:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 142-131 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر سلامت روان دختران دبیرستانی شهر بوشهر بر اساس نظریه شناخت اجتماعی
زهره شکیب، رحیم طهماسبی، آزیتا نوروزی*
چکیده:   (12456 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مقوله‌های مهم در مباحث روان‌شناسی و روان‌پزشکی سلامت روان است که عوامل متعددی بر آن تأثیرگذار است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بوشهر مبتنی بر نظریه شناخت اجتماعی است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه، پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی بوده که در آن 500 نفر دانش‌آموز دختر دبیرستان‌های دولتی شهر بوشهر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای خوشه‌ای موردبررسی قرار گرفتند. داده‌ها توسط پرسشنامه‌های استاندارد خودکارآمدی اجتماعی، اضطراب پیشرفت تحصیلی، حمایت اجتماعی چندبعدی، انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی (SF-36) جمع‌آوری گردید. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 20 با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: دانش‌آموزان موردبررسی از سطح سلامت روان متوسطی (11± 99/50) برخوردار بودند و سلامت روان آنان با حمایت اجتماعی، انگیزش تحصیلی و اضطراب تسهیل‌کننده ارتباط داشت. اضطراب تسهیل‌کننده، حمایت خانواده و حمایت دوستان 2/13% تغییرات سلامت روان را پیشگویی می‌کردند.
نتیجه‌گیری:
ایجاد محیط حمایت‌کننده در خانه و مدرسه توسط والدین، دوستان و آموزش نحوه برخورد با اضطراب به‌ویژه اضطراب تسهیل‌کننده جهت ارتقاء سلامت روان دانش‌آموزان دختر ضروری است.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
واژه‌های کلیدی: نظریه شناخت اجتماعی، سلامت روان دانش‌آموزان، حمایت اجتماعی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی، اضطراب پیشرفت تحصیلی، بوشهر
متن کامل [PDF 744 kb]   |   متن کامل (HTML)   (6157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/3/20 | پذیرش: 1393/7/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها