[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 321-312 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش استرس شغلی و فرسودگی شغلی بر سلامت روانی معلمان ابتدایی: آزمون یک مدل فرضی
علی اصغر بیانی* ، رضا سمیعی
چکیده:   (16160 مشاهده)

زمینه و هدف: معلمان نقش مهمی در ارتقا سلامت روانی دانش‌آموزان به عهده‌دارند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر استرس شغلی بر سلامت روانی معلمان مقطع ابتدایی با واسطه‌گری فرسودگی شغلی انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع طرح‌های غیرآزمایشی (همبستگی) بود؛ که در آن با استفاده از یک مدل ساختاری رابطه بین متغیرها موردبررسی قرار گرفت. از 186 معلم مقطع ابتدایی شهرستان آزادشهر درخواست شد به پرسشنامه جمعیت‌شناختی، پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه فرسودگی شغلی پاسخ دهند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS21 و Amos21 تجزیه‌وتحلیل شدند. برای تعیین همبستگی بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و از تحلیل مسیر جهت تأیید و تعیین میزان برازش مدل استفاده شد.
یافته‌ها: استرس شغلی، خستگی هیجانی و مسخ شخصیت به صورت مثبت و معنادار و احساس کفایت شخصی به صورت منفی و معنادار سلامت روانی را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین نقش واسطه‌ای خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و احساس کفایت شخصی در رابطه بین استرس شغلی و سلامت روانی مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان، سلامت روانی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. مدل به‌دست‌آمده، الگوی مناسبی را جهت تبیین سلامت روانی معلمان در اختیار قرار می‌دهد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: استرس شغلی، فرسودگی شغلی، سلامت روانی، معلمان
متن کامل [PDF 789 kb]   |   متن کامل (HTML)   (8403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/7/2 | پذیرش: 1393/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayani A A, Samiei R. The Effect of Job Stress and Job Burnout on Mental Health of Elementary Teachers: Examining A Hypothetical Model. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 2 (4) :312-321
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-191-fa.html

بیانی علی اصغر، سمیعی رضا. نقش استرس شغلی و فرسودگی شغلی بر سلامت روانی معلمان ابتدایی: آزمون یک مدل فرضی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (4) :312-321

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-191-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645