[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 320-307 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی دو روش آموزش گروهی و مشاوره‌ی فردی بر فعالیت بدنی دختران نوجوان: کاربردی از الگوی ارتقاء سلامت
فاطمه جوادیان ، رحیم طهماسبی ، آزیتا نوروزی*
چکیده:   (494 مشاهده)
زمینه و هدف: بی‌تحرکی یک تهدید جدی برای سلامت کودکان و نوجوانان در سراسر جهان می‌باشد. مطالعه‌ی حاضر با هدف مقایسه‌ی تاثیر دو روش آموزش گروهی و مشاوره‌ی فردی بر اساس الگوی ارتقای سلامت بر انجام فعالیت بدنی دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم شهر بوشهر انجام شده است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه‌تجربی، ۱۰۲ دانش‌آموز در سه گروه، مورد بررسی قرار گرفتند. افراد گروه آموزش گروهی و مشاوره فردی به‌روش ۵آ آموزش‌ها را در دو جلسه در قالب سازه‌های الگوی ارتقا سلامت دریافت کردند. هر سه گروه قبل و سه ماه پس از مداخله پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. داده‌ها  به‌وسیله‌ی نرم‌افزار SPSS ویرایش ۲۲ تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: سه گروه از نظر متغیرهای جمعیت‌شناختی به‌جز سطح تحصیلات پدر و رشته‌ی تحصیلی همگن بودند. مقایسه‌ی سه گروه در طول زمان نشان داد که درک دانش‌آموزان در دو گروه آموزش گروهی و مشاوره‌ی فردی از منافع (۰/۰۱۷=p)، خودکارآمدی (۰/۰۰۱>p) و تعهد برنامه‌ریزی (۰/۰۰۲=p) به‌طور معنادار افزایش یافت. هم‌چنین هر دو گروه آموزشی، در زمینه‌ی خودگزارشی فعالیت بدنی هفتگی نسبت به گروه کنترل افزایش معنادار داشتند (۰/۰۰۱>p) ولی بین دو گروه آموزش فردی و گروهی تفاوت معناداری وجود نداشت (۰/۱۵۸=P).

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که هر دو شیوه‌ی آموزش (فردی و گروهی) در تغییر باور دانش‌آموزان در زمینه‌ی منافع، خودکارآمدی و تعهد برنامه‌ریزی فعالیت بدنی و نیز بهبود فعالیت بدنی بر اساس خودگزارشی دانش‌آموزان به یک میزان موثر می‌باشند.

 
واژه‌های کلیدی: ورزش، ارتقاء سلامت، دختر، نوجوان، آموزش سلامت
متن کامل [PDF 334 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1403/1/20 | پذیرش: 1403/5/25
فهرست منابع
1. Mohebi F, Mohajer B, Yoosefi M, Sheidaei A, Zokaei H, Damerchilu B, et al. Physical activity profile of the Iranian population: STEPS survey, 2016. Bmc Public Health. 2019;19(1). [DOI:10.1186/s12889-019-7592-5] [PMID] []
2. LeBlanc AG, Gunnell KE, Prince SA, Saunders TJ, Barnes JD, Chaput J-P. The ubiquity of the screen: an overview of the risks and benefits of screen time in our modern world. Translational Journal of the American College of Sports Medicine. 2017;2(17):104-13. [DOI:10.1249/TJX.0000000000000039]
3. Strain T, Flaxman S, Guthold R, Semenova E, Cowan M, Riley LM, et al. National, regional, and global trends in insufficient physical activity among adults from 2000 to 2022: a pooled analysis of 507 population-based surveys with 5· 7 million participants. The Lancet Global Health. 2024. [DOI:10.1016/S2214-109X(24)00150-5] [PMID]
4. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1· 6 million participants. The lancet child & adolescent health. 2020;4(1):23-35. [DOI:10.1016/S2352-4642(19)30323-2] [PMID]
5. Zameni L, Bahram A, Khalaji H, Ghadiri F, Hasani G. The Level of Physical Activity of Female Junior High School Students in Mazandaran, Iran, in 2017 and Its Relationship with Socioeconomic Status. Journal of Community Health Research. 2018;7(1):11-7.
6. Rejali M, Mostajeran M. Assessment of physical activity in medical and public health students. Journal of education and health promotion. 2013;2. [DOI:10.4103/2277-9531.112690] [PMID] []
7. Huang W, Yan J, Cheng J, Lan M, Qin X. Application of Pender′ s health promotion model in functional exercise plan of postoperative patients with breast cancer. Chinese Journal of Practical Nursing. 2016:1818-21.
8. Pender NJ, Murdaugh CL, Parsons MA. Health promotion in nursing practice. 2006.
9. Norouzi A, Ghofranipour F, Heydarnia A, Tahmasebi R. Determinants of physical activity based on Health Promotion Model (HPM) in diabetic women of Karaj diabetic institute. Ismj. 2010;13(1):41-51.
10. Carroll JK, Fiscella K, Epstein RM, Sanders MR, Williams GC. A 5A's communication intervention to promote physical activity in underserved populations. BMC Health Services Research. 2012;12(1):1-14. [DOI:10.1186/1472-6963-12-374] [PMID] []
11. Sherson EA, Yakes Jimenez E, Katalanos N. A review of the use of the 5 A's model for weight loss counselling: differences between physician practice and patient demand. Family practice. 2014;31(4):389-98. [DOI:10.1093/fampra/cmu020] [PMID]
12. Moradi M, Nasiri M, Jahanshahi M, Hajiahmadi M. The effects of a self-management program based on the 5 A's model on self-efficacy among older men with hypertension. Nursing and midwifery studies. 2019;8(1):21. [DOI:10.4103/nms.nms_97_17]
13. Sanaeinasab H, Saffari M, Pakpour AH, Nazeri M, Piper CN. A model-based educational intervention to increase physical activity among Iranian adolescents. J Pediatr (Rio J). 2012;88(5):430-8. [DOI:10.2223/JPED.2223] [PMID]
14. Karimy M, Eshrati B. The effect of health promotion model-based training on promoting students' physical activity. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences. 2012;16(3).
15. Rouholamini S, Gheibizadeh M, Maraghi E, Jahanshahi A. The effects of a training program based on the health promotion model on physical activity in women with type 2 diabetes: a randomized controlled clinical trial. Iranian journal of nursing and midwifery research. 2020;25(3):224. [DOI:10.4103/ijnmr.IJNMR_97_19] [PMID] []
16. Khodaveisi M, Jafari A, Omidi A, Roshanaei G, Sazvar A. The effect of a Pender's health promotion model-based educational intervention on physical activity in office staff. Sport Sciences for Health. 2020;16(1):31-8. [DOI:10.1007/s11332-019-00568-8]
17. Ziaei R, Mohammadi R, Dastgiri S, Baybordi E, Rahimi VA, Sadeghi-Bazargani H, et al. The prevalence and correlates of physical activity/inactivity and sedentary behaviour among high-school adolescents in Iran: a cross-sectional study. Journal of Public Health. 2020:1-11. [DOI:10.21203/rs.2.18288/v1]
18. Sechrist KR, Walker SN, Pender NJ. Development and psychometric evaluation of the exercise benefits/barriers scale. Research in nursing & health. 1987;10(6):357-65. [DOI:10.1002/nur.4770100603] [PMID]
19. Noroozi A, Ghofranipour F, Heydarnia AR, Nabipour I, Tahmasebi R, Tavafian SS. The Iranian version of the exercise self-efficacy scale (ESES):Factor structure, internal consistency and construct validity. Health Education Journal. 2011;70(1):21-31. [DOI:10.1177/0017896910374547]
20. Noroozi A, Ghofranipour F, Heydarnia AR, Nabipour I, Shokravi FA. Validity and Reliability of the Social Support Scale for Exercise Behavior in Diabetic Women. Asia Pacific Journal of Public Health. 2011;23(5):730-41. [DOI:10.1177/1010539509357342] [PMID]
21. Delshad M, Tavafian S, Kazemnejad A. Psychometric Evaluation of the Short Form of Commitment to a Plan of Action Scale for Stretching Exercise among the Office Employees Based on HPM. International Journal of Musculoskeletal Pain Prevention. 2018;3(2):35-9.
22. Sabooteh S, Feizi A, Shekarchizadeh P, Shahnazi H, Mostafavi F. Effect of web-based and software-based educational intervention on stages of behavior change of students' physical activity. Journal of Education and Health Promotion. 2020;9. [DOI:10.4103/jehp.jehp_645_19] [PMID] []
23. Mahdizadeh M, Peymam N, Taghipour A, ESMAILY H, Mahdizadeh SM. Effect of health education program on promoting physical activity among diabetic women in Mashhad, Iran: applying social cognitive theory. 2013.
24. Teymouri P, Niknami S, Ghofranipour F. Effects of a school-based intervention on the basis of pender's health promotion model to improve physical activity among high school girls. Armaghane danesh. 2007;12(2):47-59.
25. Karataş T, Polat Ü. Effect of nurse-led program on the exercise behavior of coronary artery patients: Pender's Health Promotion Model. Patient Education and Counseling. 2021;104(5):1183-92. [DOI:10.1016/j.pec.2020.10.003] [PMID]
26. Chung SK. Effects of interactive multimedia for the prevention of obesity on self-efficacy, beliefs about physical activity, and social influence: University of Southern California; 2004.
27. Glanz KE, Lewis FME, Rimer BK. Health behavior and health education: Theory, research, and practice: Jossey-Bass/Wiley; 1990. [DOI:10.1249/00005768-199112000-00016]
28. Cheng LA, Mendonça G, Farias Júnior JCd. Physical activity in adolescents: analysis of the social influence of parents and friends. Jornal de pediatria. 2014;90:35-41. [DOI:10.1016/j.jped.2013.05.006] [PMID]
29. Vahedian Shahroodi M, Tavakoly Sany SB, Hosseini Khaboshan Z, Esmaeily H, Jafari A, Tajfard M. Effect of a theory-based educational intervention for enhancing nutrition and physical activity among Iranian women: a randomised control trial. Public Health Nutr. 2021;24(18):6046-57. [DOI:10.1017/S1368980021002664] [PMID] []
30. Lari H, Tahmasebi R, Noroozi A. Effect of electronic education based on health promotion model on physical activity in diabetic patients. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews. 2018;12(1):45-50. [DOI:10.1016/j.dsx.2017.08.013] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.BPUMS.REC.1402.064



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadian F, Tahmasebi R, Noroozi A. Comparison of Group Training and Individual Counseling on the Physical Activity of Adolescent Girls: An Application of the Health Promotion Model. Iran J Health Educ Health Promot 2024; 12 (3) :307-320
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2804-fa.html

جوادیان فاطمه، طهماسبی رحیم، نوروزی آزیتا. مقایسه‌ی دو روش آموزش گروهی و مشاوره‌ی فردی بر فعالیت بدنی دختران نوجوان: کاربردی از الگوی ارتقاء سلامت. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1403; 12 (3) :307-320

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2804-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660