[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 181-172 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش خودگویی مثبت و خودکنترلی بر باورهای خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه
اسماعیل سعدی پور* ، زهرا قلمی ، حسن اسدزاده
چکیده:   (5573 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی متون نشان می‌دهد خودگویی و خودکنترلی از جمله روش‌های مؤثر در ارتقای سطح سلامت روان و دستیابی به اهداف زندگی است. با توجه به اهمیت ارتقای سطح خودکارآمدی دانش‌آموزان، این پژوهش با هدف مقایسه بررسی اثربخشی آموزش خودگویی مثبت و خودکنترلی بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر پایه دهم انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون در دو گروه‌ آزمایش و کنترل است. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه دهم رشته علوم تجربی مدارس دولتی منطقه دو تهران در سال ۹۷-۹۶ بوده است. حجم نمونه ۶۰ نفر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و خوشه‌ای ساده انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه ۲۰ نفری در قالب ۲ گروه آزمایش (یک گروه تحت آموزش خودگویی مثبت و گروه دیگر تحت آموزش خودکنترلی) و یک گروه کنترل گمارش شدند. هریک از گروه‌های آزمایش به مدت ۱۰ هفته آموزش دیدند. به‌منظور سنجش خودکارآمدی از ابزار خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (۱۹۸۲) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ و آزمون تحلیل کوواریانس انجام شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش خودگویی مثبت و خودکنترلی باعث افزایش خودکارآمدی عمومی دانش‌آموزان دختر شده است. همچنین، بین اثربخشی این دو روش تفاوت وجود دارد و تأثیر آموزش خودکنترلی بر خودکارآمدی بیشتری است (۰/۰۰۱>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش‌های خودگویی مثبت و خودکنترلی بر خودکارآمدی عمومی دانش‌آموزان، مطلوب است مشاوران و درمان‌گران در مدارس در زمینه خودگویی مثبت و خودکنترلی هیجانی دوره‌های آموزشی برگزار کنند.

 
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی عمومی، خودگویی مثبت، خودکنترلی، دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه
متن کامل [PDF 2721 kb]   (3126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1397/7/9 | پذیرش: 1397/11/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadipour E, Ghalami Z, Asadzadeh H. Comparison the Effectiveness of Positive Self-Talk Training and Self-Control Training Methods on Self-Efficacy Beliefs of High School Girl Students. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (2) :172-181
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1075-fa.html

سعدی پور اسماعیل، قلمی زهرا، اسدزاده حسن. مقایسه اثربخشی آموزش خودگویی مثبت و خودکنترلی بر باورهای خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (2) :172-181

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1075-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645