TY - JOUR T1 - Prioritization of Health Education Techniques in Markazi Province Health Center through Analytical Hierarchy Process and Goal Programming TT - اولویت‌بندی فنون آموزش سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی و برنامه‌ریزی آرمانی JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 3 IS - 4 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-359-fa.html Y1 - 2016 SP - 328 EP - 339 KW - Health education KW - Analytical Hierarchy Process (AHP) KW - Goal Programming (GP) KW - Markazi Province. N2 - زمینه و هدف: آموزش سلامت می‌کوشد تا فرصت کسب اطلاعات و مهارت‌های لازم جهت اتخاذ تصمیمات باکیفیت را برای مردم فراهم کند. یکی از نکات مهم در برنامه‌ریزی آموزشی انتخاب مداخلاتی است که بیشترین بازدهی را در ارتقای سلامت جامعه داشته باشند. هدف این مطالعه اولویت‌بندی فنون آموزش بهداشت با استفاده از تکنیک‌های تحلیل سلسله‌مراتبی و برنامه‌ریزی آرمانی است. مواد و روش‌ها: این مطالعه کمی- کیفی و از نوع کاربردی بود. حجم نمونه شامل کلیه 12 مرکز بهداشت شهرستان استان مرکزی بود. از طریق بحث گروهی متمرکز، معیارهای اصلی انتخاب روش‌های آموزشی شناسایی‌ و اولویت‌بندی آن‌ها از طریق روش تحلیل سلسله‌مراتبی انجام شد. سپس از طریق نرم‌افزار WinQSB برنامه GP بهترین ترکیب روش‌های آموزش بهداشت مشخص گردید. یافته‌ها: هزینه، دسترسی، مقبولیت، قابلیت اجرا و تأثیر به‌عنوان معیارهای انتخاب روش‌های آموزش بهداشت تعیین گردید. ترتیب رتبه‌بندی روش‌های آموزشی عبارت بودند از: آموزش گروهی (44/4%)، آموزش چهره به چهره (23%)، توزیع بروشور و پمفلت (10%)، نمایش فیلم آموزشی (9%)، ارسال پیامک (7%)، سمینار (4%)، آموزش تلویزیونی (1%)، برپایی نمایشگاه (1%)، ایفای نقش (0/50%) و راهپیمایی (0/10%). نتیجه‌گیری: روش‌های آموزش گروهی، آموزش چهره به چهره، توزیع بروشور و پمفلت و نمایش فیلم آموزشی با اختلاف قابل‌توجهی نسبت به سایر روش‌ها بیشترین بازدهی ازلحاظ صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تحقق اهداف آموزشی، دسترسی گروه‌های هدف به روش‌های آموزشی، مقبولیت مردمی و قابلیت اجرا داشتند. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. M3 ER -