی افراد، پس از ترک مواد مخدر کمک نمایند. نوع مقاله: مقاله پژوهشی. http://journal.ihepsa.ir/article-1-158-fa.pdf 2014-09-30 165 174 نظریه انتخاب کیفیت زندگی شادکامی اعتیاد Impact of Training Choice Theory on Quality of Life and Happiness of People Quiting Drugs Background and objective: Choice theory is a theory based on inner control psychology that believes the past significantly influences in our present life but it can’t determine our current behavior. Choice theory explains that we, as humans, how to choose in order to get what we want. Due to the shortage of research about selection theory in our Iran, this study’s aim was to investigate the effect of choice theory learning on the life quality and happiness in people who quit drugs. Methods: The current study was a semi – empirical research. The research plan used a pre-test and post-test plan with control group and two months follow up. Statistical society of this study included all people who quited drugs in Tehran in 2012. About 40 people who completed the addiction treatment program in addiction treatment center were selected by random cluster sampling. Then they were grouped in two categories by simple selection method as test group (20 people) and control group (20). Two questionnaires of life quality and MUNSH happiness scale were used to collect data. The selection theory learning program was administrated in twelve sessions for period of 90 minutes for test group. The repeated measures MANCOVA were used to analyze data. Results: The selection theory learning increased the life quality level (p≤0.000, F=50.85) and happiness (p≤0.000, F=573.05) test group in post-test stage. Also, the results has shown that over time the Intervention effect was a constant process in post-test and the follow up stages. Conclusion: Due to the importance of life quality level and happiness in people who quit drugs, the addiction treatment centers can help these people by learning the choice theory method to improve their life quality and increase their happiness after their addiction treatment. Paper Type: Research article. http://journal.ihepsa.ir/article-1-158-en.pdf 2014-09-30 165 174 Choice theory Quality of Life (QOL) Happiness Addiction Maliheh Kazemi-Mojarad 1 AUTHOR Abdolmajid Bahreynian Majid.bahrinian@gmail.com 2 AUTHOR Alireza Mohamadi-Arya 3 AUTHOR