[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 33-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران، سال 1388
حبیبه متین* ، محمد اسحاق افکاری ، محمدحسین تقدیسی
چکیده:   (13597 مشاهده)
مقدمه: افزایش جمعیت سالمندان در تمام دنیا و مسائل و مشکات ناشی از آن مخصوصا افزایش میزان ابتا به بیماریهای مزمن در این قشر از افراد، گرایش بین المللی برای ارتقاء سطح کیفیت زندگی آنان ایجاد کرده است. و در این راستا و همسو با دیدگاه های جهانی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از سازه های آموزشی الگوی پرسید در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفته است. روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 54 نفر از سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران در سال 1388 شرکت داشتند. سالمندان به روش نمونه گیری مستمر، در دو گروه آزمون و کنترل انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطاعات پرسشنامه محقق ساخته و طراحی شده بر اساس سازه های الگوی آموزشی پرسید و برای سنجش کیفیت زندگی، از پرسشنامه استاندارد شده کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. مداخله آموزشی بر اساس چهار جلسه آموزشی مبتنی بر الگو به سالمندان ویک جلسه آموزشی برای کارکنان در خصوص شیوه های زندگی سالم بود. کیفیت زندگی سالمندان قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، تی مستقل و تی زوجی انجام گرفت. یافته ها: بین میانگین نمره کل کیفیت زندگی سالمندان گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل، قبل و بعد از مداخله آموزشی اختاف معنی همچنین بعضی از اجزاء آموزشی مدل پرسید .)p< داری دیده شد) 0,05 شامل عوامل مستعد کننده )نگرش(، عوامل قادر کننده، و عوامل رفتاری و بررسی تاثیر سازه .)p< برکیفیت زندگی تاثیر معنی داری داشتند ) 0,05 مستعد کننده )آگاهی( و عوامل تقویت کننده بر کیفیت زندگی نتیجه .)p> آماری معنی داری نشان نداد) 0,05 نتیجه گیری: به نظر می رسد که می توان با مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید کیفیت زندگی سالمندان را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: سالمند، الگوی پرسید و کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 278 kb]   (5401 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1391/12/5 | پذیرش: 1392/3/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matin H, Afkari M E, Taghdisi M H. The Effect of an Educational Intervention Based on the PRECEDE Model on Quality of Life Improvement in the Elderly Afiliated With Tehran Culture House for the Aged- 2009. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (1) :21-33
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-144-fa.html

متین حبیبه، افکاری محمد اسحاق، تقدیسی محمدحسین. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران، سال 1388. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (1) :21-33

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-144-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645