[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه‌ی درسی سلامت روان مبتنی بر مدرسه بر دانش و بهبود سواد سلامت روان معلمان دبیرستانی
بتول زیدآبادی ، مهسا خدایاریان* ، رضا صادقی ، سارا جام برسنگ
چکیده:   (236 مشاهده)
زمینه و هدف: بهبود سواد سلامت روان معلمان باعث می‌شود تا آن‌ها در فعالیت‌های سلامت روان مدارس و ارتقاء سواد سلامت روان دانش‌آموزان به نحو موثر ایفای نقش نماید. لذا هدف از این مطالعه تاثیر برنامه‌ی درسی سلامت روان بر دانش و بهبود سواد سلامت روان معلمان دبیرستانی می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی نیمه‌تجربی تاثیر یک برنامه سواد سلامت روان مبتنی بر مدرسه، "راهنمای برنامه‌ی درسی سلامت روان و دبیرستان" را ارزیابی کرد. که شامل شش بخش: 1) انگ بیماری روانی، 2) درک سلامت روان و بیماری روانی، 3) اطلاعات در مورد بیماری‌های روانی خاص، 4) تجارب بیماری روانی و اهمیت ارتباط خانواده، 5) جستجوی کمک و پشتیبانی، 6) اهمیت سلامت روانی مثبت بود. که در مدارس متوسطه اول در شهرستان سیرجان در سال 1403 اجرا شد. شرکت‌کنندگان 40 معلم به صورت تصادفی از 20 مدرسه در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. سطح سواد سلامت روان، آگاهی و نگرش نسبت به بیماری روانی با استفاده از پرسشنامه در دو گروه کنترل و مداخله، قبل و بعد از اجرای برنامه‌ی درسی سلامت روان اندازه‌گیری شد. برای معلمان گروه مداخله جهت آشنایی آن‌ها با برنامه‌ی درسی سلامت روان یک کارگاه آموزشی دو روزه برگزار شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد، دانش سلامت روان و سواد سلامت روان معلمان بعد از مداخله به طور معنی داری در گروه مداخله افرایش یافت (0/001>p). هم چنین توانایی شناخت اختلالات، آگاهی از علل و عوامل، آگاهی از محل جستجوی اطلاعات، رفتار مناسب کمک جویانه (0/001>p)، دانش خوددرمانی (0/023>p)، دانش کمک حرفه ای در دسترس (0/037>p)، بعد از مداخله به طور معنی داری در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود.

نتیجه‌گیری: نتایج گزارش‌شده در مطالعه به وضوح تأثیر مثبت بسیار مهم و قابل‌توجهی را بر دانش و سواد سلامت روان معلمانی که در مورد استفاده از نسخه راهنمای برنامه‌ی درسی سلامت روان آموزش دیده اند، نشان می‌دهد. این برنامه به ایجاد یک پایه ی قوی برای مدارس کمک می‌کند تا بتواند به طور موثر، کارآمد و با حداقل هزینه، سواد سلامت روان دانش‌آموزان را در سراسر مدارس ایران افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: برنامه ی درسی، سواد سلامت روان، آموزش معلمان، آموزش سلامت روان، کمک جویی، مطالعه ی مداخله ای
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1403/10/13 | پذیرش: 1404/2/1
فهرست منابع
1. Scharpf F, Kaltenbach E, Nickerson A, Hecker T. A systematic review of socio-ecological factors contributing to risk and protection of the mental health of refugee children and adolescents. Clinical Psychology Review. 2021;83:101930. [DOI:10.1016/j.cpr.2020.101930] [PMID]
2. Dray J, Bowman J, Freund M, Campbell E, Wolfenden L, Hodder RK, et al. Improving adolescent mental health and resilience through a resilience-based intervention in schools: study protocol for a randomised controlled trial. Trials. 2014;15:1-9. [DOI:10.1186/1745-6215-15-289] [PMID] []
3. Granada-López JM, Ramón-Arbués E, Echániz-Serrano E, Juárez-Vela R, Cobos-Rincón A, Satústegui-Dordá PJ, et al. Mental health knowledge and classroom experiences of school teachers in Aragon, Spain. Frontiers in Public Health. 2023;11:1171994. [DOI:10.3389/fpubh.2023.1171994] [PMID] []
4. Oerlemans AM, Wardenaar KJ, Raven D, Hartman CA, Ormel J. The association of developmental trajectories of adolescent mental health with early-adult functioning. PLoS One. 2020;15 (6):e0233648. [DOI:10.1371/journal.pone.0233648] [PMID] []
5. Amudhan S, Jangam K, Mani K, Murugappan NP, Sharma E, Mahapatra P, et al. Project SUMS (scaling up of mental health in schools): design and methods for a pragmatic, cluster randomised waitlist-controlled trial on integrated school mental health intervention for adolescents. BMC public health. 2021;21:1-11. [DOI:10.1186/s12889-021-12086-9] [PMID] []
6. Marina MC, Prieto NI, Langa N. La salud mental en la escuela. Metas de enfermería. 2013;16 (3):70-4.
7. Rodger S, Hibbert K, Leschied A, Pickel L, Stepien M, Atkins M, et al. Shaping a mental health curriculum for Canada's teacher education programs: Rationale and brief overview. Physical & Health Education Journal. 2014;80 (3):28-9.
