:: دوره 8، شماره 4 - ( 10-1399 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 406-390 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل موثر بر تصمیم گیری در بحران در سازمان های رسانه ای: مرور سیستماتیک با تاکید بر سواد رسانه ای در بحران سلامت (در پاندمی کرونا)
لویا ایزدی ، محمد حسین تقدیسی* ، محسن قدمی ، علی دلاور ، باقر ساروخانی
چکیده:   (5764 مشاهده)
زمینه و هدف: تصمیم گیری زیر بنای مدیریت و سیستم اعصاب سازمان های رسانه ای است و بحران ها بر روند انجام آن اثرگذار هستند. این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجام شده درکشورهای دیگر در خصوص عوامل موثر بر تصمیم گیری در بحران در سازمان های رسانه ای انجام شده است.

مواد و روش ها: این پژوهش به روش مرور سیستماتیک در بازه زمانی اسفند 1398 تا خرداد 1399 انجام شد و مقالات منتشر شده بین سالهای 2000 تا 2019 به زبان انگلیسی در پایگاه هایWilley ,Elsevier,Pubmed,SCOPUS,ISI  با مجموعه کلید واژه های"Decision making AND Media AND Crisis" مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها: از میان6155 مقاله پس از جستجو و غربالگری، تحلیل نهایی بر روی 14 مقاله انجام گرفت. مطالعات نشان داد عواملی از جمله" زمان تولید محتوا, چابکی سازمانی, مدل تصمیم گیری اتخاذ شده, نحوه استمرار پوشش خبری محل وقوع بحران, ثبت تجربیات قبل, حین و پس از بحران و توجه به ابعاد پانورامیک و زمانی بروز بحران"، بر تصمیم گیری در بحران در سازمان های رسانه ای تاثیرگذار هستند.

نتیجه گیری: در بحران های حوزه سلامت (پاندمی کرونا), استفاده اقناعی از پیام‌های ارتباطی توسط سازمان های رسانه ای با هدف اثرگذاری در باور‌ها, نگرش‌ها و رفتارهای بهداشتی جامعه ضروری است. همچنین طراحی یک تصویر بزرگ و پانورامیک از کلیه ابعاد رسانه ای و بهداشتی مرتبط و توجه به سواد رسانه ای و سواد سلامت مدیران رسانه ای, در کنار طراحی و اجرای پژوهش های مبتنی بر رویکرد ارتقاء روش های تصمیم گیری در بحران و بهره مندی از تجارب سایر کشورها می تواند منجر به تصمیم گیری های مطلوب در نظام سلامت شود.
واژه‌های کلیدی: مدیریت رسانه، مدیریت بحران، تصمیم گیری، سواد رسانه ای، مرور سیستماتیک
متن کامل [PDF 1179 kb]   (2016 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارتباطات سلامت
دریافت: 1399/4/22 | پذیرش: 1399/6/26
فهرست منابع
1. Rahpeik S. Decision Making Process in crisis and the Role of media. Journal of Communication Research (Pazhoohesh Va Sanjesh).2009; 15 (56): 119-135.
2. Charoghchian Khorasani E, Tavakoly Sany SB, Tehrani H, Doosti H, Peyman N. Review of Organizational Health Literacy Practice at Health Care Centers: Outcomes, Barriers and Facilitators. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020; 17(20):7544. [DOI:10.3390/ijerph17207544] [PMID] [PMCID]
3. . Carpenter MA, Bauer T, Erdogan B, Short J. Principles of management: Flat World Knowledge Washington, DC; 2009.
4. Seyedin SH, Zaboli R, Malmoon Z, Rajabifard F. General hospital managers' perception regarding crisis management at Iran and Tehran university of medical sciences. Journal of Hospital. 2016;15(2):95-102.
5. Wybo J-L, Fogelman-Soulié F, Gouttas C, Freyssinet É, Lions P. Impact of social media in security and crisis management: a review. International Journal of Emergency Management. 2015;11(2):105-28. [DOI:10.1504/IJEM.2015.071045]
6. Ghavidel A. Optimal Decision-Making and Management in Media Organizations.The Quarterly Journal of Media Research. 2019;5(1):67-92.
7. Montalvo RE. Social media management. International Journal of Management & Information Systems (IJMIS). 2011;15(3):91-6. [DOI:10.19030/ijmis.v15i3.4645]
8. Tehrani H. Media Health Literacy. Journal of Health Literacy. 2016;1(3):141-6. [DOI:10.22038/jhl.2016.10853]
9. Asgharinekah SM, Sharifi F, Amel Barez M. The Need of Family-Based Sexual Education: A Systematic Review. Journal of Health Literacy. 2019;4(3):25-37.
