:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 31-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت
رضا صادقی ، نرگس خانجانی*
چکیده:   (9628 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع بیماری ایدز در جهان در حال گسترش است و به یک مشکل اضطراری تبدیل‌شده است. این مطالعه با هدف بررسی کارایی مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان در سال 1393 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. جمعیت موردمطالعه، تعداد 120 نفر از داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی سه جلسه 60 دقیقه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال) طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعدازآن، جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از کای‌اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بین میانگین نمرات دو گروه ازلحاظ آگاهی، نگرش نسبت به رفتار، عملکرد، قصد رفتاری، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده قبل از مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت. اما پس از اجرای برنامه آموزشی این متغیرها در گروه مداخله افزایش معناداری یافت (p<0.001). ولی در گروه شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در آموزش داوطلبان سلامت مؤثر بود. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد برای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده استفاده گردد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز، نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، آموزش بهداشت، داوطلبان سلامت، سیرجان.
متن کامل [PDF 266 kb]   |   متن کامل (HTML)   (4913 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/9/5 | پذیرش: 1394/3/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها