:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 187-181 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و موانع درک‌شده مادران در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی
محبوبه شیرزاد، محمدحسین تقدیسی*، طاهره دهداری، جمیله ابوالقاسمی
چکیده:   (8245 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیش‌دبستانی و وجود باورهای غلط مادران و موانع فراوان برای انجام آن، مطالعه مذکور با هدف تأثیر یک مداخله آموزشی بر تغییر نگرش، خودکارآمدی و موانع درک­شده مادران برای بهداشت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی انجام گرفت.

مواد و روش­ها: در این مطالعه نیمه­تجربی، 120 نفر از دختران پیش‌دبستانی منطقه 7 تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای انتخاب و سپس مادران این کودکان وارد مطالعه شدند. یک پرسشنامه محقق­ساخته جهت سنجش خودکارآمدی، موانع درک‌شده و نگرش والدین طراحی و سپس اعتباریابی شد. دو گروه (آزمون و کنترل) پرسشنامه‌ها را قبل از مداخله تکمیل کردند. بر اساس یافته‌های پیش‌آزمون، برنامه مداخله آموزشی طراحی و برای مادران گروه آزمون انجام پذیرفت. مداخله آموزشی در 4 جلسه 45 دقیقه‌ای اجرا شد. پرسشنامه یک ماه پس از مداخله توسط دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها توسط آزمون‌های تی مستقل و تی زوجی از طریق SPSS16 تحلیل شدند.

یافته‌ها: بین میانگین نمره نگرش (001/.>p)، موانع درک‌شده (001/.>p) و خودکارآمدی درک‌شده (001/.>p) مادران گروه آزمون، بعد از مداخله تفاوت معناداری نسبت به گروه کنترل وجود داشت.

نتیجه­ گیری: مداخله آموزشی می‌تواند سبب کاهش موانع درک‌شده مادران برای رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیش‌دبستانی شده و خودکارآمدی و نگرش‌های مثبت آن‌ها را افزایش دهد.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی

واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: بهداشت دهان و دندان، مادران، کودک پیش‌دبستانی، خودکارآمدی، موانع درک شده، نگرش
متن کامل [PDF 500 kb]   |   متن کامل (HTML)   (4934 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/4/22 | پذیرش: 1394/6/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها