PERSONAL AND SOCIAL ADJUSTMENT

Relationship Between Personal And Social Adjustment With Locus of Control and Gender in Intelligent High School Student

 

Ameneh Ghartappeh, 1 Siavash Talepasand, 2 Gholam Reza Manshaee, 3 Mitra Abolfathi, 4 Mahnaz Solhi, 5* & Shahnaz Gharatappeh 6

 

1. PhD Candidate in Educational Psychology, Dept. of Educational Psychology,  Faculty of health  Kermanshah University of Medical Sciences (KUMS), Kermanshah, Iran.

2. Associate Professor, Dept. of Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.

3. Assistant professor, Dept. of Psychology, Isfahan(Khorasgan)Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.

4. PhD. Candidate. Health Education and Health Promotion, School of Health, Iran University of Medical Sciences (IUMS), Tehran, Iran.

*5. Associate Professor, Dept. of Health Services and Health Education, School of Health,Iran University of Medical Sciences (IUMS), Tehran, Iran (Corresponding author) solhi.m@iums.ac.ir

6. PhD. In sociology, Dept. of Social Groups Teacher, Farhangian University, Kermanshah, Iran.

 

ABSTRACT

Background and objectives: Adjustment is the most important sign of mental health. Determination of factors which affect adjustment is important. This study aimed to determine the relationship between personal and social adjustment with locus of control and gender in intelligent high school students in Kermanshah.

Methods: In this descriptive cross-sectional study 106 high school students of Kermanshah were selected randomly. Data collection tools were Ratter's locus of control scale, the California Psychological Inventory (CPI) including 12 concepts of social and personal adjustment, and a demographic questionnaire. Data was analyzed by using correlation, ANOVA through SPSS16.

Results: There was no significant difference between personal adjustment and gender. But social adjustment in girls’ intelligent was more than boys’ intelligent (p<0.03). There was an interaction between gender and locus of control with personal adjustment (p<0.03). The interaction between the effect of gender and locus of control in social adjustment was not significant. Neurotic symptoms, rejection tendency, dependence feeling (among personal adjustment components) and family relation, school relation (among social adjustment components social frames) had negative significant relative to locus of control.

Conclusion: Locus of control is a related factor on social adjustment in the intelligent high school students and gender is a related factor in their social adjustment.

Paper Type: Research Article.

Keywords: Locus of control, Social adjustment, Personal adjustment, Intelligent high school students, Kermanshah.

u Citation: Ghartappeh A, Talepasand S, Manshaee Gh R, Abolfathi M, Solhi M, Gharatappeh Sh. Relationship between personal and social adjustment with locus of control and gender in intelligent high school student. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. Summer 2015; 3 (2): [159-165]

 

 

سازگاری فردی و اجتماعی

   ارتباط سازگاری فردی و اجتماعی با منبع کنترل و جنسیت در دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی کرمانشاه

آمنه قرتپه،1 سیاوش طالع­پسند،2 غلامرضا منشئی،3 میترا ابوالفتحی،4 مهناز صلحی5* و شهناز قره تپه6

 1. دانشجوی دکترای تخصصی روان­شناسی تربیتی، گروه روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

2. دانشیار دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.

4. دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.       

*5. دانشیار گروه خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) solhi.m@iums.ac.ir

6. دکترای تخصصی جامعه شناسی، گروه اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

 

چکیده

زمینه و هدف: سازگاری مهم‌ترین نشانه سلامت روان است. شناسایی عواملی که می­تواند بر سازگاری تأثیرگذار باشد حائز اهمیت است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط سازگاری فردی و اجتماعی با منبع کنترل و جنسیت در دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی کرمانشاه است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه­ مقطعی از نوع توصیفی و تحلیلی است که روی 106 دانش­آموز تیزهوش دبیرستانی شهر کرمانشاه که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه‌های استاندارد منبع کنترل راتر، آزمون شخصیتی کالیفرنیا در 12 بعد سازگاری فردی و اجتماعی و پرسشنامه جمعیت‌شناختی بود. داده­های به‌دست‌آمده از تکمیل پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس دوطرفه تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته­ها: میان سازگاری فردی و جنسیت دانش­آموزان تیزهوش موردبررسی تفاوت معنادار دیده نشد. اما سازگاری اجتماعی دختران تیزهوش بیش از پسران تیزهوش بود (03/0p<). جنس و منبع کنترل با سازگاری فردی کنش متقابل داشت (01/0p<)؛ به­طوری­که دختران با منبع کنترل درونی از سازگاری فردی بالاتری نسبت به دختران با منبع کنترل بیرونی برخوردار بودند (01/0p<). تعامل جنس و منبع کنترل بر سازگاری اجتماعی معنادار نبود. از بین مؤلفه‌های سازگاری فردی، نشانگان عصبی، تمایلات واپس‌زده و احساس وابستگی و از بین مؤلفه‌های سازگاری اجتماعی، قالب‌های اجتماعی، روابط خانوادگی، روابط مدرسه با منبع کنترل همبستگی منفی معناداری داشتند.

نتیجه­گیری: منبع کنترل به‌عنوان یک عامل مرتبط با سازگاری فردی دانش‌آموزان تیزهوش موردبررسی و جنسیت به‌عنوان یک عامل مرتبط با سازگاری اجتماعی آنان مطرح است.

نوع مقاله: پژوهشی

کلیدواژه‌ها: منبع کنترل، سازگاری فردی، سازگاری اجتماعی، دانش‌آموزان تیزهوش، کرمانشاه.

t استناد: قرتپه آ، طالع­پسند س، منشئی غ ر،  ابوالفتحی م،4 صلحی م، قره تپه ش. ارتباط سازگاری فردی و اجتماعی با منبع کنترل و جنسیت در دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی کرمانشاه. فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. تابستان 1394؛3 (2): [150-159].

 

 

مقدمه

نوجوانان به دلیل تغییرات پیچیده و سریعی که در این دوره از زندگی تجربه می­کنند، در مقابل اختلال­های رفتاری و نابهنجارهای روانی آسیب‌پذیری بیشتری دارند (1). دست­یابی به هدف­های آموزشی با وجود آشفتگی­های عاطفی سازشی امری مشکل و غیرممکن است. از سویی سازگاری امروز جوانان اثر قابل‌توجهی در سازگاری آتی آنان در نقش­های شغلی و خانوادگی خواهد داشت (2). به همین جهت شناسایی عواملی که می­تواند بر سازگاری به‌عنوان مهم‌ترین نشانه سلامت روان تأثیرگذار باشد، حائز اهمیت است و ضروری است که مشکلات سازگاری این قشر موردتوجه قرار گیرد. سازگاری یک فرایند روان­شناختی است که بر اساس آن فرد با تمایلات و چالش­های زندگی روزمره مقابله می­کند و یا آن‌ها را در کنترل خود درمی­آورد. در این میان «منبع کنترل» یکی از ویژگی­های شخصیتی است که با سازگاری فردی و اجتماعی در ارتباط است (3). مفهوم منبع کنترل در چارچوب نظریه راتر ارائه‌شده و به بعد فرضی درونی و بیرونی تقسیم می­گردد. گروهی که موفقیت­ها و شکست­هایشان را عموماً به شخص نسبت می­دهند، افراد دارای «منبع کنترل درونی» نامیده می­شوند و گروه دوم که موفقیت­ها و شکست­هایشان را معمولاً به عوامل بیرون از خود بخت و اقبال یا دشواری موقعیت­ها نسبت می­دهند افراد دارای «منبع کنترل بیرونی» نام گرفته­اند (4). راتر در سال 1975 ارتباط بین منبع کنترل درونی و بیرونی و علائم روانی را بیان کرد. به این ترتیب که آن‌هایی که گرایش به منبع کنترل درونی دارند، نسبت به افراد دارای منبع کنترل بیرونی نشانه­های کمتری از علائم روانی را از خود نشان می­دهند (5).

از سوی دیگر جنسیت افراد نیز از عوامل تأثیرگذار در سازگاری آنان است (3،6-8). سازگاری به‌عنوان یکی از مؤلفه­های تشکیل­دهنده سلامت روان با متغیرهایی همچون نگرش مذهبی و نوع‌دوستی (9-10)، خودکارآمدی و عزت‌نفس (10)، رضایت شغلی و اشتغال مادر (11-12)، تعامل­های درونی خانواده (13)، مهارت‌های حل مسئله (14)، پیشرفت تحصیلی (2)، هوش هیجانی (15)، منبع کنترل (3 و 16) در ارتباط است.