8. Perry Y, Petrie K, Buckley H, Cavanagh L, Clarke D, Winslade M, et al. Effects of a classroom-based educational resource on adolescent mental health literacy: A cluster randomised controlled trial. Journal of adolescence. 2014;37 (7):1143-51. [DOI:10.1016/j.adolescence.2014.08.001] [PMID]
9. Simkiss NJ, Gray NS, Kemp AH, Dunne C, Snowden RJ. A randomised controlled trial evaluating the Guide Cymru mental health literacy intervention programme in year 9 (age 13-14) school pupils in Wales. BMC Public Health. 2023;23 (1):1062. [DOI:10.1186/s12889-023-15922-2] [PMID] []
10. Asiel Rodríguez Á, García-Gil MD, Freund Llovera N, Fernández Liria A. Programa para facilitar la detección precoz de trastornos mentales graves en el medio escolar: lecciones aprendidas de una experiencia piloto. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría. 2013 Sep;33 (119):537-54. [DOI:10.4321/S0211-57352013000300006]
11. Mcluckie A, Kutcher S, Wei Y, Weaver C. Sustained improvements in students' mental health literacy with use of a mental health curriculum in Canadian schools. BMC psychiatry. 2014;14:1-6. [DOI:10.1186/s12888-014-0379-4] [PMID] []
12. Nguyen AJ, Dang H-M, Bui D, Phoeun B, Weiss B. Experimental evaluation of a school-based mental health literacy program in two Southeast Asian nations. School mental health. 2020;12 (4):716-31. [DOI:10.1007/s12310-020-09379-6] [PMID] []
13. Ravindran AV, Herrera A, da Silva TL, Henderson J, Castrillo ME, Kutcher S. Evaluating the benefits of a youth mental health curriculum for students in Nicaragua: a parallel-group, controlled pilot investigation. Global Mental Health. 2018;5:e4. [DOI:10.1017/gmh.2017.27] [PMID] []
14. Kutcher S, Gilberds H, Morgan C, Greene R, Hamwaka K, Perkins K. Improving Malawian teachers' mental health knowledge and attitudes: an integrated school mental health literacy approach. Global Mental Health. 2015;2:e1. [DOI:10.1017/gmh.2014.8] [PMID] []
15. Kutcher S, Wei Y, Morgan C. Successful application of a Canadian mental health curriculum resource by usual classroom teachers in significantly and sustainably improving student mental health literacy. The Canadian Journal of Psychiatry. 2015;60 (12):580-6. [DOI:10.1177/070674371506001209] [PMID] []
16. Baxter A, Wei Y, Kutcher S, Cawthorpe D. School-based mental health literacy training shifts the quantity and quality of referrals to tertiary child and adolescent mental health services: a Western Canada regional study. PLoS One. 2022;17 (11):e0277695. [DOI:10.1371/journal.pone.0277695] [PMID] []
17. Monducci E, Battaglia C, Forte A, Masillo A, Telesforo L, Carlotto A, et al. Secondary school teachers and mental health competence: Italy-United Kingdom comparison. Early intervention in psychiatry. 2018;12 (3):456-63. [DOI:10.1111/eip.12345] [PMID]
18. Gunawardena H, Leontini R, Nair S, Cross S, Hickie I. Teachers as first responders: classroom experiences and mental health training needs of Australian schoolteachers. BMC public health. 2024;24 (1):268. [DOI:10.1186/s12889-023-17599-z] [PMID] []
19. Frauenholtz S, Mendenhall AN, Moon J. Role of school employees' mental health knowledge in interdisciplinary collaborations to support the academic success of students experiencing mental health distress. Children & Schools. 2017;39 (2):71-9. [DOI:10.1093/cs/cdx004]
20. Yamaguchi S, Foo JC, Kitagawa Y, Togo F, Sasaki T. A survey of mental health literacy in Japanese high school teachers. Bmc Psychiatry. 2021;21:1-9. [DOI:10.1186/s12888-021-03481-y] [PMID] []
21. Stan Kutcher MD, McLuckie A, Hines H. Successful application of the mental health & high school curriculum guide in the Toronto District School Board (TDSB).
22. Kutcher S, Wei Y, McLuckie A, Bullock L. Educator mental health literacy: a programme evaluation of the teacher training education on the mental health & high school curriculum guide. Advances in school mental health promotion. 2013;6 (2):83-93. [DOI:10.1080/1754730X.2013.784615]
23. Kutcher S, Wei Y. School mental health literacy: a national curriculum guide shows promising results. Education Canada. 2014;54 (2):22-6.
24. Nejatian M, Tehrani H, Momeniyan V, Jafari A. A modified version of the mental health literacy scale (MHLS) in Iranian people. BMC psychiatry. 2021;21:1-11. [DOI:10.1186/s12888-021-03050-3] [PMID] []
25. Montgomery C, Chouinard J, Lennox Terrion J, Montgomery N, Rioux M, Daubney A. Efficacy evaluation of the "Let's talk: Finding reliable mental health information and resources" program for Grades 7 and 8 students in three Ontarian school boards and one independent school in Quebec. Ottawa, ON: University of Ottawa, (en anglais seulement). 2014.
26. Linden B, Stuart H, Fortier A. Evaluation of "Bell Let's Talk in the Classroom": A Guide for Improving Teachers' Confidence in Providing Mental Health Education. Canadian Journal of Community Mental Health. 2022;41 (3):76-102. [DOI:10.7870/cjcmh-2022-024]
27. Oerlemans AM, Wardenaar KJ, Raven D, Hartman CA, Ormel J. The association of developmental trajectories of adolescent mental health with early-adult functioning. PLoS One. 2020 Jun 10;15 (6):e0233648. [DOI:10.1371/journal.pone.0233648] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1402.089


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710