AU - Jamalzehi, parisa AU - Payandeh, Abolfazl AU - Masoudy, Gholamreza TI - Applying The Theory of Planned Behavior to Promote the Cardiovascular Preventive Nutritional Behaviors in Southeast Women of Iran PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 10 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1749-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1749-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 2 AB  - زمینه و هدف: تغذیه ناسالم از عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‎ریزی شده در ارتقای رفتارهای تغذیه‎ای پیشگیری کننده از بیماری‎های قلبی عروقی انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 199 زن با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به گروه‌های مداخله (100 نفر) و کنترل (99 نفر) تقسیم شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته شامل سئوالات جمعیت‌شناختی و اختصاصی جمع‌آوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه نیز تایید شد. داده‎ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و آمار تحلیلی (آزمون‌های کای دو، تی مستقل، تی زوجی و آنالیز کوواریانس) تجزیه‎ و تحلیل و برنامه آموزشی تدوین شد. برنامه اموزشی شامل آموزش چهره به چهره، ارسال پیام و کلیپ‎های آموزشی در گروه مداخله انجام و دو ماه بعد داده‎ها مجدداً گردآوری و تجزیه‌ و تحلیل شدند (0/05>P). یافته ها: قبل از مداخله دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت‎شناختی، نگرش،کنترل رفتاری درک‎شده، قصد رفتاری و رفتار تفاوت معنی‎داری نداشتند. بعد از مداخله میانگین نمره نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک‎شده، رفتار، و قصد رفتاری گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بصورت معنی‌داری از 5/9± 28/3 ، 8/77± 14/78، 3/39± 33/11، 5/86±28/60، 7/57± 34/10 به 6/24± 30/39، 12/13/± 17/53، 4/79± 35/68، 8/44± 34/14، و 13/8± 38/68 به ترتیب افزایش یافت (0/05>P). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‎ریزی شده باعث ارتقای رفتارهای تغذیه‏ای پیشگیری کننده از یماریهای قلبی و عروقی در زنان می شود . CP - IRAN IN - Public health group, school of health, Zahedan University of Medical Sciences, Dr.Hesabi. Sq. Zahedan.Iran.IR. LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 149 PT - Research YR - 2022