:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر با پیگیری 60 روزه
رزاق کرمی ، طیبه شریفی* ، محمد نیک خواه ، احمد غضنفری
چکیده:   (6319 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و نشخوار فکری یکی از شایع‌ترین مشکلات هیجانی است که زندگی گروه‌های مختلف به‌ویژه نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شهرکرد است.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرکرد، در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ است. حجم نمونه به تعداد ۴۰ نفر (۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ نفر گروه کنترل) و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. اعضای گروه آزمایش، به‌صورت گروهی تحت آموزش تنظیم هیجان در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی بود. داده‌ها با روش‌های آمار استنباطی اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ها:: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری(۱۷/۵۲=F، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی(۲۰/۱۶=F، ۰/۰۱P<) تأثیر معناداری دارد. همچنین یافته‌ها نشان داد کاهش نشخوار فکری (۵/۹۷F=، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی (۱۴/۵۷=F، ۰/۰۱P<) در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است.
نتیجه‌گیری: توجه به آموزش تنظیم هیجان در مدارس اهمیت زیادی دارد و عامل مهمی در کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر به شمار می‌رود.

واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، آموزش تنظیم هیجان، کاهش نشخوار فکری
متن کامل [PDF 2696 kb]   (3816 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1396/12/14 | پذیرش: 1397/7/9



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها