AU - Khozein, Masoumeh AU - Borghei, Narjes Sadat AU - Mehrbakhsh, Zahra TI - Consequences of pregnancy training; Lifestyle modification or increase vaginal delivery? A retrospective cohort study PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 10 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1724-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1724-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 2 AB  - زمینه و اهداف: با توجه به اهمیت اصلاح سبک زندگی در دوران بارداری، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ حاضر با هدف تعیین پیامد آموزشهای دوران بارداری بر سبک زندگی و روش زایمان زنان شهر گرگان انجام گرفت. مواد و روش ­ها: اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪکوهورت گذشته­ نگر بر روی 352 ﻧﻔﺮ از زنان تحت­پوشش مراکز جامع سلامت شهر گرگان که 12-6 ماه از زایمان آنها گذشته، انجام شد. در ﮔﺮوه مواجهه، 176 نفر از زنان ﺷﺮﻛﺖﻛﻨﻨﺪه در ﻛﻼسﻫﺎی آﻣﺎدﮔﻲ زاﻳﻤﺎن به روش سرشماری و در گروه غیرمواجهه 176 زنان غیر ﺷﺮﻛﺖﻛﻨﻨﺪه در این کلاسها، با روش همسان­سازی و متناظر با گروه مواجهه از نظر سن و تحصیلات مادر وارد مطالعه شدند. سبک زندگی بوسیله ابزار HPLP II اندازه گیری و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS18 و آزمون­های کای اسکوئر، تی­ مستقل، من ویتنی، کروسکال والیس، آزمون آنالیز واریانس و جهت بررسی تحلیل خطر نسبی از رگرسیون لجستیک انجام شد. یافته­ ها: میانگین نمره کل سبک زندگی درگروه مواجهه (22/66 ± 141/16) و در گروه غیرمواجهه (20/67 ± 137/16) بود. میانگین نمره، در تمام شش زیرحیطه سبک زندگی در گروه مواجهه، بیشتر از گروه غیرمواجهه بود؛ ولی آزمون تی­ مستقل تفاوت معنی­ داری را بین دو گروه نشان نداد(0/08= P) اما در زیرحیطه مدیریت استرس این تفاوت معنادار بود(0/04= P). میزان زایمان واژینال در گروه مواجهه 13/1درصد بیشتر از گروه غیر مواجهه (0/009= P) یا 1/49 برابر گروه غیر مواجهه با فاصله اطمینان 95 درصد (2/02-1/09) 1/49 بود. نتیجه گیری: شرکت در کلاس­های آمادگی زایمان، باعث افزایش میزان زایمان واژینال و نیز بالاتر رفتن میانگین کل سبک زندگی و شش زیرحیطه آن، حتی با گذشت 12-6 ماه بعد از زایمان می­شود و در زیرحیطه مدیریت استرس بیشترین تاثیر را دارد. کلمات کلیدی: سبک زندگی، آموزشهای دوران بارداری، زایمان، بارداری، بعد از زایمان CP - IRAN IN - Iran, Gorgan, Golestan University of Medical Sciences, Buyeh School of Nursing and Midwifery LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 125 PT - Research YR - 2022