زمینه و هدف: پژوهشها در حوزه کمالگرایی سعی کردهاند که رابطه منفی بین کمالگرایی و ابعادش را با زمینههای مختلف بهداشت و سلامت جسمی و روانی موردبررسی قرار دهند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش کمالگرایی و ابعاد آن در پیشبینی رفتارهای خوردن آشفته در میان دانشجویان بود.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 477 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام گردید. شرکتکنندگان به پرسشنامههای خصوصیات جمعیتشناختی، کمالگرایی بشارت (1382) و رفتارهای خوردن آشفته گارنر و همکاران (1982) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند.
یافتهها: بین کمالگرایی و ابعاد آن (خویشتنمدار، دیگرمدار و جامعهمدار) با رفتارهای خوردن آشفتههمبستگی مثبت معناداری وجود دارد (01/0p<). یعنی، هرچه کمالگرایی افزایش یابد، میزان رفتارهایخوردن آشفته در میان دانشجویان نیز افزایش مییافت. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که در تعامل بین ابعاد کمالگرایی، ابعاد کمالگرایی جامعهمدار و دیگرمدار به ترتیب 11% و 9% از واریانس رفتارهای خوردن آشفته را بهطور معناداری پیشبینی کردند (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت کمالگرایی و ابعاد آن در پیشبینی رفتارهای خوردن آشفته است و این عوامل میتوانند میزان بالایی از تغییرپذیری این رفتارها را تبیین نمایند.
نوع مقاله:مطالعه پژوهشی.
Khodabakhsh M R, Kiani F. The Role of Perfectionism and Its’ Dimensions in Predicting Disordered Eating Behaviors Among Students. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (1) :69-77 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-200-fa.html
خدابخش محمدرضا، کیانی فریبا. نقش کمالگرایی و ابعاد آن در پیشبینی رفتارهای خوردن آشفته بین دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (1) :69-77