[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 397-383 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی چالش های مشارکت پزشکان در برنامه های اعتباربخشی از دیدگاه پزشکان شاغل در بیمارستان های دولتی
حسین ابراهیمی پور ، الهه هوشمند ، مهدی ورمقانی ، جواد جوان نوقابی* ، سید مرتضی مجتبائیان
چکیده:   (2285 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به فشار فزاینده بر روی بیمارستان ها برای افزایش بهبود کیفیت خدمات، نیاز به مشارکت پزشکان در برنامه های بهبود کیفیت، به ویژه اعتباربخشی بیمارستان، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. لذا مطالعه حاضر برای تعیین چالش های مشارکت پزشکان در برنامه های اعتباربخشی در شهر مشهد در شرق ایران انجام شده است.

مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1399 با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد در بیمارستان های دولتی شهر مشهد در شرق کشور که اعتباربخشی را اجرا کردند، انجام شد. این پرسشنامه به بررسی چالش های مشارکت پزشکان در برنامه های اعتباربخشی در بیمارستانها پرداخت. در نهایت 445 نفر از پزشکان در مطالعه شرکت کردند. تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار STATA نسخه 14 انجام شد.

یافته ها: یافته های مطالعه حاضر نشان دادند که در بین چالش های مشارکت پزشکان در برنامه های اعتباربخشی در بیمارستان ها، قوی‌ترین چالش ها از دیدگاه پزشکان به ترتیب مربوط به ابعاد ارتباط اثربخش (0/74±4/50) و توانمند سازی پزشکان در زمینه اعتباربخشی و بهبود کیفیت (0/59±3/89) می باشد. همچنین بعد ابهام در نقش با امتیاز 0/96±2/86 بعنوان ضعیف تر چالش شناخته شد. در بین چالش های مورد بررسی، تنها نمره بعد مطالبه گری بیمار در بین تخصص های مختلف پزشکی تفاوت آماری معنی داری نشان داد (05/p<0).

نتیجه گیری: افزایش در مشارکت پزشکان در فعالیت های اعتباربخشی را می توان از طریق فرهنگ سازی، برنامه‌ریزی و فراهم کردن مقدمات برای اجرای درست اعتباربخشی برای پزشکان و آموزش فعالیت های بهبود کیفیت در جامعه پزشکی که به اجرای آن کمک می کند، بهبود بخشید.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: بیمارستان، اعتباربخشی، بهبود کیفیت، پزشکان
متن کامل [PDF 704 kb]   (1421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قوانین و سیاست های سلامت
دریافت: 1400/6/19 | پذیرش: 1400/8/15
فهرست منابع
1. Charoghchian Khorasani E, Tavakoly Sany SB, Tehrani H, Doosti H, Peyman N. Review of Organizational Health Literacy Practice at Health Care Centers: Outcomes, Barriers and Facilitators. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(20):7544. [DOI:10.3390/ijerph17207544] [PMID] [PMCID]
2. Meyers D, Miller T, Genevro J, Zhan C, De La Mare J, Fournier A, et al. EvidenceNOW: balancing primary care implementation and implementation research. 2018;16(Suppl 1):S5-S11. [DOI:10.1370/afm.2196] [PMID] [PMCID]
3. Gharibi F, Tabrizi JSJHpp. Development of an accreditation model for health education and promotion programs in the Iranian primary healthcare system: a Delphi study. 2018;8(2):155. [DOI:10.15171/hpp.2018.20] [PMID] [PMCID]
4. Afshari A, Eslami A-a, Mostafavi F, Moazam E, Golzari M, Etminani R. Self-assessment for implementation of health promotion standards in hospitals, in medical education centers of Isfahan city. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2020;8(3):249-60. [DOI:10.29252/ijhehp.8.3.249]
5. Singh K, Drouin K, Newmark LP, Rozenblum R, Lee J, Landman A, et al. Developing a framework for evaluating the patient engagement, quality, and safety of mobile health applications. 2016;5(1):11. [DOI:10.15868/socialsector.25066]
6. Mathews SC, Demski R, Hooper JE, Biddison LD, Berry SA, Petty BG, et al. A model for the departmental quality management infrastructure within an academic health system. 2017;92(5):608-13. [DOI:10.1097/ACM.0000000000001380] [PMID]
7. Willcocks SG, Wibberley GJLiHS. Exploring a shared leadership perspective for NHS doctors. 2015. [DOI:10.1108/LHS-08-2014-0060] [PMID]
8. Ferdosi M, Ziyari FB, Ollahi MN, Salmani AR, Niknam NJJoE, Promotion H. Implementing clinical governance in Isfahan hospitals: Barriers and solutions, 2014. 2016;5. [DOI:10.4103/2277-9531.184554] [PMID] [PMCID]
9. Nair M, Baltag V, Bose K, Boschi-Pinto C, Lambrechts T, Mathai MJJoAh. Improving the quality of health care services for adolescents, globally: a standards-driven approach. 2015;57(3):288-98. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2015.05.011] [PMID] [PMCID]
10. Mainz J, Kristensen S, Bartels PJIJfQiHC. Quality improvement and accountability in the Danish health care system. 2015;27(6):523-7. [DOI:10.1093/intqhc/mzv080] [PMID]
11. Li J, Hinami K, Hansen LO, Maynard G, Budnitz T, Williams MV. The physician mentored implementation model: a promising quality improvement framework for health care change. Academic Medicine. 2015;90(3):303-10. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000547] [PMID]
12. Ebrahimipour H, Houshmand E, Varmaghani M, Mojtabaeian SM. Psychometrics of Assessment Tools to Examine the Challenges of Physicians' Participation in Accreditation Programs. Management Strategies in Health System. 2021:54-63. [DOI:10.18502/mshsj.v6i1.6508]
13. Baker R, Bała M, Czabanowska K, Dubas K, Eriksson T, Godycki-Ćwirko M, et al. Guidebook on implementation of Quality Improvement in General Practice. 2010.
14. Wolfson D, Bernabeo E, Leas B, Sofaer S, Pawlson G, Pillittere DJBFP. Quality improvement in small office settings: an examination of successful practices. 2009;10(1):14. [DOI:10.1186/1471-2296-10-14] [PMID] [PMCID]
15. Coyle Y, Mercer S, Murphy-Cullen C, Schneider G, Hynan LJBQ, Safety. Effectiveness of a graduate medical education program for improving medical event reporting attitude and behavior. 2005;14(5):383-8. [DOI:10.1136/qshc.2005.013979] [PMID] [PMCID]
16. Hudelson P, Cléopas A, Kolly V, Chopard P, Perneger TJBQ, Safety. What is quality and how is it achieved? Practitioners' views versus quality models. 2008;17(1):31-6. [DOI:10.1136/qshc.2006.021311] [PMID]
17. Ebrahimipour H, Hooshmand E, Varmaghani M, Javan-Noughabi J, Mojtabaeian SM. The challenges of physicians' participation in hospital accreditation programs: a qualitative study in Iran. BMC Health Services Research. 2021;21(1):1171 [DOI:10.1186/s12913-021-07182-w] [PMID] [PMCID]
