TY - JOUR T1 - A Survey on The Effect of Group-discussion to HIV Prevention in Self-care Vulnerable Women, in Karaj in 2014-2015 TT - تاثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خود مراقبتی زنان آسیب‌پذیر برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، شهر کرج JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 5 IS - 2 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-505-fa.html Y1 - 2017 SP - 113 EP - 120 KW - AIDS KW - Group-discussion KW - Intervention KW - Vulnerable women N2 - زمینه و هدف: سومین موج انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی در سال های اخیر، رو به افزایش است و این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خود مراقبتی زنان آسیب‌پذیر برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، در شهر کرج در سال۹۴ -۱۳۹۳ انجام شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مطالعه‌ای نیمه‌تجربی با مداخلۀ آموزشی از نوع قبل و بعد روی ۴۶ زن آسیب‌پذیر در برابر ابتلا به ایدز، انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه و مشتمل بر دو بخش؛ اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتارهای پر خطر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار Spssنسخه ۱۹ و به‌کارگیری آزمون توصیفی، آزمون تی، آنالیز واریانس وANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات نگرش قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی ۱/۷۸±۲/۹۷ و تفاوت میانگین نمرات عملکرد قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی ۲/۱۱±۲/۶۹ به‌دست آمد. بین متوسط نمرۀ آگاهی، نگرش و عملکرد نمونه‌های پژوهش شدۀ قبل و دو ماه بعد از آموزش تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت<۰.۰۰۰)P). نیز تفاوت آماری معنی داری بین استفاده از کاندوم قبل و بعد از آموزش وجود داشت (<۰.۰۰P) نتیجه‌گیری: انجام مداخلات آموزشی با شیوه‌های مناسب در افزایش دانش، تغییرات مثبت نگرش و بهبود عملکرد شرکت‌کنندگان موثر بوده است. اجرای آموزش‌های مستمر و هدفمند در محیطی حمایتگر و به دور از پیش‌داوری و قضاوت در زنان آسیب پذیر نیاز مهمی ارزیابی می‌شود. کلمات‌کلیدی: مداخلۀ آموزشی، بحث‌گروهی، ایدز، زنان آسیب‌پذیر M3 10.30699/acadpub.ijhehp.5.2.113 ER -