TY - JOUR JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran J Health Educ Health Promot VL - 11 IS - 1 PY - 2023 Y1 - 2023/3/01 TI - Determine the effectiveness of virtual training package for nurse’s scientific empowerment against Covid-19 crisis TT - اثر بخشی بسته آموزش مجازی توانمندی علمی پرستاران در مقابله با بحران کووید- 19 N2 - زمینه وهدف:پرستاران نقش بسیار حیاتی در مقابله با بحران کووید 19، ایفا می کنند، با توجه به این که بالا بودن دانش و توانمندی پرستاران در مقابله با این بحران موجب تسریع در روند بهبودی بیماران و ارتقاء سطح سلامت جامعه می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف، تعیین اثر بخشی بسته آموزش مجازی در ارتقای توانمندی علمی پرستاران انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه شامل دوفاز توصیفی-مقطعی و نیمه تجربی بوده و جامعه شامل 256 پرستار بود که در بهار 1401 در یکی از بیمارستان های منتخب شهر تهران انجام شد. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و آزمون چهار گزینه ای محقق ساخته بود. بسته آموزشی مجازی با اهداف آشنایی پرستاران با بیماری کووید 19، روش های پیشگیری، تشخیصی، درمانی و مراقبت های پرستاری و آموزش حین ترخیص در قالب فایل های آموزشی چند رسانه ای تهیه شد.63 پرستاری که نمره آن‌ها پایین‌تر از میانگین جامعه بود، به روش تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه 32 نفری مداخله و 31 نفری کنترل تقسیم شدند. یک ماه پس از مداخله، پس آزمون به عمل آمد و داده ها با روش آمار توصیفی تحلیلی، با استفاده از نرم افزار spss نسخه 26 آنالیز شدند. یافته ها: نمرات توانمندی پرستاران، درگروه آزمون قبل از مداخله 7.96 (2/96) و بعد از مداخله 23/96 (1/28) بود و در گروه کنترل قبل از مداخله 8/96 (2/58) و بعد از مداخله 9/62 (2/47) بود که طبق نتایج نمرات هردو گروه قبل از مداخله با هم تفاوت معنادار آماری نداشت(169/.p=) ولی بعد از مداخله، تفاوت معنا دار بود(001/. >p)و نمره پرستارانی که از بسته آموزش مجازی استفاده کرده اند، افزایش محسوسی داشت. نتیجه گیری: آموزش مجازی روش مناسبی برای توانمند سازی علمی پرستاران در مقابله با بحران کووید19 است. مطالعه در راستای تامین نیاز مراکز درمانی و آموزشی برای ارتقاء دانش و توانمندی پرستاران در مقابله با بحران کووید 19 انجام شد. در این مطالعه ضمن تعیین سطح توانمندی علمی پرستاران، اثربخشی آموزش مجازی بر توانمند سازی پرستاران در این شرایط مورد بررسی و تایید قرار گرفت. SP - 31 EP - 41 AU - Pirbodaghi, Aliasghar AU - Rahmani, Ali AU - Eebadi, Abbas AU - Khaghanizadeh, Morteza AD - Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran KW - Nursing education KW - nurse KW - learning package KW - evaluation UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-2285-fa.html DO - 10.52547/ijhehp.11.1.31 ER -