تأثیر مداخله آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و موانع درکشده مادران در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان پیشدبستانی
|
محبوبه شیرزاد، محمدحسین تقدیسی*، طاهره دهداری، جمیله ابوالقاسمی |
|
|
چکیده: (8245 مشاهده) |
زمینه و هدف: با توجه به لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیشدبستانی و وجود باورهای غلط مادران و موانع فراوان برای انجام آن، مطالعه مذکور با هدف تأثیر یک مداخله آموزشی بر تغییر نگرش، خودکارآمدی و موانع درکشده مادران برای بهداشت دهان و دندان کودکان پیشدبستانی انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 120 نفر از دختران پیشدبستانی منطقه 7 تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای انتخاب و سپس مادران این کودکان وارد مطالعه شدند. یک پرسشنامه محققساخته جهت سنجش خودکارآمدی، موانع درکشده و نگرش والدین طراحی و سپس اعتباریابی شد. دو گروه (آزمون و کنترل) پرسشنامهها را قبل از مداخله تکمیل کردند. بر اساس یافتههای پیشآزمون، برنامه مداخله آموزشی طراحی و برای مادران گروه آزمون انجام پذیرفت. مداخله آموزشی در 4 جلسه 45 دقیقهای اجرا شد. پرسشنامه یک ماه پس از مداخله توسط دو گروه تکمیل گردید. دادهها توسط آزمونهای تی مستقل و تی زوجی از طریق SPSS16 تحلیل شدند.
یافتهها: بین میانگین نمره نگرش (001/.>p)، موانع درکشده (001/.>p) و خودکارآمدی درکشده (001/.>p) مادران گروه آزمون، بعد از مداخله تفاوت معناداری نسبت به گروه کنترل وجود داشت.
نتیجه گیری: مداخله آموزشی میتواند سبب کاهش موانع درکشده مادران برای رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیشدبستانی شده و خودکارآمدی و نگرشهای مثبت آنها را افزایش دهد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی |
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی: بهداشت دهان و دندان، مادران، کودک پیشدبستانی، خودکارآمدی، موانع درک شده، نگرش |
|
متن کامل [PDF 500 kb]
|
متن کامل (HTML)
(4934 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/4/22 | پذیرش: 1394/6/3
|
|
|
|