:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 38-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی
محمد حسین تقدیسی ، مرضیه لطیفی* ، محمداسحق افکاری ، مریم دستورپور ، فاطمه استبصاری ، فیصل جمالزاده
چکیده:   (11586 مشاهده)
زمینه و هدف: خشونت علیه زنان در سراسر جهان دیده می‌شود. مطالعات نشان داده است که خشونت ارتباط زیادی با خودکارآمدی دارد. بنابراین، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی علیه آن‌ها در شهر گرگان هدف این پژوهش بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آمون پس‌آزمون بر روی 91 زن همسردار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌شهر گرگان در زمستان و بهار 1390-1391 انجام شد. ابزار جمع‌آوریداده‌ها چک‌لیست اطلاعات جمعیت‌شناختی و دو پرسشنامه سنجش خودکارآمدی عمومی و آگاهی زنان درباره خشونت بود. بر اساس نتایج پیش‌آزمونمحتوای آموزشی تهیه شد. پس‌آزمون 40 روز بعد پس از 3 جلسه آموزش اجرا شد.داده‌ها از طریق SPSS16 و با به‌کارگیری آزمون تحلیلی مانند تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین سنی افراد 13/12±37/37سال بود. نمرات میانگین میزان خودکارآمدی(001/0p<) و آگاهی زنان درباره خشونت (001/0p<) قبل و بعد از مداخله از نظر آماری تفاوت معناداری وجود داشت؛ به عبارتی دیگر، به نظر می‌رسد برنامه آموزشی بر ارتقاء میانگین متغیرهای مذکور مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: برای کاهش خشونت خانگی علیه زنان، افزایش میزان آگاهی و خودکارآمدی آنان از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و برنامه‌ریزی صحیح پیشنهاد می‌شود.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
واژه‌های کلیدی: پیشگیری ازخشونت خانگی، خودکارآمدی، آگاهی، خشونت خانگی، زنان، گرگان.
متن کامل [PDF 270 kb]   |   متن کامل (HTML)   (5421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/5/12 | پذیرش: 1394/3/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها