TY - JOUR T1 - Study the effect of education based on the theory of planned behavior in the prevention of AIDS among addicts TT - بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده در پیشگیری از بیماری ایدز در بین معتادان JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 9 IS - 2 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1642-fa.html Y1 - 2021 SP - 201 EP - 211 KW - AIDS KW - HIV Infections KW - Drug Addiction KW - Theory of Planned Behavior KW - Intervention N2 - زمینه و هدف: یکی از ناقلین ویروس اچ آی وی/ ایدز معتادین می‌باشند که باید برای پیشگیری از این انتقال، آموزش ببینند. با توجه به اهمیت آموزش در پیشگیری از اچ آی وی/ ایدز، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی¬شده در پیشگیری از بیماری ایدز انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 99-1398 روی 100 معتاد مراجعه¬کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر ساری (DIC) که با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام گرفت. داده¬ها در دو مرحله (قبل و دو ماه پس از مداخله) با استفاده از پرسشنامه طراحی¬شده نظریه رفتار برنامه¬ریزی¬شده برای هر دو گروه جمع¬آوری شد. مداخله با توجه به نتایج پیش آزمون در چهار جلسه آموزشی (یک ساعته) طراحی و برای گروه آزمون انجام شد. داده¬ها با استفاده از SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.‏ یافته‌ها: قبل از مداخله تفاوت معناداری در سازه‎های نظریه رفتار برنامه¬ریزی¬شده بین دو گروه وجود نداشت (0/05p) نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه¬ریزی¬شده در رفتارهای پیشگیرانه ایدز در معتادان موثر است. با توجه به تأثیر معنادار مداخله بر سازه¬های نظریه رفتار برنامه¬ریزی شده، آموزش مبتنی بر این نظریه می¬تواند به ¬عنوان چارچوبی جهت طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت پیشگیری از ایدز در بین معتادان استفاده شود. M3 10.52547/ijhehp.9.2.201 ER -