[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 364-349 برگشت به فهرست نسخه ها
حمایت والدین از فعالیت بدنی اوقات فراغت نوجوانان؛ مبتنی بر هنجار ذهنی و توانایی بازسازی: رویکرد معادلات ساختاری
زینب میرزاییان وناب ، مرجان صفاری* ، رسول نوروزی سید حسینی ، سیده ملیکا خارقانی مقدم
چکیده:   (826 مشاهده)
زمینه و هدف: حمایت والدین پیش‌بینی‌کننده مهمی برای مشارکت و سطوح فعالیت‌بدنی اوقات فراغت نوجوانان است. این مطالعه با هدف بررسی روابط ساختاری بین حمایت والدین، توانایی بازسازی، هنجار ذهنی و فعالیت‌بدنی اوقات فراغت نوجوانان انجام شد.

مواد و روش ها: طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های فعالیت‌بدنی فراغتی گودین، هنجار ذهنی کیم و همکاران، توانایی بازسازی زی و همکاران و حمایت درک شده والدین زی و همکاران از 641 نوجوان 12 تا 18 سالِ دختر و پسری که سابقه فعالیت‌بدنی در اوقات فراغتشان داشتند در فاصله زمانی اردیبهشت تا خرداد 1401 به روش نمونه‌گیری در دسترس جمع آوری شدند و با نرم افزار اس‌پی‌اس‌اس 25 و اسمارت پی‌ال‌اس 3 مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها: تحلیل مسیر نشان می‌دهد که تمام فرضیه‌ها از نظر آماری در سطح 0.05> P معنی دار بودند. به طور خاص، هنجار ذهنی بر توانایی بازسازی و فعالیت‌بدنی اوقات فراغت نوجوانان تأثیر مثبت داشت (05/0>P). علاوه بر این، توانایی بازسازی بر هنجارذهنی و فعالیت‌بدنی اوقات فراغت نوجوانان تأثیر مثبت داشت (05/0>P). در نهایت، حمایت والدین بر توانایی بازسازی، هنجارذهنی و فعالیت‌بدنی اوقات فراغت نوجوانان تأثیر مثبت گذاشت (05/0>P). ضریب تعیین برای فعالیت‌بدنی فراغتی برابر با 27/80 درصد بود و نشان دهنده این مفهوم است که متغیرهای حمایت والدین، هنجارذهنی و توانایی بازسازی با همکاری هم 27/80 درصد فعالیت‌بدنی فراغتی را پیش بینی کرده‌اند، ولی هر دو متغییر حمایت والدین و فعالیت‌بدنی فراغتی در مجموع 52/60 درصد از فعالیت‌بدنی فراغتی نوجوانان را پیش‌بینی می‌کنند که سهم فعالیت‌بدنی فراغتی از حمایت والدین بیشتر بود.

نتیجه گیری: نتایج بر اهمیت حمایت والدین از فعالیت‌بدنی اوقات فراغت نوجوانان و کمک به نوجوانان برای توسعه توانایی بازسازی و هنجارذهنی به عنوان راهی برای ترویج فعالیت‌بدنی اوقات فراغت در میان نوجوانان تاکید می‌کند. در نتیجه چنین حمایت والدینی به ویژه برای نوجوانان پسر و دختر با وضعیت سلامت ضعیف و با شاخص توده‌بدنی بالا سبب افزایش فعالیت‌بدنی فراغتی نوجوانان و بهبود سلامت کلی آنها می‌شود.