با توجه به ارتباط منبع کنترل با سازگاری فردی و اجتماعی(3) و تأکید نظریه های روانشناسی بر رابطه هوش و سازگاری، این پژوهش بر آن است تا با کنترل متغیر هوش به تبیین بهتر سایر عوامل مؤثر بر سازگاری فردی و اجتماعی بپردازد(4). هدف پژوهش حاضر علاوه بر بسط نتایج پژوهش‌های گذشته، تعیین ارتباط سازگاری فردی و اجتماعی با منبع کنترل و جنسیت در دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی کرمانشاه است. نتایج این مطالعه در برنامه ریزی های ارتقاء وضع سازگاری این دانش آموزان کاربرد دارد.

 

مواد و روش‌ها

این پژوهش مطالعه‌ای مقطعی-توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش­آموزان تیزهوش سال اول تا سوم متوسطه استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1386-1387 مشتمل بر یک دبیرستان تیزهوش پسران و یک دبیرستان تیزهوش دختران بود. تعداد آنان 441 نفر شامل 214 دختر و 227 پسر بودند؛ از میان آنان 106 نفر (52 دختر و 54 پسر) به روش نمونه­گیری تصادفی ساده جهت شرکت در مطالعه انتخاب گردیدند. از 52 پاسخ­نامه مربوط به دختران یک پاسخنامه به علت کامل نبودن پاسخ­ها حذف گردید و بدین ترتیب حجم نمونه به 105 نفر تقلیل یافت. ابزار گردآوری داده­ها در این پژوهش عبارت بودند از:

الف) مقیاس منبع کنترل راتر: این مقیاس دارای 29 گویه است که شش گویه آن حالت خنثی دارد و 23 گویه باقی‌مانده تعیین­کننده منبع کنترل آزمودنی است و دامنه نمرات می­تواند از صفر تا 23 باشد. افرادی که در این مقیاس نمره 8 و پایین­تر را کسب نمایند، دارای منبع کنترل درونی و کسب نمره بالاتر از 8 نشانه منبع کنترل بیرونی است. جهت بررسی روایی این مقیاس از روایی همزمان استفاده شد که بر اساس همبستگی نمرات آن با مقیاس رضایت اجتماعی مارلور ـ کراون درصد مطلوبی گزارش‌شده است (17). بر اساس مطالعه مقدماتی ضریب پایایی مقیاس منبع کنترل راتر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 74/0 به­دست­آمد.

ب) آزمون شخصیتی کالیفرنیا:[1] که دارای دو قطب سازگاری فردی و اجتماعی است و 91 سؤال دارد. 90 سوال (سؤالات 90-1) سازگاری فردی و 74 سوال (سؤالات 91-18) سازگاری اجتماعی را می­سنجند. این آزمون دارای 12 خرده­مقیاس است که در زمینه سازگاری فردی 6 نمره اختصاصی مربوط به عامل­های اتکا به نفس، درک ارزش خویشتن، آزادی شخصی، احساس وابستگی، تمایلات واپس­زده، نشانگان عصبی و از مجموع نمرات این بخش یک نمره به‌عنوان سازگاری فردی به دست می­آید. در زمینه سازگاری اجتماعی 6 نمره اختصاصی مربوط به عامل­های قالب‌های اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی، علایق ضد اجتماعی، روابط خانوادگی، روابط مدرسه­ای، روابط اجتماعی و از مجموع نمرات این بخش یک نمره به‌عنوان سازگاری اجتماعی به دست می­آید.

برای پایایی آزمون شخصیتی کالیفرنیا، در مطالعه مقدماتی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای مقیاس سازگاری فردی ضریب 87/0 و برای مقیاس سازگاری اجتماعی ضریب 85/0 به دست آمد. افتخار صعادی(18) روایی مقیاس آزمون شخصیتی کالیفرنیا را در حیطه­های سازش فردی، سازش اجتماعی و نمره کل به وسیله همبسته­كردن پرسش­های ملاک روابط افراد با خود و دیگران با این حیطه­ها معنی­دار گزارش نموده است.

ج: پرسشنامه مشخصات جمعیت‌شناختی: که 7 سؤال را در زمینه وضعیت تحصیلات و شغل پدر و مادر، در قید حیات بودن والدین، تعداد فرزندان خانواده در برمی‌گرفت.

 ابتدا جهت حضور در مدرسه با واحد استعدادهای درخشان سازمان آموزش‌وپرورش و مدیران مدرسه هماهنگی شد. با استخراج اسامی دانش­آموزان موردمطالعه و ضمن هماهنگی با معلمانشان طرح تحقیقاتی اجرا گردید. در ابتدا برای جلب همکاری دانش­آموزان به آنان اطمینان داده شد که نتایج پژوهش هیچ ارتباطی با وضعیت تحصیلی آنان نخواهد داشت و کلیه پاسخ­ها محرمانه خواهد ماند. سپس برای کنترل تأثیر دو متغیر منبع کنترل و سازگاری بر یکدیگر از روش کنترل اثر ترتیب استفاده گردید. به‌صورتی که در تعدادی از آزمودنی­ها ابتدا آزمون شخصیتی کالیفرنیا و سپس مقیاس منبع کنترل انجام شد و در تعدادی دیگر ابتدا مقیاس منبع کنترل و سپس آزمون شخصیتی کالیفرنیا اجرا شد. برای توصیف داده­ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف‌معیار و برای آزمون فرضیه­ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دوطرفه استفاده گردید.

 

یافته­ها

 49% آزمودنی­ها را دختران و 51% آنان را پسران تشکیل می­دادند. تحصیلات مادران در سطح زیر دیپلم و دیپلم بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود؛ به‌طوری‌که 9/56% دختران و 6/55% پسران تحصیلات مادر خود را در این سطح اعلام نموده­اند. این در حالی است که تحصیلات پدران از سطح بالاتری برخوردار بود؛ 47% دختران و 3/46% پسران تحصیلات پدرانشان را در مقطع کاردانی و کارشناسی گزارش کرده­ بودند. در نمونه آماری دختران 55% و در نمونه آماری پسران 63% مادران خانه­دار بودند. شغل پدر دختران 4/31% کارمند و 8/27% پسران پدرانشان شغل آزاد داشتند؛ که بالاترین فراوانی را در بین سایر مشاغل به خود اختصاص دادند. 9/52 دختران و 3/59 پسران دارای خانواده­هایی با دو فرزند هستند و 2% دختران و 6/5 پسران یکی از والدینشان فوت نموده بودند.

میانگین ± انحراف‌معیار نمرات سازگاری فردی دانش‌آموزان دختر و پسر به ترتیب 05/12± 8/ 58 و 22/12± 8/ 58 و میانگین ± انحراف‌معیار نمرات سازگاری اجتماعی دختران و پسران به ترتیب 88/9 ± 5 /61 با 07/11 ± 5/57 بود.

همان‌طور که در جدول 1 دیده می‌شود تفاوت معناداری بین سازگاری فردی و جنسیت دانش‌آموز تیزهوش موردبررسی دیده نشد (f=0/053, df=1, P<0.819).

 

جدول 1. تحلیل واریانس دوطرفه نمرات سازگاری فردی

منابع واریانس

مجموع مجذورات SS

درجه آزادی

df

میانگین مجذورات MS

نسبت

 F

سطح معناداری

p

جنسیت

318/7

1

3/7

053/0

819/0

منبع کنترل

56/358

1

5/358

58/2

111/0

تعامل منبع کنترل و جنسیت

81/855

1

8/855

172/6

015/0

واریانس درون­گروهی (خطا)

87/14005

101

67/138

-

-

 

درحالی‌که بر اساس نتایج مشاهده‌شده در جدول 2 میان سازگاری اجتماعی و جنسیت رابطه معنادار وجود داشت
(f= 4.582, df= 1, P< 0.035).

 

جدول 2. تحلیل واریانس دوطرفه نمرات سازگاری اجتماعی

منابع واریانس

مجموع مجذورات SS

درجه آزادی

df

میانگین مجذورات MS

نسبت

 F

سطح معناداری

p

جنسیت

474/490

1

47/490

582/4

035/0

منبع کنترل

232/563

1

23/563

261/5

024/0

تعامل منبع کنترل و جنسیت

301/17

1

30/17

162/0

689/0

واریانس درون­گروهی (خطا)

405/10812

101

05/107

-

-


بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از جدول 1، میان تعامل جنس و منبع کنترل با سازگاری فردی رابطه معنادار به دست آمد (f = 6.172, df=1, P<0.015)؛ اما همان­طور که در جدول 2 دیده می‌شود میان تعامل جنس و منبع کنترل با سازگاری اجتماعی رابطه معنادار آماری به دست نیامد (F= 0.162, df=1, P<0.689).

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون از میان مؤلفه‌های سازگاری فردی، منبع کنترل با تمایلات واپس‌زده، احساس وابستگی و نشانگان عصبی همبستگی منفی معنادار به میزان 32/0r =-، 25/0r =- و 29/0r=- (009/0p=، 003/0 p= و 001/0p=) نشان داده شد (جدول 3).

 

 جدول 3. ضریب همبستگی پیرسون بین منبع کنترل و سازگاری فردی

عامل‌های سازگاری فردی

منبع کنترل

تعداد

ضریب همبستگی

سطح معناداری P

اتکا به نفس

105

145/0

143/0

درک ارزش خویشتن

105

089/0-

368/0

آزادی شخصی

105

0/169-

086/0

احساس وابستگی

105

٭٭253/0-

009/0

تمایلات واپس‌زده

105

٭٭327/0

001/0

نشانگان عصبی

105

٭٭291/0-

003/0

نمره کلی سازگاری فردی

105

301/0-

01/0

٭                                                                                        p<05/0

٭٭                                                                                        P<01/0

همان‌طور که در جدول 4 مشاهده می‌شود از میان مؤلفه‌های سازگاری اجتماعی نیز میان منبع کنترل با قالب‌های اجتماعی، روابط خانوادگی و روابط مدرسه همبستگی منفی معنادار به میزان 21/0r =-، 33/0r =- و 22/0r =- (03/0 p=، 0001/0 p=و 02/0 p=) به دست آمد.

جدول 4. ضریب همبستگی پیرسون بین منبع کنترل و سازگاری اجتماعی

عامل‌های سازگاری اجتماعی

منبع کنترل

تعداد

ضریب همبستگی

سطح معناداری p

قالب‌های اجتماعی

105

٭210/0-

032/0

مهارت‌های اجتماعی

105

081/0-

409/0

علائق ضد اجتماعی

105

195/0-

046/0

روابط خانوادگی

105

٭٭334/0-

0001/0

روابط مدرسه‌ای

105

٭223/0-

022/0

روابط اجتماعی

105

139/0-

158/0

نمره کلی سازگاری اجتماعی

105

311/0-

01/0

٭                                                                                        p<05/0

٭٭                                                                                        P<01/0

بحث

نتایج پژوهش حاضر نشان داد تفاوت معناداری بین سازگاری فردی دختران و پسران تیزهوش وجود ندارد، درحالی‌که در یافته­های مطالعه هوکیم (19) تفاوت معنا­داری را بین زنان و مردان در همه ابعاد مشکلات مرتبط با سلامت روانی نشان دادند؛ زنان نوجوان احتمال بیشتری برای حساسیت­های درون شخصیتی، افسردگی، اضطراب و دلواپسی نسبت به مردان دارند. در مطالعه فینگولد (20) مردها نسبت به زنان عزت‌نفس مثبت­تری را نشان دادند. هرچند که در مطالعه کوثری (3) دختران دانش­آموز سازگاری فردی بالاتری را نسبت به پسران از خود نشان دادند.

بر اساس یافته­های این پژوهش دختران تیزهوش از سازگاری اجتماعی بالاتری نسبت به پسران تیزهوش برخوردار بودند که با نتایج مطالعه پیرلو (21)، کوثری (3) و حق‌شناس و همکاران (8) همسو است. مطالعه پیرلو (21) حاکی از آن است که مردان رفتارهای تهاجمی و ناسازگارانه بیشتری را بروز می­دهند. در تبیین یافته­های این بخش پژوهش می­توان به نظریه نقش اجتماعی کابرک اشاره نمود. او بیان می­دارد که اگرچه ممکن است سازگاری فردی و اجتماعی ریشه بیولوژیکی داشته باشد ولی تجربیات شخصی از عوامل ارثی و بیولوژیکی بااهمیت‌تر است (3). او معتقد است که در این میان فرایند اجتماعی شدن، خانواده و مدرسه دختران را به جهات متفاوتی سوق می­دهند، در اکثر فرهنگ­های غربی پرخاشگری پسران بیش از دختران قابل‌گذشت است و از پسران انتظار می­رود کنش­های خود را از راه‌های فیزیکی تخلیه کنند (22). از سوی دیگر زمینه رفتار ناسازگار برای پسران هموارتر است. کنترل نکردن کافی بر پسران از طرف خانواده باعث افزایش رفتارهای ناسازگار در آن‌ها می­گردد. درحالی‌که دختران تحت کنترل شدید خانواده و جامعه قرار داشته و زمینه رفتار ناسازگار برای آن‌ها محدود است (3). درنتیجه، شیوه­های تربیتی والدین یا نگرش خاص آن‌ها در این مورد نیز می­تواند نتایج کاملاً متفاوتی بر پسران و دختران داشته باشد. نتیجه نسبتاً شدید برای رفتار پرخاشگرانه منجر به واپس­زنی پرخاشگری در دختران می­شود؛ اما پرخاشگری پسران را افزایش می­دهد.

از دیگر نتایج این مطالعه آن بود که جنسیت و منبع کنترل بر سازگاری فردی کنش متقابل دارند. اثر تعاملی جنس و منبع کنترل بر سازگاری فردی تنها در حالتی است که این اثر در بین دختران به‌صورت درونی و بیرونی سنجیده
می­شود. به­طوری­که سازگاری فردی دختران، با منبع کنترل درونی بیش از دختران با منبع کنترل بیرونی است. نتیجه حاصل از این پژوهش با مطالعه کوثری (3) مغایرت داشت. در پژوهش مذکور این اثر تعاملی معنی­دار نبود. در این زمینه مطالعات بسیار محدود است و پژوهشگر جز مطالعه کوثری پژوهش دیگری را نیافت که این اثر تعاملی را موردبررسی قرار داده باشد و از این یافته­ها می­توان نتیجه گرفت، به علت بالا بودن اختلالات درونی­سازی در دختران و ازآنجاکه منبع کنترل درونی و باور و اعتقاد خود به داشتن کنترل بر حوادث وقایع در ایجاد واکنش­های عاطفی ناشی از این استنباط­ها تأثیرگذار است. به همین دلیل دختران با منبع کنترل درونی از سازگاری فردی بالاتری نسبت به دختران با منبع کنترل بیرونی برخوردار هستند.

 یافته­ دیگر این پژوهش بیانگر آن است که تأثیر تعاملی منبع کنترل و جنسیت بر سازگاری اجتماعی معنادار نیست که با نتیجه حاصل از مطالعه کوثری (3) همخوانی دارد. شاید معنا­دار نبودن این اثر بدان سبب باشد که تفاوت‌های جنسیتی در رفتار ظاهراً محصول تعامل چرخه­ای بین عوامل نهادی و فرهنگی است که از طریق شیوه­های فرزند پروری والدین اعمال می­گردد (23).

محدودیت این مطالعه قابلیت تعمیم‌پذیری محدود نتایج است. همچنین انجام مطالعه در شهرستان‌های دیگر پیشنهاد می‌شود.

نتیجه­گیری: منبع کنترل به‌عنوان یک عامل مرتبط با سازگاری فردی دانش‌آموزان تیزهوش موردبررسی و جنسیت به‌عنوان یک عامل مرتبط با سازگاری اجتماعی آنان مطرح است. برای افزایش سازگاری فردی این دانش‌آموزان باید روی دورنی­کردن منبع کنترل در آن‌ها کار شود. همچنین باید برای افزایش سازگاری اجتماعی در دانش‌آموزان تیزهوش پسر مداخلات مناسب برنامه‌ریزی شود.

 

سپاسگزاری

این مطالعه حاصل پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد است. نویسندگان از همکاری مسئولان آموزش‌وپرورش و کارکنان و دانش‌آموزان دبیرستان‌های استعداد درخشان شهرستان کرمانشاه قدردانی می‌کنند.

 

References

1. Shaffer D, Kipp K. Developmental psychology: Childhood and adolescence: Cengage Learning; 2013.

View Link

 

2. Basir Shabestari S, Shirinbak I, Sefidi F, Sherkat Daliri H. Evaluation of the relationship between educational development and social adjustment among Qazvin Dental students in 2010-11. Journal of Medical Education Development. 2013;6(11):1-10.

