[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 72-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی توسعه‌یافته با الگوی ترس بر رفتار خودمراقبتی و میزان HbA1c در بیماران دیابتی نوع دوم
مرتضی پورغلامی ، ربیع اله فرمانبر* ، پریسا کسمایی ، سعید امیدی
چکیده:   (7908 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت یک بیماری جدی و مزمن است. با آموزش مناسب می‌توان تا 80 % از عوارض دیابت را کاهش داد. به همین جهت، لازم است تا افراد مبتلا به دیابت تحت آموزش خودمراقبتی قرار گیرند؛ زیرا مهمترین عامل در درمان دیابت و انجام مراقبت‌های بهداشتی خود بیمار است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی توسعه‌یافته با الگوی ترس بر رفتار خودمراقبتی و میزان HbA1c در بیماران دیابتی نوع دوم مراکز بهداشتی درمانی شهری روستایی شهرستان رشت انجام‌شده است.

مواد و روش‌ها: روش مطالعه در این پژوهش، مداخله‌ای شاهددار تصادفی بود. جمعیت موردمطالعه، 84 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر رشت بودند؛ که به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (42 نفر) و کنترل (42 نفر) تقسیم شدند. داده‌ها در دو مرحله به‌وسیله پرسشنامه برگرفته از سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی توسعه‌یافته با الگوی ترس و میزان HbA1c قبل و سه ماه پس از آزمون جمع‌آوری گردید. گروه کنترل تحت مداخله قرار نگرفتند. ولی برای گروه آزمون 6 جلسه آموزشی 30 تا 45 دقیقه‌ای با توجه به نتایج پیش‌آزمون به‌صورت روش آموزش تلفیقی شامل: سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و روش ایفای نقش با وسیله کمک‌آموزشی پمفلت، پوستر و فیلم آموزشی برگزار شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آزمون‌های آماری توصیفی (شاخص‌های پراکندگی و تمایل مرکزی)، کای¬اسکوئر و آزمون‌های آماری تی زوجی و تی مستقل از طریق نرم‌افزار SPSS 21 استفاده شد.

یافته‌ها: بعد از انجام مداخله آموزشی، میانگین نمره HbA1c در گروه آزمون تفاوت معناداری داشت. اما میانگین نمره HbA1c در گروه شاهد معنادار نشان داده نشد. میانگین نمره ترس در گروه آزمون بعد از مداخله افزایش پیدا کرد، درحالی‌که در گروه کنترل این اختلاف معنادار نبود و میانگین نمره رفتار خودمراقبتی در گروه آزمون قبل از مداخله و سه ماه بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0/001>p). درحالی‌که در گروه شاهد این اختلاف معنادار نبود.

نتیجه‌گیری: یک برنامه آموزشی دقیق بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی توسعه‌یافته با الگوی ترس برای بالا بردن حساسیت و شدت درک‌شده و با محرک ترس در بیماران و افزایش منافع درک‌شده به همراه از بین بردن موانع درک‌شده و بالا بردن خودکارآمدی و همچنین در افزایش رفتارهای خودمراقبتی و کاهش هموگلوبین A1c در بیماران دیابتی نوع دوم بسیار سودمند‌ است.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع دوم، خودمراقبتی، الگوی اعتقاد بهداشتی، هموگلوبین A1c، الگوی ترس، رشت.
متن کامل [PDF 468 kb]   (3048 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/4/26 | پذیرش: 1395/11/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Porgholmi M, Farmanbar R, Kasmaei P, Omidi S. The Effect of Training Program Based on Health Belief Model Developed by the Fear of Self-Care Behavior and Hba1c Levels in Patients with Type 2 Diabetes. Iran J Health Educ Health Promot 2017; 5 (1) :65-72
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-593-fa.html

پورغلامی مرتضی، فرمانبر ربیع اله، کسمایی پریسا، امیدی سعید. تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی توسعه‌یافته با الگوی ترس بر رفتار خودمراقبتی و میزان HbA1c در بیماران دیابتی نوع دوم. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (1) :65-72

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-593-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645