 
واژه‌های کلیدی: فعالیت‌های اوقات فراغت، شاخص توده بدنی، والدین، ورزش، نوجوان، نظریه رفتار برنامه ریزی شده، انگیزه، وضعیت سلامت
متن کامل [PDF 707 kb]   (329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1402/5/6 | پذیرش: 1402/9/18
فهرست منابع
1. Trainor S, Delfabbro P, Anderson S, Winefield A. Leisure activities and adolescent psychological well-being. Journal of adolescence. 2010;33:173-186. [DOI:10.1016/j.adolescence.2009.03.013] [PMID]
2. Pressman SD, Matthews KA, Cohen S, Martire LM, Scheier M, Baum A, Schulz R. Association of enjoyable leisure activities with psychological and physical well-being. Psychosomatic medicine. 2009;71:725. [DOI:10.1097/PSY.0b013e3181ad7978] [PMID] []
3. Larson RW. Toward a psychology of positive youth development. American psychologist. 2000;55:170. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.170] [PMID]
4. Caldwell LL, Baldwin CK. A serious look at leisure. Community youth development: Programs, policies, and practices. 2003;181-200. [DOI:10.4135/9781452233635.n9]
5. Mahoney JL, Larson RW, Eccles JS, Lord H. Organized activities as development contexts for children and adolescents. Organized activities as contexts of development: Extracurricular activities, after-school and community programs. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2005. p. 3-22. [DOI:10.4324/9781410612748]
6. Fletcher AC, Nickerson P, Wright KL. Structured leisure activities in middle childhood: Links to well‐being. Journal of community psychology. 2003;31:641-659. [DOI:10.1002/jcop.10075]
7. Coatsworth JD, Palen L-A, Sharp EH, Ferrer-Wreder L. Self-defining activities, expressive identity, and adolescent wellness. Applied Developmental Science. 2006;10:157-170. [DOI:10.1207/s1532480xads1003_5]
8. Kriska A, Delahanty L, Edelstein S, Amodei N, Chadwick J, Copeland K, Galvin B, El Ghormli L, Haymond M, Kelsey M. Sedentary behavior and physical activity in youth with recent onset of type 2 diabetes. Pediatrics. 2013;131:e850-e856. [DOI:10.1542/peds.2012-0620] [PMID] []
9. Sallis JF, Prochaska JJ, Taylor WC. A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medicine and science in sports and exercise. 2000;32:963-975. [DOI:10.1097/00005768-200005000-00014] [PMID]
10. Bauer KW, Nelson MC, Boutelle KN, Neumark-Sztainer D. Parental influences on adolescents' physical activity and sedentary behavior: longitudinal findings from Project EAT-II. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2008;5:1-7. [DOI:10.1186/1479-5868-5-12] [PMID] []
11. Health C on SM and F and C on S. Active healthy living: prevention of childhood obesity through increased physical activity. Pediatrics. 2006;117:1834-1842. [DOI:10.1542/peds.2006-0472] [PMID]
12. Loprinzi PD, Lee I-M, Andersen RE, Crespo CJ, Smit E. Association of concurrent healthy eating and regular physical activity with cardiovascular disease risk factors in US youth. American Journal of Health Promotion. 2015;30:2-8. [DOI:10.4278/ajhp.140213-QUAN-71] [PMID]
13. Weigand D, Carr S, Petherick C, Taylor A. Motivational climate in sport and physical education: The role of significant others. European Journal of Sport Science. 2001;1:1-13. https://doi.org/10.1080/17461390100071402 [DOI:10.1080/17461390100071401]
14. Supitr S. Sport for all. Faculty of Kasetsart university, Bangkok, Thailand. 2002;
15. Tavakoly Sany SB, Aman N, Jangi F, Lael-Monfared E, Tehrani H, Jafari A. Quality of life and life satisfaction among university students: Exploring, subjective norms, general health, optimism, and attitude as potential mediators. Journal of American College Health. 2023;71(4):1045-52 [DOI:10.1080/07448481.2021.1920597] [PMID]
16. Hunter JP, Csikszentmihalyi M. The positive psychology of interested adolescents. Journal of youth and adolescence. 2003;32:27-35. [DOI:10.1023/A:1021028306392]
17. Mannell RC. Personality in leisure theory: The self-as-entertainment construct. Loisir et Societe/Society and leisure. 1984;7:229-240. [DOI:10.1080/07053436.1984.10715180]
