[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 124-113 برگشت به فهرست نسخه ها
بازاریابی اجتماعی برای کاهش استفاده از کیسه های خرید پلاستیکی در مراکز خرید شهر دو گنبدان: یک مطالعه مداخله ای
محسن همتی ، نرگس روستایی ، سهیلا رضایی ، محسن شمس*
چکیده:   (2307 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود اینکه پلاستیک ها امروزه به عنوان یکی از مشکلات زیست محیطی کشور به شمار می روند، توجه چندانی برای کاهش استفاده از آن نشده است. هدف این مطالعه طراحی، اجرا و ارزیابی یک مداخله مبتنی بر الگوی بازاریابی اجتماعی به منظور کاهش مصرف این محصولات در مراکز خریدبود. 

مواد و روش ها: پژوهش حاضر دارای دو بخش توصیفی-تحلیلی و مداخله ای بود. در بخش توصیفی-تحلیلی آگاهی، نگرش و عملکرد 335 نفر از مراجعه کنندگان به مراکز خرید مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس تحلیل داده های مرتبط با این بخش، ساختار و محتوای مداخله طراحی و به مدت یک ماه در مراکز خرید اجرا شد. برای ارزیابی اثربخشی مداخله میانگین مصرف کیسه های پلاستیکی قبل و بعد از اجرای مداخله مقایسه شد.

یافته ها: راحتی استفاده به میزان 3/ 13درصد مهمترین دلیل استفاده مشتریان مراکز خرید از کیسه های پلاستیکی بود. بهترین راه حل های کاهش مصرف کیسه های خرید از نظر شرکت کنندگان در مطالعه به ترتیب آموزش و فرهنگ سازی (4/ 38درصد) و در دسترس قراردادن جایگزین های مناسب (7 /35درصد) بیان شد. نمره رفتار در زنان و مردان در سطوح مختلف تحصیلی و شغلی اختلاف آماری معنادار نداشت. میانگین مصرف ماهانه کیسه های پلاستیکی در مراکز خرید قبل از مداخله 226500 بود که پس از اجرای مداخله  با 3/ 13درصد کاهش به 196350 رسید (p<0/001).

نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه می توان نتیجه گرفت که راحتی استفاده از کیسه های پلاستیکی، مهمترین دلیل استفاده از آن است و بازاریابی اجتماعی یک رویکرد موثر در کاهش استفاده از کیسه های خرید پلاستیکی است. 
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، ارتقای سلامت، کیسه های خرید پلاستیکی، مراکز خرید، بازاریابی اجتماعی
متن کامل [PDF 711 kb]   (1167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1400/6/30 | پذیرش: 1400/12/12
فهرست منابع
1. Murray MP. Green plastics: An introduction to the new science of biodegradable plastics. Natural Areas Journal. 2007 Jul;27(3):283-5. [DOI:10.3375/0885-8608(2007)27[283:GPAITT]2.0.CO;2]
2. Macur BM, Pudlowski ZJ. Plastic bags-a hazard for the environment and a challenge for contemporary engineering educators. World Trans Engineer Technol Educ. 2009;7(2):122-6.
3. Horská E, Pulatov A, Abdirashidov A. Consumption towards environmentally friendly consumer behaviour: The case of plastic bags. Visegrad Journal on Bioeconomy and Sustainable Development. 2015;4(2):42-5. [DOI:10.1515/vjbsd-2015-0010]
4. Saidan MN, Ansour LM, Saidan H. Management Of Plastic Bags Waste: An Assessment Of Scenarios In Jordan. Journal of Chemical Technology and Metallurgy. 2017;52(1):148-54.
5. Bakhtari F, Nadrian H, Asghari Jafarabadi M, Dehghanzadeh R, Delangiz Z. Individual and Environmental Predictors on the Use of Plastic Bags among the Vendors of Hadishahr City. International Electronic Journal of Medicine. 2018 Dec 10;7(2):41-7. [DOI:10.31661/iejm942]
6. Norouzian Baghani A, Dehghani S, Farzadkia M, Delikhoon M, Emamjomeh MM. Comparative study of municipal solid waste generation and composition in Shiraz city (2014). The journal of qazvin university of medical sciences. 2017;21(2):57-65.
7. Steensgaard IM, Syberg K, Rist S, Hartmann NB, Boldrin A, Hansen SF. From macro-to microplastics-Analysis of EU regulation along the life cycle of plastic bags. Environmental Pollution. 2017 May 1;224:289-99. [DOI:10.1016/j.envpol.2017.02.007] [PMID]
8. Adane L, Muleta D. Survey on the usage of plastic bags, their disposal and adverse impacts on environment: A case study in Jimma City, Southwestern Ethiopia. Journal of Toxicology and Environmental Health Sciences. 2011 Aug 31;3(8):234-48.
9. Saidan MN, Ansour LM, Saidan H. Management Of Plastic Bags Waste: An Assessment Of Scenarios In Jordan. Journal of chemical technology & metallurgy. 2017 Jan 1;52(1): 13-18
10. Menicagli V, Balestri E, Lardicci C. Exposure of coastal dune vegetation to plastic bag leachates: A neglected impact of plastic litter. Science of The Total Environment. 2019 Sep 15;683:737-48. [DOI:10.1016/j.scitotenv.2019.05.245] [PMID]
11. Jambeck J, Hardesty BD, Brooks AL, Friend T, Teleki K, Fabres J, Beaudoin Y, Bamba A, Francis J, Ribbink AJ, Baleta T. Challenges and emerging solutions to the land-based plastic waste issue in Africa. Marine Policy. 2018 Oct 1;96:256-63. [DOI:10.1016/j.marpol.2017.10.041]
12. Clapp J, Swanston L. Doing away with plastic shopping bags: international patterns of norm emergence and policy implementation. Environmental politics. 2009 May 1;18(3):315-32. [DOI:10.1080/09644010902823717]
13. Shahdati A, Al-Husseini Al-Modrrasi SM. Prerequisite to Design a Health Promotion Intervention with a Social Marketing Approach to Reduce Fast Food Consumption among Students: A Formative Research with Mixed-Methods Approach %J Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2019;7(4):371-87. [DOI:10.29252/ijhehp.7.4.371]
14. Majdzadeh R, Rashidian A, Shams M, Shojaeizadeh D, Montazeri A. Using the social marketing model to reduce risky driving behaviors among taxi drivers in Tehran. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2011 Nov 10;9(2):21-40.
15. Koelen MA, Van den Ban AW. Health education and health promotion. Wageningen Academic Publishers; 2004 May 1. [DOI:10.3920/978-90-8686-665-6] [PMID]
16. French J, Blair-Stevens C. Key concepts and principles of social marketing. Social marketing and public health: Theory and practice. 2010:29-44. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199550692.003.03] [PMID] [PMCID]
17. Neiger BL, Thackeray R. Application of theSMART Model in two successful social marketingprojects. American Journal of Health Education.2002;33(5):301-3. [DOI:10.1080/19325037.2002.10604747]
18. Sadegholbayan S. Exploring attitudes and behavior of fruit and vegetable markets' customers regarding consumption of plastic shopping bags in Tehran and the development of an educational content 2015. Journal of Environmental Science and Technology. 2018: 10.22034/JEST.2018.14627.2321
19. O'Brien J, Thondhlana G. Plastic bag use in South Africa: Perceptions, practices and potential intervention strategies. Waste Management. 2019;84:320-8. [DOI:10.1016/j.wasman.2018.11.051] [PMID]
20. Santos SC, Sousa CV, Sampaio DD, Fagundes AF. The impact of using compostable carrier bags on consumer behaviour in the city of Belo Horizonte, Brazil. Ambiente & Sociedade. 2013;16 (4):1-8. [DOI:10.1590/S1414-753X2013000400002]
21. Bakhtari Aghdam F NH, Ghaffariasl R, Nooriasl F, Topchiyan A. . Evaluation of the use of plastic bags and awareness of the environmental impacts resulting from their use in Tabriz. Second National Conference on Graduate Studies of the Environment;. 2014;16:1-2.
22. Aghdam FB, Alamdari ZD, Nadrian H, Jafarabadi MA, Dehghanzadeh R. Personal, social, and environmental factors associated with the behavior of plastic bag use among urban residents: A study with socioecological approach. International journal of preventive medicine. 2019;9 (10): 16-25. [DOI:10.4103/ijpvm.IJPVM_341_17] [PMID] [PMCID]
23. Joseph N, Kumar A, Majgi SM, Kumar GS, Prahalad RBY. Usage of plastic bags and health hazards: A study to assess awareness level and perception about legislation among a small population of Mangalore city. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR. 2016;10(4):LM01. [DOI:10.7860/JCDR/2016/16245.7529] [PMID] [PMCID]
24. Jalil MA, Mian MN, Rahman MK. Using plastic bags and its damaging impact on environment and agriculture: An alternative proposal. International Journal of Learning & Development. 2013;3(4):1-4. [DOI:10.5296/ijld.v3i4.4137]
25. Mohan GM, Prabhu M, Abdullah NN. A study on greenish pattern of Indian consumers with special reference to their plastic bag usage behavior. Business: Theory and Practice. 2021 Nov 24;22(2):444-52. [DOI:10.3846/btp.2021.10522]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.YUMS.REC.1399.010



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemati M, Roustaei N, Rezaei S, Shams M. Social Marketing to Reduce the Use of Plastic Shopping Bags in Shopping Centers of Dogonbadan: An Interventional Study. Iran J Health Educ Health Promot 2022; 10 (2) :113-124
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1874-fa.html

همتی محسن، روستایی نرگس، رضایی سهیلا، شمس محسن. بازاریابی اجتماعی برای کاهش استفاده از کیسه های خرید پلاستیکی در مراکز خرید شهر دو گنبدان: یک مطالعه مداخله ای. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1401; 10 (2) :113-124

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1874-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645