AU - Mirzaei, Hamed AU - Shojaeizadeh, Davoud AU - Tol, Azar AU - Ghasemi ghale ghasemi, Saeedeh AU - Shirzad, Mahboube TI - Application of Health Belief Model (HBM) to Promote Preventive Behaviors Against Iron-deficiency Anemia Among Female Students of High School Fereydan City: A Quasi-Experimental Study PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 5 VI - 4 IP - 4 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-698-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-698-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 4 AB  - زمینه و هدف : فقر آهن شایعترین مشکل تغذیه‌ای در جهان و یکی از عمده‌ترین علل کم‌خونی، به‌ویژه در دختران است. هدف از این مطالعه ارزیابی مداخلۀ آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از کم‌خونی فقر آهن بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش به روش مداخله‌ای (نیمه تجربی) روی ۱۲۸ نفر از دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم دبیرستان‌های شهرستان فریدن در سال ۱۳۹۵انجام گرفته است؛ که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر مشخصات جمعیت شناختی، سؤالات مربوط به سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی بود که پس از تأیید روایی و پایایی ابزار استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t زوجی و مستقل در نرم افزار Spss تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از آموزش میانگین نمره سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی در دو گروه، اختلاف معناداری نداشتند (۰/۰۵<P)؛ اما ۳ ماه بعد از مداخله، میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع، موانع، خودکارآمدی درک‌شده، راهنمای عمل و عملکرد بهداشتی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (۰/۰۰۱>P). نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از کم‌خونی فقر آهن مؤثر بوده از این رو این الگو می‌تواند به عنوان چارچوبی برای طراحی و اجرای مداخلات آموزشی برای پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن استفاده شود. CP - IRAN IN - Dept. of Health Education and Health Promotion, School of Public Health, TUMS, Tehran, Iran LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 260 PT - Research YR - 2018