18. Weybright EH, Caldwell LL, Ram N, Smith EA, Wegner L. Boredom prone or nothing to do? Distinguishing between state and trait leisure boredom and its association with substance use in South African adolescents. Leisure sciences. 2015;37:311-331. [DOI:10.1080/01490400.2015.1014530] [PMID] []
19. Larson RW. Toward a psychology of positive youth development. American psychologist. 2000;55:170. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.170] [PMID]
20. Caldwell L, Smith E, Wegner L, Vergnani T, Mpofu E, Flisher AJ, Mathews C. Health wise South Africa: Development of a life skills curriculum for young adults. World Leisure Journal. 2004;46:4-17. [DOI:10.1080/04419057.2004.9674362]
21. Ajzen I. The theory of planned behaviour: Reactions and reflections. Psychology & health. Taylor & Francis; 2011. p. 1113-1127. [DOI:10.1080/08870446.2011.613995] [PMID]
22. Godin G. The Godin-Shephard leisure-time physical activity questionnaire. The Health & Fitness Journal of Canada. 2011;4:18-22.
23. Kim J, Eys M, Robertson-Wilson J, Dunn E, Rellinger K. Subjective norms matter for physical activity intentions more than previously thought: Reconsidering measurement and analytical approaches. Psychology of Sport and Exercise. 2019;43:359-367. [DOI:10.1016/j.psychsport.2019.04.013]
24. Xie H, Scott JL, Caldwell LL. Urban adolescents' physical activity experience, physical activity levels, and use of screen-based media during leisure time: A structural model. Frontiers in psychology. 2018;8:2317. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.02317] [PMID] []
25. Xie H, Scott JL, Caldwell LL. Parental Influence on Urban Adolescents' Physical Activity Experience. Leisure Sciences. 2021;1-17. [DOI:10.1080/01490400.2021.1986180]
26. Urbach N, Ahlemann F. Structural equation modeling in information systems research using partial least squares. Journal of Information Technology Theory and Application(JITTA). 2010;11:2.
27. Barclay D, Higgins C, Thompson R. The partial least squares (PLS) approach to casual modeling: personal computer adoption ans use as an Illustration. 1995.
28. Fornell C, Larcker DF. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research. 1981;18:39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104 https://doi.org/10.1177/002224378101800313 https://doi.org/10.2307/3151312 [DOI:10.2307/3150980]
29. Chin WW. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research [Internet]. 1998 [cited 2023 Sep 24];295:295-336. [DOI:10.4324/9781003107774-23]
30. Henseler J, Ringle CM, Sinkovics RR. The use of partial least squares path modeling in international marketing. New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited; 2009. p. 277-319. [DOI:10.1108/S1474-7979(2009)0000020014]
31. Hair JF, Henseler J, Dijkstra TK, Sarstedt M. Common beliefs and reality about partial least squares: comments on Rönkkö and Evermann. 2014; [DOI:10.1177/1094428114526928]
32. Wetzels M, Odekerken-Schröder G, Van Oppen C. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly. 2009;177-195. [DOI:10.2307/20650284]
33. Fornell C, Larcker DF. Evaluating Structural Equation Models Dampak Pembentukan Kapabilitas yang Dinamis Melalui Penelusuran. Entrepreneurial Proclivity "with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research. 1981;18:39-50. [DOI:10.1177/002224378101800104]
34. Chen C-F, Tsai D. How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? Tourism management. 2007;28:1115-1122. [DOI:10.1016/j.tourman.2006.07.007]
35. Hair JF. Multivariate data analysis. 2009;
36. Hair Jr JF, Black WC, Babin BJ, Anderson RE. Multivariate data analysis. Multivariate data analysis. 2010. p. 785-785.
37. Tenenhaus M, Amato S, Esposito Vinzi V. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. Proceedings of the XLII SIS scientific meeting. 2004. p. 739-742.
