TY - JOUR T1 - Application of social cognitive theory on maternal nutritional behavior for weight of children 6 to 12 months with Failure to thrive (FTT) TT - کاربرد تئوری شناختی اجتماعی بر رفتار تغذیه ای مادران و وزن کودکان 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 9 IS - 2 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1563-fa.html Y1 - 2021 SP - 145 EP - 158 KW - Health education KW - Maternal behavior KW - Social cognitive theory KW - FTT N2 - زمینه و هدف: اختلال رشد یکی از مشکلات شایع و مهم کودکان در سنین 6 تا 12 ماهگی می باشد. از مهمترین عوامل اختلال رشد کودکان، عوامل رفتاری مادر است. یکی از تئوری های اثرگذار بر رفتارهای تغذیه ای، تئوری شناختی اجتماعی است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر مبنای تئوری شناختی اجتماعی بر رفتار مادران بر تغییر وزن کودکان مبتلا به اختلال رشد انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه ی نیمه تجربی با مشارکت 100 نفر از مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت تربت حیدریه انجام شد که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب، و در دو گروه 50 نفری آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله ی آموزشی طی 6 جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. داده ها، با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته توسط مادران در سه مرحله تکمیل و به کمک نرم افزار SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:. قبل از مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر نمره متغیرهای مورد مطالعه وجود نداشت. اما در گروه آزمون، بعد از مداخله ی آموزشی در نمره رفتار مادر، وزن کودک و سازه های تئوری شناختی اجتماعی تفاوت آماری معناداری مشاهده شد(0/5>P). تغییر نمرات سازه های تئوری شناختی اجتماعی قبل و بعد از مداخله (آگاهی ، انتظار پیامد ، ارزش پیامد ، خودکارآمدی وظیفه ، خودکارآمدی غلبه بر موانع ، خود تنظیمی ، در صورت وضعیت ، سازگاری عاطفی ، الگوسازی) در گروه مداخله تفاوت معنی دار داشت (0/05>P). نتیجه گیری: نتایج بعد از مداخله ی آموزشی نشان دهنده ی تاثیر مثبت آموزش بر مبنای تئوری شناختی اجتماعی در رفتار مادران و وزن کودکان 6 تا 12 ماهه بود. M3 10.52547/ijhehp.9.2.145 ER -