زمینه و هدف: معلمان نقش مهمی در ارتقا سلامت روانی دانشآموزان به عهدهدارند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر استرس شغلی بر سلامت روانی معلمان مقطع ابتدایی با واسطهگری فرسودگی شغلی انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع طرحهای غیرآزمایشی (همبستگی) بود؛ که در آن با استفاده از یک مدل ساختاری رابطه بین متغیرها موردبررسی قرار گرفت. از 186 معلم مقطع ابتدایی شهرستان آزادشهر درخواست شد به پرسشنامه جمعیتشناختی، پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه فرسودگی شغلی پاسخ دهند. دادهها با نرمافزار SPSS21 و Amos21 تجزیهوتحلیل شدند. برای تعیین همبستگی بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و از تحلیل مسیر جهت تأیید و تعیین میزان برازش مدل استفاده شد. یافتهها: استرس شغلی، خستگی هیجانی و مسخ شخصیت به صورت مثبت و معنادار و احساس کفایت شخصی به صورت منفی و معنادار سلامت روانی را پیشبینی میکنند. همچنین نقش واسطهای خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و احساس کفایت شخصی در رابطه بین استرس شغلی و سلامت روانی مشاهده شد. نتیجهگیری: استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان، سلامت روانی آنها را به خطر میاندازد. مدل بهدستآمده، الگوی مناسبی را جهت تبیین سلامت روانی معلمان در اختیار قرار میدهد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
Bayani A A, Samiei R. The Effect of Job Stress and Job Burnout on Mental Health of Elementary Teachers: Examining A Hypothetical Model. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 2 (4) :312-321 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-191-fa.html
بیانی علی اصغر، سمیعی رضا. نقش استرس شغلی و فرسودگی شغلی بر سلامت روانی معلمان ابتدایی: آزمون یک مدل فرضی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (4) :312-321