[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 311-302 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش خانواده و مدرسه در شکل‌گیری هویت جنسیتی دختران
مریم رئوف ملایری ، سعید بهشتی* ، حسین اسکندری ، عباس عباس پور
چکیده:   (4750 مشاهده)
زمینه و هدف : «هویت جنسیتی» تصویری است که زن یا مرد از خود دارد و نیز انتظاراتی است که به‌عنوان جنس متمایز و متفاوت با جنس دیگر از خود دارد. عوامل بسیاری در شکل‌گیری هویت جنسیتی نقش دارند. مقالۀ حاضر با هدف تعیین نقش خانواده و مدرسه در شکل‌گیری هویت جنسیتی دختران نگاشته شده است.
مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر مطالعه‌ای کیفی به روش تحلیل محتواست. نمونه‌گیری این پژوهش هدفمند است که تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. ۱۸ مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با متخصصان و مطلعان در حوزه‌های روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اسلامی انجام گرفت. داده‌ها همزمان با انجام مصاحبه‌ها و به روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند.
یافته‌ها: فرایند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها منجر به استخراج سه درون‌مایۀ اصلی در زمینۀ شکل‌گیری هویت جنسیتی شد که شامل نقش خانواده، نقش مدرسه، و نقش تعاملات بین مدرسه و خانه بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه خانواده و مدرسه از اصلی‌ترین نهادهای شکل‌دهندۀ هویت جنسیتی سالم هستند و برقراری تعامل مناسب بین این دو نهاد از عوامل ضروری در شکل‌گیری هویت جنسیتی سالم است. چراکه موجب تربیت هماهنگ دختران و نهادینه شدن رفتار می‌شود. نتایج این مقاله می‌تواند در تعیینِ ضرورت‌ها و اولویت‌های اقداماتِ تربیتی در مدارس دخترانه، و همچنین در تحقق منویاتِ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: خانواده، مدرسه، هویت جنسیتی، دختران
متن کامل [PDF 2690 kb]   (4749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت رفتار (رفتار سالم)
دریافت: 1397/4/2 | پذیرش: 1397/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raouf Malayeri M, Beheshti S, Eskandari H, Abbaspour A. The Role of Family and School on the Formation of Gender Identity of Girls: A Qualitative Study . Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (3) :302-311
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1009-fa.html

رئوف ملایری مریم، بهشتی سعید، اسکندری حسین، عباس پور عباس. نقش خانواده و مدرسه در شکل‌گیری هویت جنسیتی دختران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (3) :302-311

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1009-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645