@ARTICLE{Noroozi, author = {Esmaili, Farideh and Tahmasebi, Rahim and Noroozi, Azita and Vahdat, Katayoon and Kavehie, Behrooz and }, title = {Impact of Education for Adherence to Therapy Based on Health Promotion Model on the Quality of Life in HIV-infected Patients}, volume = {4}, number = {3}, abstract ={زمینه و مقدمه: استفاده از داروهای ضد رتروویروسی ممکن است کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ایدز را تحت تأثیر قرار دهد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش پایبندی به درمان بر اساس الگوی ارتقاء‏‏‏ سلامت بر کیفیت زندگی بیماران HIV مثبت تحت درمان ضد رتروویروسی شهر بوشهر بود. مواد و روش‏ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی است که بر روی 61 بیمار تحت درمان انجام ‌شد. بیماران گروه مداخله (31 نفر)، آموزش چهره‏به‏چهره مبتنی بر الگوی ارتقاء سلامت طی دو جلسه آموزشی به فاصله دو هفته و یک کتابچه آموزشی، جهت پایبندی به درمان دریافت کردند. افراد گروه شاهد (30 نفر)، آموزش­های روتین مرکز را دریافت کردند. ابزار گردآوری داده­ها شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، سؤالات سازه­های الگوی ارتقاء سلامت و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF36) بود. پرسشنامه‌های مربوط به سازه‌ها قبل، بلافاصله بعد و سه ماه بعد از آموزش و پرسشنامه کیفیت زندگی قبل و بعد از آموزش تکمیل شدند. در تحلیل داده‌ها علاوه بر آماره­های توصیفی، از آزمون‌های تی مستقل و کای­اسکوئر، آزمون آنالیز واریانس داده‌های تکراری و از آزمون تی زوجی توسط SPSS18 استفاده شد. یافته ‏ها: آموزش موجب تغییر معنادار در کلیه سازه­های الگوی ارتقاء سلامت شامل اعتقاد نسبت به درمان، فواید و موانع پایبندی به درمان، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی پایبندی به درمان (p < 0.001) شد و نگرش افراد نسبت به درمان را به‌طور مثبت تغییر داد. بعلاوه کیفیت زندگی در چهار بعد جسمی، سلامت عمومی، عاطفی و سلامت روانی در گروه آموزش (p < 0.001) نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری ارتقاء یافت. نتیجه‏ گیری: یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده اثربخشی برنامه آموزشی جهت ارتقاء کیفیت زندگی بیماران بوده که این تغییر از طریق تأثیر بر باورها و نگرش بیماران در مورد پایبندی به درمان به­دست­آمده است. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی }, URL = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-455-fa.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-455-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, doi = {10.18869/acadpub.ihepsaj.4.3.173}, year = {2016} }