38. Xie H, Scott JL, Caldwell LL. Urban adolescents' physical activity experience, physical activity levels, and use of screen-based media during leisure time: A structural model. Frontiers in psychology. 2018;8:2317. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.02317] [PMID] []
39. Sahdra BK, Ciarrochi J, Parker PD, Basarkod G, Bradshaw EL, Baer R. Are people mindful in different ways? Disentangling the quantity and quality of mindfulness in latent profiles and exploring their links to mental health and life effectiveness. European Journal of Personality. 2017;31:347-365. [DOI:10.1002/per.2108]
40. Hoeve M, Dubas JS, Eichelsheim VI, Van der Laan PH, Smeenk W, Gerris JR. The relationship between parenting and delinquency: A meta-analysis. Journal of abnormal child psychology. 2009;37:749-775. [DOI:10.1007/s10802-009-9310-8] [PMID] []
41. Xie H, Weybright EH, Caldwell LL, Wegner L, Smith EA. Parenting practice, leisure experience, and substance use among South African adolescents. Journal of leisure research. 2020;51:36-55. [DOI:10.1080/00222216.2019.1620144] [PMID] []
42. Ajzen I. Constructing a TpB Questionnaire: Conceptual and Methodological Considerations. undefined [Internet]. 2002 [cited 2022 Jul 27];
43. Sniehotta FF, Presseau J, Araújo-Soares V. Time to retire the theory of planned behaviour. Health psychology review. Taylor & Francis; 2014. p. 1-7. [DOI:10.1080/17437199.2013.869710] [PMID]
44. Okun MA, Karoly P, Lutz R. Clarifying the contribution of subjective norm to predicting leisure-time exercise. American Journal of Health Behavior. 2002;26:296-305. [DOI:10.5993/AJHB.26.4.6] [PMID]
45. Lee H. The role of descriptive norm within the theory of planned behavior in predicting Korean Americans' exercise behavior. Psychological Reports. 2011;109:208-218. [DOI:10.2466/06.07.PR0.109.4.208-218] [PMID]
46. Kekäläinen T, Tammelin TH, Hagger MS, Lintunen T, Hyvärinen M, Kujala UM, Laakkonen EK, Kokko K. Personality, motivational, and social cognition predictors of leisure-time physical activity. Psychology of Sport and Exercise. 2022;60:102135. [DOI:10.1016/j.psychsport.2022.102135]
47. Kouhi Achachluie F, Seyed Ameri SH, Kashef SM. Testing the Planned Behavior Model in Predicting the Physical Activity Behavior of Beginner Volleyball Adolescent Students. International Journal of Pediatrics. 2022;10:15910-15918.
48. Berk L. Child development. Pearson Higher Education AU; 2015.
49. Sawyer SM, Azzopardi PS, Wickremarathne D, Patton GC. The age of adolescence. The Lancet Child & Adolescent Health. 2018;2:223-228. [DOI:10.1016/S2352-4642(18)30022-1] [PMID]
50. McNeely C, Blanchard J. The teen years explained: A guide to healthy adolescent development. Jayne Blanchard; 2010.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MODARES.REC.1400.045



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaeian vanab Z, Saffari M, Norouzi Seyed Hossini R, Kharghani Moghadam S M. support for adolescent leisure time physical activity; based on subjective norm and the restructuring ability: A structural equation modeling approach. Iran J Health Educ Health Promot 2023; 11 (4) :349-364
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2210-fa.html

میرزاییان وناب زینب، صفاری مرجان، نوروزی سید حسینی رسول، خارقانی مقدم سیده ملیکا. حمایت والدین از فعالیت بدنی اوقات فراغت نوجوانان؛ مبتنی بر هنجار ذهنی و توانایی بازسازی: رویکرد معادلات ساختاری. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1402; 11 (4) :349-364

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2210-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4657