RT - Journal Article T1 - The Effect of an Educational Intervention Based on the PRECEDE Model on Quality of Life Improvement in the Elderly Afiliated With Tehran Culture House for the Aged- 2009 JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot YR - 2013 JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 1 IS - 1 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-144-fa.html SP - 21 EP - 33 K1 - Aged people K1 - PRECEDE Model K1 - Quality of life AB - مقدمه: افزایش جمعیت سالمندان در تمام دنیا و مسائل و مشکات ناشی از آن مخصوصا افزایش میزان ابتا به بیماریهای مزمن در این قشر از افراد، گرایش بین المللی برای ارتقاء سطح کیفیت زندگی آنان ایجاد کرده است. و در این راستا و همسو با دیدگاه های جهانی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از سازه های آموزشی الگوی پرسید در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفته است. روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 54 نفر از سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران در سال 1388 شرکت داشتند. سالمندان به روش نمونه گیری مستمر، در دو گروه آزمون و کنترل انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطاعات پرسشنامه محقق ساخته و طراحی شده بر اساس سازه های الگوی آموزشی پرسید و برای سنجش کیفیت زندگی، از پرسشنامه استاندارد شده کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. مداخله آموزشی بر اساس چهار جلسه آموزشی مبتنی بر الگو به سالمندان ویک جلسه آموزشی برای کارکنان در خصوص شیوه های زندگی سالم بود. کیفیت زندگی سالمندان قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، تی مستقل و تی زوجی انجام گرفت. یافته ها: بین میانگین نمره کل کیفیت زندگی سالمندان گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل، قبل و بعد از مداخله آموزشی اختاف معنی همچنین بعضی از اجزاء آموزشی مدل پرسید .)p< داری دیده شد) 0,05 شامل عوامل مستعد کننده )نگرش(، عوامل قادر کننده، و عوامل رفتاری و بررسی تاثیر سازه .)p< برکیفیت زندگی تاثیر معنی داری داشتند ) 0,05 مستعد کننده )آگاهی( و عوامل تقویت کننده بر کیفیت زندگی نتیجه .)p> آماری معنی داری نشان نداد) 0,05 نتیجه گیری: به نظر می رسد که می توان با مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید کیفیت زندگی سالمندان را افزایش داد. LA eng UL http://journal.ihepsa.ir/article-1-144-fa.html M3 ER -