10. Olyani S, Tehrani H, Esmaily H, Rezaii MM, Vahedian-shahroodi M. Assessment of health literacy with the Newest Vital Sign and its correlation with body mass index in female adolescent students. International journal of adolescent medicine and health. 2020;32(2):20170103.
11. Habib Zadeh A, Javadian R. Media Strategies in crisis management. Towsee-Quarterly Development of The Human Resource and Logistics. 2011; 5 (18) :103-123.
12. Reuter C, Hughes AL, Kaufhold M-A. Social media in crisis management: An evaluation and analysis of crisis informatics research. International Journal of Human-Computer Interaction. 2018;34(4):280-94. [DOI:10.1080/10447318.2018.1427832]
13. Bratu S. The critical role of social media in crisis communication. Linguistic and Philosophical Investigations. 2016(15):232-8.
14. Reuter C, Hughes AL, Kaufhold M-A. Social media in crisis management: An evaluation and analysis of crisis informatics research. International Journal of Human-Computer Interaction. 2018;34(4):280-94. [DOI:10.1080/10447318.2018.1427832]
15. Anderson J, Soden R, Keegan B, Palen L, Anderson KM. The crowd is the territory: Assessing quality in peer-produced spatial data during disasters. International Journal of Human-Computer Interaction. 2018;34(4):295-310. [DOI:10.1080/10447318.2018.1427828]
16. Plotnick L, Hiltz SR. Software innovations to support the use of social media by emergency managers. International Journal of Human-Computer Interaction. 2018;34(4):367-81. [DOI:10.1080/10447318.2018.1427825]
17. Chaturvedi A, Simha A, Wang Z. ICT infrastructure and social media tools usage in disaster/crisis management. 2015
18. Laudy C, Ruini F, Zanasi A, Przybyszewski M, Stachowicz A, editors. Using social media in crisis management: SOTERIA fusion center for managing information gaps. 2017 20th International Conference on Information Fusion (Fusion); 2017: IEEE. [DOI:10.23919/ICIF.2017.8009880]
19. Flew T, Bruns A, Burgess J, Crawford K, Shaw F, editors. Social media and its impact on crisis communication: Case studies of Twitter use in emergency management in Australia and New Zealand. 2013 ICA Shanghai Regional Conference: Communication and Social Transformation; 2014.
20. Pintér DG. Media bias and the role of user generated contents in crisis management: a case-study about the communication of the hungarian police forces after 2016 budapest explosion. Corvinus Journal of Sociology and Social Policy. 2018;9(1):101-1025. [DOI:10.14267/CJSSP.2018.1.05]
21. Severin WJ, Tankard JW. Communication theories: Origins, methods, and uses in the mass media: Longman New York; 1997.
22. Du Plessis C. Social media crisis communication: Enhancing a discourse of renewal through dialogic content. Public relations review. 2018;44(5):829-38. [DOI:10.1016/j.pubrev.2018.10.003]
23. Ahmadzadeh Araji S, Danaei A, Abtahi A. Modeling Human Resource Agility and Ethics Management in Resolving the Crisis of Media Organizations. Iranian journal of educational sociology. 2017;1(6):62-70.
24. Liu X, Hu P, editors. Current Situation and Countermeasures of New Media in Crisis Management in Universities. 2018 International Symposium on Social Science and Management Innovation (SSMI 2018); 2019: Atlantis Press. [DOI:10.2991/ssmi-18.2019.39]
25. Murschetz PC, Friedrichsen M. Making media management research matter. Digital Transformation in Journalism and News Media: Springer; 2017. p. 17-28. [DOI:10.1007/978-3-319-27786-8_3]
26. Ghassabi F, Zare-Farashbandi F. The role of media in crisis management: A case study of Azarbayejan earthquake. International Journal of Health System and Disaster Management. 2015; 3(2):95. [DOI:10.4103/2347-9019.144371]
27. Nejad Bakhsh Esfahani A, Bagheri A. The Role of Mass Media in Preventing Crisis. Journal of Communication Research (Pazhoohesh Va Sanjesh). 2009; 15 (56): 137-158.
28. Olsson E-K. Media crisis management in traditional and digital newsrooms. Convergence. 2009; 15(4):446-61. [DOI:10.1177/1354856509342780]
29. Abdel Fattah M, Interweavement-Building a Crisis Decision Making Model for media Rational Responsibility in the media: International Communication, Political crisis management, and the use of Mathematics-A thesis. Heritage Branch.2004.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 10-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها