:: دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 5-8 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در ایران: گذشته، حال و آینده
نسترن کشاورز محمدی، فاطمه زارعی*، سعید پارسی نیا
چکیده:   (11089 مشاهده)
با پیشرفت علم و تکنولوژی، درک موجود از بیماری و سلامت و رویکرد متخصصین به آن دچار دگرگونی شد، لذا علوم بهداشتی نیز دچار تغییرات تکمیلی و تطابقی مهمی گردیدند که از آن ها به عنوان انقلاب های علم بهداشت یاد می شود. در کشور های پیشرفته این تغییر جهت، ابتدا از رویکرد خرافی به بیماری به رویکرد پزشکی (انقلاب اول بهداشت عمومی)، و سپس به رویکرد روانشناختی (انقلاب دوم بهداشت عمومی) متبلور شد . گزارش لالوند در سال 1974 و متعاقب آن انتشار اعلامیه آلما آتا در سال 1978  با ارائه رویکرد جدید جامعه شناسانه به سلامت، به عنوان نقاط عطف انقلاب سوم بهداشت عمومی و موج اول علم ارتقاء سلامت مطرح شدند . انتشار "منشور اتاوا" در سال 1986 در اختتامیه اولین کنفرانس ارتقاء سلامت که توسط سازمان جهانی بهداشت در کانادا برگزار شد، به عنوان تاریخ رسمی تولد این علم محسوب می شود
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، ارتقاء سلامت
متن کامل [PDF 4976 kb]   (9242 دریافت)    

دریافت: 1392/7/2 | پذیرش: 1392/7/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها