AU - Izadi rad, Hossien AU - Nohtani, Vahid AU - Aliahmadi, Mahdi AU - Pourhaji, Fatemeh AU - Niknami, Shamsoddin TI - The effect of educational intervention based on the integrated model of health belief with the structure of social support on self-care behaviors during pregnancy PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1486-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1486-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 4 AB  - زمینه و هدف: رفتارهای خودمراقبتی در دوران بارداری، می‌تواند در کاهش پیامدهای نامطلوب بارداری مؤثر باشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل تلفیقی الگوی باور سلامت با سازه حمایت اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی دوران بارداری می‌باشد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه¬تجربی بود که در میان 90 نفر از زنان باردار شکم اول شهر ایرانشهر درسال 1396 انجام شد. نمونه‌ها به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون(45نفر) و کنترل(45نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمون 5 جلسه آموزشی برگزار گردید و در گروه کنترل مداخله انجام نشد. 6 ماه بعد از مداخله آموزشی، پرسشنامه توسط هر دو گروه تکمیل شد.داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم¬افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و کای اسکوئر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات مادران باردار در ساختارهای حساسیت درک شده 1/74(±0/17) ، شدت درک-شده 4/55(±0/05)، منافع درک شده 0/63(±0/05)، خودکارآمدی 3/67(±0/41)، سازه حمایت اجتماعی 5/13(±0/63) و رفتارهای خودمراقبتی 3/15(±0/38) در گروه آزمون افزایش معنی داری نشان داد(0/001>p). در مقایسه وزن هنگام تولد، بین گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (0/36=P). نتیجه گیری: تلفیق الگوی باور سلامت و ساختار حمایت اجتماعی می‌تواند به عنوان چارچوبی مناسب برای طراحی و اجرای مداخلات آموزشی با هدف ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی زنان باردار و وزن هنگام تولد استفاده گردد. CP - IRAN IN - Faculty of Health Sciences LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 324 PT - Research YR - 2021