AU - Aghdasi, Zainab AU - Tehrani, Hadi AU - Esmaiely, Habibollah AU - Ghavami, Mohaddese AU - Vahedian-Shahroodi, Mohammad TI - Application of social cognitive theory on maternal nutritional behavior for weight of children 6 to 12 months with Failure to thrive (FTT) PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 9 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1563-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1563-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 2 AB  - زمینه و هدف: اختلال رشد یکی از مشکلات شایع و مهم کودکان در سنین 6 تا 12 ماهگی می باشد. از مهمترین عوامل اختلال رشد کودکان، عوامل رفتاری مادر است. یکی از تئوری های اثرگذار بر رفتارهای تغذیه ای، تئوری شناختی اجتماعی است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر مبنای تئوری شناختی اجتماعی بر رفتار مادران بر تغییر وزن کودکان مبتلا به اختلال رشد انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه ی نیمه تجربی با مشارکت 100 نفر از مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت تربت حیدریه انجام شد که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب، و در دو گروه 50 نفری آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله ی آموزشی طی 6 جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. داده ها، با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته توسط مادران در سه مرحله تکمیل و به کمک نرم افزار SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:. قبل از مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر نمره متغیرهای مورد مطالعه وجود نداشت. اما در گروه آزمون، بعد از مداخله ی آموزشی در نمره رفتار مادر، وزن کودک و سازه های تئوری شناختی اجتماعی تفاوت آماری معناداری مشاهده شد(0/5>P). تغییر نمرات سازه های تئوری شناختی اجتماعی قبل و بعد از مداخله (آگاهی ، انتظار پیامد ، ارزش پیامد ، خودکارآمدی وظیفه ، خودکارآمدی غلبه بر موانع ، خود تنظیمی ، در صورت وضعیت ، سازگاری عاطفی ، الگوسازی) در گروه مداخله تفاوت معنی دار داشت (0/05>P). نتیجه گیری: نتایج بعد از مداخله ی آموزشی نشان دهنده ی تاثیر مثبت آموزش بر مبنای تئوری شناختی اجتماعی در رفتار مادران و وزن کودکان 6 تا 12 ماهه بود. CP - IRAN IN - Department of Health Education and Health Promotion, Social Determinant of Health Research Center, Mashhad University o Medical Sciences, Mashhad, Iran LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 145 PT - Research YR - 2021