:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 210-198 برگشت به فهرست نسخه ها
شناخت کنجکاوی‌های جنسی کودکانه: مقدمه‌ای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان
مهسا قربانی ، فرشته زمانی علویجه* ، پروین شهری ، کوروش زارع ، طیبه مرعشی
چکیده:   (10641 مشاهده)

زمینه و هدف: بسیاری از والدین برای پاسخ به سؤالات جنسی کودکان با چالش مواجه هستند. این سؤالات عموماً غیرمغرضانه هستند، لیکن پاسخ مناسب و متناسب به این قبیل سؤالات ازجمله پرچالش‌ترین موضوعات تربیتی والدین محسوب می‌شود. لذا با شناسایی سؤالات جنسی که مکرراً از طرف کودکان مطرح می‌شوند و از طرف دیگر، آموزش صحیح به والدین، میتوان متناسب با سن و جنس، پاسخی مناسب به سؤالات کنجکاوانه کودکان ارائه نمود. به همین منظور این مطالعه برای تبیین سؤالات جنسی کودکان طراحی‌شده است.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی از نوع تحلیل­ محتوا است و نمونه‌ها بر اساس هدف پژوهش و نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نمونه‌های پژوهش را 20 والد ساکن شهر اهواز تشکیل می‌دادند. داده‌ها از طریق مصاحبه فردی نیمه‌ساختاریافته و بدون ساختار جمع‌آوری گردید. داده‌ها به روش کیفی و هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها و از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA10 تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: سؤالات ‌کنجکاوانه جنسی کودکان نشان دهنده 3 مضمون اصلی بود: تغییر ویژگی‌های جنسی، تفاوت‌های جنسی و روابط بین دو جنس و باروری، تولد و پیشگیری؛ که خود از 9 طبقه‌ فرعی تشکیل‌شدند.

نتیجه‌گیری: علت و جریان بارداری، نحوه‌ تولد و تفاوت‌های جنسی بیشترین سؤالات کودکان بودند. توصیه می‌شود یک بسته آموزشی مختصر و مفید با توجه به سؤالات جنسی کودکان تهیه شود که پاسخ مناسب و متناسب با سن و جنس کودک در آن شرح داده شود.

نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: آموزش سؤالات کنجکاوانه جنسی، تحلیل محتوا، تحقیق کیفی، MAXQDA 10، اهواز.
متن کامل [PDF 589 kb]   |   متن کامل (HTML)   (16489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/3/16 | پذیرش: 1394/5/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها