زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و نشخوار فکری یکی از شایعترین مشکلات هیجانی است که زندگی گروههای مختلف بهویژه نوجوانان را تحتتأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شهرکرد است. مواد و روشها: روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون، و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرکرد، در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ است. حجم نمونه به تعداد ۴۰ نفر (۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ نفر گروه کنترل) و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. اعضای گروه آزمایش، بهصورت گروهی تحت آموزش تنظیم هیجان در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی بود. دادهها با روشهای آمار استنباطی اندازهگیریهای مکرر تجزیهوتحلیل شد. یافته ها:: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری(۱۷/۵۲=F، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی(۲۰/۱۶=F، ۰/۰۱P<) تأثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان داد کاهش نشخوار فکری (۵/۹۷F=، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی (۱۴/۵۷=F، ۰/۰۱P<) در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. نتیجهگیری: توجه به آموزش تنظیم هیجان در مدارس اهمیت زیادی دارد و عامل مهمی در کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر به شمار میرود.