Abstract/FREE Full Text

 

3. Chen J-C, Silverthorne C. The impact of locus of control on job stress, job performance and job satisfaction in Taiwan. Leadership & Organization Development Journal. 2008;29(7):572-82.

Abstract/FREE Full Text

 

4. Slavin RE, Davis N. Educational psychology: Theory and practice. 2006.

View Link

 

5. Heidari Pahlavian A, Mahjob H, Zarrabian M. The Relationship between Internal and External Locus of Control, Depression and Educational Performance among Hamedan Medical School Students. anian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 1999;4(4):23-32

Abstract/FREE Full Text

 

6. Valås H. Learned helplessness and psychological adjustment: Effects of age, gender and academic achievement. Scandinavian Journal of Educational Research. 2001;45(1):71-90.

Abstract

 

7. Michaeli Manee F. Relationship of identity styles, identity commitment and gender with students’ adaptation with college. Quarterly Journal of Psychological Studies. 2010;6(2):51-74.

Abstract/FREE Full Text

 

8. Haghshenas H; Chamani R; Firoozabadi A. Personality and mental health differences of gifted high schools students compared to ordinary high schools students. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2006; 8 (30): 57-66.

Abstract/FREE Full Text

 

9. Hofmann SG, Asnaani A, Vonk IJ, Sawyer AT, Fang A. The efficacy of cognitive behavioral therapy: a review of meta-analyses. Cognitive therapy and research. 2012;36(5):427-40.

Abstract/FREE Full Text

 

10. Vieno A, Santinello M, Pastore M, Perkins DD. Social support, sense of community in school, and self-efficacy as resources during early adolescence: An integrative model. American Journal of Community Psychology. 2007;39(1-2):177-90.

Abstract/FREE Full Text

 

11. Tehrani H, Rakhshani T, Zadeh DS, Hosseini SM. Analyzing the relationship between job stress to mental health, personality type and stressful life events of the nurses occupied in Tehran 115 emergency. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2013;15(3):272-3.

Abstract/FREE Full Text

 

12. Kulik L. Jobless men and women: A comparative analysis of job search intensity, attitudes toward unemployment, and related responses. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2000;73(4):487-500.

Abstract

 13. Yazdanpana Mh, Hazrati A, Kiani S, Ashrafabadi M. The Role of Parent’s Conflict Resolution Styles in Children’s Social Adjustment and Their social Problem Solving. Social Welfare. 2013;12(47):267-79.

Abstract/FREE Full Text

 

14. Durlak JA, Weissberg RP, Dymnicki AB, Taylor RD, Schellinger KB. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child development. 2011;82(1):405-32.

Abstract

 

15. yarmohammadian A, Sharafi rad H. Analysis of relationship between emotional intelligence and social adjustment in teenager male students. Journal of Applied Sociology. 2012;22(4):35-50.

Abstract/FREE Full Text

 

16. Ahlin EM. Locus of control redux: Adolescents’ choice to refrain from violence. Journal of interpersonal Violence. 2014:0886260513520505.

Abstract

 

17. Yoselyani G, Habibi M, Soleymani S. The relationship between discipline desired behavior and family functioning, locus of control and self-esteem of students. School Pcychology. 2012;1(2):114-34.

Abstract/FREE Full Text

 

18. Naeimavi M, Maktabi G, Omidian M, Tofanizadeh K. The Impact of Emotional Intelligence Training on Bullying, Social Competency and Emotional Intelligence of the Primary School Fourth-Grade Students (the Second Period) in the City of Shadegan..

Abstract/FREE Full Text

 

19. Kim Y-H. Correlation of mental health problems with psychological constructs in adolescence: Final results from a 2-year study. International Journal of Nursing Studies. 2003;40(2):115-24.

Abstract/FREE Full Text

 

20. Feingold A. Gender differences in personality: a meta-analysis. Psychological bulletin. 1994;116(3):429.

Abstract

 

21. Perlow R, Latham LL. Relationship of client abuse with locus of control and gender: a longitudinal study in mental retardation facilities. Journal of Applied psychology. 1993;78(5):831.

Abstract

 

22. Mash EJ, Barkley RA. Treatment of childhood disorders: Guilford press; 2006.

View Link

23. Larsen RJ, Buss DM. Personality psychology. Jastrebarsko: Naklada Slap. 2008.

View Link

 

 



[1] California Psychological Inventory (CPI)