@ARTICLE{Jalilian, author = {Jalilian, Nahid and Tavafian, Sedigheh Sadat and Aghamolaei, Teamur and Ahmadi, Samira and }, title = {The effects of health education program on knowledge and attitudes of people suffering from hypertention}, volume = {1}, number = {4}, abstract ={مقدمه و هدف: بیماری پرفشاری خون یک بیماری شایع و بدون علامت است که در صورت تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان خواهدبود، اما در صورت عدم کنترل و درمان منجر به عوارض کشنده ای مانند سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلب می شود.هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بهداشت بر دانش و نگرش افراد مبتلا به فشار خون در مورد نحوه مراقبت از خود بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که به صورت قبل و بعد انجام شد.جمعیت مورد مطالعه بیماران مبتلا به فشار خون مراجعه کننده به مرکز درمانی میلاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند.حجم نمونه 60 نفر و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شد.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و به منظور مقایسه دانش و نگرش بیماران قبل و پس از مداخله آموزشی از آزمون آماری تی زوج استفاده شد. نتایج: میانگین نمره دانش بیماران قبل از مداخله آموزشی 8/18SD=)6/67 بود که پس از مداخله آموزشی به (4/5SD=)0/92 رسید و اختلاف آماری معنی داری بین آنها مشاهده شد(0001/0=p). همچنین میانگین نمره نگرش بیماران قبل از مداخله آموزشی 4/15SD=)3/55 بود که پس از مداخله آموزشی به (6/8SD=)8/87 رسید و اختلاف آماری معنی داری بین آنها مشاهده شد(0001/0=p)(جدول 2). نتیجه گیری: نتایج بیانگر تأثیر مثبت مداخله آموزشی بر افزایش دانش و بهبود نگرش بیماران در مورد بیماری فشار خون است و ضروری است که در برنامه درمان این بیماران مورد توجه قرار گیرد. }, URL = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-105-fa.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-105-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, doi = {}, year = {2014} }