18. Marshall MJTHFII. Are clinicians engaged in quality improvement. 2011.
19. Algunmeeyn A, El-Dahiyat F, Alfayoumi I, Alrawashdeh MJIJoHM. Exploring staff perspectives of the barriers to the implementation of accreditation in Jordanian hospitals: Case study. 2020:1-7. [DOI:10.1080/20479700.2020.1763233]
20. Melnyk BM, Gallagher-Ford L, Fineout-Overholt E. Implementing the evidence-based practice (EBP) competencies in healthcare: a practical guide for improving quality, safety, and outcomes: Sigma Theta Tau; 2016.
21. Davies H, Powell A, Rushmer RJAlr. Healthcare professionals' views on clinician engagement in quality improvement. 2007;4.
22. Dubas K, Kijowska VJGoioQIiGP. Barriers to implement Quality Improvement. 2010:73.
23. Pannick S, Sevdalis N, Athanasiou TJBq, safety. Beyond clinical engagement: a pragmatic model for quality improvement interventions, aligning clinical and managerial priorities. 2016;25(9):716-25. [DOI:10.1136/bmjqs-2015-004453] [PMID] [PMCID]
24. Benjamin AJB. Audit: how to do it in practice. 2008;336(7655):1241-5. [DOI:10.1136/bmj.39527.628322.AD] [PMID] [PMCID]
25. Patow CA, Karpovich K, Riesenberg LA, Jaeger J, Rosenfeld JC, Wittenbreer M, et al. Residents' engagement in quality improvement: a systematic review of the literature. 2009;84(12):1757-64. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181bf53ab] [PMID]
26. Boonyasai RT, Windish DM, Chakraborti C, Feldman LS, Rubin HR, Bass EBJJ. Effectiveness of teaching quality improvement to clinicians: a systematic review. 2007;298(9):1023-37. [DOI:10.1001/jama.298.9.1023] [PMID]
27. Boyle A, Keep JJBJoHM. Clinical audit does not work, is quality improvement any better? 2018;79(9):508-10. [DOI:10.12968/hmed.2018.79.9.508] [PMID]
28. Nair P, Barai I, Prasad S, Gadhvi KJAiME, Practice. Quality improvement teaching at medical school: a student perspective. 2016;7:171. [DOI:10.2147/AMEP.S101395] [PMID] [PMCID]
29. Hooper P, Kocman D, Carr S, Tarrant CJPMJ. Junior doctors' views on reporting concerns about patient safety: a qualitative study. 2015;91(1075):251-6. [DOI:10.1136/postgradmedj-2014-133045] [PMID]
30. Bethune RMJJotRSoM. The leaders of quality improvement are the ones who are doing the improvement work. 2013;106(6):210-. [DOI:10.1177/0141076813489929] [PMID] [PMCID]
31. Bagnall PJTKsFJDPLTKF. Facilitators and barriers to leadership and quality improvement. 2012.
32. Foy R, Skrypak M, Alderson S, Ivers NM, McInerney B, Stoddart J, et al. Revitalising audit and feedback to improve patient care. 2020;368. [DOI:10.1136/bmj.m213] [PMID] [PMCID]
33. Stephen SO, Bula HJHRM. Human resource management practices and quality of health care service delivery at Jaramogi Oginga Odinga teaching and referral hospital, Kenya. 2017:126-40.
34. Woodall P, Borek A, Parlikad AKJI, management. Data quality assessment: the hybrid approach. 2013;50(7):369-82. [DOI:10.1016/j.im.2013.05.009]
35. Biancone P, Tradori V, Brescia V, Migliavacca A. Quality and control in the healthcare: a win-win mix? 2017.
36. Shah GH, Leep CJ, Ye J, Sellers K, Liss-Levinson R, Williams KSJJoPHM, et al. Public health agencies' level of engagement in and perceived barriers to PHAB national voluntary accreditation. 2015;21(2):107-15. [DOI:10.1097/PHH.0000000000000117] [PMID]
37. Jones B, Vaux E, Olsson-Brown AJB. How to get started in quality improvement. 2019;364. [DOI:10.1136/bmj.k5437] [PMID] [PMCID]
38. Ewins E, Macpherson R, van der Linden G, Arnott SJBB. Training in quality improvement for the next generation of psychiatrists. 2017;41(1):45-50. [DOI:10.1192/pb.bp.115.051409] [PMID] [PMCID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUMS.REC.1398.263



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimipour H, Houshmand E, Varmaghani M, Javan-Noughabi J, Mojtabaeian S M. Investigating the challenges of physicians' participation in accreditation programs from the perspective of physicians in public hospitals. Iran J Health Educ Health Promot 2022; 9 (4) : 5
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1855-fa.html

ابراهیمی پور حسین، هوشمند الهه، ورمقانی مهدی، جوان نوقابی جواد، مجتبائیان سید مرتضی. بررسی چالش های مشارکت پزشکان در برنامه های اعتباربخشی از دیدگاه پزشکان شاغل در بیمارستان های دولتی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1400; 9 (4) :383-397

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1855-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645