%0 Journal Article %A Mousavinejad, Nasrin %A Amin shokravi, Farkhondeh %A Shahmohammadi, shohreh %T Impact of Cognitive Skills Training on Reducing Depression Among Clients During Pregnancy & Postpartum Referring to Health Centers %J Iranian Journal of Health Education and Health Promotion %V 3 %N 1 %U http://journal.ihepsa.ir/article-1-231-fa.html %R %D 2015 %K Cognitive skills training, Pregnancy Depression, Postpartum Depression, Beck Depression Inventory. Khoramabad., %X زمینه و هدف: افسردگی در طی بارداری و پس از زایمان سلامت روحی روانی مادر و سلامت فیزیکی نوزاد را به خطر می‌اندازد و آموزش مهارت‌های شناختی روشی مؤثر در کاهش میزان اضطراب و افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان است. به همین منظور، جهت بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان بر روی مادران باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خرم‌آباد این مطالعه انجام شد. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه نیمه‌تجربی بود که بر روی 120 زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی، که به‌صورت غیرتصادفی، در دسترس و داوطلب انتخاب شده بودند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه بِک قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی جمع‌آوری گردید. گروه آزمون با استفاده از روش سخنرانی در خصوص مهارت‌های شناختی مؤثر بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس ‌از زایمان آموزش دیدند. تحلیل آماری با به‌کارگیری SPSS16 و با استفاده از آزمون‌های کای‌اسکوئر، رگرسیون خطی و تی‌ انجام شد. یافته‌ها: میانگین سنی آزمودنی‌ها 76/5 ±29/27 و دامنه حداقل 18 و حداکثر 39 سال بود. پس از آموزش در گروه آزمون میانگین نمره افسردگی از 45/7± 13/38 به 12/5± 95/29 رسید که آزمون تی زوجی میزان کاهش را معنا‌دار نشان داد (001/0=p). نتیجه‌گیری: آموزش‌های مهارت‌های شناختی در کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان تأثیر معناداری داشته است. پیشنهاد می‌شود این برنامه آموزشی بعد از تأیید در چند پژوهش دیگر در برنامه‌ مراقبت‌های دوران بارداری و پس زایمان ادغام گردد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی %> http://journal.ihepsa.ir/article-1-231-fa.pdf %P 39-48 %& 39 %! %9 Research %L A-10-117-3 %+ Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. %G eng %@ 2345-346X %[ 2015